Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Absolut snabbaste jägarexamen?

Featured Replies

Publicerat

Hur bär jag mig åt för att få ett bevis om jägarexamen så snabbt det bara går?

Publicerat

Det finns ju intensivkurser där du får allt på en helg! Googla jägarexamen så borde du hitta.

Publicerat

Jag håller med om att man antagligen lär sig mer om man går en kurs som sträcker sig över flera veckor. Sedan kan jag ju tänka mig att om man varit med i skogen "hela sitt liv" och nu blivit gammal nog att ta jägarexamen så kan det ju funka med en intensivkurs.

Jag gick ju dock själv en intensivkurs för skyttet. Teorin läste jag in på egen hand. Min tanke var då att om jag kan köpa en egen bössa så kan jag lära mig skjuta med den, i stället för skjutbanornas bössor, innan jag ger mig ut i skogen och jagar. Men jag tror att vägen till att bli en "färdig jägare" blir längre om man väljer den vägen än om man läser en längre kurs där man går mer på djupet.

Publicerat

Det absolut snabbaste sättet är att köpa böcker - plugga in dem i huvudet så fort fort du kan. 

Kolla var närmaste uppskrivningscentral ligger och när de har nästa provrunda. SKriv provet.

Boka vapenhanteringsrundan och uppskjutningen, trava runt stigen med hagelbössan och avstånden. Skjut dina serier på banan.

Klart!

Med lite studievana så fixar man provet ganska enkelt, den säkra vapenhanteringen är inte så knackig - det står i princip hur du ska göra i instruktionen innan du travar iväg. Det är lite "duktig idiot, ät nu hela masken" över provet om vi ska vara ärliga.

Skjutkraven är mycket lågt satta - med en klok instruktör fixar du kraven efter ett par skott (på pecionstavlan/älgen/hagel). Ska du göra samma sak helt själv vill det till att du antingen kan skjuta eller har en ovanligt god naturlig förmåga att skjuta - det är inte alla som har det......

Frågan är som ovan - varför och vad lär dig på det sättet?

/T

Publicerat

om man bortser till vad jag och övriga forummedlemmar tycker om det så svarar jag lite mer direkt på din fråga.

Calle Alwén på godsjakt erbjuder vad jag inbillar mig vara någon typ av världsrekord i att ta jägarexamen snabbt. inskrivning tidigt fredag morgon och om allt går som det ska står du med lappen i näven 36 timmar senare. möjlighet till omprov finns på söndagen om man har problem under lördagen. 

om det är rätt väg att gå? tja - vem är jag att döma men du frågade ju efter snabbaste sättet .. 

Publicerat

Är du läskunnig och har ett bibliotek i närheten så kan du låna böckerna på måndag och skriva till helgen.

Med någon timmes instruktion innan så klarar man skyttet. Det är väldigt låga krav på både teori och praktik... Dock eoner högre än många andra länder.

Publicerat

Troll?

Publicerat

Troll?

Eller en som ska in på butiken och "walla köpa en jälla shotgan fan"...

Publicerat

Jag gick själv en intensivkurs på Knistad herrgård. Detta var pga att jag jagat med uppsiktsjakt mycket när jag var yngre sedan tröttnade. Efter det kom jag en dag på att jag skulle börja igen då en barndomsvän till mig tagit det, samma dag ringde jag då till dom och hörde om dom hade en kurs och helgen efter hade jag jägarexamen. Kunde inte blivit smidigare, då jag redan kunde skjuta.

Är man så spontan som jag är så kan inte saker ske för snabbt :) 

Publicerat

Vad skulle det vara för fel på en intensivkurs som en del förkastar?

Har aldig hört att det är fel när det gäller körkort.

Publicerat

Hej igen.

Mycket i helgen.

Anledningen är att jag går en utbildning i svenska vuxenskolans regi. Teoriprov i april och uppskjutning i juni.

Det är en bra kurs, men jag fick panik. Jag har ett jaktarrende from juli -15 men vid kontakt med polisen nämnde de att en licens sökt i juni i år troligen kommer att behandlas inom 24! veckor. Till nyår alltså, då är det mesta av småviltsjakten över.

Då drog jag slutsatsen att jag måste ha examen NU!

Har du ca 12.000 på fickan just nu så ring Knistad direkt. Fint, bra mat och duktiga gubbar som lär ut :)

Publicerat

Hej igen.

Mycket i helgen.

Anledningen är att jag går en utbildning i svenska vuxenskolans regi. Teoriprov i april och uppskjutning i juni.

Det är en bra kurs, men jag fick panik. Jag har ett jaktarrende from juli -15 men vid kontakt med polisen nämnde de att en licens sökt i juni i år troligen kommer att behandlas inom 24! veckor. Till nyår alltså, då är det mesta av småviltsjakten över.

Då drog jag slutsatsen att jag måste ha examen NU!

Låter stressat. Bjud in nån erfaren kompis som du kan uppsynsjaga med i väntan på examen och licens. Då får du dessutom en bra inkörsport till jakten :yes:

Publicerat

Det är tyvärr ett ämne som klyver medlemmarna lika effektivt som Moses delade på Röda havet.

Tror en del bara anser det vara lite finare med snabbutbildning och är avundsjuka, andra gick en jättebra utbildning med fantastiskt engagerade ledare på lokala skytteklubben och tror att det är likadant överallt. En 3:e falang är de som själva håller i traditionella kurser och tycker att dom gör det jättebra, andra ser bara till pengen det kostar och tycker att det är lite lurendrejeri över det.

Jag tycker inte att jag hör så mycket negativt från de som gått intensivkurser faktiskt. Kan bero på att de är mycket nöjda eller att det inte är så många som gör så?

Jag personligen anser att det kvittar, har du bra lärare så har du och har du dessutom motivation och intresse blir det bra oavsett om det tagit 3 dagar eller 8 månader.

/Markus

Publicerat
  • Författare

Jag har redan betalat 2500 för den kursen jag går nu. Där har vi bra och långa diskussioner som jag tycker är meningsfulla

Jag kommer att gå kvar, för att lära så myclet jag kan kan.

Men när hösten kommer vill jag jaga.

Publicerat
  • Författare

Så om en helgkurs gör jobbet så sticker jag emellan med den.

Publicerat

jag läste som "privatist" och skrev upp provet.

Sen bokade jag en uppskjutning.

Klart på 3v.

Utan tjafs.

Vi pratar inte en vetrinärsutb, utan sunt förnuft+ artkunskap och lite lagar.

Enligt mitt vetande går det fortfarande att göra.

Publicerat

Fast du kan väl söka licens redan i april och sedan kompletterar du när du får din examen i juni. Finns väl inget regel som säger att du inte kan ansöka om licens innan du har examen?

Publicerat

Precis som ovanstående säger så finns det inget hinder att söka en öppen licens och ange att intyg om jägarexamen bifogas senare. Då får ansökan ett diarienummer som behandlas i turordning. Har du däremot inte examen avklarad då man tar tag i din licensansökan så får du avslag.

Publicerat

Har du däremot inte examen avklarad då man tar tag i din licensansökan så får du avslag.

Inte säkert, min far visste vilken klass I han skulle köpa. Fyllde i ansökan och tänkte komplettera med godkänt kulprov senare. Tyvärr stängde banorna för hösten i samma veva, polisen visste om det och sa " de flesta älgbanor stänger under vintern och öppnar i april igen, gör ett nytt provförsök då så lägger jag ansökan åt sidan så länge". Tror dock inte detta är praxis, utan mer goodwill.

Publicerat

Nån som kollat american sniper och vill panga här nu på en gång!? :D