Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Absolut snabbaste jägarexamen?

Featured Replies

Publicerat

Nån som kollat american sniper och vill panga här nu på en gång!? :D

Den va ju bara hemsk...

//Simon. Fint skare va serru

Publicerat

ser inte vad american sniper kan ha med jägarexamen att göra..

Publicerat

ser inte vad american sniper kan ha med jägarexamen att göra..

Obs! det har inte med trådskaparen att göra, men när jag såg rubriken kom jag att tänka på min vän som är provledare och fick ett par hetsiga förfrågningar. Det va två killar som ville skjuta med "sniper-gevär" och jägarexamen va enklast vägen till vapenägande. Nu genomskådade han dom och sa att de får räkna med drygt ett års läsning innan uppskjutning  :D jag tror de valde air-soft/luftgevär istället eller om de fick nyss om någon snabbkurs kanske jag vet inte... well well nog om OT.  

Publicerat

Teorin går utmärkt att läsa in "på en helg", det vet jag eftersom jag gick en terminslång studiecirkel där jag i princip fick gnugga artkunskapen (dvs särskilda kännetecken hos olika gås- och andfåglar...) och därtill få lite praktisk info om hur man jagar olika vilt, vad man ska tänka på vid vapenköp, olika ammunitionsslags verkan, licensansökansförfarandet och annat matnyttigt som iofs inte alls var relevant för själva provet. 

Problemet är väl närmast, som sagt, att det är knepigt med uppskjutning vintertid - om man nu inte råkar ha bra kontakter med föreningar/provledare med tillgång till vinteröppna banor. 

Publicerat

Tog själv och pluggade som fan för o klara provet via jägareförbundets eskola. Var sådär smart då det blev ytligt inlärt.

Publicerat

Alla är vi olika. Jag läste igenom boken i lugn och ro och sen skrev jag provet, inte något idiitpluggande direkt.

Det var kryssfrågor och det mesta gick att resonera sig fram till när man såg svarsalternativen. Inte ett recept för att ha alla rätt men god marginal för att klara provet.

/Markus

Publicerat

Mycket intressant tråd det här. Funderade själv mycket över det här för drygt ett år sedan. Till slut valde jag den lite långsammare vägen med 10veckors kurs. Har inte ångrat det en sekund! Nu hade vi en kursledare som förkroppsligade ordet engagemang, var det nån som tyckte teorin var svår hjälpte han till med extra tillfällen. För den som hade problem med hagelskyttet var det bara att komma hem till honom och öva extra.

Jag tror att problemet med intensivkurserna är att det delvis lockar till sig "fel" folk. Vill du inte lägga tiden på en "riktig" kurs för att sedan få ett helt jägarliv är ju frågan om du verkligen har viljan. Tålamod är ju en av de viktigare egenskaperna hos en jägare.

Har egentligen bara diskuterat detta ämne med en kille som gått intensiv. Han hamnar helt klart i kategorin Christian skriver om. Han har jaktbilen, jaktkläderna, jaktvapnen, jakttillbehören och till och med jaktmarken MEN han har inte jaktintresset.

För sisådär 20år sedan var det golf som var grejen och en del mindre lämpliga golfare hamnade på banorna. Det är ju ingen större fara även om en missriktad golfboll kan ställa till det.

Konsekvenserna av en missriktad kula kan bli långt mycket allvarligare.

Jag tror det är väldigt viktigt att reflektera över vad man som jägare ämnar göra nämligen avsluta livet på en annan varelse. Undrar hur mycket reflektion man hinner få in under 48

timmar...

Jag vill avluta med att säga att jag inte tror att alla som gått en intensivkurs är sämre jägare men det ställer kanske ännu högre krav på individen att komplettera med kunskap från andra källor.

En sak till förresten, är det någon som vet nån som misslyckats med en intensivkurs?

Marknadsföringen är ju lite åt "Kom och ät gott, sov väl och lämna oss som jägare..."

Publicerat

Det är väl knappast någon som idag säger emot om man påstår att Jägarexamen inte är det samma som att man är en färdig jägare. Jag protesterar inte om någon vill påstå att intensivkurserna är något lite mer fokuserade på själva examen och att de längre kurserna lyckas få in ett litet uns extra av vad som behövs för att bli en Jägare. Det är nog egentligen ganska få som säger emot? Men man bör nog passa sig för att överdriva skillnaden.

Jag tänkte här skriva om mina erfarenheter från olika system inom dykutbildning. Men det blev lite känslosamt. Låt oss stanna vid att jag är 100% övertygad om att det viktigaste är att förstå svagheterna i den egna utbildningen. Tror man sig vara mer "färdig" än man är så är det långt mycket värre än att börja ett kvarts steg bakom.  

Publicerat

Rent mekaniskt kan man nog få igenom en "jägarexamen" på kort tid men det är extremt snäva marginaler.

Jag har tagit jägarexamen tre gånger t ex.

En gång i tidernas begynnelse. En gång när jag emigrerade till England, fast de har en helt annan modell där borta som i bästa fall "bara" tar 7 år.

När jag sen flyttade hem till Sverige igen så hade jag slarvat bort mina papper på min jägarexamen och fick lite problem med att få nya licenser på mina vapen jag hade med mig tillbaka så jag satte mig i skolbänken igen och gick en traditionell kurs och det var nog det bästa jag har gjort som jägare, för nu bodde jag i Skåne och kände inte en kotte eller hade koll på flera nya viltslag, och förutom förnyade kunskaper så träffade jag även nya vänner - vara en som jag kan titulera "bästa vän", och de har man inte många av!

Har man uppsiktjagat sedan man var spoling så kan det kanske vara motiverat med en snabbkurs men för mig som till 99% jagar helt ensam så känner jag mig aldrig fullärd och jag läser fortfarande på om lagar och bestämmelser samt ständigt söker mer kunskaper om vår flora och fauna.

Just nu är det horribla licenstider i landet och för att vara på den säkra sidan bör du nog bjuda in någon vän med adekvata licenser så du kan uppsiktsjaga. Det kommer ju fler säsonger framöver också ;)

Jag är helt ok med att det skall få ta lite tid att skaffa de första licenserna och bli "jägare", men 7 år som det tog i England att få en öppen licens var lite väl häftigt...

Publicerat

Fördelen, som jag ser det, med en intensivkurs är att man får möjlighet att skaffa sitt eget vapen att lära sig skjuta med och man kan fördjupa sig i den typ av jakt man är mest intresserad av. Ska man t.ex bara jaga vildsvin så måste man kanske inte lära sig alla änder och gäss. Men det lägger ju väldigt mycket ansvar på individen att man faktiskt tränar på att skjuta på banan innan man ger sig ut och jagar.

Publicerat

Vad Solblomman skriver är väldigt sunt och belyser samt reflekterar det jag skrev ovan på ett bra sätt. /Christian 

Publicerat

En intensivkurs är toppen, om du redan "är" jägare och behöver formalia för att gå i skogen själv. Är även bra för tex en fru/sambo osv som kanske har jakt i familjen och vill kunna följa med ibland.(där övrig info om jakten/viltet fås vid jakttillfället av anhörig. Typ uppsiktsjakt, fast själv på passet...)

Men tämligen en dålig ide för de som börjar från noll och vill lära sig jaga och hantera vapen på egen hand. Då krävs det rätt mycket mer kött på benen än vad en 36 timmars kurs kan ge. Även om den är informativ och tekniskt bra. Men det finns inte en chans att du kan lära dig att smyga på dov, ta dig in på ett älgstånd, göra ett gömsle där änderna sträcker och kunna skjuta, hitta rätt harpass, läsa spår/gnag/spillning för att bedöma vad som är jaktbart på marken. osv......

Publicerat

Hur bär jag mig åt för att få ett bevis om jägarexamen så snabbt det bara går?

Jag tog min examen på www.jägarexamen.se.

3 dagar och kanontrevligt!

Publicerat

Även om jag var jägare -85 när jag tog min jägarexamen så tyckte jag det som intressant kurs o vi hade turen med en bra kursledare.

Han skötte skogen o jakten på en större gård utanför Jönköping vid det tillfället så han ordnade med vilt av olika slag som vi fick lära oss att flå o stycka.

Det var hare, rådjur, fälthöns o tjäder. Han hade även med sig en räv vid ett tillfälle som skulle flås o att vi skulle vara så rädda om skinnet som möjligt för det skulle sparas.

Vi hade föreläsning om kulvapen av en f.d Major från A6, Jönköping, o det viktigaste var det var en bra grupp o där kursledaren var grundlig i det han lärde oss. :smile:

Publicerat

Körde själv en egen intensivkurs medans jag jobbade natt(onsdag - onsdag).

Lånade böckerna på en torsdag Läste igenom dom 2 ggr.

Var till banan på söndagen och sköt en serie på skeetbanan med instruktör.

Skrev teoriprovet på måndagen.

Gjorde grundprov kula och hagel på tisdagen och högvilten på onsdag.

Enda jag hade lite problem med var älgbanan, då jag aldrig testat det innan, klarade av det på sista löpet under sista serien, sköt 3/4 inom träffområdet 5-6 ggr irad :).

Hade skjutit lite veckorna innan med brorsan, och säker vapenhantering fick man lära sig som liten redan när man övningssköt med farsans 22'a.

Allt som allt kostade det mig en tusenlapp eller nått sånt.

Så inte speciellt svårt att fixa.

/Baner