Publicerat Februari 23, 201511 yr Hej alla Jag arbetar som översättare och har tidigare fått fin hjälp här på Jaktsidan, så nu försöker jag igen. Jag jobbar just nu med en roman som utspelas 1875 i USA. En man har ett mindre gevär, "a varmint rifle". Jag vet på ett ungefär vad det är, men inte vad det kan heta på svenska. Det enda som sägs om geväret är att det är rätt litet samt att det är "a repeter rifle". Hoppas på hjälp Eva
Publicerat Februari 23, 201511 yr Hej Eva, Till en roman är det garanterat ordet "Salongsgevär" du söker. Sedan om det är Varmint (bara lite tjockare pipa) eller vanligt saknar betydelse. De flesta dylika vapen är repeter gevär, laddas med en "mantelrörelse".
Publicerat Februari 23, 201511 yr Vi säger varmintgevär/varmintstudsare här med. Det är ett finkalibrigt och ganska tungt gevär med god precision som i regel har en grov och ibland även lång pipa och laddas med lätta kulor i rejält hög fart. Ordet varmint kan översättas med skadedjur, ofta jordekorrar och andra gnagare och dessa skjuts ofta med varmintkulor vilket är lätta och sköra kulor som i princip exploderar i massor av skärvor vid träff i de höga hastigheter vi pratar om. Detta för att djuren som skjuts oftast är rena skadedjur utan matvärde och man vill att de dör omedelbart även om träffen sitter dåligt. Alternativt är man ute efter pälsen på lite större djur som räv och då kommer en sådan kula oftast att stanna i djuret och därmed skapas inget utgångshål vilket ger finare skinn.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Detta är en populär post. Lyssna inte på Sauer 101, han är och förblir det lokala forumtrollet. Ett salongsgevär är som namnet antyder till för inomhusskytte. Sen har dessa jagats med ändå, men de är då inte några varmint rifles.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Mycket bra förklarat sidelock! Något vidare svenskt ord har vi ju inte. Kan dock tänka mig att en icke insatt person får svårt att förstå vad en varmintbössa är om det inte framgår av texten.