Publicerat Februari 23, 201511 yr Hej alla Jag arbetar som översättare och har tidigare fått fin hjälp här på Jaktsidan, så nu försöker jag igen. Jag jobbar just nu med en roman som utspelas 1875 i USA. En man har ett mindre gevär, "a varmint rifle". Jag vet på ett ungefär vad det är, men inte vad det kan heta på svenska. Det enda som sägs om geväret är att det är rätt litet samt att det är "a repeter rifle". Hoppas på hjälp Eva
Publicerat Februari 23, 201511 yr Hej Eva, Till en roman är det garanterat ordet "Salongsgevär" du söker. Sedan om det är Varmint (bara lite tjockare pipa) eller vanligt saknar betydelse. De flesta dylika vapen är repeter gevär, laddas med en "mantelrörelse".
Publicerat Februari 23, 201511 yr Vi säger varmintgevär/varmintstudsare här med. Det är ett finkalibrigt och ganska tungt gevär med god precision som i regel har en grov och ibland även lång pipa och laddas med lätta kulor i rejält hög fart. Ordet varmint kan översättas med skadedjur, ofta jordekorrar och andra gnagare och dessa skjuts ofta med varmintkulor vilket är lätta och sköra kulor som i princip exploderar i massor av skärvor vid träff i de höga hastigheter vi pratar om. Detta för att djuren som skjuts oftast är rena skadedjur utan matvärde och man vill att de dör omedelbart även om träffen sitter dåligt. Alternativt är man ute efter pälsen på lite större djur som räv och då kommer en sådan kula oftast att stanna i djuret och därmed skapas inget utgångshål vilket ger finare skinn.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Detta är en populär post. Lyssna inte på Sauer 101, han är och förblir det lokala forumtrollet. Ett salongsgevär är som namnet antyder till för inomhusskytte. Sen har dessa jagats med ändå, men de är då inte några varmint rifles.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Mycket bra förklarat sidelock! Något vidare svenskt ord har vi ju inte. Kan dock tänka mig att en icke insatt person får svårt att förstå vad en varmintbössa är om det inte framgår av texten.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Det känns spontant som att det inte fanns varmint gevär som vi tänker på dom idag år 1875. För att översätta detta korrekt skulle man nog behöva forska lite i vad dom använde för vapen på den tiden och jag misstänker att det gäller ett litet gevär i klen kaliber. Jämför med vad svenska jägare använde förr till jakt på ekorre och mård. Jag vet ju dock inte men detta är vad jag tror.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Är det anno 1875 som det handlar om så tycker jag ordet "studsare" passar in mer korrekt i en bok som skrivs för förmodligen inte primärt vapenintresserade personer. Här hade vi inte så många olika namn på våra vapen utan det var mer hagel eller studsaren. Varmintstudsare är ett "modernt" ord i svenskan och kan eventuellt sticka ut som icke adekvat översättning, men det är bara min känsla... Salongsgevär är helt ute och cyklar och som sidelock beskrev så härstammar det från inomhusskyttets tidiga dagar.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Helt rätt att ett varmint rifle inte passar in 1875, men gissningsvis är boken skriven något efter det årtalet och slika felskrivningar kan dessvärre inte en översättare rätta under arbetet. Jag hade låtit varmint bli småvilt på svenska, småviltstudsare bör de flesta tolka som ett finkalibrigt litet gevär vilket får ses som tämligen korrekt givet tidsåldern det hela utspelar sig i.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Säker på att det ska vara "varmint" och inte "vermint" dvs ett vapen för/mot skadedjur? Det hade gett lite mer logik för som sagts ovan var varmint knappast ett begrepp som var gilltigt för vapen 1875. /T
Publicerat Februari 23, 201511 yr Säker på att det ska vara "varmint" och inte "vermint" dvs ett vapen för/mot skadedjur? Det hade gett lite mer logik för som sagts ovan var varmint knappast ett begrepp som var gilltigt för vapen 1875. /T Och vipps så var salongsgeväret (eller kanske mer tidstypiskt "ekorrbössan") åter på bordet. Ekorrbössa: litet finkalibrigt vapen som ofta satts i händerna på unga grabbar för att jaga t.ex. ekorre då skinnet hade värde.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Och givet 1875 så var tveklöst svartkrut så kalibern harmlöst sannolikt varit 25-20 eller nått sånt i spannet: 25 till 35 tum med rätt modest fart Sedan blir frågan lite var det hela utspelar sig - skadedjur var på den tiden även prärievarg, räv och tvättbjörn utöver ekorren. T
Publicerat Februari 23, 201511 yr Stackars Eva som inte blev så mycket klokare av att fråga Blir oftasta alla möjliga konversationer jag när sånna här frågor kommer upp //Simon. Fint skare va serru
Publicerat Februari 24, 201511 yr Hej Eva, Till en roman är det garanterat ordet "Salongsgevär" du söker. Sedan om det är Varmint (bara lite tjockare pipa) eller vanligt saknar betydelse. De flesta dylika vapen är repeter gevär, laddas med en "mantelrörelse". Nu är det dags för lite kritik åt Eva som översättare så borde du väl förstå att citera åtminstone en hel mening, men helst ett stycke som innehåller orden som du vill ha översatta. Det är ju kutym.
Publicerat Februari 24, 201511 yr Hej alla Jag arbetar som översättare och har tidigare fått fin hjälp här på Jaktsidan, så nu försöker jag igen. Jag jobbar just nu med en roman som utspelas 1875 i USA. En man har ett mindre gevär, "a varmint rifle". Jag vet på ett ungefär vad det är, men inte vad det kan heta på svenska. Det enda som sägs om geväret är att det är rätt litet samt att det är "a repeter rifle". Hoppas på hjälp Eva Nu är det dags för lite kritik åt Eva som översättare så borde du väl förstå att citera åtminstone en hel mening, men helst ett stycke som innehåller orden som du vill ha översatta. Det är ju kutym.
Publicerat Februari 24, 201511 yr Ärligt talat så för enstaka ord så behövs inte hela meningen för att man ska kunna ge en bra översättning
Publicerat Februari 24, 201511 yr Nej, tvärtom. Hela poängen med att citera en hel mening är att det blir lättare att översätta ett enskilt då det inte rycks lös från sitt sammanhang.
Publicerat Februari 24, 201511 yr Lollo Bar har helt rätt men är man professionell översättare så behöver man nog inte det när det bara handlar om enstaka ord på fackspråk. Jag är lingvist och översätter ofta och skulle i detta fallet inte behöva en hel mening för att avgöra det korrekta svenska synonymen för varmint rifle.
Publicerat Februari 24, 201511 yr Jag håller med, men en professionell översättare borde kanske tänka på att det är lättare för en oinvigd att få läsa hela meningen. Det finns ju många ord som har flera betydelser. Och i det här fallet kanske det inte spelar någon roll om det översätts till gevär eller ett finkalibrigt gevär som nån skrev. Väntar med spänning på trådskaparens förklaring
Publicerat Februari 24, 201511 yr "Ett repetergevär avsett för skadedjur" är en bra översättning. Jag skulle nog som tidigare nämnts vilja se hela meningen. Står det något i stil med detta, "The man had a varmint rifle, it was a small repeter rifle...", så passar "Mannen hade ett gevär avsett för skadedjur, det var ett litet repetergevär..." Står det däremot något i stil med detta, "His weapon was a small varmint rifle, a repeter one...", kan man tillämpa "småviltsgevär" med fördel. Om det som du säger är ett litet gevär och inte ett "small varmint rifle", så är nog fortfarande "ett gevär avsett för skadedjur" mer passande. Jag tror dock mer på det som PMT nämnt, dvs att det står "vermint". Då är det inte småvilt, då är det skadedjur.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Författare Hej! Roligt med alla svar som har inkommit. Visst kan jag citera hela meningen, även om jag inte tror att det hjälper så mycket i sammanhanget. Gubbsen det handlar om ska ut och jaga bison. En av dem är nybörjare, och han ska inte skjuta bufflarna (bara hjälpa till att flå dem) men däremot ha ett gevär med sig på färden. Hur som helst, så här står det första gången denna varmint rifle omtalas: Han som arrangerar jaktturen heter Miller. Han säger till nykomlingen: "I'll get you a good horse and a varmint rifle." Mer än så får vi inte veta. Utom att det också beskrivs som "a small rifle" några rader innan ("We ought to get you a small rifle") Senare i romanen tar Miller med sig denna varmint rifle ut i skogen och skjuter råddjur med den. Den gången står det "Andrews's small repeater". (Andrews är alltså nybörjaren) Och, jo, det står varmint och inte vermint. Tror du som påpekade det tänker på ordet vermin, som förstås är besläktat. PS Kan heller inte kalla det bara gevär eftersom jag behöver skilja ut det från andra gevär som också omtalas (som ett Sharpsgevär t ex), vid ett tillfälle dessutom i samma mening.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Författare Tillägg: Kan man förresten kalla detta vapen för en bössa? Eller blir det helt bort i tok?
Publicerat Februari 25, 201511 yr Översätt inte till "rådjur", det finns inte i Nordamerikat. Högst troligt Whitetail deer.
Publicerat Februari 25, 201511 yr Då menas det nog likt det vi i sverige skulle kalla småviltstudsare. I så fall menar de varmint som i kaliber lämplig för djur mellan, men ej inklusive, små skadedjur och bamsingar som älg och inte det vi nu menar med varmint som innebär vapen gjort för att träffa små mål på långa håll.