Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmint rifle

Featured Replies

• Svar 59
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lyssna nu inte på Sauer101, ty det som kommer ur den munnen håller ungefär samma kvalitet som det som kom ur motsatt ände på mig i morse...

• Det där var sexistiskt så det dånar om det......   Vi återkommer till dig på ett eller annat sätt.   /Mike-Moderator

• Lyssna inte på Sauer 101, han är och förblir det lokala forumtrollet. Ett salongsgevär är som namnet antyder till för inomhusskytte. Sen har dessa jagats med ändå, men de är då inte några varmint rif

Publicerat

I en av mina böcker om djur (inte svensk bok) så står Wapiti upptagen som Cervus elaphus och vid en snabb koll i wikipedia så står det samma sak där - men det behöver ju inte betyda hela sanningen å andra sidan ;)

Red deer are ruminants, characterized by an even number of toes, and a four-chambered stomach. Genetic evidence indicates the red deer (Cervus elaphus) as traditionally defined is a species group rather than a single species, although it remains disputed as to exactly how many species the group includes.[4][5] The slightly larger American elk or wapiti, native to North America and eastern parts of Asia, represents a distinct species besides red deer. The ancestor of all red deer, including wapiti, probably originated in central Asia and probably resembled sika deer.[6]

Nä wiki är inte sanningen alltid.

Publicerat

Ja, det är samma.

Den heter Butcher's Crossing, är skriven av John Williams och utkom i original 1971. Kommer på svenska någon gång i höst.

John Williams som skrev Stoner? 

Jag läste Stoner för ett par eoner sedan eller så. Den bet sig fast som en ytterst mänsklig bok om livets kamp....... Jag antar att den liksom Stoner handlar om livets "lidande" på ett plan och människans inre kännsloliv på ett annat parallellt plan. Det ska bli kul att läsa den. Stoner var enormt välskriven med en vacker lite vemodig amerikansk engelska, jag antar att han håller samma nivå i sina övriga verk. Då har du att väga ord på guldvågen......

Hur som - mig veterligen var Willams aktiv som författare på 60 och 70 talet, då kan han mycket väl ha använt sig av "varmint" som begrepp eftersom det var lite på modet då. Men 1875 var det inte ett begrepp som användes - då var det förr ord som "precision", "bull" (från tavlans mitt kallad "bulls eye") eller target/match. Eller så var det som jag skrev innan vermin han syftade på.

Lite OT, sorry.....

/T

Publicerat

Red deer are ruminants, characterized by an even number of toes, and a four-chambered stomach. Genetic evidence indicates the red deer (Cervus elaphus) as traditionally defined is a species group rather than a single species, although it remains disputed as to exactly how many species the group includes.[4][5] The slightly larger American elk or wapiti, native to North America and eastern parts of Asia, represents a distinct species besides red deer. The ancestor of all red deer, including wapiti, probably originated in central Asia and probably resembled sika deer.[6]

Nä wiki är inte sanningen alltid.

Detta att Elk (Wapiti) är en egen art gäller även i min värld, iofs färgad av Nyzeeländarnas tankegång. Det hybridiseras dock rätt friskt mellan Red Deer och Wapiti, vilket jag skiter i, dock inte de som är intesserade av troféer.......

Raggarö

Publicerat

Nu vart jag lite sugen på att läsa boken när den kommer!

Publicerat

Gäller även mej fast jag iprincip läser enbart scifi och fantasy

Publicerat

Kommer den att läsas in som ljudbok?

Publicerat

Om det blir en ljudbok vet jag faktiskt inte i det här läget. Men omöjligt är det ju inte, med tanke på att Williams roman Stoner blev en sådan succé när den återutgavs. Så det kanske går bra för den här också och då kan det absolut bli tal om en ljudbok.

Ska försöka komma ihåg att meddela det här, ifall det händer.

Uppskattas! Att lyssna på ljudböcker är flexiblare då man kan göra det i bilen. Just nu är jag på min andra vända med Christopher Silfverbielke.

Publicerat

Hej Eva.

Nu ser iallafall jag fram imot hängmattan med (din) bok.

Med trollet borta kan du lugnt ta vad som skrivs som exakt beskrivning.

Massor med plus till dej som gör efterforskning som gör att man kommer att läsa boken utan att haka upp sig på fel fakta.

Väntar....... Mvh //K