Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Budgetammo för övning i 308, vågar man?

Featured Replies

Publicerat

Tänker inför kommande säsong försöka få iväg 1000 övningssmällar. Har hittills skjutit Norma och Sakos fmj men sneglar lite på S&B och Partizan eftersom de kostar runt 7kr/st isf 10kr/st som Norma och Sako. Har läst en del på forum att S&B och Partizan kan vara dåliga, med för höga tryck, hylsor som fatsnar osv.  Nu till fråga: vågar jag prova dessa billigare sorter i min Blaser? Någon som har erfarenhet? 

Det skiljer trots allt 3000kr om man skjuter 1000 smällar men jag vill ju inte sabba bössan eller riskera skador på mig själv.

Finns det andra märken som kostar billigare?

Publicerat

Jag vet inte hur kvaliteten är på S & B idag men då 2007 detta hände så var det ingen höjdare.

Tyvärr är fotot borttaget.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7309-aldrig-mer-sellierbellot/

Jag har aldrig satt en S & B kulpatron i någon av mina bössor.

Dom har bara 308:a som passar till min vapengarderob.

Publicerat

Nu är detta ett sidospår men du skulle lätt kunna tjäna in handladdningsutrustning detta första året och sen kommer du att skratta när du skjuter nästa omgång med 1000 skott!

Jag hade inte snålat de 3 kronorna per smäll. När jag sköt jaktmatch förr i tiden så köpte jag Scandium när det skedde på budget men huruvida de var så mycket billigare än Norma minns jag inte... (det är säkert Norma hylsor och krut i Scandium ändå...)

S&B är ju inte direkt kända för att hålla en jämn kvalitet och det har varit allt för många som har ångrat sig i slutändan av flera olika anledningar.

Publicerat

Partizan tycker jag funkar bra.

Publicerat

Ladda själv! Har du inte allt för långt till Spånga utanför Stockholm så kan du ladda med oss nästa tisdag!

Publicerat
  • Författare

Ladda själv! Har du inte allt för långt till Spånga utanför Stockholm så kan du ladda med oss nästa tisdag!

Låter super, har aldrig provat men vill lära mig. Bor nära. Drar ett PM.

Publicerat

Låter klokt att du tittar på handladdning när du vill skjuta så mycket :) Lycka till imorgon!

Publicerat

Jag stoppar aldrig en S&B i bössan mer. Hade en hylsa som brast i längsled. Sedan en gång gick det

knappt att öppna slutstycket efter avfyrning. Hände samma sak för en kompis. Första smällen på banan,

sedan fick han slå upp slutstycket med våld för att över huvudtaget kunna öppna det.

Nej, S&B kommer aldrig i min bössa mer!

Publicerat

Betänk att Podium laddas av S&B som information.

Själv har jag köpt en packe Partizan som skall provas, dock i .30-06. Aldrig skjutit något annat än Norma Jaktmatch och något tiotal Scandium när min ammo tog slut på älgbanan.

Publicerat

Betänk att Podium laddas av S&B som information.

Och en massa annan ammuntion med, den som säger att hen ALDRIG stoppar S&B i bössan får nog köra hemladdat......

/T

Publicerat

Och en massa annan ammuntion med, den som säger att hen ALDRIG stoppar S&B i bössan får nog köra hemladdat......

/T

Eller köra med Norma...

Publicerat

Eller köra med Norma...

Det räcker tveksamt...... De är i samma koncern numera och en hel del av normas hylsor i lite mer udda kalibrar görs i Tjeckien.

Publicerat

Har i alla fall aldrig haft problem med Normas ammunition, varken i min 30-06 eller 375H&H.

Kanske bara jag och min kompis som haft otur med S&B, men det är i alla fall tillräckligt för att jag ska välja bort den.

Publicerat

Den enda ammunition jag aldrig haft problem med i någon kaliber är RWS.

/T

Publicerat

RWS är väl också en av dom patroner jag med gott samvete skulle vilja stoppa i bössan.

Använder bara RWS i .22an trots att den är dyr.

Publicerat
  • Författare

Tillräckligt mkt negativt, även här, för att jag ska välja bort budgetköpeammo. Nu blir det handladdning, ska bli kul.

Publicerat

Någon som provat winchesters övningsplugg i 308?

Jaguargruppen har ju rätt bra pris på dom..

Mvh

Cris

Publicerat

Winchesters "white Box" eller vad fan de kallas (deras övningsammo) sprider då över hela A4:at i frugans Win m70, oavsett vem som sitter bakom avtryckaren.. Inga klick eller andra dåliga omen dock

Publicerat

Sellier & Bellot har blivit bättre, åtminstone i delar av produktionen.

Deras nya övningsammo i grå/gula askar verkar vara helt OK. Den med 8 grams kulor.

Den äldre övningspluggen var däremot svajig, minst sagt. Och rent odräglig i vissa fall.

Den nya S&B:n kan du absolut testa i .308:an. Och givetvis även Lapua Trainer, om du vill kosta på.

Själv har jag aldrig varit så förtjust i Norma JM i kaliber .30.

Däremot är 6,5 grams Jaktmatch i 6,5X55 är kalasfin precisionspatron.

Publicerat

Jag har testat Partizan i min T3 30-06.

Patronerna är långa och ryms knappt i magasinet med matningsproblem som följd.

Smällen och rekylen är märkbart kraftigare än Norrmas JM.

Hålen i papptavlan blir stora och söndertrasade jämfört Norrmas och Remingtons.

Så jag skippar Partizan.

• 2 years later...
Publicerat

Denna frågeställning är högst aktuell för min del nu när jag går all in på en T3x Hunter i 308 framöver.

Tänker på hur man skulle lösa handladdningsbiten för mängdträning. Jag har en RCBS Rockchucker enpetare som blir rätt tradig att köra stora batcher ammo med. Har också några mindre Lee-pressar så man skulle kunna ha separata pressar för kalibrering respektive kulisättning.

Hur gör ni som mängdladdar - är det en progressiv press som gäller eller kör man stora batcher per moment?

Publicerat

Jag kör 100 enheter per moment.

Dag ett-kalibrerar,tumlar och rengör tändhattsläge.

Dag två-trimmar längd,gradar hylsmynning och sätter tändhattar.

Dag tre-fyller krut och sätter kula.

/Mike

Publicerat

Har nog åkt 1000 S&B igenom våra bössor i 308win här hemma, troligen mer? De enda som varit är klick vissa askar jävligt många! och att någon kan vara lite trög när de ska ur. Nu kör jag bara Norma för att få hylsor och ibland Lapua. Då dem ligger hyfsat i pris ibland.

Publicerat

Testa GGG.

bra pris, fin funktion

mvh Lars 

Publicerat
På ‎2017‎-‎09‎-‎06 at 14:51 exabit sa:

Denna frågeställning är högst aktuell för min del nu när jag går all in på en T3x Hunter i 308 framöver.

Tänker på hur man skulle lösa handladdningsbiten för mängdträning. Jag har en RCBS Rockchucker enpetare som blir rätt tradig att köra stora batcher ammo med. Har också några mindre Lee-pressar så man skulle kunna ha separata pressar för kalibrering respektive kulisättning.

Hur gör ni som mängdladdar - är det en progressiv press som gäller eller kör man stora batcher per moment?

Mängdladdar vet jag inte om jag gör, men uppåt 200 patroner åt gången blir det nog mellan varven med min enpetare och nej -det är inte särskilt roligt eller lättsamt:)