Hoppa till innehåll
Älgflugornas Herre

Work sharp - poor mans tormek

Recommended Posts

Älgflugornas Herre

Jag har skaffat en poor mans tormek, dvs en knivslip av märket worksharp. Den finns i två varianter en billigare med smalt band, fasta jiggar och en hastighet. En dyrare med ställbara jiggar, bredare band och ställbar hastighet. Jag var snål och köpte den billigare (ca 1100 kr). 

Att slipa upp knivar med den gick lätt. Att få till egg vass nog att raka hår från armen var busenkelt. Att lägga upp en helt ny egg på en förstörd kniv tog lite tid men gick utan problem. Kort sagt en mycket lättanvänd och effektiv lite slip. 

http://lipoptena.blogspot.se/2015/03/test-knivslip-worksharp.html

ws1.JPG

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
JoPe

Kul att det fungerar så bra!

Jag har 2 funderingar, åt vilket håll arbetar bandet, och vad är det för kornstorlek på dem?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kingfisher

Jag hade först den billigare modellen, men bytte faktiskt upp mig. Tycker att den största fördelen med den dyrare, är att man kan ställa hastigheten. Och att man kan få lite mindre vinkel.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
angne

Blir kniven varm?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Inte nämnvärt varm. Man drar korta drag enligt instruktionen så det hinner inte bli någon större friktion.

Köpte min på Elmia för 995 på Torsbo och är väldigt nöjd. Köksknivar och annat hemma är äntligen alltid sylvassa :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Takko

Ser jäkligt vettig ut. Men man blir ju lite velig mellan modellerna. Valde du att byta upp dig till den andra för speed eller vinkel? Fördelar som du upplevt? :unsure:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Jag köpte den billigare varianten och har hittills inte sett anledning att ångra det. Men har ju heller inte provat den andra modellen. För en glad amatör som mig funkar denna utmärkt.

Slipade även upp min slitna gamla Gränsfors-yxa och det var riktigt smidigt. Då tar man bort jiggen helt och hållet och kör på "frihand" vilket gör att man kan slipa i princip vad som helst.

Men nån Tormek är det ju givetvis inte.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kingfisher

Problemet med den billigare är att det är ganska lätt att få en liten ( inbuktning) på bladet längst ner mot handtaget. På den dyrare är det lättare att undvika det. Dels för att man kan sänka hastigheten, och dels för att det fins mer plats.

Angående vinkeln så vill jag gärna ha lite mindre vinkel på dom hårdare knivarna.

Men jag tycker att man skall komplettera med en sharpmaker. Om man underhåller knivarna är det är inte så ofta man behöver köra knivarna med maskin.

http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/sharpmaker2013-09-02-21-12-29/sharpmaker-detail

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kingfisher

Sen så finns det även mer tillbehör till den dyrare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vanja05

Problemet med dom är att det står alltid kompisar med slöa knivar i garaget och

vill ha slipat :yes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike

Även jag har den billigare varianten och är supernöjd,supersnabbt blixtevasst-precis vad jag behöver.

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dunderklumpen

Såg ditt blogginlägg om saken Leif, och går även jag i tankarna kring ett inköp. Filurar dock på den dyrare varianten, så klart...  :blush:  :whistling:

Blir nog ett köp efter att studiebidragen rullar in som de ska, studentjävel som man är. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stoff

Har den billigare jag med. Är riktigt smidigt att man kan vrida den, har slipat yxor och gräsklipparknivar och mycket annat också.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JaktGripen

Såg en testvideo där en kille jämförde den dyra mot den billigare. Det han tyckte var dåligt på den dyrare var att "vinkelgrejen" inte var låst i det läge man ställer in den i, om ni förstår vad jag menar - och att detta var väldigt irriterande - hur upplever ni som har den dyrare det?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kingfisher

Såg en testvideo där en kille jämförde den dyra mot den billigare. Det han tyckte var dåligt på den dyrare var att "vinkelgrejen" inte var låst i det läge man ställer in den i, om ni förstår vad jag menar - och att detta var väldigt irriterande - hur upplever ni som har den dyrare det?

Förstår vad han menar, det är lite dumt gjort. Om man trycker kniven lite för hårt utåt, så fjädrar den lite. Men det är mest en vanesak.

Sent from my iPad using Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JaktGripen

ok tror det kan bli den dyrare :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Takko

Och jag tror att jag testar den billigare versionen, men får nog bryta ihop ett par gånger innan jag beställer en i kväll. -_-

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Takko

Nu är det kampanj på Hylte på dessa, 995 för budgetvarianten och 1695 för edition. Beställde den enklare igår efter lite jämförelser på tuben.

Skynda o fynda!!

:smile:  :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

Det gjorde jag med, föll till föga iom att alla knivar hemma är slöa osv.. Christian 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Takko

Det gjorde jag med, föll till föga iom att alla knivar hemma är slöa osv.. Christian 

:smile: Samma här, för mycket slött......... :wallbash:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Second

Jag köpte den dyrare, Ken Onion Edition på Noliamässan i Umeå av Hylte Lantmän.

De tog där 1450:- för den och då ingick det ett Genzo slaktset i priset.

Jag var där i lördags. 

De hade sålt slut på denna, dyrare modellen på tre dagar. Men de tog upp beställningen, jag betalade och se ska skicka den fraktfritt till mig i veckan. 

Min pappa har denna och han är mycket nöjd med den. 

Vilket jag förhoppningsvis oxå kommer bli  :thumbsup:

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Takko

Bra pris, bättre än i Hyltes kampanj nu... :smile:  :wallbash:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Second

Då jag letat lite på denna maskinen verkar det vara Hylte som säljer dem.

Och har de kampanj nu så kanske priset inte blir bättre än 1695:-?

Pappa köpte den på Nolia förra året och betalade där 1895:- inkl. slaktset.

På Nolia i Umeå nu då jag köpte min så hade de strukit över 1695:- och ändrat till 1450:-.

Om det var enbart för sista dagarna eller om det varit det priset tidigare frågade jag inte, jag betalade och log för mig själv  :happy:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

Fan.. Sitter på Rhodos, någon som kan beställa den billiga åt mej samt de tre olika slippaopren? Försökte logga in men det gick inte.. Kanske är väl bökigt? Om ngn fr Sthlm/Roslagen ska beställa så hugg en till [emoji173]️

Fixat!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE