Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Work sharp - poor mans tormek

Featured Replies

Publicerat

OK, nu gick det inte att hålla sig längre. En Worksharp beställd. Förbannelse över er alla som lockar en medelålders man utan karaktär till dylika köp!  :smile:

• Svar 75
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Beställde också en tidigare idag, den billiga versionen. Frun gnäller alltid om att knivarna är slöa, och det är tydligen mitt jobb att hålla dom skarpa.. Jag har försökt att informera om att i dagens

• Då finns min Worksharp för uthämtning!    Om nu inte frun har andra otalade planer så ska det slipas knivar ikväll!

• Jag köpte den dyrare, Ken Onion Edition på Noliamässan i Umeå av Hylte Lantmän. De tog där 1450:- för den och då ingick det ett Genzo slaktset i priset.   Jag var där i lördags.  De hade sålt slut

Publicerat

Köpte en på Bosjökloster mässan. Slipade en sliten arbetskniv i garaget och en dålig sax när jag kom hem. Blev riktigt bra! Behöver öva mer innan jag sätter i mina finaste knivar, men jag har gott om övningsmaterial :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Jag är ensam hemma ikväll, så då blir det förvisso efter träningen, en mackmyra och ett antal knivar med ner i källaren för att träna mig till att bli bra med denna variant på maskin. /CHristian

Publicerat

Jag är ensam hemma ikväll, så då blir det förvisso efter träningen, en mackmyra och ett antal knivar med ner i källaren för att träna mig till att bli bra med denna variant på maskin. /CHristian

Nästan så man anar lite finskt blod i dig Christian, sprit och knivar. Saknas bara lite bastubad :biggrin:

/M

Publicerat

ASG- det är oklart men jag föredrar min kniv vass, min vodka kall och mina kvinnor blonda så det är nog inte helt utan grund. /Christian 

Publicerat

Ska det inte vara....

Är själv slö....men har vassa knivar!

Dricker kall sprit....men gillar heta kvinnor!! [emoji3]

• 2 weeks later...
Publicerat

Då så, inte igår utan i förrgår var jag träningsfri och hade lite tid över på 40 min tog jag samtliga kvarvarande köks/kock knivar, ie Porsche, Global mfl och körde dem i maskinen, 

jag kan konstatera att jag iofs inte får resultat på de där 4-8 dragen som står i instruktionen,

utan mer som 10+ med varje band, detta då iofs för att jag kanske började med slöare knivar än vad man förutsatt i instruktionen.

Resultatet dock var helt sanslöst, fy fn vad vassa de där knivarna blev/är, det är ett rent nöje att stå och arbeta i köket, nu, det enda tråkiga i detta är att skärbrädorna i plast, tar sjukt mycket stryk av de vassa knivarna, ie man får vara nätt på handen. /Christian

Publicerat

Då så, inte igår utan i förrgår var jag träningsfri och hade lite tid över på 40 min tog jag samtliga kvarvarande köks/kock knivar, ie Porsche, Global mfl och körde dem i maskinen,

jag kan konstatera att jag iofs inte får resultat på de där 4-8 dragen som står i instruktionen,

utan mer som 10+ med varje band, detta då iofs för att jag kanske började med slöare knivar än vad man förutsatt i instruktionen.

Resultatet dock var helt sanslöst, fy fn vad vassa de där knivarna blev/är, det är ett rent nöje att stå och arbeta i köket, nu, det enda tråkiga i detta är att skärbrädorna i plast, tar sjukt mycket stryk av de vassa knivarna, ie man får vara nätt på handen. /Christian

Låter som att man får skriva upp denna på inköpslistan.

Publicerat

Jag drog kanske 5ggr/sida men herrejösses vilka knivar jag numer har i köket!

Skar tomater idag med en av mina "sämre" knivar och det var en ren fröjd, men som du säger Christian så får man vara rädd om underlaget. (och fingrarna).

Har inte kört alla med det finaste bandet, men de (global) som jag gjorde så med är rent otroligt vassa. 

Det här lär vara en av mina bättre investeringar på ett tag och jag drar härmed tillbaka tidigare förbannelser över denna trådens deltagare  :thumbsup:

Publicerat

Skönt att du drog tillbaka den......;-)

• 1 year later...
Publicerat

Tråden här har ju varit död ett tag. Men jag tror jag håller på att smittas lite så här i efterhand. Är det någon av er som skrivit här tidigare som har nya erfarenheter/åsikter om maskinen nu ett drygt år senare?

/Martin 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago INHWAN-Wannabe sa:

Någon som har kan jämföra en Work Sharp slip med https://www.wickededgeusa.com/product/pro-pack-ii/ ?

Det kanske inte är något som ska ta ut varannat?

Ja, jag har både work sharp och wicked edge. De slipar på helt olika sätt.....

Med en work sharp kan man tex slipa konvexa eggar, typ sådana som finns på Fällkniven F1. 

Med en wicked edge får man helt raka eggar. 

Jag tycker att man kan jobba upp betydligt bättre skärpa med en wicked edge än en work sharp. 

Wicked edge har några små svagheter, särskilt lederna. Det är därför bra att köpa från en svensk ÅF ifall man behöver reklamera. Sedan är priserna förvånansvärt låga hos vassa knivar, jag köpte tex mitt field system för 80% av priset i USA.... Iofs en utförsälning men ändå. Värt att veta är att vassa knivar är en av europas tre största importörer av wicked edge. 

http://www.vassaknivar.se/wicked-edge.html

Kort sagt, svaret på din fråga är att man behöver båda systemen ;-)

Publicerat
7 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Kort sagt, svaret på din fråga är att man behöver båda systemen ;-)

Det ante mig nästan! :) 

Har läst lite här om konvexa och raka eggar på den här sidan: http://www.edgepal.com/slipverktyg/enkel-knivkunskap-17892500  Man blir helt enkelt sugen på att gå i mästarens fotspår i 7 år och börja ett nytt liv. Men jag får till en början starta mitt nya liv med en knivslip av någon variant. 

Ok dum som jag är frågar jag dig Herre över de för....e älgflugorna. Håller eggen längre som du slipar med maskinen? Är det enklare att slipa med maskinen? Är det nästan lika enkelt med stenarna och kanske roligare och håller skärpan nästan lika länge fast vassare? Eller jag ska inte ge mig på att slipa en kniv på annat sätt än den är påbörjad på, så att säga.

Jag vill ju att mina köksknivar, min jaktkniv och styck knivarna ska bli vassa igen....

Publicerat
  • Författare

Det som framför allt styr hur länge olika eggar med samma skärpa håller är:

-hur stålet är härdat

-vilket stål eggen är tillverkad av, där skiljer det rätt mycket mellan elmax, 1095, a-2, 440c, vg-10, 420, etc. En hel lite vetenskap att nörda in sig i om man har den fallenheten. 

-i någon mån typ av egg (rak, konvex eller konkav), men då får man väga in vad som skärs eftersom olika material sliter på olika sätt.

Vilket slipredskap man använder spelar mindre roll det enda som spelar roll är att man själv blir nöjd med resultatet.

Publicerat
5 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Vilket slipredskap man använder spelar mindre roll det enda som spelar roll är att man själv blir nöjd med resultatet.

Amen! Det gillar jag!

• 8 months later...
Publicerat
På 2015-08-05 at 16:55 Dunderklumpen sa:

Såg ditt blogginlägg om saken Leif, och går även jag i tankarna kring ett inköp. Filurar dock på den dyrare varianten, så klart...  :blush:  :whistling:

Blir nog ett köp efter att studiebidragen rullar in som de ska, studentjävel som man är. 

Och en sisådär 2 år efter blev det äntligen ett inköp. :lol:

Än så länge nöjd med den, ska dock försöka få lös den från plattan så jag kan slipa upp yxan riktigt innan älgjakten (inte haft tid att ens försöka än). 

• 2 months later...
Publicerat

Nu bumpar jag gammal tråd och har frågor om Worksharp.

Ni som kört båda varianterna av Worksharp. Vad upplever ni för skillnad? Jag ser att Ken Onion Edition har justerbar slipvinkel. Övrigt?

Jag har tragglat med stora runda gammeldags slipstenar som jag bara har tillgång till ett par gånger / år. Och de har inga "Guider". Och är helt enkelt inte villig att lägga ner det jobbet längre. Jag har dock kört mina bästa kockknivar med väldigt flack vinkel. Skulle tro snarare 15-17grader än 20. Så att inte kunna gå ner i vinkel är helt klart ett minus. Men är det värt ca 50% upp på priset?

Sedan en större fråga. När jag kikar på video på nätet verkar det som att man slipar "med" på ena sidan av bladet och mot på andra. Eller vänder man rotationsriktning på bandet? Någon som har synpunkter?

Publicerat

Är det verkligen ingen som har några kommentarer eller synpunkter?

Publicerat

Har bara kört den billigare som jag äger och nyttjar med jämna mellanrum.
Du slipar, precis som du säger, med på ena sidan och mot på den andra, bandet roterar åt samma håll hela tiden.

Jag har inte så mycket att jämföra med, men knivarna blir vassa snabbt och smidigt.
Dock repar den bladet på knivarna för mig vilket gör att knivarna inte blir så snygga.
Mig gör det rätt lite för mina knivar är till för att brukas och inte för utställning, men är man rädd om utseendet på sina knivar så bör man nog hitta en annan lösning.

Publicerat

Har slipat ett par år nu på min och den funkar riktigt bra men jag är ingen guru på knivslipar. Tycker den funkar riktigt bra även om den inte är ställbar och det finns ju 2 vinklar/gradtal. Har inte haft problem med repiga efter det fina bandet.

Publicerat

Har endast använt ken onion versionen. Enkelt även på en kniv som har ”buk” Och där man inte kan köra hela egglängden mha guiderna utan måste frihanda lite. 

Jag är totalamatör. Den funkar ohyggligt bra. Så det måste vara ett gott betyg.

Publicerat

Jag upplever att eggen blir runda med knivslipen. De blir som smörknivar nästan. Jag har försökt förstå vad jag gör fel utan att lyckas. När jag drar kniven håller jag kniven mot den yttre motståndet (så att kniven är utåtvinklad från bandet så långt som är möjligt inom jiggen). Vad kan jag möjligtvis göra för fel?

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago trumpetarn sa:

Jag upplever att eggen blir runda med knivslipen. De blir som smörknivar nästan. Jag har försökt förstå vad jag gör fel utan att lyckas. När jag drar kniven håller jag kniven mot den yttre motståndet (så att kniven är utåtvinklad från bandet så långt som är möjligt inom jiggen). Vad kan jag möjligtvis göra för fel?

Låter märkligt. Det borde inte kunna ske tycker jag. 

Testa att plocka bort jiggen helt och slipa på frihand. Välj en gammal skruttkniv och försök hålla eggsidan helt parallellt med bandet. 

Personligen använder jag bara min på frihand nu för tiden.

Publicerat
34 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Låter märkligt. Det borde inte kunna ske tycker jag. 

Testa att plocka bort jiggen helt och slipa på frihand. Välj en gammal skruttkniv och försök hålla eggsidan helt parallellt med bandet. 

Personligen använder jag bara min på frihand nu för tiden.

Tycker det låter helt klokt att det blir runt, trycker man på ett band sjunker det undan och då kommer ju bandet skapa en konvex slipning. Ända sättet att komma i från det är stenhårt spänt band och stumt mothåll som låter kniveggen vara plan parallell med bandet. Det jag sett av Work Sharp´n finns inget av detta att tillgå!