Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden o allt om björnar o vapen. Även foton på nyvaken nalle 2015

Featured Replies

• Svar 92
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Stämmer! Fick en nalle i morse

• En till för en av plottarna, pass skytt fällde hanen på dryga 200 kg

• Grannens och jaktkompisens 375H&H (R8) bet i.o.f bra igår kväll...tre snabba mitt i maskineriet....tjong tjong tjong...björnen fattade nog aldrig vad som hände B-)     http://www.tidningenhar

Posted Images

Publicerat

Ja dom börjar vakna nu. I Västerbotten så har vi en bra Björnstam enligt den senaste inventeringen, så man får ju se hur tilldelningen på Björn blir i Västerbotten i årets Björnjakt.

Publicerat

Vad anser folket vara den optimala björnkalibern då?

Publicerat

Vad anser folket vara den optimala björnkalibern då?

Jarmo, 6 starköl och en morakniv? :wink:

Annars borde väl en .308 och "uppåt" fungera ganska bra på våra nallar - även om jag själv förmodligen hade valt en 9,3 bara för att...

Publicerat

Är exempelvis .308win och 30-06 tillräckligt för att få stopp på en uppretad nalle som går till anfall?

Är medveten om att skottplacering är viktig, men har en .30 kaliber tillräcklig "stoppingpower"?

Publicerat

Man skjuter ju björn med 6.5 så jag skulle säga att placeringen är viktigare än kalibervalet. Har björnen väl kommit upp i momentum så tror jag knappast det spelar någon roll om du skjuter med en 6.5 eller en 450 Rigby - den lägger sig förmodligen inte på en meter ändå så att säga.

Kör med en kaliber i klass 1 som du är bekväm med, som du skjuter bra med - och som du även får det bästa snabba andra skottet med!

Nu har jag inte jagat björn själv men detta är min uppfattning och jag är passkytt. Hade jag gått på eftersök hade jag nog helst haft Benellin laddad med slugs i nävarna.

Publicerat

Har heller aldrig jagat björn, eller kanske aldrig kommer till att göra, men är jäkligt nyfiken på det. :smile:

Har i så fall en 30-06 och en .375H&H att välja mellan. Skjuter mest med 30-06 men vettefanken om jag inte hade valt .375H&H till nalle.

Publicerat

Ingen här som verkligen jagar björn och tycker något om kaliberval?

Publicerat
  • Författare

375:an hade jag nog också föredragit. Jag har ju själv en 416 rem mag. :thumbsup:

Min f. d. arb.kollega på Husqvarna AB sköt den här med en 300 win mag på ca 265 m i Alaska. Mätt med avståndsmätare.

Längd 9 fot= ca 2,7 m. :smile:

post-144-0-91009300-1430039372_thumb.jpg

Publicerat

Som sagt, jag tror fortfarande att en överhängande majoritet av alla björnar som skjutits i Sverige har fällts med 6.5x55.

I dag är den mest vanligt förekommande kalibern 9.3x62 där jag jagade björn. Det var det för fyra år sedan i alla fall när jag tog paus i björn och älgjakten och jag är mycket tveksam till att det har ändrats.

9.3x62 har betydligt fler joule i anslag än 6.5x55 och med rätt kulval så får man en sårkanal som en femkrona rakt igenom spjälstaketet och det vill man verkligen ha på björn!

Det finns inga substitut för ett korrekt placerat skott, men en björn som kommer i full fart är inget lätt mål och då lutar jag mig 10 gånger av 10 hellre mot en 21.1 g Oryx än en på 10.1 g!

450 Rigby är säkert en jättebra kaliber för björn men hur många tränar och skjuter med den kalibern så mycket att allt går på rutin? Här tycker jag 9.3x62 är den bästa av båda världar och det verkar väldigt många andra tycka också.

Publicerat

Har som sagt aldrig jagat björn, men jag skulle nog känna mig bättre rustad med min .375H&H. Känns som

att lite extra "stoppingpower" inte skadar i sammanhanget?

För min del kan det kvitta rent skyttemässigt om jag hade valt min 30-06 eller .375 då jag skjuter lika bra

med båda. Sedan ligger ju 9,3X62 och .375H&H hyfsat nära i skottverkan vad jag förstått, och ni verkar ju

förespråka 9,3X62 som bra björnkanon så... :)

Publicerat

Ingen här som verkligen jagar björn och tycker något om kaliberval?

270win. den dog rätt omgående. 

Publicerat

Jag har aldrig skjutit någon björn så jag vill vara försiktig med att dela ut råd. Vad jag kan säga är att jag har tre olika bössor som kan komma på fråga när jag försöker jaga björn. En bult studsare. En DS och en kombi. Kaliber är 6,5 och 9,3x74R samt 7x57R. Men det är inte kalibern som väger tyngst när jag skall välja bössa. Bultpangen är bäst om jag tror på skotthåll över 60-80m. Kombin är bäst om fokus egentligen ligger på fågeljakt. DS är valet i övriga fall.

Publicerat

270win. den dog rätt omgående. 

Frågan är bara vad som händer med en så pass "klen" kaliber om det skulle gå illa och björnen kommer mot en?

Vet inte om jag hade satt tillit i min 30-06 att reda upp en sådan situation? Men det är kanske bara jag som är nojig? :P

Publicerat

Trams! Tror de verkligt hotade arterna skulle tjäna på om det sköttes annorlunda. Döp om halva rödlistan till rosa listan eller observationslistan eller liknande så att folk reagerar när en art blir så hotad att den skall in på rödlistan. Exakt var gränsen skall gå kan de som forskar på populationer och risk för utrotning få slpss om med de som dorskar inom mänsklig beteendevetenskap eller liknande.

Publicerat

På senare år verkar rödlistan ha blivit mer en lista över djur som allehanda anti-jakt organisationer försöker få jakten stoppad på och inte en lista över djur som verkligen är hotade...

Vi har väldigt många arter i Norden som verkligen är extremt utrotningshotade - och tyvärr utrotas flera med jämna mellanrum - men dessa skiter dessa organisationer i och det tycker jag är kass!

Det skulle inte förvåna mig om älgen snart dyker upp som rödlistad  :dry:

Publicerat
  • Författare

För dom som tror på artdatabanken o dess rödlistning, är väl bäst att tillägga, för jag gör det inte.

Publicerat

Stopp börja om gör rätt. Jag anser att Björnen inte har på denna lista att göra. Man ser ju ofta spår av Björn i skogen nuför tiden. Björnjakten tar slut fort tar inte många dagar i vissa områden innan kvoten är full. Detta är ett ett sett för jaktmotståndare att försvåra jakten. Vänter mig bara att ripa,Tjäder o orre finns på den röda listan.

Publicerat

Många av de mer erfarna björnjägarna tenderar ju skifta ner i kaliber allteftersom. 308 win med Vulkan är populär. Likaså 9,3x62. Grövre är det mest skrivbordsjägare som förespråkar ;-)

Publicerat

Anledningen till varför jag skiftade upp från 30.06 till 9.3x62 var för en gång när jag fick en styrning på ett skott över ett hygge mot en kalv. Kulan träffade en bit sly som var omöjligt att se i kikarsiktet och skottet tog inte alls där jag ville och jag bekymrade mig rätt mycket över detta eftersom jag innan inte trodde att kulan från en 30.06 var så känslig.

Med 21.1 g Oryx i 9.3x62 har jag testat att skjuta genom tjocka buntar med sly och grenar mot måltavlor utan att kulan har ändrat kurs och där är stora anledningen till mitt kaliberval!

En korrekt placerad kula behöver varken vara grov eller tung och bästa kalibern är den man skjuter mest med. Ingen grov kaliber i världen väger upp avsaknaden av träning, men nu börjar vi komma in på de skrivbordsjägare som Dr Krall precis nämnde ;)

Publicerat

Ang skott mot angripande björn, nu har jag aldrig skjutit en björn även om jag har jagat björn och stått 10 m bredvid en person som sköt en björn på såpass nära håll att hade han haft bajonett på bössan så hade han inte behövt skjuta. Bland dom som jag jagar med så kör vi 6,5x55 och 3006, grövre kalibrar har diskuterats och det känns lite som att ska man kliva upp i kaliber för att klara angripande björn så är det för att få en kula som orkar gå genom huvudet, genom halsen och vidare in i brösthålan på en angripande björn allt som är klenare än den kaliber som fixar en såpass djup penetration gör ingen nytta om den inte sitter i hjärnan och sitter den i hjärnan så räcker 6,5x55.

Publicerat

Verkar som meningarna går isär lite vad gäller kaliberval...

Men rent generellt borde ju en grövre kaliber ge en lite mer "säkerhet". Nu ska man ju inte välja grövre

än man kan hantera givetvis, då gör det ju ingen nytta.

Bara min teori, men jag är som sagt novis vad gäller björnjakt!

Publicerat

Många skjuter tillräckligt bra med grovt...men alla skjuter bättre med klent... ;-)