Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden o allt om björnar o vapen. Även foton på nyvaken nalle 2015

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Visst går det att skjuta nalle med klena kalibrar. Vad jag har hört så skjuter en del finländare dom i halskotpelaren med 308:a o då ska du vara en duktig skytt o veta vad du gör

En bekant på garnnforat sköt en nalle på ca 9 m med 8 mm rem mag.

• Svar 92
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Stämmer! Fick en nalle i morse

• En till för en av plottarna, pass skytt fällde hanen på dryga 200 kg

• Grannens och jaktkompisens 375H&H (R8) bet i.o.f bra igår kväll...tre snabba mitt i maskineriet....tjong tjong tjong...björnen fattade nog aldrig vad som hände B-)     http://www.tidningenhar

Posted Images

Publicerat

Jag har skjutit en med 9,3x62, och de är ju inget underlag för närmare analys som alla vet, men den har jag mest för att jag nästan alltid har haft 9,3. Har faktiskt funderat på att byta till 308w men har inte gjort det än! Finns egentligen ingen anledning att gå upp eller ner i kaliber för mig!Men kunde ju va kul å prova nått annat.

Har blivit attackerad 1 gång och då var kalibern en kniv, men tack ock lov vände den några meter ifrån oss.:)

Publicerat

Många skjuter tillräckligt bra med grovt...men alla skjuter bättre med klent... ;-)

Ligger nog mycket sanning i det ja... :)

Publicerat
  • Författare

Jag har läst det också.

Jag läste det på svt-text-tv

Sveaskog stoppar björnjakt

Skogsbolaget Sveaskog stoppar björnjakten i höst i ett område i Rättvik. Orsaken är hur jakten har gått till.

Anders Johansson, jaktansvarig vid Sveaskog, säger att det rör sig om otillåten jakt och att det har gjorts en polisanmälan om olaglig åtel.

Sveaskog stoppar även björnjakten i ett område i Ovanåker sedan det kommit in information om att ett jaktlag bl. a. använt motorfordon vid jakt.

Det är första gången som Sveaskog beslutat att inte upplåta mark för jakt. 

http://www.svt.se/svttext/web/pages/113.html

Publicerat

Ser fram emot årets björnjakt faktiskt  :woot:

• 2 weeks later...
Publicerat

Mycket nalle på jaktmarken nu, hoppas på att få smälla nån i höst :)

Publicerat
  • Författare

Tror jag hade skitit ner mig i den situationen! :P

Hehe! Ja, detär kan vi kalla närkontakt. :tongue:

• 2 weeks later...
Publicerat

14 Björnar är fällda i skydsjakt i Västerbotten i vår, det är beviljat 8 Björnar till.

http://norran.se/nyheter/skyddsjakt-pa-bjorn-slar-rekord-401185

Detta kan troligen få inverkningar på licensjakten på Björn i höst i västerbotten.

Publicerat
  • Författare

Det är skjutit 50 björnar redan i form av skyddsjakt på renbetesområderna.

• 2 weeks later...
Publicerat

Vad gäller kaliber finns det fall där en 6.5a splittrats mot halskotpelaren, utan att oskadliggöra nallen...känns sådär va?

Jag jagar älg med 375hh eller 458wm. Skjuter inte sämre med dessa än med klenare kaliber. Iallafall inte på banan. Vi jagar älg i björntäta områden, dyker nalle upp får han smaka på en tung Woodleigh eller A-frame; ) Det borde räcka kanske?

Publicerat

Jag har en 30-06a och känner mig helt trygg med den. Under björnjakt matas den med Oryx 13 gram. Övrig högviltsjakt TSX 165 grains :-)

Publicerat

Vad gäller kaliber finns det fall där en 6.5a splittrats mot halskotpelaren, utan att oskadliggöra nallen...känns sådär va?

Jag jagar älg med 375hh eller 458wm. Skjuter inte sämre med dessa än med klenare kaliber. Iallafall inte på banan. Vi jagar älg i björntäta områden, dyker nalle upp får han smaka på en tung Woodleigh eller A-frame; ) Det borde räcka kanske?

Overkill ;-)
Publicerat

Neverlost.

Om det där är sanning och inte en myt så är den mest troliga förklaringen att man laddat med kammarammunition eller defekt ammunition. Eller möjligtvis är skottet avlossat i npgon väldigt konstig vinkel. Vilket kan hända med i stort sett vilken ammo som helst. Jag har flått en älg där en 30-06 studsat mot revbenen på en älg. Kan säga att jag tvivlar lite på skyttens beskrivning på hur älgen stod...

Publicerat

Neverlost.

Om det där är sanning och inte en myt så är den mest troliga förklaringen att man laddat med kammarammunition eller defekt ammunition. Eller möjligtvis är skottet avlossat i npgon väldigt konstig vinkel. Vilket kan hända med i stort sett vilken ammo som helst. Jag har flått en älg där en 30-06 studsat mot revbenen på en älg. Kan säga att jag tvivlar lite på skyttens beskrivning på hur älgen stod...

Det var en björnjägare som berättade det för mig(ingen jag känner) han använder numera 30-06 istället. Sanning eller ej vet jag inte. Tydligen var det en Oryx 6.5x55 på nära håll enligt utsago (inget skämt).

En annan jägare berättade att en vän till honom sköt en grizzybjörn i Nordamerika i huvudet med 7mm rm, med samma resultat.

Nog funkar en 6.5a, om skytten gör sitt jobb, det tvekar jag inte på. Jag gillar dock att ha lite extra marginaler. Sedan är det faktiskt lite roligare att bära runt på en grovsing i skogen ;)

Publicerat

Har ett par kompisar som jagar och skjuter en del björnar per år och 3 av dom har halvisar med 30-06 och 9,3x62 ( Alla hundförare..)..

Publicerat

Jag har en 30-06a och känner mig helt trygg med den. Under björnjakt matas den med Oryx 13 gram. Övrig högviltsjakt TSX 165 grains :-)

13g Oryx är min favoritkula och min 30-06 matas bara med den! :)

Publicerat

Neverlost.

Som ägare till en DS i 9,3x74R så är jag benägen att hålla med. Men jag är ändå lite tveksam till historier om hur 6,5:or falerat vad gäller penetration.

Publicerat
  • Författare
En olovligt skjuten björn utanför Överkalix.
Jag hörde om det igår redan på lokalradion.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6190471

När ska dom sluta med dessa dumheter som håller på med tjuvjakt??? :sad:  :sad:  :sad:

Det är ju inget som är till gagn för jägarna.

Publicerat

En olovligt skjuten björn utanför Överkalix.

Jag hörde om det igår redan på lokalradion.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6190471

När ska dom sluta med dessa dumheter som håller på med tjuvjakt??? :sad:  :sad:  :sad:

Det är ju inget som är till gagn för jägarna.

All denna tjuvakt ställer bara till det för oss andra jägare. Är imot all form av illegaljakt. Hoppas dom får tag i den eller dom som gjort detta.