Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden o allt om björnar o vapen. Även foton på nyvaken nalle 2015

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ja visst är man det o det är bara att hoppas på att Länsman får tag på den/de skyldiga.

• 2 weeks later...
  • Svar 92
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Stämmer! Fick en nalle i morse

• En till för en av plottarna, pass skytt fällde hanen på dryga 200 kg

• Grannens och jaktkompisens 375H&H (R8) bet i.o.f bra igår kväll...tre snabba mitt i maskineriet....tjong tjong tjong...björnen fattade nog aldrig vad som hände B-)     http://www.tidningenhar

Posted Images

Publicerat

Gäller att veta vart dom finns då jakten börjar.

Publicerat
  • Författare

Dubbelt 

Publicerat

Självklart är det svårt att få alla nöjda. Jag opponerar mig mer kring resonemanget än resultatet. Det här är inte första gången skyddsjakten inverkar stort på höstens tilldelning. Och jag anser att det ges för litet utrymme för teorin att kanske beror ökade problem på våren på att stammen är större än man tror.

Publicerat

Om det nu är så lite Björn i Västerbotten som dom påstår, då kan man ju bfundera på varför är Björnjakten över så fort? Vi har mer Björn en vad snubben på Länstyrelsen i AC län påstår. Det har varit ovanligt mycket skydsjakt på Björn denna vår. Så 15 Björnar är klent tilltagit av Länstyrelsen i Västerbotten.

Publicerat
  • Författare

Om det nu är så lite Björn i Västerbotten som dom påstår, då kan man ju bfundera på varför är Björnjakten över så fort? Vi har mer Björn en vad snubben på Länstyrelsen i AC län påstår. Det har varit ovanligt mycket skydsjakt på Björn denna vår. Så 15 Björnar är klent tilltagit av Länstyrelsen i Västerbotten.

Det kan vara så att dom balansera skyddsjakten mot den vanliga jakten o hur många som har skjutits redan o ska skjutas till hösten.

Publicerat

Jonsson. Det är så de säger. Men som jag antydde tidigare så kan ju den stora skyddsjakten ha någon form av samband med storleken på stammen. Mer problem kan ju eventuellt bero på mer björn....

Och då behöver man ju inte dra ner tilldelningen riktigt på det här sättet.

Publicerat
  • Författare

Visst kan det vara så henke. Dom skjuter väl mest björn i renbetesomr. o runt kalvninglanden när det gäller skyddsjakt för att skydda deras näring så gott det går.

Publicerat

Björnjakten i västerbotten tar slut fort. brukar vara över i första veckan av Älgjakten. I år så är den nog över innan Älgjakten i AC län börjar. Iår har det varit ovanligt mycke Skydsjakt på Björn, så det är ett tecken på att vi har bra med björn i Västerbotten.

Publicerat
  • Författare

35 björnar blir årets tilldelning för Norrbotten.

Det var en reducering jämfört med tidigare år men då har dom skjutit bra under våren o försommaren på skyddsjakten.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/bjornjakt/Pages/default.aspx

Förra årets tilldelning var 67. http://www.sva.se/djurhalsa/vilda-djur/rovdjur2/licensjakt_pa_bjorn/licensjakt-pa-bjorn-2014

• 1 month later...
Publicerat

htpp://www.expressen.se/nyheter/tva/-jagare-till-sjukhus-efter-bjornattack/

Publicerat

Någon här som är med och jagar björn nu? :)

Publicerat
  • Författare

Ingen skjuten i BD idag.

Publicerat

Japps... Nära idag men för dåligt hunnmatrial gjorde att den klara sig. Nya tag imôra :)

Publicerat

Kör hårt Gävleborg, bra hundar ( inte mina;-))!

Idag gjorde 2 plottar ett grymt jobb i värmen och med en lurig björn, den klarade sig.

Passerade 2 pass skyttar och en av hundförarna var inne på 7 olika stånd i tätningarna.. Björnen var smart, när det stod still la han sig ner så hundföraren kom aldrig åt, rätt tuff mot hundarna också..

Själv vakar jag på morgonen innan hundsläpet, har haft björn framme i 2 dagar men inga rena tillfällen.

Kör tills tilldelningen är slut, 20 kvar här!

Publicerat

Bra med älg...

Publicerat

@hobbe Antar att det va den björnen som dom precis skulle släppa på då jag ringde till Patrik. Hade varit VÄLDIGT intressant att fått tillgång till de hundarna istället för dom vi hade tillgång till...

Prata med Per på kvällen så han berätta vilken fin jakt ni hade men den klarade sig som sagt...