Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver hjälp att tänka och ev. hitta lösningar

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har en riktigt bra strävhårig taxhane som är precis fyllda 4 år. Har skjutits många djur för honom och han används till både Rådjur, Räv, Älg samt eftersök. Han har bra stamtavla.

Nu till problemet. Jag har tackat ja till en ny tjänst och vi kommer hamna i lägenhet i stadskärnan. Givetvis önskar jag behålla honom men inser att kombinationen med lägenhet och lite jakt är en dålig kombination för en duktig tax.

Jag ser idagsläget tre alternativ:

1. Behålla honom

2. Hitta en fodervärd som låter honom jaga och där man kan hitta en bra överrenskommelse.

3. Sälja honom

Jag behöver hjälp att tänka i denna fråga och gärna förslag om det är någon som har några goda idéer. Tjänsten som jag tackat ja till finns i Jönköping.

MVH

Publicerat

Har lite kompisar som bor på landet utanför Skövde som jagar och har tillgång till jakt. Ska kolla lite med dem. Det är ju bara ett stenkast ifrån Jönköping!! Hör av mig. Säker på att du kan inte få jobb i Östersund då!? Vi har mycket rådjur här också... :woot:

Publicerat
  • Författare

Jo, jag kan få jobb i Östersund men jag har förutom taxen en fru som både driver och skäller  :biggrin: och hon vill inte bo i Östersund. Vill dock tillägga att hon har många fördelar också.

Publicerat

Behåll hunden! Men låna ut den till någon ibland, då den fått jaga för lite.

Publicerat

Jag lider med dig. Jag hamnade i en central lägenhet i en storstad med min tysk jaktterrier. Jag ska inte säga att det inte funkade men det va inte optimalt. Nu jagar han på gods och säkert mycket lyckligare, så tyvärr blev det så för min del men allt hänger ju på vad man kan erbjuda hunden trots att man bor i stan.  

Publicerat

Livet i en lägenhet behöver inte vara dåligt för en hund. Allt beror ju på vad husse/matte gör med den. Som promenade osv.

Bor själv i lägenhet och har två nobsar, bor dock inte mitt i "stan".

Jag hade behållt den ett tag å provat samt lånat ut han till folk som jagar om man själv inte hinner med.

Publicerat
  • Författare

Jag ser helst att man kunde hitta en fodervärd eller en köpare. Tyvärr inser jag mina begränsningar men hittar jag inte någon god lösning så behåller jag honom.

Publicerat

Behåll hunden. En rutinerad hund är en utmärkt inkörsport till att komma med på jakt.

Taxen har dessutom ett utmärkt psyke för längre inomhusvistelser. Finns knappast en mer praktisk jakthundsras att ha i lägenhet i stan.

Men en 4 årig tax som jagar bra är knappst svårsåld söder om E18. 

Publicerat
  • Författare

Jag har lagt ut annons på Svenska jägarförbundet så får vi se vad framtiden har i sitt sköte.

• 4 months later...
Publicerat

Hur gick det?

Börjar fundera på en kompis till min basset...

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Publicerat

Hej,

Bor själv i Jönköping och har en Beagle som jag håller på att jaga in (1,5 år gammal). Om du behåller din lilla kille och vill följa med ut och jaga och släppa honom så får du gärna följa med mig. Jag har marker i Gränna (100hektar) vilket tar ca 30-40 min att åka. Har inte så mycket erfarenhet av jakt utan försöker lära mig så det vore kul att bolla erfarenhet med injagning m.m med någon som är kunnig.

Hör av dig på mail så kan du få mitt telenummer så kan vi prata mer. Stefan.mellstrom@gmail.com.

Publicerat

Ingen rolig situation. Skulle nog försöka behålla taxen om det går. Är taxjägare själv och lider med dig, men visst skall du göra det som blir bäst både för dig och hunden. Är tyvärr hundlös själv just nu men bor en timma från Jönköping, så visst skulle det kanske gå att få till någon jakt även ner mot Vetlandaområdet om du skulle vilja. Vi fick ta bort vår gamla kära vän i våras och just nu laddar vi om för en ny till våren om vi hittar rätt.