Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Organiserat tiggeri

Featured Replies

Publicerat

kopierar in min FB status från igår:

https://www.facebook.com/lipoptena

Organiserat tiggeri.

Idag när jag gick ut för att köpa mer hundmat såg jag flera tiggare på stan. De var uppenbart organiserade. Väl organiserade. De var välfriserade, hade fina kläder och hela skor med tydliga drag av friluftsmode. Nya mobiltelefoner hade de också. Snett över bålen hade de likadana tygband. Banden var vita med en svart fågel. Pilgrimsfalk tror jag. Ingen tvekan om att de var organiserade, näst intill uniformerade.

Tiggarna betedde sig påfluget. Istället för att tyst sitta och tigga utanför en affär med en kaffekopp för småmynt gick dessa tiggare på och stoppade folk. Mitt på gågatan. Tog aktivt kontakt och ställde frågor. Krävde kontaktuppgifter och kontonummer för månadsbetalningar.

Mycket otrevligt på det hela taget.

Publicerat

Välkommen till vardagen, på min normala gångväg till och från garaget där jag parkerar mitt utsläppsmonster så tvingas jag gå gatlopp mellan i varje fall 3 men ibland upp till 5 olika organisationers tiggarverksamhet.

Till saken hör att med undantag för det där konstiga med falken behängda gruppen så kan jag tänkta mig att stödja flertalet av dessa, dock med utgångspunkt i deras sätt att tigga vägrar jag. /CHristian

Publicerat

Vad betyder falken?

Publicerat

haha....

Javisst har man sett dessa tiggare ute på gatan.  Fast det är väldigt tyst om dessa i media :yes:

Publicerat

Kan nog finnas flera varianter av tiggeri,visade inte uppdrag granskning nåt program om just detta med tiggeri.

Men en sak är då säkert jag hade ej viljat byta plats med dessa människor som suttit utanför butiker runt om här i Kiruna hela vintern!!

Publicerat

Vi har bara sett början på detta med tiggeri.

Det kommer behöva bli väldigt mycket värre innan det kan bli bättre och kanske inte ens då.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Vad betyder falken?

såhär såg den ut, men utan text:

logo.png

Publicerat

Vi har bara sett början på detta med tiggeri.

Det kommer behöva bli väldigt mycket värre innan det kan bli bättre och kanske inte ens då.

/Mike

Men det beror ju bara på att vi inte tar tag i problemet. Kör över bron till Köpenhamn så är det färre tiggare på gatorna. Fast det organiserade tiggeriet utsätts man för där också. Jag fick en ung dam från UNHCR efter mig. Dum som jag var nämnde jag att jag precis hade varit på FN - byen i Köpenhamn, trodde aldrig att jag skulle komma därifrån.

Publicerat

När man är på humör och har tid till det så kan man faktiskt få några riktigt roliga diskussioner med några av dom dylika tiggarna.

I mångt och mycket bygger dom argumentation på tycke och åsikter, väldigt lätt att slå i sönder deras världsbild när dom vill diskutera just det som jag har en master i..  :thumbsup:

Publicerat

Jag frågar om dom vill följa med in så kan jag köpa en macka eller något annat att äta. Gjort detta 5 gånger och alla 5 har dom blivit förbannade.

Publicerat

Dom tjänar nog rätt bra, i växjö kör dom bara kontorstider, en annan jobbar både kvällar och helger!

Publicerat

Får en olustig känsla av att vissa som kommenterar här inte uppfattat TS ironi...

Ironi och ironi!

Organiserat tiggeri är det ju och när man vet att pengarna går till allmänskadliga ändamål så borde det ju bli ändå allvarligare. :wink:

Å andra sidan håller jag min plånbok stängd för båda sorters tiggare

Publicerat

Det är ju bara 5-6 år sedan denna form av tiggeri orsakade storm i media.  Där hade högsta ledaren för tiggeri-ligan dragit sig över 5 mille som hade samlats in av fotfolket.

Publicerat

Dom som tar sig hit för egen maskin kan inte vara fattiga när det är ca 373 mil från Rumänien-Kalix om man reser via Finland.

Vad kostar mat, bränsle, resa om man åker tåg el. hur man nu tar sig hit.

Dom har inte fått en krona av mig o dom kommer inte att få något från varken mig el. frun.

Publicerat

Isjonsson

Dom har betalt för att komma hit

Människohandel

Det är synd om de som sitter där i vissa fall

Men allt går ju till de rika!

Min tolkning!

Publicerat

Här så åker en bil upp och hämtar dom på kvällarna. Dom har fått börja försöka sälja en tidning såg på stan för ett tag sen en som nej tack. Då så började hon som sålde skrika åt den som sa nej. Men man vågar ju inte säga nått i PK skeå för då skriks det rasist du är rasist.

Men jag vet inte, men helt plötsligt så börjar det vara tiggare i hela kommunen utanför alla butiker sitter dom, även i inlandet är dom o tigger. Jag sa åt en av dom det finns jobb i skogen, ingen respons.

Nu har ju alla bärbolag chansen att få folk att plocka bär det är ju bara att erbjuda alla tiggare jobb att plocka bär i höst, då slipper man detta skriveri om alla dessa Thailändre som behandlas illa. Skogsbolagen kan ju erbjuda en del av jobb med att plantera skog, för det råder ju brist på sånt folk.

Publicerat

Dom som tar sig hit för egen maskin kan inte vara fattiga när det är ca 373 mil från Rumänien-Kalix om man reser via Finland.

Vad kostar mat, bränsle, resa om man åker tåg el. hur man nu tar sig hit.

Dom har inte fått en krona av mig o dom kommer inte att få något från varken mig el. frun.

?

Alltså... Det är inte dessa det syftas på...

Varför hugger alla som kobror så fort ordet tiggeri kommer upp?!?

Är detta effekten av att slaskmedia pumpat ut sin skit i årtionden, att man inte bryr sig om att läsa vad det står utan bara måste häva ur sig?

Själv tycker jag TS fick till det jävligt bra!

Publicerat

Jag brukar resonera såhär: Organisationer eller andra samfund som behöver aktivt leta upp och antasta människor för att nästan med tvång få in några kronor, eller locka till sig medlemmar, borde inse att de inte har det optimala budskapet. Om så var fallet så skulle både pengarna och medlemmarna fullkomligt strömma in utan att någon lyfte ett finger!

Så det spelar ingen roll om det är någon miljöskadlig förening eller någon frikyrklig sekt som skramlar med bössan framför mig - för av mig får de inte ett korvöre!

Jag sköter mina donationer till de organisationer jag stöder på eget bevåg och initierat från mina sida.

De som tror att denna tråden handlade om privata aktörer - aka sedvanliga "tiggare" - bör nog läsa om första inlägget... ;)

Jag lägger bara penagr i bössor vid kassan i butiken, det kan vara rädda barnen eller rödakorset. Brukar även kunna ge till frälsningsarmen då dom har sin "kokande gryta" iövrigt så skänker jag via insamlingar till BArncancerfonden och dyligt via mobilen då och då. Känns bättre en att bli påhoppad på stan av en massa "tiggare".

Publicerat

Här i stan så har de som suttit i flera år o spelat gittar o dragspel försvunnit sen alla dessa Rumänska tiggare kommit. Verkar som att dom är bortjagade.

Publicerat

Oavsett om det är organiserat el. inte så är det för jävligt med detta tiggeri. Det finns som har varit här mer än 3 mån som dom har på sig för att söka arbete.

Det är 2 fam som finns här uppe 8-9 personer o dom sover i sina bilar vinter som sommar, höst o vår.