Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat
19 minutes ago hs_merkel sa:

Tycker där jag skjutit att folk varit väldigt duktiga. Eller är det så att jag inte bryr mig. 

Enklare att skjutledaren vissiterar bössan innan man lämnar plattan, har varit med om det.

Den där lär man tappa bort omgående!?

Jag är mest oroad över stockholmsjälvar som gått intensivkurs, knappt jagat och inte gjort värnplikt. Visitation på plattan är enkelt och rimligt. 

• Svar 950
  • Visningar 129k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat
57 minutes ago MagnusN sa:

Jag är mest oroad över stockholmsjälvar som gått intensivkurs, knappt jagat och inte gjort värnplikt. Visitation på plattan är enkelt och rimligt. 

Sakligt!

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Mm, vet inte om jägarexamen kanske har blivit bättre nu, men om den är ungefär som när jag gick den 1999 tror jag det var så känns det som om en intensivkurs i syfte att klara jägareexamen knappast ger så mycket vapenkännedom/säker vapenhantering.

Det enda som var då var avståndsbedömning och att man i samband med skyttemoment och på stigen där man visade avståndsbedömningen skulle kolla att vapnet var tomt innan förflyttning, hålla pipan åt rätt håll och tömma vapnet innan man passerade hinder i terrängen. Väldigt lätt att klara av dessa praktiska moment tyckte jag redan då, examen i sig var inte heller några problem, läste in den helt själv och gjorde proven samtidigt som en kurscirkel gjorde dom.

Får dock erkänna att jag inte klarade klass 1 provet förrän på andra försöket :)

Poängen jag försöker göra här är att kraven för jägareexamen och vidhängande licenser, åtminstone förut, egentligen är väldigt låga.

Publicerat
  • Författare

Den andra större förändringen är att det införs krav på alla skjutbanor som tillhör Jägareförbundet att slutsycksvapen ska ha en signalfärgad flagga i patronläget/loppet när man inte skjuter, detta gäller vid allt Jägareförbundets skytte. Detta är för att trycka extra mycket på säkerheten. Detta har Norge haft ett par år och Finland kommer att införa det från 2025.

Nytt är att det blir tillåtet att skjuta med klass 2 på älgen vid Jägareförbundets tävlingar på älgen OBS dock inte vid märkesskjutningar eller för uppskjutningen vid jägarexamen.

Nytt är också att vi ger möjlighet att hålla tävlingar för klass 4 på älgbanan 80m. Detta gör att föreningar som bara har 80m älgbana och är medlemmar i Jägareförbundet kan skriva ut föreningsintyg för klass 4. Även hageljaktstig är infört i reglementet vilket gör att de klubbar som har en stig kan skriva ut föreneningsintyg för sådana vapen också.

Märkesreglementet

Det införs krav på alla kulvapen ska ha en signalfärgad flagga i patronläget/loppet när man inte skjuter, detta gäller vid allt Jägareförbundets skytte. Detta är för att trycka extra mycket på säkerheten. 

Men läser jag uppåner ?       Jag får det till att det gäller tävling och märkesskjutning  med studsare/slutstycksvapen 

inte övningskytte, har jag fel ?      och gäller det även övningskytte med hagelhalvis som har slutstycke ?? 

Publicerat
  • Författare

Man ser ju även här när man tar upp detta senaste dumt att det blir mest Killgissingar,

jag kan inget annat bättre själv då jag tycker texten är luddig.

Publicerat

Signalpropp_utskick250313.pdf

Detta dokument utgick till vår förening för förtydligande om signal flagga!!

Min och klubbens tolkning är att det ska användas på all träning och tävling med slutstycks vapen på banan! Allt för att förtydliga för alla runtomkring att vapnet är oladdat!!

Publicerat
  • Författare
På 2025-05-26 at 12:10 Galne sa:

Signalpropp_utskick250313.pdf 1.02 MB · 6 downloads

Detta dokument utgick till vår förening för förtydligande om signal flagga!!

Min och klubbens tolkning är att det ska användas på all träning och tävling med slutstycks vapen på banan! Allt för att förtydliga för alla runtomkring att vapnet är oladdat!!

För mig är det bara för att Fösa in fåren i   GångjärnsbösseFållan 🤬    Behöver jag då fortfarande bära mynningen uppåt  med utkastet synligt  ??  Det med mynningen KAN vara något eget som HJK tolkat, Vi har mkt egna lokala regler.  tror SäkB lydelsen är pipan i ofarlig riktning, detta tolkades av en tidigare mindre  briljant ordförande att det var detsamma som rakt uppåt.  

• 2 months later...
Publicerat

Läckert! Den där kobben måste vara facit över en bra skarvö, låg, platt och bulvanerna väl synliga!! 

Publicerat
  • Författare
På 2025-08-22 at 10:33 Hipshot sa:

Läckert! Den där kobben måste vara facit över en bra skarvö, låg, platt och bulvanerna väl synliga!! 

Finns andra som är stora och relativt höga, har en utanför min udde och ibland sitter sjuka mängder skarv där, lika svart som bakom målet på ståplatsläktarna när gnaget spelar ..

• 4 months later...
  • 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu använder jag den här tråden ibland för att ventilera saker ( Moderator får gärna flytta inlägget då jag inte riktigt vet vart jag ska lägga det)

Jag hörde ett reportage igår om en herre som fått sin dom och böter för brott mot knivlagen, enligt utsago var han på väg till båten och hade packning för det och även dykutrystning, och i den dykutrustningen inkluderades en dykarkniv, och dom vet jag i alla fall förr när det inte var så skitnödigt med allt att de kunde se rätt spektakulära ut. Sen en snabb googling om " knivlagen " som jag ångrar att jag gjorde, så inser man ju att det är bara flax att man inte åkt dit. Jag som idag inte ens vågar ta in min Letherman på ICA MAXI eller bolaget, och då lite vad jag tror laglydigt lägger ur den på bilsätet innan ica besöket, ja långnäsa fick man! den ska fan gömmas så du knappt hittar den själv, men helst hemma. Jag tycker fan att den lagen har spårat ur fullständigt, och sen att alla killgissare tvärsäker säger att du vår visst bära den både här eller där minsann. Jag är förövrigt hantverkare sedan snart 50 år och har slutat ha kniv i arbetstöjet, för det kan gå fint på väg till och från arbetet men fan inte om du ska gå och käka på lunchresturang, helvete vad kriminella männistor jag ser mellan 11-12 vardagar när jag käkar..

Publicerat

Det är hans egen utsago som du, givet din upprördhet, köper rakt av?

Visst, det kan stämma, finns puckon i blåställ och åtföljande åklagare, men lite nyfiken blir jag ändå på hur polisen uppfattat det och vad de rapporterat.

Publicerat
  • Författare

Puckon finns överallt helt klart, det jag inte gillar är att den lagen som var tänkt att kunna kvarhålla buset en stund till används till att

Mosa till Svenne banan.... Jag har ju mina kära Letherman Wave som jag känner mig oklädd utan, och som idag förvandlar mig till

Kriminell om jag skulle råka glömma plocka av den, det sistnämnda kan ju vara en juridisk burk mask som kan kosta mig 30-60 tusen.

Lite kuriosa: Jag hade en volvl V70 som äldsta dottern ofta lånade att åka till stallet med där hon hade Hästen, i det ingick att fodra kusarna.

Det innebar bland annat langa in ett antal höbalar och köra til hagarna, där hon med en gammal morakniv sprättade upp snörena på balarna med. Morakniven låg ju så praktiskt och lättillgängligt mellan sätena, och inte fan tänkte hon på att hon gjort både sig själv och mig som bilägare " kriminell" . När jag upptäckte det vart jag så jävla skraj att jag kasta ut kniven i farten, sen ringde man dottern och skällde som en bannhund ..

Publicerat

Verkar som knivlagen har en långt mkt mer preventiv effekt än folk som faktiskt lagförs.. Jag har nästan alltid ett multiverktyg med och i fodralet finns en liten fällkniv dessutom. Igår hade vi en svennebanan med kniv i säkerhetskontrollen på Arlanda.. han vart inte rapporterad däremot fick han inte ta med kniven ombord i handbagaget. Vet inte om han kastade den eller checkade in den som bagage.. men lagförd vart han inte.

Publicerat

Jag hade tidigare alltid en liten slipjoint fällkniv med mig, överallt, men med 6 månader maxstraff för brott av normal graden och 1-3 månader som normal påföljd, minsta lilla kniven varit framme så är det inget jag kan spela med.

kniven stannar hemma. Så ja det är ju snuskigt preventivt, mot vad vet jag dock inte. /C

Publicerat

Är inte kriminell "Har inget att dölja så Polisen får gärna kolla mig" Det får man nog omvärdera!

Det är väl det nya för att plocka poäng för polisen. Som det är med att ta en svenne banan som kör 5km för fort innan lönedags för polisen.

En fickkniv i fickans tid är nog tyvärr förbi!

Det är väl som med allt i moder Svea att det är inte bara Buset som skall ryka dit . Det är inte jämlikt !

Drilling

Publicerat
3 hours ago Christian N sa:

Jag hade tidigare alltid en liten slipjoint fällkniv med mig, överallt, men med 6 månader maxstraff för brott av normal graden och 1-3 månader som normal påföljd, minsta lilla kniven varit framme så är det inget jag kan spela med.

kniven stannar hemma. Så ja det är ju snuskigt preventivt, mot vad vet jag dock inte. /C

Hade också förr en liten leatherman squirt (inte det bästa namnet 😏) i fickan men det vågar man fan inte ha nu. Saknar den jävligt ofta när man behöver ett knivblad, sax eller tång 😱

Publicerat
13 hours ago, TekDr said:

Hade också förr en liten leatherman squirt (inte det bästa namnet 😏) i fickan men det vågar man fan inte ha nu. Saknar den jävligt ofta när man behöver ett knivblad, sax eller tång 😱

När jag var liten hade pappa en Schweizisk Armékniv som jag var väldigt facinerad av. Under överinseende av pappa fick man fälla ut alla verktygen och känna försiktigt på den vassa sågen. När jag var någonstans runt 11 år åkte min storasyster på ett scoutläger i Schweiz och kom hem med an alldeles egen kniv till mig, med mitt namn ingraverat på den röda sidan. Det var en stor händelse och jag hade den alltid med mig i vänster framficka på byxorna som blev slitna på liknande sätt som hos inbitna snusare som får hål i byxorna efter snusdosan.
Den röda kniven har räddat mig i många situationer. Den finns kvar än i dag, men är nu sådär 47 år senare vädligt sliten. Sågbladet är svetsat och en mejsel har slipats om efter att ha gått av. Mitt ingraverade namn går inte lägnre att läsa och ett antal fjädrar till saxen är förbrukade. Numera för den ett lugnt liv i resenecessären. Tyvärr vågar man inte ha den i fickan längre!

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På 2026-03-03 at 07:41 redtop sa:

När jag var liten hade pappa en Schweizisk Armékniv som jag var väldigt facinerad av. Under överinseende av pappa fick man fälla ut alla verktygen och känna försiktigt på den vassa sågen. När jag var någonstans runt 11 år åkte min storasyster på ett scoutläger i Schweiz och kom hem med an alldeles egen kniv till mig, med mitt namn ingraverat på den röda sidan. Det var en stor händelse och jag hade den alltid med mig i vänster framficka på byxorna som blev slitna på liknande sätt som hos inbitna snusare som får hål i byxorna efter snusdosan.
Den röda kniven har räddat mig i många situationer. Den finns kvar än i dag, men är nu sådär 47 år senare vädligt sliten. Sågbladet är svetsat och en mejsel har slipats om efter att ha gått av. Mitt ingraverade namn går inte lägnre att läsa och ett antal fjädrar till saxen är förbrukade. Numera för den ett lugnt liv i resenecessären. Tyvärr vågar man inte ha den i fickan längre!

Nej och det är fan bedrövligt hur det har blivit, jag känner mig oklädd utan mina Leatherman och sedan när man inte ens kan lägga den ifrån sig i bilen vid ett ICA Maxi eller bolagsbesök utan att riskera 60000kr böter eller fängelse , det gör mig fan deprimerad.

Publicerat
  • Författare
På 2026-03-02 at 17:37 TekDr sa:

Jag vågar ha min Letherman när jag kör veteranmoppe, men om jag går in på posten, bolaget, Sushi stället lägger jag den under sadeln.

Publicerat
  • Författare
På 2026-03-02 at 11:29 Hipshot sa:

Verkar som knivlagen har en långt mkt mer preventiv effekt än folk som faktiskt lagförs.. Jag har nästan alltid ett multiverktyg med och i fodralet finns en liten fällkniv dessutom. Igår hade vi en svennebanan med kniv i säkerhetskontrollen på Arlanda.. han vart inte rapporterad däremot fick han inte ta med kniven ombord i handbagaget. Vet inte om han kastade den eller checkade in den som bagage.. men lagförd vart han inte.

Hur fan vågar du det med ditt jobb ?? Men när jag reser utomlands tar jag alltid med mig en Leatherman i resväskan, och jag fäller alltid ut den så det syns tydligt att det är just en Leatherman, mitt i väska väl synligt för röntgen och okulär besiktning, den har vart med på otal resor.

Publicerat
24 minutes ago culot sa:

Hur fan vågar du det med ditt jobb ??

Kanske för att jag vet att en svennebanan likt mej är polisiärt totalt j-la ointressant? För att jag vet vilka som rapporteras för brott mot knivlagen?

Publicerat
På 2026-03-02 at 11:29 Hipshot sa:

Det händer ofta och det är väldigt sällan polisen ens bryr sig om det och de är även sällan polisen bli inkallad. Allt beror på situation och typ av kniv.

Men däremot var de en polis som skulle resa privat och hade med sig en kaststjärna, han blev dömd och på frågan om var han köpt den hade han köpt den på en bakluckeloppis av någon okänd och han skulle ta med den på flyget till en kompis som skulle få den..