Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
På 2024-04-05 at 18:07 Eamonn sa:

Om jag inte minns fel var det förra årets aprilskämt med en intervjuad kontrollant som skulle åka runt och göra stickprovskontroller samt debitera på plats.

Det var  INTE nåt  roligt skämt i vart fall , för i min bok finns det tydligen ingen övre gräns på dessa jävla stolligheter.. 

• 9 months later...
  • Svar 950
  • Visningar 129k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat

Det säger mej att sällskapet prioriterat sängen och sovandet samt var ute på tok för sent :tongue:

Publicerat

Hade du din Italienske kompis med på jakten?

Publicerat
  • Författare
12 hours ago Dansken sa:

Hade du din Italienske kompis med på jakten?

Inte denna säsongen tyvärr, sen har 

Life Fucks !

Vart ett signum 2024 så det har  vart  överlevnad socialt 

Publicerat
  • Författare

Jag gjorde ett skott som fick mig att höja ögonbrynen, och laddningen var

Rottweil 16/67 26g stål 5 / 3,0mm  hållet 40++  sida lite sned vinkel 

men knipgumman packade ihop men dök så den var inte död i smällen.

Däremot vart jag förvånad att det tog alls, sen att pluggen höll ihop rejält konstaterades senare på vattnet på 37m. Tyvärr fick jag inte tillräcklig rekyl i den pluggen så den laddade om så jag sköt bara det skottet. 

Publicerat
På 2025-01-28 at 22:34 culot sa:

Jag gjorde ett skott som fick mig att höja ögonbrynen, och laddningen var

Rottweil 16/67 26g stål 5 / 3,0mm  hållet 40++  sida lite sned vinkel 

men knipgumman packade ihop men dök så den var inte död i smällen.

Däremot vart jag förvånad att det tog alls, sen att pluggen höll ihop rejält konstaterades senare på vattnet på 37m. Tyvärr fick jag inte tillräcklig rekyl i den pluggen så den laddade om så jag sköt bara det skottet. 

Det här har du nog bättre koll på men kan inte us5 vara klent när du kommer ut på håll`?

Publicerat
  • Författare
På 2025-02-01 at 15:53 Hipshot sa:

Det här har du nog bättre koll på men kan inte us5 vara klent när du kommer ut på håll`?

Jo absolut !  det var därför jag vart så förvånad att det trillade över huvud taget, lite mera fjong ( fart i pluggen ) eller kanske 4:or så hade jag slagit ut den ordentligt.  Men för skytte på 30-35m hade det funkat.   Jag har fått pluggen  mao inget jag köpt eller knåpat ihop själv...  Tyvärr finns bara en enda stålförladdning till 16 tillgänglig så alla kör med den. 

Jag  hoppas  Bornaghi pluggen kommer leverera  i 16 .

• 4 weeks later...
Publicerat

Ja tyvärr inte direkt oväntat... 

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ja det närmaste man vart skytte var nog igår när jag var till Dottern som bor i Rågsved och hörde en skjutning på avstånd  stort magasin hade hen åxå .

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det verkar som jag ropat in en OMV smart box på tradera, som det såg ut har den verktyg för kal 20 , inget jag laddar . 
är det någon som är intresserad ? 
3 st verktyg OMV såg det ut som och den proffsigare sorten 

Publicerat
  • Författare

Jag får en Gaep 1500 3 station laddpress över och en Gaep hagel doserare med stativ. 
3000kr för pressen, 500 för doseraren.

Merparten av de bilder av mina patroner är tillverkade på den pressen. 
inga verktyg medföljer, men tips och råd för införskaffande av kaliberspesifika patroner q

IMG_1204.jpeg

IMG_1203.jpeg

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jag tog Moppen upp till HJK förra helgen  bara för att kika till då jag inte skjutit ett skott på minst 2 år 

Nu kan jag inte ens använda skjutplåten då min säkerhetsutbildning gått ut, sedan kunde jag  se det 

" Senaste dumt " som gjort intåg på skjutbanorna, och det är att " alla enpipiga vapen " ska ha nån jävla plastmoj 

i patronläget .... alla skyller på Jägarförbundet, att dom kräver det ?? 

Vad fan har förbundet med allmänt skytteträning   under SäkB   att göra ?   Frågar du 10 personer så får du 11

olika svar dessutom...   Jag vart  inte ett dugg jävla pepp att återuppta något regelbundet skytte trots att jag har massor med ammo som jag köpt när det var billigt, medlemslapparna  i guld däremot har blivit dyra 70kr  , för inte tala om gäst/icke medlemlappar  100 kr 

Publicerat

Det låter som ngn egen tolkning av HJK? Inte hört något liknande på Roslagens JSk.. 

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago Hipshot sa:

Det låter som ngn egen tolkning av HJK? Inte hört något liknande på Roslagens JSk.. 

Ja det skulle inte förvåna mig det minsta,  först trodde jag det gällde enbart studsare  på av jägareförbundet

arrangerade tävlingar,  men när jag var där i helgen så är det en sporting Funkis som med hög röst säger 

ALLA ENKELPIPIGA VAPEN SKA HA PLASTMOJ I PATRONLÄGET ! 

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Ja det skulle inte förvåna mig det minsta,  först trodde jag det gällde enbart studsare  på av jägareförbundet

arrangerade tävlingar,  men när jag var där i helgen så är det en sporting Funkis som med hög röst säger 

Så jävla dumt så klockorna stannar... 

Publicerat

Tror detta är strömmar av AR trenden. Folk kan ladda men patron ur görs på Ryskt vis

Publicerat
2 hours ago, culot said:

Jag tog Moppen upp till HJK förra helgen  bara för att kika till då jag inte skjutit ett skott på minst 2 år 

Nu kan jag inte ens använda skjutplåten då min säkerhetsutbildning gått ut, sedan kunde jag  se det 

" Senaste dumt " som gjort intåg på skjutbanorna, och det är att " alla enpipiga vapen " ska ha nån jävla plastmoj 

i patronläget .... alla skyller på Jägarförbundet, att dom kräver det ?? 

Vad fan har förbundet med allmänt skytteträning   under SäkB   att göra ?   Frågar du 10 personer så får du 11

olika svar dessutom...   Jag vart  inte ett dugg jävla pepp att återuppta något regelbundet skytte trots att jag har massor med ammo som jag köpt när det var billigt, medlemslapparna  i guld däremot har blivit dyra 70kr  , för inte tala om gäst/icke medlemlappar  100 kr 

Sett samma sak på nån facebooksida för nån lokal skyttebana! :S

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Alla skjutbanor som är anslutna till Svenska Jägarförbundet har kravet på sig från årsskiftet! 

https://jagareforbundet.se/jakt/skytte/ovrigt/reglementen/ -- läs längst ned

Publicerat
1 hour ago culot sa:

I dokumentet som skickades ut till skjutbanorna så står det alla vapen, saxade ur bilden från den pdf´n!

Skrmbild2025-05-23155524.thumb.png.8f606a77acfad21773e88ab74bd1eb8e.png

Publicerat
8 hours ago Galne sa:

Alla skjutbanor som är anslutna till Svenska Jägarförbundet har kravet på sig från årsskiftet! 

https://jagareforbundet.se/jakt/skytte/ovrigt/reglementen/ -- läs längst ned

Sicken tur att RJSK inte är ansluten till förbundet, jävla trams med eget hittepå.. Ungefär som Blaser, hittar på en egen krångligare "säkring" för att lösa ett problem som inte finns. Hade varit kul om man som jaktskytteklubb valt att tacka nej till detta, undrar vad som hänt? Finns ngn ekonomisk vinning på att vara ansluten till tex SJF?

Den ända incident jag varit med om på banan var ngn klåpare som skulle repa i 30-06 i 308 eller tvärt om minns inte.. Finns ngr kända incidenter med halvautomater vid tex trap, skeet eller sporting?

Publicerat
6 hours ago Hipshot sa:

Sicken tur att RJSK inte är ansluten till förbundet, jävla trams med eget hittepå.. Ungefär som Blaser, hittar på en egen krångligare "säkring" för att lösa ett problem som inte finns. Hade varit kul om man som jaktskytteklubb valt att tacka nej till detta, undrar vad som hänt? Finns ngn ekonomisk vinning på att vara ansluten till tex SJF?

Den ända incident jag varit med om på banan var ngn klåpare som skulle repa i 30-06 i 308 eller tvärt om minns inte.. Finns ngr kända incidenter med halvautomater vid tex trap, skeet eller sporting?

De har såna flaggor sen länge i alla andra skytteformer i Sverige samt i de övriga nordiska länderna på jaktskyttebanorna, så ser inte problemet riktigt. Jag själv ser gärna att man tydligt ser att halvautomater är oladdade… :ph34r:

Bilden jag la upp ingår i ett litet kompendium med bilder från Jägarförbundet i samband med nytt reglemente för det Nordiska Jägarsamfundet som tagits fram!

Publicerat

Tycker där jag skjutit att folk varit väldigt duktiga. Eller är det så att jag inte bryr mig. 

Enklare att skjutledaren vissiterar bössan innan man lämnar plattan, har varit med om det.

Den där lär man tappa bort omgående!?