Publicerat Juni 16, 201510 yr Finns det ngn bra inställning på den där tuben typ nollning? Har som alltid lite svårt att förlika mej med tanken att behöva skruva i för hög utsträckning.. Kanske bara på längre håll? Blev lite nyfiken nu, lurar på ny glugg till Horneten, den skjuter så jävla bra så det hade varit kul att lufta den i högre utsträckning.. Ska kolla Delta, söker bra ljusigenomsläpp för skymningsjakt, vad ska jag kolla på?
Publicerat Juni 16, 201510 yr Ja men det är ju helt ok, o då har man cirka, 2 mil mellan dots på 5x eller hur, fn va längesedan jag sköt sfp, perfa med en liten lista, 3 kolumner och X samt avstånd o dot. Christian
Publicerat Juni 16, 201510 yr Författare Utseendemässigt sjukt lik Weaver V serien, tur att optiken, är skarpare, Jag är rätt säker på att det är samma fabrik som gör Weaver och Delta samt sannolikt även Redfield,dock efter att ha ägt och tittat genom flera nya Weaver(som inte höll måttet för mig) så kan jag konstatera att delta har en mycket högre kravspec på sina glasbitar-så stor skillnad att du behöver titta genom den själv /Mike
Publicerat Juni 16, 201510 yr Författare Finns det ngn bra inställning på den där tuben typ nollning? Har som alltid lite svårt att förlika mej med tanken att behöva skruva i för hög utsträckning.. Kanske bara på längre håll? Blev lite nyfiken nu, lurar på ny glugg till Horneten, den skjuter så jävla bra så det hade varit kul att lufta den i högre utsträckning.. Ska kolla Delta, söker bra ljusigenomsläpp för skymningsjakt, vad ska jag kolla på? Med denna tub skall det nite skruvas utan skjutas hold off med mil dots. På 10m första doten under korset. På 20-30m korset. På 40m första doten under korset På 50m andra doten under korset På 60m tredje doten under korset. Allt enligt principen KISS Nu vill jag inte ohämmat rekomendera Delta innan jag testat dom själv men jag hade kollat på denna. Värt att ha i tanken är att delta gör inte dom lättaste tuberna,men å andra sidan blir dom väldigt starka. /Mike http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-25-155x56-ir-sf/19840-0
Publicerat Juni 16, 201510 yr Författare Ja men det är ju helt ok, o då har man cirka, 2 mil mellan dots på 5x eller hur, fn va längesedan jag sköt sfp, perfa med en liten lista, 3 kolumner och X samt avstånd o dot. Christian Helt rätt allt enligt termen "half the magnification-dubble the value" kan bli helsmutt detta /Mike
Publicerat Juni 16, 201510 yr Med denna tub skall det nite skruvas utan skjutas hold off med mil dots. På 10m första doten under korset. På 20-30m korset. På 40m första doten under korset På 50m andra doten under korset På 60m tredje doten under korset. Allt enligt principen KISS Nu vill jag inte ohämmat rekomendera Delta innan jag testat dom själv men jag hade kollat på denna. Värt att ha i tanken är att delta gör inte dom lättaste tuberna,men å andra sidan blir dom väldigt starka. /Mike http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-25-155x56-ir-sf/19840-0 Du menar över korset på 10m va?
Publicerat Juni 16, 201510 yr Författare Du menar över korset på 10m va? Nej under korset pga visirlinjen,alternativet idag är att hålla högt istället. /Mike
Publicerat Juni 16, 201510 yr Men visst är det så, det finns ju inget MAGISKT i de tyska märkena. Det är glasbitar, coating och mekanik. Nu är jag ganska fullinvesterad i optik så det dröjer innan jag byter, men just Minox verkar spännande...
Publicerat Juni 16, 201510 yr Nej under korset pga visirlinjen,alternativet idag är att hålla högt istället. /Mike Man känner sig sjukt smart när man inte fattar ett skit
Publicerat Juni 16, 201510 yr Författare Man känner sig sjukt smart när man inte fattar ett skit Det kommer broder. /Mike
Publicerat Juni 16, 201510 yr Inspirerad av dette "topic" har jag kollat lite på delta 1,5-9x45 som mit nasta all round sikte til min .308:a, som kommer att anvandes til pyrsch och drevjakt. http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-15-9x45-ir/20145-0 Jag hadde iofs kollat lite på Meopta och Swarovski 1,7-10x42, men jag har inte råd med dom i nulaget. Alternativt kan jag flytta over min Z6i 2-12x50 från min 6,5x55. Risken ar att siktet då altid sittar på fel vapen, nar det behovs... Åsikter avs min sits? Mvh Lars
Publicerat Juni 16, 201510 yr F-n att man inte har så djupa kunskaper om optik som fler av er har... Som hagelnörd så grävde man aldrig ner sig i optik och jag har i stället förlitat mig på andras rekommendationer samt att jag har tittat i en väldig massa sikten och försökt bildat mig min egen uppfattning. När jag köpte den Premier 5-25x56 tuben jag hade på min T3/Robertson så var kulmen nådd för mig rent optiskt och jag har aldrig efter det sett en tub som varit optiskt lika bra, och det är tyvärr min måttstock nuförtiden. Jag måste tillstå att jag var verkligen positivt överraskad över glaset i Sightron tuben jag köpte av dig Mike - och det var ju verkligen helt andra pengar än för ett Premier - men det var helt klart skillnad, vilket hade varit märkligt om det inte varit det... Den nya optiken som nu har kommit som ni skriver om här, är det någon av dessa tillverkarna som börjar nå upp till samma optiska kvalitet som Premier och S&B (vilket är de bästa jag har tittat igenom)? Jag behöver ju inte en tub som går att använda som hammare, efter den har blivit överkörd av en stridsvagn, och sen påskruvad på bössan igen för mitt skytte och jagande är alltid under kontrollerade former och det skall inte krälas i någon lera eller liknande Finns det optik för mindre summor eller är det så att om man vill ha den kvalisorten så får man hålla sig till de siktena? Är så sugen på en Tangent Theta TT525P när ekonomin tillåter, och det finns en rigg att sätta tuben på...
Publicerat Juni 16, 201510 yr Författare Inspirerad av dette "topic" har jag kollat lite på delta 1,5-9x45 som mit nasta all round sikte til min .308:a, som kommer att anvandes til pyrsch och drevjakt. http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-15-9x45-ir/20145-0 Jag hadde iofs kollat lite på Meopta och Swarovski 1,7-10x42, men jag har inte råd med dom i nulaget. Alternativt kan jag flytta over min Z6i 2-12x50 från min 6,5x55. Risken ar att siktet då altid sittar på fel vapen, nar det behovs... Åsikter avs min sits? Mvh Lars Jag är ordentligt nyfiken på den då den har 6ggr förstoringsväxel (9 delat med 1.5=6) vilket borde ge den ett rejält stort synfält,helt i klass med din Swarre 2-12. Nu kan ju alla tillverkare göra en 1.5-9 men om man inte samtidigt monterar fler linser i tuben så kommer den få ett brutalt tunnelseende. Riktmedlet i sfp men det har ju Swarren också,något annat är inte möjligt då även riktmedlet skulle förstoras 6ggr.... En mycket intressant kikare men jag har inte tittat i någon,mina Delta har 4ggr förstoringsväxel. /Mike
Publicerat Juni 16, 201510 yr Författare Jag måste tillstå att jag var verkligen positivt överraskad över glaset i Sightron tuben jag köpte av dig Mike - och det var ju verkligen helt andra pengar än för ett Premier - men det var helt klart skillnad, vilket hade varit märkligt om det inte varit det... Den nya optiken som nu har kommit som ni skriver om här, är det någon av dessa tillverkarna som börjar nå upp till samma optiska kvalitet som Premier och S&B (vilket är de bästa jag har tittat igenom)? Jag behöver ju inte en tub som går att använda som hammare, efter den har blivit överkörd av en stridsvagn, och sen påskruvad på bössan igen för mitt skytte och jagande är alltid under kontrollerade former och det skall inte krälas i någon lera eller liknande Finns det optik för mindre summor eller är det så att om man vill ha den kvalisorten så får man hålla sig till de siktena? Är så sugen på en Tangent Theta TT525P när ekonomin tillåter, och det finns en rigg att sätta tuben på... Det här kan man diskutera Wiz och man får vad man betalar för. Tex en SoB PMII kostar över 30000:- och visst får du dom bästa glasbitarna som går att köpa för pengar med avseende på coating för slitage då linserna är mil-spec klassade,detta medför å andra sidan att ljustransmissionen är 90%. Vill man som jägare ha glasbitar i skymningen som släpper igenom mest ljus eller som klarar av en sandstorm i motvind? Tangent Theta kostar nästan 50000:- och är vattentät på 10m under 4 timmat vilket kan vara bra om man jobbar hos Navy Seals men jag har svårt att se hur en svensk jägare/skytt får valuta för merkostnaden. Bortsett från detta så är bägge kikarna givetvis optiskt och mekaniskt suveräna,det är inte där diskussionen ligger utan i att mellanklassarna har kommit så nära optiskt och mekaniskt för en tredjedel eller mindre av priset och helt enkelt är ljusår mer prisvärda. /Mike
Publicerat Juni 16, 201510 yr Delta 1.5-9an är riktigt trevlig! Meopta har varit riktigt prisvärda men priserna ökar var o varannan gång man kollar samt servicen senast jag fick kommer göra att jag aldrig någonsin rekommenderar dom igen. Finns flera vettiga märken i mellanprisklassen som står sig väl, och för pengarna sätt så får man 3st exempelvis delta sikten till priset av ett swarovski. Nog för swarren är bra men så bra? Synd bara att man är så jäkla insöad på finmärkena så man går o suktar efter dom bara...
Publicerat Juni 17, 201510 yr Tja, Mike och jag hade ett allvarligt samtal igår om detta, man skall ta och köpa sig tillräckligt med kvalité är min åsikt, detta kan medföra att ett Delta eller annat märke har just de egenskaper man eftersöker och det är inget fel med det, snarare tvärtom. En sak man skall komma ihåg dock, Swarovski, Zeiss med flera tillverkare, de har lager för rep/service av sikten som är 30+ år gamla och är verksamheter som inte sällan är 100+ år, det kan kan inte köpa för pengar, eller jo genom att köpa den sortens optik kan man få det åtagandet från tillverkaren. Delta tillverkas av samma delar som Weaver, i fråga om exteriör i varje fall, av SUN Optics i Tokyo, Japan, det är en firma som funnits tillräckligt länge för att anses som stabil även om märket inte har gjort det, men andra märken har inte det med sig, Zaims optik mfl är no-name brands vars framtida serviceåtagande i bästa fall är en utbytestub eller inte alls. Jag har numera mest kvalitetsoptik och tyngden då ligger på S&B i olika utföranden och lite Hensoldt/Zeiss, varje gång jag svävar iväg, om det är Leupold, NF eller annat märke så blir jag besviken eller upplever någon egenskap som allt för dålig eller bristfällig för att kunna accepteras. NF:s compact 2,5-10 tub var helt ok, fram till man fick motljus i den, då blev det som att titta i ett kaleidoskop, detta enbart som ett exempel. Det Mike omtalar inledningsvis i tråden att tipset för hen med 5-7000 kr att köpa beg Tysk osv som tidigare faktiskt har varit det genomgående bästa tipset och nu påstår inte längre är det, är en enligt mig korrekt notering, det samma gäller för kostnader för TOL (Top OF the Line) siktena, dessa har skenat fullständigt, när jag för 6 år sedan köpte min 5-25 SUB så kostade den 23 tkr vilket jag ansåg var helt galet mycket stålar, men det är fortfarande långt under dagens priser. Men beg marknaden finns även för dessa TOL sikten och jag kommer utan tvekan att fortsätta att fokusera på dessa i framtiden, jag har exempelvis lovat mig själv att ha ägt ett Hensoldt x72 sikte någon gång i vuxen ålder. /CHristian
Publicerat Juni 17, 201510 yr Har en mellanklasstub, Leica ERi 2.5-10x42 som jag är grymt nöjd med. Klar från kant till kant, kanske inte når fram till z6i eller Hensoldten men samtidigt känns dom inte 2.5ggr bättre. /Baner
Publicerat Juni 17, 201510 yr Chris: har du tittat i Nightforces senaste modeller med bättre glas? Jag är väldigt impad av ATACR och BEAST. Tyvärr har priserna också stuckit iväg vilket gör dem lite svåra att motivera för de flesta förutom de svårast hjärntvättade USA-patrioter (som köper US Optics som givetvis är det bästa som finns enligt dem - dessutom är sikten fysiskt mycket långa vilket är bra om man behöver kompensera för vissa tillkortakommanden ) Den låga höjdratten med låsning på nolläget på ATACR 4-16x42 är bland de grymmaste rattar jag nånsin skådat
Publicerat Juni 17, 201510 yr Tja, Mike och jag hade ett allvarligt samtal igår om detta, man skall ta och köpa sig tillräckligt med kvalité är min åsikt, detta kan medföra att ett Delta eller annat märke har just de egenskaper man eftersöker och det är inget fel med det, snarare tvärtom. En sak man skall komma ihåg dock, Swarovski, Zeiss med flera tillverkare, de har lager för rep/service av sikten som är 30+ år gamla och är verksamheter som inte sällan är 100+ år, det kan kan inte köpa för pengar, eller jo genom att köpa den sortens optik kan man få det åtagandet från tillverkaren. Delta tillverkas av samma delar som Weaver, i fråga om exteriör i varje fall, av SUN Optics i Tokyo, Japan, det är en firma som funnits tillräckligt länge för att anses som stabil även om märket inte har gjort det, men andra märken har inte det med sig, Zaims optik mfl är no-name brands vars framtida serviceåtagande i bästa fall är en utbytestub eller inte alls. Jag har numera mest kvalitetsoptik och tyngden då ligger på S&B i olika utföranden och lite Hensoldt/Zeiss, varje gång jag svävar iväg, om det är Leupold, NF eller annat märke så blir jag besviken eller upplever någon egenskap som allt för dålig eller bristfällig för att kunna accepteras. NF:s compact 2,5-10 tub var helt ok, fram till man fick motljus i den, då blev det som att titta i ett kaleidoskop, detta enbart som ett exempel. Det Mike omtalar inledningsvis i tråden att tipset för hen med 5-7000 kr att köpa beg Tysk osv som tidigare faktiskt har varit det genomgående bästa tipset och nu påstår inte längre är det, är en enligt mig korrekt notering, det samma gäller för kostnader för TOL (Top OF the Line) siktena, dessa har skenat fullständigt, när jag för 6 år sedan köpte min 5-25 SUB så kostade den 23 tkr vilket jag ansåg var helt galet mycket stålar, men det är fortfarande långt under dagens priser. Men beg marknaden finns även för dessa TOL sikten och jag kommer utan tvekan att fortsätta att fokusera på dessa i framtiden, jag har exempelvis lovat mig själv att ha ägt ett Hensoldt x72 sikte någon gång i vuxen ålder. /CHristian Christian: Man ska aldrig titta i optik man inte har råd med...... Generellt sett så från mitt perspektiv så är det inte mellanprisklass som blivit bra - den har om vi ska vara ärliga egentligen inte funnits tidigare och uppstått relativt nyligen, och den är bra. Dock är de bästa fortfarande de bästa - sett till upplösning, färg och mörkeregenskaper. Däremot har de bästa och därmed dyra blivit närmast förolämpnade dyra i det att man kan tro att de gör tuberna i rent guld. Eller nått i den vägen..... Men det är bäst optik - sedan kanske inte alla kan se det, men det är otvetydligen så. Jag har lite udda färgseende som man betraktat - och jag ser skillnaden direkt. Färgstick och flammiga bilder ger inga pluspoäng i min bok - även om den uppfattas som bra av andra. Å andra sidan finns det ganska få meteliclackade bilar som inte är flammiga, eller rättare - en metaliclackade bil som är ren är ojämnt lackad i min ögon. Värst brukar det vara på dörrarna av någon anledning...... Tramset med att man betalar för märket upphör nog aldrig, men om det fanns någon sanning bakom hade det synts i boksluten - det gör det inte, alltså är där ingen "märkespremie". Däremot för man som köpare betala för den flådiga reklamen - något som man däremot ofta missar. Tipset med en beggad tysk tycker jag står sig än i dag - den största fördelen med en beggad tysk är att de är så enomrt lättservade att det är ett snudd på idiotsäkertköp - i synnerhet om man hittar en medförstorande tysk1 utan diod - dessa kan man numera hitta för kaffepengar (ofta runt 1000-lappen för en 3-9x40). En service hos Ted kostar 1500:- spänn, och man har gluggen i lådan inom en vecka. Då hamnar man på totalpriser som börjar ligga nära kinajunket (som blivit billigare OCH betydligt sämre) för en tysk glugg med "nytt" inkråm mer eller mindre - låt vara med lite osexig design och klumpig tub. Det är ett termosiaforiskt mycket mer stabilt och pålitligt sikte än kinajunket för några tusenlappar. Det hela handlar om vad man har för behov och vilka egenskaper man ska prioritera högst. Som exempel: har man en smula smårisgt färgseende ska man inte prioritera "fäg" utan "upplösning" i bilden - eftersom det är det man kan se. Ska man jaga mycket vintertid med snö på mörken är det förmåga att hantera ströljus man ska prioritera, ska man jaga mest i skymning/gryning är det motljusegenskaperna och mörkeregenskaperna man hålla högt. Osv osv osv. Det som irriterar mig mest är att man än i dag inte lyckats göra en bra universalkikare - med stor eyebox, 10ggr föstoringsväxel, felfri färgåtergivning, snorhög kontrast, bra motljusegenskaper, bra stöljsudämpning, hög transmission utan distortion, kompakt design och bra mörkergenskaper....... Det kanske beror på att det är tekniskt eller i alla fall optiskt omöjligt. Klen ursäkt i så fall..... /T
Publicerat Juni 17, 201510 yr Klockrent Mike ser ju riktigt trevlig ut på bössan och vet att du kommer och bli riktigt nöjd Att Delta skulle ge dålga garantier kan man ju inte anklaga dom för Delta ger 10års garanti på både elektronik optik och mekanik och det är bra mycket bättre än vad många andra ger så varför skulle dom vara opålitliga att handla från och jämfört med andra sen har jag aldrig läst att någon som har haft problem med non Delta och inte fått hjälp med sitt sikte om jag tänker efter jag har ju aldrig ens läst om att någon haft problem med sitt Delta över huvud taget så man kan lugnt säga att Delta gör riktigt bra skit till skitbra priser och sköter det riktigt snyggt vad mer kan man begära Christian jag har som mål och hänga på en 72a jag oxå Mvh.
Publicerat Juni 17, 201510 yr Tja, Mike och jag hade ett allvarligt samtal igår om detta, man skall ta och köpa sig tillräckligt med kvalité är min åsikt, detta kan medföra att ett Delta eller annat märke har just de egenskaper man eftersöker och det är inget fel med det, snarare tvärtom. En sak man skall komma ihåg dock, Swarovski, Zeiss med flera tillverkare, de har lager för rep/service av sikten som är 30+ år gamla och är verksamheter som inte sällan är 100+ år, det kan kan inte köpa för pengar, eller jo genom att köpa den sortens optik kan man få det åtagandet från tillverkaren. Delta tillverkas av samma delar som Weaver, i fråga om exteriör i varje fall, av SUN Optics i Tokyo, Japan, det är en firma som funnits tillräckligt länge för att anses som stabil även om märket inte har gjort det, men andra märken har inte det med sig, Zaims optik mfl är no-name brands vars framtida serviceåtagande i bästa fall är en utbytestub eller inte alls. Jag har numera mest kvalitetsoptik och tyngden då ligger på S&B i olika utföranden och lite Hensoldt/Zeiss, varje gång jag svävar iväg, om det är Leupold, NF eller annat märke så blir jag besviken eller upplever någon egenskap som allt för dålig eller bristfällig för att kunna accepteras. NF:s compact 2,5-10 tub var helt ok, fram till man fick motljus i den, då blev det som att titta i ett kaleidoskop, detta enbart som ett exempel. Det Mike omtalar inledningsvis i tråden att tipset för hen med 5-7000 kr att köpa beg Tysk osv som tidigare faktiskt har varit det genomgående bästa tipset och nu påstår inte längre är det, är en enligt mig korrekt notering, det samma gäller för kostnader för TOL (Top OF the Line) siktena, dessa har skenat fullständigt, när jag för 6 år sedan köpte min 5-25 SUB så kostade den 23 tkr vilket jag ansåg var helt galet mycket stålar, men det är fortfarande långt under dagens priser. Men beg marknaden finns även för dessa TOL sikten och jag kommer utan tvekan att fortsätta att fokusera på dessa i framtiden, jag har exempelvis lovat mig själv att ha ägt ett Hensoldt x72 sikte någon gång i vuxen ålder. /CHristian Jag har inte som mål att hänga på en x72 men annars delar jag mycket av vad som skrivs här ovan faktiskt. Det är lätt att framstå som såväl snobb och besserswisser när man säger att AUT/DE är bra eller kanske bäst men det är absolut inte avsikten. Delar inte bilden av att premiumsikten är problemtyngda då jag äger flera sådana. Jag har bara tysk optik idag på hyfsat goda grunder bl.a. en Zeiss vp som är drygt 15år och som jag köpte ny i en tid av knappare resurser. Har bytt många batterier men aldrig nåt annat. Den har suttit på hundförarbössor sedan dag ett med allt vad det innebär och faktiskt i princip slitit ut bössor under resans gång efter månghundratals jaktdagar i vassar och planteringar. Tror den idag skulle betinga ett värde på 7-9000 idag ändå och jag gav 13200 (annat penningvärde jag vet) för den en gång. Den devalveringen har en delta eller minox genomgått vid bruten förpackning. Har man intresset att byta och testa saker så är delta m.fl absolut intressant. Man vore en idiot om man inte tog chansen att lära av andra.
Publicerat Juni 17, 201510 yr Rikard, har inte tittat genom eller brukat några av de nyare NF, de förefaller ha allt, men även lite volym och vikt, mina enkla omdämen avser de äldre NF serierna. Christian
Publicerat Juni 17, 201510 yr Jag har rätt dålig koll och jag tror det är som du säger att det gått på rätt håll de sista åren. jag provade minox, Konus, sightron SII för ett par år sen och det var ingen höjdare då. skärpan sög och det var suddigt i vissa intervall. Det man får tänka på är att man måste köpa de nya ( såklart ) i mellansegmentet, annars blir man inte så nöjd som du är. Jag provade ett par stycken olika kikare på natten för 2 år sen vilka var Meopta, Zeiss ht (med pontare) S&B och min egen lite äldre nightforce. HT:n var ju helt överlägsen måste jag säga. då! idag vet jag inte, men man "känner" ju att man drar sig för att köpa ett site i mellanprisklass för om man får ett sunkigt exemplar inbillar man sig att garantiförfarandet blir svårare, bevisningen är svår. min HT kraschade i förstoringsvredet 9 månader in i livet. det tror man ju att det inte existerar längre, men jag skickade iväg den, zeiss stod för retursedeln, det tog 4 veckor senare fick jag en ny kikare. pontare skickade ned sin zeiss som studsat 90m ned i stenbacke med pontare och dom lappade ihop den så den duger till vak och nattjakt. själv måste jag erkänna att jag skjuter bättre med zeissen. nu kommer jag till det som svider att erkänna - det är med stor sannolikhet för att jag gillar zeiss, litar på den, tycker den är snygg. det finns bergis 19 andra kikare för en medioker skytt som jag att nyttja för 1/3 av pengarna. på min qvadd sitter ett S&B 2,5-10x56, troligen för att jag gillar S&B ("känslan"), Vortex hade funkat lika bra troligen. Men jag tror man måste vara så objektiv som du är mike och veta vad man behöver för att det ska gå vägen.
Publicerat Juni 17, 201510 yr Författare Jag har inte som målsättning att omvända hela världen,det kommer alltid finnas dom som av olika anledningar bara kan tänka sig att använda det som anses vara det bästa som går att köpa för pengar. Och detta är garantin för att de stora står för utvecklingen samt att köparna av dessa betalar notan,jag som köper mellanklassare tillgodogör mig tekniken för en spottstyver året efter. Men som ägare av ett zeiss,swarovski och ett Schmidt O bender så håller jag inte med pmt om att dom fortfarande är bäst,eller jo min swarre är optiskt den bästa tub jag någonsin ägt men zeissen och SoB nja inte utmärker dom sig gentemot min Minox eller min Delta. Rent praktiskt ur ett användarperspektiv och då brukar jag kikarsikten dagligen och nattligen;) så finns ingen mätbar skillnad,hade det funnits hade jag märkt det för länge sen och anpassat min optikgarderob för det. Bortsett från optiken så får man många fler tekniska intressanta lösningar på många mellanklassare som gammal tysk optik helt saknar. Så för min del att köpa gammalt tyskt och skicka på service det första man gör-nej tack. /Mike