Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt 2015

Featured Replies

Publicerat

Tackar! Har du ätit fisk ikväll? ;)

Nej, hemma gjord pizza m sallad o öl. :thumbsup:  :biggrin:

• Svar 288
  • Visningar 35,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Bockbilden är bra, rävbilden har inget på nätet att göra... Vi som jagar vet att det kan bli sådär, de som inte jagar behöver inte se en exploderad räv. Mina fem ören. Bra viltvård dock, på det ig

• Grattis alla skyttar! Här kommer mitt bidrag till tråden!

• Husqvarna30-06
    Husqvarna30-06

Fick en ganska grann bock som jag sett några gånger när jag passat på räv. Hann inte ens ut till passet :-) Skickat från min D6503 via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Nej, hemma gjord pizza m sallad o öl. :thumbsup::biggrin:

Det var som fan!

Publicerat

Är det någon som kan bekräfta eller dementera mina teorier om att kalkrik mark ger större troféer, generellt? Om man bortser från anlagens påverkan, alltså.

• 3 weeks later...
Publicerat

Är det någon som kan bekräfta eller dementera mina teorier om att kalkrik mark ger större troféer, generellt? Om man bortser från anlagens påverkan, alltså.

Bekräfta. Det har jag hört sen jag började jaga. Det borde väl vara bevisat?

Publicerat

Bekräfta. Det har jag hört sen jag började jaga. Det borde väl vara bevisat?

Det kanske det är, har dock inte sett några studier eller liknande.
Publicerat

Snyggt horn merkel. :smile:

Publicerat

Tack ljonsson! Var första helskallen jag gör.

Var pillrigt.

Publicerat

Tack ljonsson! Var första helskallen jag gör.

Var pillrigt.

Höll på i typ två dagar med min bock, aldrig mer lovade jag mig själv :lol:

Dock var jag extremt noggrann med att inte förstöra nåt i näshålan då den ska bedömas, ska man inte väga den är det bara att köra ur skiten med högtryckstvätten. Gjorde så med min rävskalle.

Har du blekt den med nåt?

Publicerat

Känner en i Lettland som har ett hjorthägn där det även finns en del rådjur.

Efter att han började kalka i hägnet blev även bockhornen betydligt större.

Publicerat

Känner en i Lettland som har ett hjorthägn där det även finns en del rådjur.

Efter att han började kalka i hägnet blev även bockhornen betydligt större.

Det här svaret fick jag av en forskare:

"Det förutsätter ju att rådjuren äter kalkrika växter. Gör de det? Danmark är ju väldigt kalkrikt, men danskarna åker till Sverige för att skjuta stora bockar. Är nog fler saker som spelar in, tex täthet och medelålder."

Publicerat

Höll på i typ två dagar med min bock, aldrig mer lovade jag mig själv :lol:

Dock var jag extremt noggrann med att inte förstöra nåt i näshålan då den ska bedömas, ska man inte väga den är det bara att köra ur skiten med högtryckstvätten. Gjorde så med min rävskalle.

Har du blekt den med nåt?

Höll på i en dag. Sen sänkte jag den i väteperoxid

I 3h.

Publicerat

Det här svaret fick jag av en forskare:

"Det förutsätter ju att rådjuren äter kalkrika växter. Gör de det? Danmark är ju väldigt kalkrikt, men danskarna åker till Sverige för att skjuta stora bockar. Är nog fler saker som spelar in, tex täthet och medelålder."

Nja- det att Danmark saknar stora bockar har enkom att göra med att de har svårt att förvalta djuren, små marker klarar aldrig av att föda upp stora bockar, de fälls i förtid. I Sverige kan man se hur stora sammanhängande marker alternativt marker med lågt jakttryck ger stora troféer på bockarna,

kalkrik föda ger så klart mer material att bygga horn av men det är lite dubbelt, ett djur kommer bara att konsumera så mycket som det behöver för att sätta horn, dvs det går inte att förmå dem till överkonsumtion, men självklart betyder fulla kroppsdepåer av mineraler och så vidare mycket för förutsättningarna att sätta större horn än annars. /Christian 

Publicerat

Jag har tillgång till ett ö-arrende med lågt jakttryck. Klimatet där är kargt, och blir vintern kall är klimatet tämligen extremt, vilket ger kapitala djur som väger lika mycket som fjolårsdjur på mina hemmamarker. Hornen blir ytterst sällan över 15 cm och de är smala och dåligt pärlade till och med på de äldsta djuren.