Publicerat Augusti 18, 201510 yr Detta är en populär post. Hela samhället håller på att bli en enda grå, geggig massa, vi ska aldrig visa sanningen så som den verkligen är för än den ena, än den andra kan ta illa upp, bli kränkt eller förfärad... Mina fem ören!
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Har vi nånsin visat alla sidor av jakten? Mobilkameran och nätet har tagit det till en helt ny nivå. Jakt är fortfarande en möjlighet inte en rättighet.
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Vi har haft sådan otur med vinden här i Halland senaste dagarna byig hård vind eller ihållande hård vind hela tiden givetvis i fel riktning. Ingen bock ännu men flera observationer och igår tog jag pass inne i skogen men då kom där vildsvin istället.
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Detta är en populär post. I går kväll kom den här herren. Hade sällskap av en pinntjur och en kviga när jag väl smugit ut på pass. Efter en stund lommade dom av hygget och det dök upp 2 bockar, en skaplig men liten sexa och den här. Sexan kändes rätt att spara så efter en stund fick jag chans på denna.
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Detta är en populär post. På premiären vid kvällspasset satt jag i det nya tornet några min bort från huset. Var 5st rådjur ute på åkern, tre getter och två små bockar, revirbocken ville inte visa sig. Den mindre av de två bockarna kom in på 150m och jag fick verkligen dubbelchecka att den hade horn innan jag tryckte av. Minsta och fulaste jag skjutit. Igår kväll tog jag med brorsan till ett ställe han fick skjuta en bronsbock för två år sedan och eftersom jag hade skjutit fick han det bra passet. Men jag fick sällskap av get med dubbelkid hela kvällen och sköt först en räv och sedan fick jag även en bock till medan det inte hände något hos brorsan. Så nu får han fria tyglar att skjuta medan jag får ta det lugnt då det är begränsat med plats för fler bockar tills att dom andra styckats [emoji2]
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Horn som horn o bock som bock. Kul att du fick dig ett bättre horn också.
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Detta är en populär post. Får se nu om jag kan summera bockjakten 2015 på ett vettigt sätt. Premiärmorgonen: Då satt jag vid sjön på mammas mark. Allt var lugnt och skönt och framåt 08 så börjar jag att göra kontaktläten med min Nordik roe, utan resultat. Jag provade hetsläten, även det utan resultat. Men så började jag blanda kontakt och hetsläten och vips så kom det en bock, det var bara ett problem mitt fokus låg ca 130grader åt fel håll. När bössan väl var omriktad så var läget förbi. Den hade ganska höga fina horn. Satt och tutade en stund till innan jag avbröt. Premiärens kvällspass: Valde samma torn som morgonen och gav det ett nytt försök med hjälp av Nordik roe. Lockade mellan 20 och 21:15 rörde mig sedan mot ett par andra intilliggande åkrar där jag tog pass vid en ensilagebal. Vid 21:30 började jag att locka där jag stod, precis som innan så avslutade jag med att blanda kontakt och hetsläten och strax kunde jag skönja en rörelse till vänster ca 100m bort. Efter en snabb koll i kikaren kan konstateras att det är en "godkänd" bock - redo för att gå vidare. Jag fixar iordning filmkameran och startar den undertiden som jag piper i "flöjten". Till slut får jag mitt läge lite snett framifrån så jag sänder iväg en 120 A-max i framkant av bogen. Bocken hoppar upp och när den landat och ska iväg så går det väldigt nära marken, bra träff således. När jag tittar ner på filmkameran, glad över att ha fått med något på film så kan jag konstatera att displayen slagit igen av rekyl, startar kameran och upptäcker att filmen inte sparats i o m att jag inte hade hunnit stoppa inspelningen - helvete! Nåja glad ändå går jag fram och hittar denna bocken. En rejäl bock för att vara på dessa marker - kul så! 17/8 Morgonen är enkel att avlägga rapport om, den sov jag nämligen bort. Det blir fantamig svårare att komma upp för vart år som går. Kvällen Åkte ut på samma mark som jag sköt bocken. Efter en liten stund invid sjön så kom jag på en briljant idé. Jag smsade mamma och frågade om jag skulle komma upp till den marken där hon satt och locka lite. Inbillar mig att jag fått hyfsad kläm på det här med att locka bock. Sagt och gjort, svaret kom fort, givetvis ville hon det. Vid 20 var jag på plats. Tornet som mamma brukar sitta i har blivit lite för gammalt och känns mer som en dödsfälla än en hjälp så hon hade tagit pass under tornet där hon kunde få stöd på tvärorna. Själv tog jag pass ca 20m till höger om mamma invid några ensilagebalar för att ta bort fokusen från eventuella rörelser som mamma skulle göra. Jag började locka nästan direkt i den gamla vanliga ordningen kontakt, hets och blandat. Efter ca 15min lockande kom ett rådjur ut som skjutet ur en kanon på åkern. Jag höll tyst och lät mamma bedömma den i siktet. Ett skakande huvud gav mig ett kvitto på vad mina ögon registrerade - ett skaldjur. Efter ca 5min tar jag åter upp lockandet och djuret kommer närmre och närmre. Plötsligt ser jag små knoppar på huvudet. Jag nickar mot mamma försiktigt. Nu är bocken inne på ca 15m från mig och med siktet inställt mot tornet - alltså rakt i knät på mamma. När det är ca 6-7m till bocken ser även hon att det är en bock, men då drar den. Lätt besviken kollar hon på mig, jag drar en ny ramsa på pipan och snart visar mamma med hela sitt kroppsspråk att det kommer en betydligt större bock längre ner på åkern och den kommer perfekt på ljudet om än lite trevande. Efter en liten stund låter hon skottet gå. Bocken flyger upp i luften och iväg. På plats hittar vi inget blod och ingen päls. Ringer in eftersökshund som hittar bocken efter ca 400m där jag kan avfånga den med stickkniven i atlaskotan (grymt smidigt måste jag säga). Skottet satt väldigt lågt och hade skjutit av båda frambenen och underkant på borgarna. Bössan inskjuten mitt i på 94m och avståndet visade sig vara 170m. Det gick ju bra iallafall och jag är glad över min statistik med 4st inlockade bockar på tre pass. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Detta är en populär post. Efter en lite trög start med flera inlockade och borttappade chanser så lyckades jag försumma en rävchans och skrämma ännu en bock i går kväll Som tur är så tog jag ett nytt pass som har gnagt lite i medvetandet under passdagarna som varit. Efter en försiktig ansmygning och en högljudd anstormning med en hel del utskällning av både Get och Bock så lyckades jag fiska in denna till 30m och väl var det för mörkret hade börjat falla så skjutljuset var på upphällningen. Min nya studsare fick första blodsmaken i min ägo när denna medelstora sexa gick i backen. Tittar ni närmare på bilden så kan ni se att den varit i farten och slagits ganska hårt så det finns flera bockar på stället.
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Detta är en populär post. Trögt som fan för min del. Sett några fina bockar men inte fått något läge. Märker att det gynnar kiden när man skjuter räv. Sen juli förra året har jag skjutit 10 st inom 500 meter. Igår morse såg jag get med 3 kid och 2 getter med varsina 2 kid
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Trägen vinner! Grattis! Tack! Hade en Jädra tur som vanligt kom den ut på ca 300 meter. Då kom en bonde och skulle vända på strängerna som låg ute på åkern längst bort. Då blev den lite skrämd och började gå mot mig. När den va på 70 meter å la den sig ner. Hade lite väl mkt gräs ivägen. Där låg den i 40 minuter om min röv va öm som fan tornet låter när man rör på sig så det va bara att härda ut. Tillslut ställer den sig upp och tar några steg då orkade jag inte hålla mig
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Detta är en populär post. Sista morgonen på skånskt bockpass för den här gången! Härlig morgon, 4 rådjur ute och lite dimma. Komsikomsi storbocken...
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Haha! Ja, prova med den lockmetoden så får du se om storbocken kommer till dig.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr På pass där jag såg en stor bock i söndags. Ko med 2 kalvar och en tjur springer i Skogskanten och för ett Jädra liv. Länge sen ja såg 2 kalvar här
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Lockade fram en mindre bock vid gryningen. Han skällde och kom hoppandes på ångestläte. Förde ett herrans liv. Sprang länge fram och tillbaka utmed en å 40 meter från mitt pass. Efter ett tag vågade den sig över och jag hade han på 15 meter. Men! Inga horn. Kan naturligtvis ha haft knölar som jag inte såg i skymningsljuset men i vart fall inga utvecklade horn. Har aldrig sett en hornlös hävda revir så starkt. Ni som är mer kunniga än mig. Är det vanligt? Har tidigare sett en större bock på samma ställe. Konstigt att han inte vill köra bort den här lilla skiten? Tyvärr lyckades jag inte få fram skjutbar boxk idag heller. Well, nytt försök i helgen!
Publicerat Augusti 20, 201510 yr På pass där jag såg en stor bock i söndags. Ko med 2 kalvar och en tjur springer i Skogskanten och för ett Jädra liv. Länge sen ja såg 2 kalvar här Har det kanske blivit mindre med gråben då?
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Har det kanske blivit mindre med gråben då? Nej det tvivlar jag på.. kanske är de älgar som finns på marken
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Nej det tvivlar jag på.. kanske är de älgar som finns på marken Ok! Ja, kanske det!
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Lockade fram en mindre bock vid gryningen. Han skällde och kom hoppandes på ångestläte. Förde ett herrans liv. Sprang länge fram och tillbaka utmed en å 40 meter från mitt pass. Efter ett tag vågade den sig över och jag hade han på 15 meter. Men! Inga horn. Kan naturligtvis ha haft knölar som jag inte såg i skymningsljuset men i vart fall inga utvecklade horn. Har aldrig sett en hornlös hävda revir så starkt. Ni som är mer kunniga än mig. Är det vanligt? Har tidigare sett en större bock på samma ställe. Konstigt att han inte vill köra bort den här lilla skiten? Tyvärr lyckades jag inte få fram skjutbar boxk idag heller. Well, nytt försök i helgen! Bock utan horn? Låter som ett hondjur [emoji23] Eller du såg juvelerna?
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Såg förvisso inga juveler men att ett hondjur kommer springandes på ångestlock och Patrullerar revirgränser med upprepade skall under i var fall en kvart. Det låter osannolikt men det kanske förekommer... Men som sagt kan ha haft minimala horn. Inget som gick att se på 15 meter i gryningsljus dock.