Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nationell polis ska stoppa tjuvjakt

Featured Replies

Publicerat

Man kan väl ganska lugnt konstatera att tillsynen inom jakten är till stor del obefintlig. I nordligare lön finna det ju en och annan tillsynsman, men i södra Sv är det i princip obefintligt. Jaktbrott består av mer än bara jakt på varg!

Det finns en hel del jakt och faunabrott som går obemärkt förbi. De enda som förlorar på ökad tillsyn och mer resurser för att förhindras jaktbrott är de som begår dessa brott. De som vinner på det är vi jägare som INTE begår dessa brott.

Publicerat

Ett tips foffe då dina inlägg spretar rätt mycket nu.

Så här uppfattas du nu:

don-t-keep-calm-and-fuck-this-fuck-that-

Om du istället tar din 1100(vilket väl alla har en?) och åker till skjutbanan en stund så gör det underverk för högt blodtryck :thumbsup:

keep_calm_and_listen_to_remington_cap-r3

/Mike

Publicerat
  • Författare

Man kan väl ganska lugnt konstatera att tillsynen inom jakten är till stor del obefintlig. I nordligare lön finna det ju en och annan tillsynsman, men i södra Sv är det i princip obefintligt. Jaktbrott består av mer än bara jakt på varg!

Det finns en hel del jakt och faunabrott som går obemärkt förbi. De enda som förlorar på ökad tillsyn och mer resurser för att förhindras jaktbrott är de som begår dessa brott. De som vinner på det är vi jägare som INTE begår dessa brott.

Det är tydligen svårt att rekrytera naturbevakare hit till Norrbotten för det är väl det du menar. Sist jag hörde något om det så var det väl 3-4 st som saknades för att lst skulle vara nöjda.

Publicerat

Det är tydligen svårt att rekrytera naturbevakare hit till Norrbotten för det är väl det du menar. Sist jag hörde något om det så var det väl 3-4 st som saknades för att lst skulle vara nöjda.

Finns naturbevakare i rätt många län.. Men som du säger, det är svårt att rekrytera då det är ganska otacksamt jobb. Sen kommer det nog alltid finnas misstro mot de som granskar och ansvarar för tillsynen då de flesta inte förstår syftet med tillsynen..

Publicerat
  • Författare

Ja visst gör det det. Ja, det är det verkligen på sin a ställen. På vintern får dom åka skoter ute i naturen men på sommaren får dom gå väldigt mycket. Jag vet inte om dom blir utflugna med helikopter om dom ska upp i fjällvärlden annars kan det nog bli extremt långa avstånd att gå för dom. Jag tror att dom t o m tältar ute när dom är ute i mark som ligger väldigt långt ifrån övernattningsstugor. Är det någon annan som vet får ju personen rätta mig. Dom gör ju ett bra arb. när dom övervakar skyddade fågelarter från äggtjuvar, m. m. Vi hade ju en härva här uppe för några år sedan med en sådan, så visst gör dom ett viktigt arbete.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/dom-mot-aggtjuvar

http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/Sv/nyheter/2012/pressmeddelanden-2012/Pages/kraftsamling-mot-aggtjuvar-i-stekenjokk.aspx

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2749167-misstankta-aggtjuvar-fast-pa-holme

Publicerat

Tycker det är bra att man belyser illegal jakt mer. Tyvärr blir ju vargen lite i fokus men det finns ju mer vilt som drabbas av illegal jakt. Känner ett jaktlag här i Småland som fick sin älgstam sönderskjuten av tjyvjägare en sommar för många år sedan. Det var kännbart ganska länge på området där de jagade. Fick inga stora rubriker direkt men ganska stora konskvenser för jaktlagen i det hela. Att vargen får mer rubriker finns ju oilka anledningar till men illegal jakt är lika illa vilket vilt det än gäller. Sedan kan jag också tycka att man kanske borde prioritera lite mer vart pengarna går till som Sunflower var inne på. Men det stora problemet med olika åsikter angående vargen måste bero på att vi inte har en vettig rovdjurspolitik i landet. Jag tror att alla skulle få en mycket bättre samsyn om man hade en annan linje att gå på. Varg, Björn mm har ju en plats i vår fauna men det gäller ju att balansera allt på ett vettigt sätt. Sedan måste man ju förstå att det finns olika åsikter men också att de som drabbas blir mer negativa vilket är mänskligt.

Men en sak som jag tror på är att livet är för kort för att hata......men olika åsikter det ska man ha (ibland :thumbsup: )

Publicerat

Just naturbevakare får inte arbeta i sina hemtrakter såvitt jag förstått men finns säkert undantag. Hur uppskattad man blir hänger ju lite på hur man hanterar sitt arbete också.. Men de fyller en funktion och ska ha eloge för det!

Publicerat

Ler litegrann och ser för mitt inre en bild av stockholmspoliser i slips och vitskjorta sittande med snö upp till halsen på skoterdynan i vad vi i lumpen kallade stockholmsfällor.

Eller två stockholmare mitt ute i ingenstans i slutet av en grusväg utan telefontäckning med framdäcket nerspunnet i blålera upp till hasplåten på bilen.

Eller tror man att inre spaning på kontoret ska lösa tjuvjaktsproblemet? För visst existerar det ett tjuvjaktsproblem men då kanske man ska ta tag i det allra mest uppenbara först och det är den skriande bristen på poliser och de arbetsvillkor de har samt de skitlöner de ska jobba för. Har alltid sagt att om man betalar med jordnötter då får man apor till personal. Duktiga poliser flyr just nu från sina tjänster för bättre betalda jobb där man inte behöver utstå falska anklagelser eller heter det missfirmelse av tjänsteman? Vem undersöker de femton inbrott jag haft i min sommarstuga där man stulit allt av värde? Pengar jag måste ut med för att återanskaffa och besväret med att reparera dörrar och så vidare.

Men jag glömde just att sånt är oprioriterat i miljöpartiets Sverige.

Inte ens ett bekräftat miljöbrott med supergiftig bottenfärg utreds för att inte tala om alla som dött på jobbet de senaste åren. Inte ett enda åtal mot fysisk person. De som dog i tjärbadet på koksverket, kalkugnen i Luleå, polacken som ramlade ner i koksugnen och brann upp. - Inte ett enda åtal.

Ortspolisen gör inte sitt jobb utan blundar enligt utredare.

Det tycker jag är en rätt så allvarlig anklagelse från någon och betyder ju i slutändan att ortspolisen begår tjänstefel vilket är grund för uppsägning.

Något för polisfacket att undersöka?

Uppenbarligen är det  viktigaste en polis i tjänst kan göra idag är att stå längs vägen med en laser och en blåsapparat och låta svensson betala till statskassan. Resten blundar man för.

Var i helvete är polisen i Malmö? Det kastas handgranater på gatorna. Men de kanske har viktigare saker att göra som att jaga folk med vapen i bilen under icke jakttid. Det är ju ett uppenbart brott och har straffats hårt under förutsättning att det finns en vargjävel inom tio mils radie.

Nä nu blev jag arg och bitter igen. Tror jag åker och fiskar i alla fall.

Publicerat

Uppenbarligen är det viktigaste en polis i tjänst kan göra idag är att stå längs vägen med en laser och en blåsapparat och låta svensson betala till statskassan. Resten blundar man för.

Var i helvete är polisen i Malmö? Det kastas handgranater på gatorna. Men de kanske har viktigare saker att göra som att jaga folk med vapen i bilen under icke jakttid. Det är ju ett uppenbart brott och har straffats hårt under förutsättning att det finns en vargjävel inom tio mils radie.

Nä nu blev jag arg och bitter igen. Tror jag åker och fiskar i alla fall.

Ja, konstig prioritering där. Inte konstigt med miljöpartiet i passagerarsätet :verymad: då blir vissa frågor större.

Publicerat

Jag tror inte jag är den ende här inne som upplevt svårigheterna med att få en udda slaktplats i skogen undersökt av myndigheter. Trots hjulspår...

Jag tror helt enkelt att kött och tom försäljning av tjuvskjutet kött är betydligt vanligare och definitivt lukrativare än organiserad tjuvjakt på varg. Men då dylik "köttjakt" efter icke hotade arter bara drabbar renskötare och jägare så verkar det inte vara så noga... Att jag i det läget inte gör vågen för en myndighets insats som ytterligare skall öka fokuseringen på vargen får var och en tolka som ni vill. Men får ni det till varghat eller till att jag vill släppa tjuvjakt på rovdjur fri så vet inte jag...

Hittar inte riktigt orden!

Publicerat

Jag tror inte jag är den ende här inne som upplevt svårigheterna med att få en udda slaktplats i skogen undersökt av myndigheter. Trots hjulspår...

Jag tror helt enkelt att kött och tom försäljning av tjuvskjutet kött är betydligt vanligare och definitivt lukrativare än organiserad tjuvjakt på varg. Men då dylik "köttjakt" efter icke hotade arter bara drabbar renskötare och jägare så verkar det inte vara så noga... Att jag i det läget inte gör vågen för en myndighets insats som ytterligare skall öka fokuseringen på vargen får var och en tolka som ni vill. Men får ni det till varghat eller till att jag vill släppa tjuvjakt på rovdjur fri så vet inte jag...

Det förekommer tjuvjakt på diverse djur samt illegal jakt på rovdjur - helt klart, omfattningen dock mer oklar.

Jag fick företräda hela "jägarkåren" för inte så länge sedan. Det anklagades rätt friskt om Karbofuran, vargkriget, Lillhärdal osv. Då jag frågade om någon blivit dömd för alla dessa brott så dog diskussionen ut lite grann. Jag framförde oxå att jag svarar för mina handlingar, andra jägare svarar för sina - tagelskjortan passar inte mig......

Då det gäller Karbofuran-ärendena så är det inte ens klart om det var jägare inblandade.

Jag är absolut ingen vän av dagens rovdjurspolitik, jag tror dock inte på att ta lagen i egna händer.

Raggarö 

Publicerat

Ingen normal människa gillar väl tjuvjägare men svårigheten att få dem fällda är uppenbar. Först ska det finnas bindande bevis. DNA, bilspår, kulor eller liknande som kan binda skytten till platsen. Regn och väder förstör snabbt sådana bevis vilket gör jobbet svårt för vem som helst. Det är nog svårt att upptäcka själva platsen där det skett jaktbrott och att sedan hitta någon form av bevis är nästan omöjligt. Tjuvjägare lär sig även de att dölja sina gärningar och vet att en cigarettfimp som lämnas på fel ställe kan få ödesdigra konsekvenser. De springer inte runt i byarna och berättar vad de gör heller så dörrknackning är ingen lösning och kan i slutändan vara farligt för den som vågar öppna truten om det kommer fram. Inte kul att få sommarstugan uppeldad till exempel. Många som håller på med sånt här har inga spärrar och är sedan länge kända av polisen för andra saker. Att däremot verkligen få en fällande dom är betydligt svårare. Samma sak när allmänheten ringer och erbjuder polisen ett rum för att idka spaning mot kända knarkare och langare. Tack men nej tack! Vi har inga resurser och polisledningen prioriterar inte sånt. Vad ska man då göra som vanlig dödlig när alla pekar på samma adress och polisen säger Jotack vi vet mycket väl vad de håller på med men vi har ingen personal att avsätta för polisledningen säger att det inte är prioriterat. För mig så känns det som att man silar mygg och sväljer kameler. Ska man då avsätta femton tjugo personer från storstan utan lokalkännedom och framförallt utan personkännedom så kommer de att kamma noll. Skicka ut dem i fjällteräng utan att veta vad de håller på med så kan lokalpolisen hämta hem dem stelare än en laxfile i min frys efter en vecka. Det här är inte asfalterat område med telefontäckning, det här är ren vildmark. Det är nästan femtio mil att patrullera tvärs över från kust till våra norska grannar. Det är dessutom säkert hundra mil långt. Hitta hundra till tusen platser som är två gånger två meter stora på den ytan inom rimlig tid. Lycka till säger jag!