Publicerat Mars 22, 20188 yr 4 hours ago Ken1 sa: Inte alls. Ögongodis. Nja. På en Beretta - ja. Men nu pratar vi Miroku. Där är det bättre även på insidan. T
Publicerat Mars 23, 20188 yr Så då får jag en bättre/regälare bössa för 47k än 19k? Jag kommer alltså inte betala 27k för en fin stock och extra fina repor i baskylen? Utan även mekanisk finish?
Publicerat Mars 23, 20188 yr 1 hour ago Bönpotatis sa: Så då får jag en bättre/regälare bössa för 47k än 19k? Jag kommer alltså inte betala 27k för en fin stock och extra fina repor i baskylen? Utan även mekanisk finish? Du får en mer välgjord bössa för mer pengar. Men även snyggare trä och mer välarbetad rening. T
Publicerat Mars 23, 20188 yr 2 hours ago Bönpotatis sa: Så då får jag en bättre/regälare bössa för 47k än 19k? Jag kommer alltså inte betala 27k för en fin stock och extra fina repor i baskylen? Utan även mekanisk finish? Vad är bättre????? Nu vet inte jag vilka exklusiva kretsar du rör dig i och inte heller vad bössans prio är men 28k på lite finare trä och någonting du inte kommer att märka låter i min värld........... Ja det vill du inte veta.........
Publicerat Mars 23, 20188 yr 25 minutes ago Ken1 sa: Vad är bättre????? Nu vet inte jag vilka exklusiva kretsar du rör dig i och inte heller vad bössans prio är men 28k på lite finare trä och någonting du inte kommer att märka låter i min värld........... Ja det vill du inte veta......... Rör man sig i exklusiva kretsar för man köper en bössa 47000 kronans mynt? ?
Publicerat Mars 23, 20188 yr 1 minute ago Svenstorparn sa: Rör man sig i exklusiva kretsar för man köper en bössa 47000 kronans mynt? ? I min värld. Ja. När man får istort samma för 19k och tidigare i tråden funderade på en mk70.....
Publicerat Mars 23, 20188 yr 2 hours ago Ken1 sa: Vad är bättre????? Nu vet inte jag vilka exklusiva kretsar du rör dig i och inte heller vad bössans prio är men 28k på lite finare trä och någonting du inte kommer att märka låter i min värld........... Ja det vill du inte veta......... Det märks, det märks..... Det syns också, men det märks. T
Publicerat Mars 23, 20188 yr 1 hour ago pmt sa: Det märks, det märks..... Det syns också, men det märks. T Kan du precisera när det märks. Om vi bort ser från skjutbanan då det är den enda gången man har tid att reflektera på hur bössan öppnar och stänger. Är det under en andakt? När änderna kommer i vågor? Är det under en harklapp när haren reser sig ur legan? Är det när du står i ett gömsle på duvjakt? När märks det? Har själv stått med bössa för för 200.000+ i nävarna men när det blev action märktes det inte!
Publicerat Mars 23, 20188 yr Du märker det efter 200 000 skott...... Mindre strul, mindre klydd och inget flyttar sig under tiden. Och så slipper man bli kräkfärdig när man öppnar vapenskåpet. Livet är för på tok kort för att hålla på med dåliga bössor, men livet är för kort för fula bössor med.... T
Publicerat Mars 24, 20188 yr Detta är en populär post. 11 hours ago pmt sa: Du märker det efter 200 000 skott...... Mindre strul, mindre klydd och inget flyttar sig under tiden. Och så slipper man bli kräkfärdig när man öppnar vapenskåpet. Livet är för på tok kort för att hålla på med dåliga bössor, men livet är för kort för fula bössor med.... T intressant argument då de flesta inte kommer upp i 20.000 skott på en livstid. Tror dom flesta skulle le om det stod en mk70 grade3 i skåpet.
Publicerat Mars 24, 20188 yr Detta är en populär post. 12 hours ago andershermansson7 sa: 28000 på ammo hade blivit mitt val..... Tja, har du peseta sen till båda - varför inte? 1 hour ago Ken1 sa: intressant argument då de flesta inte kommer upp i 20.000 skott på en livstid. Tror dom flesta skulle le om det stod en mk70 grade3 i skåpet. Jo, men det är det som är min poäng.... Alla är inte stövarjägare som skjuter 7 skott om året. Även om 90% av alla hageldiskussioner tycks syfta på det. Och då är ju slutsatsen att allt duger - vilket är helt sant. Jag vet många som skjuter bortåt 10 000+ skott om året totalt. Och massor som skjuter 5-6000 om året. Det rinner fort till - 4 rundor (100skott) var gång du är på skjutbanan. Var på banan 1ggr i veckan..... Åker du dit 2ggr i veckan på sommaren då har du vips skjutit bortåt 7000 skott på ett år. Själv i eget skytte ligger jag på 4-5000 på hagelbanan årligen, och en 500 kulor på älgbanan och 300m. Sen blir det nog runt 1500-2000 för vapentidningens räkning. Till det kommer jakten, och plinkingen med 22an. Plus lite pistol. Å lite annat rekrationsskytte. Krasst sett har jag de senaste 10 åren skjutit bra över 100 000 skott. Och då anser jag mig inte vara särdeles flitig..... Min MK38 har jag lite koll på hur mycket den går - den närmar sig 20..... T
Publicerat Mars 24, 20188 yr Det jag tänkte lägga 28000 mer på en jakt/lerduveskytte .. där ev lerduveskytte är lite prioriterat.... då kan du jaga länge för 28000
Publicerat Mars 24, 20188 yr 20 hours ago Ken1 sa: Vad är bättre????? Nu vet inte jag vilka exklusiva kretsar du rör dig i och inte heller vad bössans prio är men 28k på lite finare trä och någonting du inte kommer att märka låter i min värld........... Ja det vill du inte veta......... Jag har inte sagt att något är bättre, jag formulerade om frågan igen för att få ett tydligare svar! Sen lever jag inte i några särskillda kretsar över huvudtagetjag är en vanlig arbetare som tjänar snäppet mindre än gemene snickare. MEN jag har varit smart nog att skaffat mig en livsstil fär jag inte behöver glassa runt i den nyaste volvon eller ta ett bolån på 4 mille bara för att räntan ligger på minus (just nu). Nää vi lever nog 2 olika liv du och jag ken1. Men jag tillhör inte någon högsocitet om du tror det.
Publicerat Mars 24, 20188 yr 20 hours ago Ken1 sa: I min värld. Ja. När man får istort samma för 19k och tidigare i tråden funderade på en mk70..... Båda länkarna var till 2 olika mk70...
Publicerat Mars 24, 20188 yr Det är som vanligt det bästa vore naturligtvis om alla bara köpte en varsin Beretta Silverduva eller Browning 525 i grade 1 så är alla nöjda och glada för man skjuter precis lika bra med en sådan som en i grade 5, och köper man en i grade 5 då måste man bara vara adlig och och umgås i de exklusiva kretsarna. Tycker det är lite konstigt att folk har den inställningen faktiskt, men men man är väl högadlig nu när man har en Krieghoff.... Visserligen har jag smeknamnet Greven Af Svenstorp, men det hade jag långt innan dess....
Publicerat Mars 24, 20188 yr 17 minutes ago Bönpotatis sa: Jag har inte sagt att något är bättre, jag formulerade om frågan igen för att få ett tydligare svar! Sen lever jag inte i några särskillda kretsar över huvudtagetjag är en vanlig arbetare som tjänar snäppet mindre än gemene snickare. MEN jag har varit smart nog att skaffat mig en livsstil fär jag inte behöver glassa runt i den nyaste volvon eller ta ett bolån på 4 mille bara för att räntan ligger på minus (just nu). Nää vi lever nog 2 olika liv du och jag ken1. Men jag tillhör inte någon högsocitet om du tror det. Vi lever nog "samma" liv, Är nog därför jag reagerade. Ber om ursäkt.
Publicerat Mars 24, 20188 yr Författare 1 hour ago Svenstorparn sa: Det är som vanligt det bästa vore naturligtvis om alla bara köpte en varsin Beretta Silverduva eller Browning 525 i grade 1 så är alla nöjda och glada för man skjuter precis lika bra med en sådan som en i grade 5, och köper man en i grade 5 då måste man bara vara adlig och och umgås i de exklusiva kretsarna. Tycker det är lite konstigt att folk har den inställningen faktiskt, men men man är väl högadlig nu när man har en Krieghoff.... Visserligen har jag smeknamnet Greven Af Svenstorp, men det hade jag långt innan dess.... Alla får väl köpa vilken bössa de vill. Problemet uppstår ju när man ska tala om för andra att man minsann måste ha en så här dyr bössa för annars kan man inte skjuta 200000 skott och måste kräkas när man tittar in i vapenskåpet. För vissa är det värt 28000kr att få lite finare trä, lull-lull och nåt annat mystiskt som man kanske aldrig märker av medan andra hellre lägger 28000kr på annat. Samtidigt är väl internetforum skapat för folk som blir kränkta av att nån har en annan åsikt...
Publicerat Mars 24, 20188 yr 43 minutes ago Sun Flower sa: Alla får väl köpa vilken bössa de vill. Problemet uppstår ju när man ska tala om för andra att man minsann måste ha en så här dyr bössa för annars kan man inte skjuta 200000 skott och måste kräkas när man tittar in i vapenskåpet. För vissa är det värt 28000kr att få lite finare trä, lull-lull och nåt annat mystiskt som man kanske aldrig märker av medan andra hellre lägger 28000kr på annat. Samtidigt är väl internetforum skapat för folk som blir kränkta av att nån har en annan åsikt... Absolut ska folk köpa den bössan de vill ha och har råd att köpa osv. Samtidigt är det väl så att, de dyra bössorna ligger på en annan kvalitets nivå än de billiga dito. Det finns ju en anledning till att folk som skjuter mycket har dyra bössor för dom håller för den typen av användning. Men att komma med det tramset att man är överklass, adlig och medlem av kungahuset för man vill ha en eller har en dyrare bössa är rent av dumt och tramsigt. Jag tycker det är trevligt att ha en dyrare bössa, samtidigt har jag en östtysk SvS som kanske är en av världens sämst ihopkomna bössor enligt vissa men jag gråter inte över det heller. Jag är varken överklass eller adlig, jag bor på landet i ett torp på 65kvm kör en gammal Volvo 745 och har ett jobb som ligger lönemässigt under snittet, men jag har låga omkostnader och kan så vart unna mig en den bössan jag ville ha.
Publicerat Mars 24, 20188 yr 14 minutes ago Sun Flower sa: Samtidigt är väl internetforum skapat för folk som blir kränkta av att nån har en annan åsikt... Typ exakt så...... T
Publicerat Mars 24, 20188 yr 2 hours ago Sun Flower sa: Alla får väl köpa vilken bössa de vill. Problemet uppstår ju när man ska tala om för andra att man minsann måste ha en så här dyr bössa för annars kan man inte skjuta 200000 skott och måste kräkas när man tittar in i vapenskåpet. För vissa är det värt 28000kr att få lite finare trä, lull-lull och nåt annat mystiskt som man kanske aldrig märker av medan andra hellre lägger 28000kr på annat. Samtidigt är väl internetforum skapat för folk som blir kränkta av att nån har en annan åsikt... Detta inlägg är inte riktat endast mot dig sun flower, bara ett förtydligande från min sida. Det andra är bara reflektioner fristående.. Det är ju funktionen jag är ute efter inte utseendet (till viss del). Folk liksom hakar upp sig på fel saker. Det värsta är att folk hakar upp sig på pengar, det är det som allt handlar om här. Om man har en bössa för 20k och en för 50k och den för 50k håller ihop längre (mekaniskt bättre) så kanske man väljer den.. Det är och kommer förbli ofattbart för mig hur man kan vara avudsjuk och fördömande på någon som knogar å slitet ihop slantar för att lägga på sitt enda stora intresse?!?
Publicerat Mars 24, 20188 yr 2 hours ago Svenstorparn sa: Absolut ska folk köpa den bössan de vill ha och har råd att köpa osv. Samtidigt är det väl så att, de dyra bössorna ligger på en annan kvalitets nivå än de billiga dito. Det finns ju en anledning till att folk som skjuter mycket har dyra bössor för dom håller för den typen av användning. Men att komma med det tramset att man är överklass, adlig och medlem av kungahuset för man vill ha en eller har en dyrare bössa är rent av dumt och tramsigt. Jag tycker det är trevligt att ha en dyrare bössa, samtidigt har jag en östtysk SvS som kanske är en av världens sämst ihopkomna bössor enligt vissa men jag gråter inte över det heller. Jag är varken överklass eller adlig, jag bor på landet i ett torp på 65kvm kör en gammal Volvo 745 och har ett jobb som ligger lönemässigt under snittet, men jag har låga omkostnader och kan så vart unna mig en den bössan jag ville ha. Jag har exakt samma standard.. Gammal volvo, liten bostad typ medelinkomst. Låga levnadskistnader..
Publicerat Mars 24, 20188 yr Författare 44 minutes ago Bönpotatis sa: Detta inlägg är inte riktat endast mot dig sun flower, bara ett förtydligande från min sida. Det andra är bara reflektioner fristående.. Det är ju funktionen jag är ute efter inte utseendet (till viss del). Folk liksom hakar upp sig på fel saker. Det värsta är att folk hakar upp sig på pengar, det är det som allt handlar om här. Om man har en bössa för 20k och en för 50k och den för 50k håller ihop längre (mekaniskt bättre) så kanske man väljer den.. Det är och kommer förbli ofattbart för mig hur man kan vara avudsjuk och fördömande på någon som knogar å slitet ihop slantar för att lägga på sitt enda stora intresse?!? Vem är avundsjuk och fördömande? Du ställer en fråga på ett internetforum och några tycker att det är rimligt att man betalar 150% mer för en bössa för att få lite mer lull-lull och ev. någon oklart bättre funktion medan andra tycker att det inte är rimligt. Du säger att den dyra håller längre och så kanske det är men håller den lika länge som 2,5 av den andra? I slutändan köper du förstås den bössa du vill ha och tycker dig ha råd med. Jag vet att pmt är väldigt påläst om olika hagelbössor och han har ju redovisat i tråden hur mycket han skjuter så självklart ska du lyssna på honom i detta. Samtidigt vet jag att Ken1 också skjuter och jagar, väldigt mycket så du gör nog klokt i att inte bara avfärda hans åsikter som avundsjuka.
Publicerat Mars 24, 20188 yr Och jag som funderade på en semestertripp till London för ett besök på South Audley street...
Publicerat Mars 24, 20188 yr 2 hours ago Bönpotatis sa: 2 hours ago Bönpotatis sa: Det är ju funktionen jag är ute efter inte utseendet (till viss del). Det är ju standardprodukter vi pratar om här, aning bättre gjorda. Eller inte.... Saker man får om man pröjsar lite mer är tex roligare pipor, choker som sitter fast, förreglingen som bär mer rätt, kolvar som sitter tätt mot bakylen etc etc. Förutom det rent "synliga". Sedan om man behöver det eller inte får var och en fundera på. Men att man får bättre bössa för mer pengar är ofrånkomligt. Även vad gäller industriproduktionen. 2 hours ago Bönpotatis sa: Folk liksom hakar upp sig på fel saker. Det värsta är att folk hakar upp sig på pengar, det är det som allt handlar om här. Om man har en bössa för 20k och en för 50k och den för 50k håller ihop längre (mekaniskt bättre) så kanske man väljer den.. Det är och kommer förbli ofattbart för mig hur man kan vara avudsjuk och fördömande på någon som knogar å slitet ihop slantar för att lägga på sitt enda stora intresse?!? Hela världen är nerlusad med "små" människor med galopperande mindervärdeskomplex som helt inte tåler att påminnas om sina (egenuppfattade) tillkortakommanden. Att visa sig med en Holland i armvecket på fel bonnajakt är lite av en upplevelse, tro mig. Folk kan mer eller mindre kräkas av ren och skär ångest av ett sådant tilltag. Ett klassamhälle upprätthålls från två håll...... Men det vill man som regel inte prata så högt om. Det är för jävligt att det finns folk som kan det jag inte kan, men gud nåde den som lämnar gruppen som inte kan. Då är det rent hat som kommer i dagen. Så jo - man får räkna med att det finns rätt många som aldrig kommer acceptera att man kan köpa bättre för mer pengar oavsett vilka argument du framför...... T