Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 lr vilken?

Featured Replies

Publicerat

Någon som har en Quad Varmint, den med träkolv?

• Svar 120
  • Visningar 14,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Skärp till tonen omedelbart eller så försvinner tråden,sista gången vi städar nu. /Mike

• Plast eller trä?   Plast stocken är en och samma och den är helt klart greppkänslig, jag vet inte hur många skott jag känt att jag på grund av skjutställningen lagt press på pangen och omedelbart ha

• Minns en Elmia mässa.. Sako skulle ha korthållsskytte i C-hallen tror jag det var stort pådrag Quaden var ny.. Allt riggat och klart och de körde igång. Jag gick upp för att skjuta, var nyfiken på bös

Posted Images

Publicerat

Per G har.

Publicerat

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men är intresserad av hur en sådan upplevs och skjuter i .22 Magnum.

Publicerat

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men är intresserad av hur en sådan upplevs och skjuter i .22 Magnum.

Starta gärna en tråd i ämnet - tror fler med erfarenhet av den hittar en sådan än din post i denna 22lr-tråd. :thumbsup:

Publicerat

Starta gärna en tråd i ämnet - tror fler med erfarenhet av den hittar en sådan än din post i denna 22lr-tråd. :thumbsup:

Jo, ska göra det! Ursäkta för trådkapningen! *SKÄMS*

Publicerat

Skulle köpt en ny eller begad Anschutz. Eller kanske en Quad.

Publicerat

En finnfire på blocket nu.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat

Då hade jag slagit till på den om den är fin. Har ägt min Finnfire i 8-9 år nu utan minsta problem med den. :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Sako Finnfire, helst Varmint men även hunter är bra. Annars Anschutz, Weirauch, Sako quad eller CZ455 om du byter trycket. Finnfiren på blocket verkar fortfarande vara kvar!

• 4 weeks later...
Publicerat

Ett vapen många missar i kaliber 22lr är Weihrauch HW 66 ett i mitt tycke ett Tyskt kvalitets vapen. Det känns inte som en leksak som många 22:or gör, utan man har känslan av att det är en fullvärdig studsare för en riktig karl eller kvinna. Jag rekommenderar er att känna på ett sådant.

http://www.weihrauch-sport.de/seiten/englisch/match%20und%20jagd/e_match_und_jagd.html

Håller med! Har en HW 66 Thumbhole som skjuter riktigt bra. Valde ett tvåstegstrycke till den med tanke på banskytte som den mest används till. Skjuter BETYDLIGT tätare träffbilder än min Anschütz 1416 HB Thumbhole och nästan lika tätt som min något ombyggda Quad Range som jag använder för 50m & 100m BR - skytte.

HW är finfina grejer medans Anschütz kvalité är i daxläge tämligen dålig och skiftande.

Publicerat

Då hade jag slagit till på den om den är fin. Har ägt min Finnfire i 8-9 år nu utan minsta problem med den. :)

FF är supergrejer den med. FF2 är dock inget annat än en Quad utan pipbytesmöjlighet - inte att en Quad skulle vara dålig utan att FF2 känns för mig som ett lite meningslöst alternativ när Quad finns i sortimentet.

Publicerat

Finnfire II har slutstyckshandtag i stål Quad i komposit. En liten detalj bara. ;)

Publicerat

O nej ! Ett jättekliv . ;)

Samma bössa oavsett. Om man nu vill ha stålhandtaget till sin Quad så går det bra o montera dit en från FF2. Eller DIP eller nån annan som tillverkar de i stål. :)

Publicerat

Hittar du en Finnfire så slå till. Bättre 22lr går knappast att hitta. Vill du ha pipbytesmöjlighet så en cz455 utan att tveka men trycket MÅSTE bytas det är så kasst det går att bli. Jaktcenter i Kalix skickar med om du beställer därifrån.

Publicerat

455 utan att tveka ? Nåja - varför ??

Publicerat

Den skjuter förjävligt bra och den är fullvuxen jämfört med sakos leksakskolv.  Den drar ut varenda hylsa i tiotusen fall av tiotusen vilket sako inte gör. Den kostar ungefär hälften av vad en sako gör och med ett yodavetryck så finns det absolut inget att klaga på där heller. Så ska man ha en bössa som bara går och går så faller valet på CZ utan tvekan. Jag sålde bort min sako och köpte en CZ mest av den anledning att den var fullvuxen mina labbar som drar storlek 12 i handskar.

Publicerat

Min Finnfire Varmint har faktiskt aldrig strulat vid utdragning av tomhylsan.

Publicerat

Det är ett notoriskt faktum att utdragaren är en svag designpunkt på quad. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Haft ett par anschutz tidigare de missade aldrig utdrag/kast men iom att de inte är konstruerade för optik/montage så hände det att någon hylsa studsade tillbaka in i lådan. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Den skjuter förjävligt bra och den är fullvuxen jämfört med sakos leksakskolv. Den drar ut varenda hylsa i tiotusen fall av tiotusen vilket sako inte gör. Den kostar ungefär hälften av vad en sako gör och med ett yodavetryck så finns det absolut inget att klaga på där heller. Så ska man ha en bössa som bara går och går så faller valet på CZ utan tvekan. Jag sålde bort min sako och köpte en CZ mest av den anledning att den var fullvuxen mina labbar som drar storlek 12 i handskar.

Det dummaste jag hört. Dina dassalock trots så skjuter en Quad skiten av ALLA CZ/ BRNO jag sett hittills.

Och senast idag så fastnade min kompis CZ 's slutstycke så den gick varken o ladda eller dra ut hylsan med.

YoDave räcker inte ens o börja med för att en CZ ska vara ens nära med trycket alla Quad har. Lägg till DIP "adjustable sear" och du närmar dig. Pipbytessystemet då ? Ett skämt. Du får olika head space vid varje pipbyte.

CZ är , och förblir , en bruksbössa i jämförelse. Tiden det tar för de Quad ,som behöver lite TLC med utkastaren, är en bråkdel av en sekund det tar o fixa avtrycket o inpassningen mm på en CZ.

Publicerat

Ibland så måste man dubbel posta, för att det skall gå in :biggrin: .

Jag säger fortfarande Weirach 66.

Publicerat

Det dummaste jag hört. Dina dassalock trots så skjuter en Quad skiten av ALLA CZ/ BRNO jag sett hittills.

Och senast idag så fastnade min kompis CZ 's slutstycke så den gick varken o ladda eller dra ut hylsan med.

YoDave räcker inte ens o börja med för att en CZ ska vara ens nära med trycket alla Quad har. Lägg till DIP "adjustable sear" och du närmar dig. Pipbytessystemet då ? Ett skämt. Du får olika head space vid varje pipbyte.

CZ är , och förblir , en bruksbössa i jämförelse. Tiden det tar för de Quad ,som behöver lite TLC med utkastaren, är en bråkdel av en sekund det tar o fixa avtrycket o inpassningen mm på en CZ.

Som sagt, ägt båda och en sako är ett instrument avsett för skjutbana medan CZ är avsedd att användas. Jo jag fick slipa och passa in 22lr pipan på sakon innan den gick att använda överhuvudtaget då var tionde hylsa fastnade och det är något som absolut inte får förekomma på ett av marknadens dyraste 22lr vapen. Har en varmintpipa på min CZ och den skjuter då absolut inget sämre än vad sakon gjorde. 17hmr pipan skjuter tätare än vad sakon klarade. Men att hålla i en sako och se förstocken vrida sig i händerna kändes inget kul. Har nu en tumhålskolv på den här och den rör sig inte ett skit. Den behöver däremot plastas då inpassningen mellan trä och metall är lite för dålig vilket påverkar slutstycksgången om man drar skruvarna i botten. Har lagt en bricka under underbeslaget just nu.
Publicerat

Skruvar man avstocken på bössorna ser det ut såhär.

Cz:

ad8d252a96ae730861719f201f1cbab7.jpg

Quad:

bc7cd5fd3bb9a7eaecbadbece0e0dcaf.jpg

Man får vad man betalar för ;)

Publicerat

Men när man skruvat ihop bössan så sticker det ut en avtryckare under och när man drar i den så ska det smälla. Det viktigaste är ju att det smäller oavsett om det är minus 25 eller plus 30 och oavsett om det regnat och blivit minusgrader eller om det varit plus och gått på minus. Hur många skruvar och fjädrar man använt för att få ett fungerande trycke är i det avseendet ointressant. Justerar man ett Yodavetrycke korrekt så behövs det inget annat för det blir rent och utan släp. Men jag tror inte att vi använder respektive vapen i samma verklighet och det är där åsikterna går isär.

Publicerat

Jag valde Quaden istället för CZ 455an pga säkringen.

Om man får förstocken på en träkolv vrida sig i händerna e man ganska duktigt :)