Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 lr vilken?

Featured Replies

Publicerat

Det förefaller som om det är en liknande design, skillnaden ligger i att man trots goda tillverkningsspecar inte kan garantera en perfekt passning mellan urtag i pipa och utdragaren, mer specifikt att den, dess klo skall kunna utan påverkan på patronen trots det positivt kunna glida förbi rimen/kanten och försäkra en positiv utdragning. 

Med en monterad pipa och justeringar i samband med slutmontering så blir resultatet så klart mer pålitligt. Se ovan, jag lyckades med att skita ned min kvadd, iofs nästan löjligt mycket men det medför att funktionen upphörde, inte bara lite, utan helt. /Christian

Misstänkte att det är samma konstruktion. Då har jag nog tur med mitt exemplar då. :)

• Svar 120
  • Visningar 14,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Skärp till tonen omedelbart eller så försvinner tråden,sista gången vi städar nu. /Mike

• Plast eller trä?   Plast stocken är en och samma och den är helt klart greppkänslig, jag vet inte hur många skott jag känt att jag på grund av skjutställningen lagt press på pangen och omedelbart ha

• Minns en Elmia mässa.. Sako skulle ha korthållsskytte i C-hallen tror jag det var stort pådrag Quaden var ny.. Allt riggat och klart och de körde igång. Jag gick upp för att skjuta, var nyfiken på bös

Posted Images

Publicerat

Papa is back ! :)

Utdragarproblemet är lätt fixad. Att de inte gör det från fabriken övergår mitt lilla förstånd och är ett hån mot slutkunden.

Sen så av de otaliga Quad som folk i min bekantskapkrets äger har bara två behövt lite fix : en vägrade kasta ut tomhylsor då o då och den andra matade inte ut oskjutna patroner. Båda funkar klanderfritt idag.

Och de skjuter ju supertätt. Kräver dock minst 500-600 skott innan pipan börjar sätta sig.

Sköt detta häromdan på 48m. Rätt snabb följd , med SK Std + , Bipods och 20 skott. Helt ok !

48cbdeb438fd7f8da0769eb88e11f5f2.jpg

Publicerat

Hur fixar du utdragaren på quaden sir ville

Publicerat

Man byter till en CZ455. :thumbsup::cool::woot:

Publicerat

Man byter till en CZ455. :thumbsup::cool::woot:

Nja varför byta ett smärre problem mot flera större bekymmer
Publicerat

Nja varför byta ett smärre problem mot flera större bekymmer

Håller med. 8)

Publicerat

Avlägsnar utdragaren och slipar/passar in den så den kommer rätt i skåran på pipan.

Dvs ungefär samma sak som Vapensmeden Nisse :) försökte uppnå genom att slipa på pipan - som däremot inte är problemet och ska ges fan i.

Publicerat

Lite stormigt här tidvis men det såg ut som Sir Ville insåg det i något inlägg.. Kan ni fortsättningsvis försöka hålla känslorna i visst styr åtminstone?  :thumbsup:

Förövrigt så ÄR Kvaddarna bra men levereras eller levererades tidigare med för trånga patronlägen/klen utdragare. Även min fick åka till smed på garanti.. fan vet vad denne gjorde men sedan dess så har bössan fungerat iaf.

Publicerat

Är också nyfiken! :)

Publicerat

Tror ville får lägga upp bild

Publicerat

Såg nu att ville redan svarat! :P

Publicerat

Sir Väs. Tala om för mig vad skillnaden är om man tar ur i utdragarspåret med ett diamantstift så att utdragaren faller in och kan greppa hylsan eller om man försvagar en  redan klen utdragare. Problemet är ju att utdragaren inte klarar av att greppa bakom flänsen på hylsan och att hylsan viker sig så att utdragaren släpper innan den fått ut patronen / hylsan. Detta är ju som när mercedes försökte få tyst på journalisten och istället valde att välta med A-klassen framför världens samlade biljournalister i direktsändning. Sako tillhör en av världens bästa vapentillverkare och är för välrenommerade för att släppa ut ett vapen med en så uppenbar felkonstruktion som hylsmatningen på kvadden. Jävligt tråkigt på ett i övrigt så förbaskat fint vapen om man skippar plastkolven. 

Publicerat

Nisse, Nisse : För att kortfattad förklara den stora skillnaden:

A - korkad o ge sig på pipan , som det inte finns nåt fel på och när man åtgärdar felet rätt så är det ett lättare jobb.

B - Det finns en stor risk att man sabbar nåt på en väsentlig viktig del på en RF pipa : Ytan som hylskanten ska ligga emot på rätt sätt.

Övrigt har du rätt - så ska de inte ha kommit ( betoning på "kommit" eftersom de senare tillverkare inte ha det felet ) från fabriken.

Publicerat

Håller med om att en lite utdragare på Sako kan verka lite klent? CZ har väl två? Hur som haver verkar min Finnfire ha bra inpassad utdragare då. :)

Publicerat

Quad hade problem med detta innan. CZ har egentligen en utdragare den med för som med de flesta RF så agerar den andra som en ejector och dess primära uppgift är att kasta ut hylsan.

Publicerat

En bekant köpte en begagnad Quad tillverkad 2014, den har utdragarfelet...jag filade till utdragarklon åt honom så nu fungerar det.

Min var det redan åtgärdat på när jag köpte den begagnad.

Det är hursomhelst riktigt jävla pissdåligt att skicka ut sån skit från fabriken.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Publicerat

Hur vet du att den var tillverkad 2014? Kollat via serienumret ??

Årtalet som står stansad på lådan är årtalet den importeras till Sverige - en stansning alla importbössor ska ha.

Publicerat

Nå i mitt fall så var utdragarspåret för grunt fräst så att det fanns nästan ingen rim att fästa utdragaren i så oavsett hur mycket jag än slipat på utdragaren så hade inte det avhjälpt problemet. Tror någon att jag är så dum att jag tar fram en bensindriven vinkelkap för att omedelbart ge mig på pipan utan att ha kollat var felet ligger innan? Men att idiotförklara mig och spy galla gör bara att jag ser samma inskränkthet hos dem som jag möter i min profession som felsökare

när verken står och det kostar tio miljoner i timmen innan jag och mina kollegor lyckats få igång verksamheten igen. Men tråden var tänkt att avhandla vilken 22lr som köparen borde satsa på. Han borde rimligen kunna bilda sig en uppfattning baserad på ovanstående inlägg. Weihrauch har jag ingen egen erfarenhet av och kan därför inte kommentera bössan. Det verkar vara några som är nöjda med den och samma sak med finnfiren om man hittar en. Den jag skjutit med lämnade inget mer att önska. Krico har jag ägt en av och den var inte heller dum men slagstiftet hade en alldeles för klen slagfjäder och kallades av ripjägarna för klicko min fungerade dock klanderfritt tills jag lyckades med konststycket att skjuta ut en 22lr pipa. Den var så jäkla glapp att skotten slutade smälla och precis ramlade ut ur pipan som ett otätt luftgevär.  

Publicerat

Nå i mitt fall så var utdragarspåret för grunt fräst så att det fanns nästan ingen rim att fästa utdragaren i så oavsett hur mycket jag än slipat på utdragaren så hade inte det avhjälpt problemet. Tror någon att jag är så dum att jag tar fram en bensindriven vinkelkap för att omedelbart ge mig på pipan utan att ha kollat var felet ligger innan? Men att idiotförklara mig och spy galla gör bara att jag ser samma inskränkthet hos dem som jag möter i min profession som felsökare

när verken står och det kostar tio miljoner i timmen innan jag och mina kollegor lyckats få igång verksamheten igen. Men tråden var tänkt att avhandla vilken 22lr som köparen borde satsa på. Han borde rimligen kunna bilda sig en uppfattning baserad på ovanstående inlägg. Weihrauch har jag ingen egen erfarenhet av och kan därför inte kommentera bössan. Det verkar vara några som är nöjda med den och samma sak med finnfiren om man hittar en. Den jag skjutit med lämnade inget mer att önska. Krico har jag ägt en av och den var inte heller dum men slagstiftet hade en alldeles för klen slagfjäder och kallades av ripjägarna för klicko min fungerade dock klanderfritt tills jag lyckades med konststycket att skjuta ut en 22lr pipa. Den var så jäkla glapp att skotten slutade smälla och precis ramlade ut ur pipan som ett otätt luftgevär.  

Tillbaka till ämnet äntligen :yes: .

Att ni bara orkar chabbla om denna utkastare :wallbash: . Var glada över att ni är nöjda över just ert val av bössa :wink: . Skjut och var glada :yes:

Publicerat

Det enda jag kan "klaga" på på min Finnfire skulle i så fall vara att magasinet är av plast, men det funkar klanderfritt.

Är nog mest en smaksak det där, men jag gillar när grejerna är av metall och trä. :)

Publicerat

Av plast ? Höljet är av metall. Botten och inälvårna är av Plast ( Polymer ). Det är CZ som har en magasin av plast.

Inget fel i det dock för plastmagasin funkar lika bra , eller bättre , än en helt av plåt.

Publicerat

Nå i mitt fall så var utdragarspåret för grunt fräst så att det fanns nästan ingen rim att fästa utdragaren i så oavsett hur mycket jag än slipat på utdragaren så hade inte det avhjälpt problemet. Tror någon att jag är så dum att jag tar fram en bensindriven vinkelkap för att omedelbart ge mig på pipan utan att ha kollat var felet ligger innan? Men att idiotförklara mig och spy galla gör bara att jag ser samma inskränkthet hos dem som jag möter i min profession som felsökare

när verken står och det kostar tio miljoner i timmen innan jag och mina kollegor lyckats få igång verksamheten igen. Men tråden var tänkt att avhandla vilken 22lr som köparen borde satsa på. Han borde rimligen kunna bilda sig en uppfattning baserad på ovanstående inlägg. Weihrauch har jag ingen egen erfarenhet av och kan därför inte kommentera bössan. Det verkar vara några som är nöjda med den och samma sak med finnfiren om man hittar en. Den jag skjutit med lämnade inget mer att önska. Krico har jag ägt en av och den var inte heller dum men slagstiftet hade en alldeles för klen slagfjäder och kallades av ripjägarna för klicko min fungerade dock klanderfritt tills jag lyckades med konststycket att skjuta ut en 22lr pipa. Den var så jäkla glapp att skotten slutade smälla och precis ramlade ut ur pipan som ett otätt luftgevär.

Ingen har väl snackat om nåt bensindrivet vinkelkap. Eller ??

Vad jag inte fattar , om nu för lågt fräst spår var boven , är att du inte lämnade tillbax det exet för , i detta fall , pipbyte och fix med utdragaren.

Men som sagd - vidare i ämnet :)

Publicerat

På tal om magasin.... För att fortsätta OT

Jag har en anschutts, som för det mesta fungerar skapligt!

Nu har dessvärre magasinet börjat krångla. Verkar som om magasinsfjädern är av, eller har hängt sig. Har kollat lite på magasinet, och ser inte hur man ska få upp det.

Någon som har något tips?

Publicerat

Av plast ? Höljet är av metall. Botten och inälvårna är av Plast ( Polymer ). Det är CZ som har en magasin av plast.

Inget fel i det dock för plastmagasin funkar lika bra , eller bättre , än en helt av plåt.

Magasinet är helt av plast på Finnfire I! Har ju själv en så jag vet! :)