Publicerat Augusti 7, 201510 yr Författare Så länge jag är nyfiken på att försöka bli bättre kommer jag alltid att analysera skyttet. Vad jag gör och hur jag kan göra saker bättre. Den dagen jag är nöjd och inte känner att jag behöver/kan utvecklas kommer jag att ställa in bössan i skåpet för alltid. Men det finns gott om de som egentligen inte vill bli bättre. Byt bana och ställ frågor till de som verkar duktiga kommer du att få många bra svar på alla dina undringar. Frågar man så är man intresserad och de som kan är då mer villiga att hjälpa till. Nog ska jag fråga dig, det kan du vara lugn för. ;-)
Publicerat Augusti 8, 201510 yr Fredag kväll 23,30 och knappt kan stå upp....Låter som en riktig tonårs fylla Var som upplagt för lite skoj!!
Publicerat Augusti 8, 201510 yr Författare När jag är på benen, men det verkat dröja...kan knappt stå upp ännu. Ja det var verkligen segt, hoppas det ordnar upp sig.
Publicerat Augusti 8, 201510 yr Man kan tro att det är fylla, men det är harpest. Rekommenderar att undvika den sjukdomen om möjligt.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Författare Usch och fy så hemskt dåligt det gick idag. Absolut personsämsta och lika hemskt i fyra serier. Kan det verkligen bli så dåligt av byte från halv choke till kvarts choke? Känns inte som det men man börjar ju undra. Jag är inte den som brukar skylla på grejorna men detta var rent löjligt dåligt. Tyckte ändå träffarna jag fick såg skapliga ut så jag tvivlar på att det har med choken att göra.
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Författare Skjuter du på hårda duvor och är sen, så ja absolut. Det kanske bara var plockduvorna jag fick sönder. Man luras ju lite när man får smul av en duva, då känns det ju som att täckningen är fullgod men för mig är allt detta med hagelskytte ett mysterium eftersom jag inte knäckt koden. Jag ska använda halv i fortsättningen, det var bara ett test. Du vet ju att jag inte är så snabb, kulskadad som man är.
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Författare Tillbaka till halv choke, lite mer vikt fram på fötterna och så hade jag bestämt mig för att det skulle gå bra och vips så vart det pers på snittet över fyra serier. Skjuter även lite tidigare och mer bestämt.
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Härligt. Det som funkar, ja det funkar. Om din choke spelar roll vet du egentligen bara om du analyserar svärmens utseende. Har du öppnare choke men inga större hål så skall det inte spela någon roll om du inte är ute på långa håll. Men som sagt, what works works so stick to it...i alla fall tills du är mer konfident med ditt skytte så kan du pilla med det sen. // P
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Författare Choken spelar nog ingen större roll när jag nu skjuter lite tidigare men när det gick så äckligt dåligt så var jag lite segare än vanligt samt öppnare choke och därav riktigt dåligt resultat. Inte mycket och tjorva med choker för mig utan det gäller att träna.
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Författare Nu när jag börjar ha något som kanske liknar en teknik så ser jag när jag gör anlägg framför spegeln att hela ögat ligger över spången så där är nog förklaringen till att jag upplever att jag får ha mycket luft under duvan för att träffa. Överslaget är nog ännu högre än tidigare men det måste testas. Provade skeet igår, det var ju kul men svårt. Kanske gjorde det onödigt svårt för mig när jag sköt med 1/2 och 3/4 choke.
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Fast Skeet kan nog vara bra för dig Johan, du släpper tänk och kontroll av vapnet och får förlita dig på automatik i kroppen och reflexer, man kan säga precis vad man vill om hagelskytte men det är inte ett överlagt skytte. /Christian
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Författare Fast Skeet kan nog vara bra för dig Johan, du släpper tänk och kontroll av vapnet och får förlita dig på automatik i kroppen och reflexer, man kan säga precis vad man vill om hagelskytte men det är inte ett överlagt skytte. /Christian Jag tror också det är bra, framförallt om man får lite känsla för varför man träffar och varför man inte träffar. Speciellt station 8 är ju lite intressant.
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Författare Sista passet på trap och skeet banan för i år var det igår. Fick hjälp av en duktig skytt på skeeten så där fungerade det ju skapligt, faktiskt riktigt roligt. Ett problem jag har i skeet det är att på enkelduvorna rider jag med alldeles för länge, i dubbléerna har jag mer rapp och bestämd teknik och då träffar jag bättre. Trap gick också bra. Det konstiga är att om jag kollar statistiken över hur jag skjutit så är det exakt varannan gång dåligt och varannan gång bra, oavsett om jag skjutit en eller två gånger i veckan. Synd att banan stänger nu men träna med egen kastare är ju fortfarande möjligt och snart är man ju mer upptagen med jakt.
Publicerat Augusti 24, 201510 yr Ett problem jag har i skeet det är att på enkelduvorna rider jag med alldeles för länge, i dubbléerna har jag mer rapp och bestämd teknik och då träffar jag bättre. Härligt att det börjar lossna. Tänk nu på nästa steg, för att attackera ovanstående. Jobba med samma rytm (eller beat som engelsmännen säger), en bra första start är "1 - 2 - 3 - pang". Du börjar anläggningen på "1" och har full anläggningn på "3" för att dra igenom och skjuta på "pang". Åter igen är detta något som med fördel tränas som torrträning speciellt när du fått känslan för takten i rytmen. Det gör att om du går på duvan tidigt så skjuter du också tidigt. Om du väntar med att gå på duvan så tar du den senare. På skeeten tränade jag detta genom att inte titta på duvan för tidigt utan fångar upp duvan med blicken där jag måste för att hålla rytmen. Först därefter började jag titta tidigare men väntade med anläggningen för att få rätt rytm.
Publicerat September 17, 201510 yr Författare Var och sköt med egen kastare igår kväll. Det som stör mig mest är att jag kan träffa bra ett flertal duvor men sedan så börjar jag bomma utan att ha blekaste aning om varför. Eller när man inte träffar och man ändrar med att hålla högre, lägre mindre eller mer framförhållning. Snabbare eller långsammare sving och tillslut verkar hitta rätt men när jag gör så nästa gång så är det blankbom och så kan det fortsätta 10-15 duvor. Inom kulskyttet har jag väl fått en viss känsla så man vet ofta varför det blir som det blir men inom hagelskyttet har jag ingen känsla alls. Tror ni det är något som kommer genom träning och att man får en sådan där aha upplevelse eller behöver man en knuff över kanten för att det är för komplext? Jag har ju skjutit så lite hagel i mitt liv så det är därför jag har sådana här funderingar. Inom kulskyttet så har jag skjutit närmare i alla fall 80.000 skott varav 60.000 de senaste 5-6 åren. Sedan har jag mer torrklick än så. Så där har man ju tränat lite och fått den där känslan.
Publicerat September 17, 201510 yr Man får en känsla för orsak och varför man bommar med tiden men den behöver tid för att infinna sig. Visst ibland blir det uppenbart av diverse orsaker, men många gånger så är det småsaker som smugit sig in i tekniken. Att skjuta är bra träning, själv föredrar jag att utföra allt mitt skytte på skjutbanan där det oftast finns kompetenta skyttar som kan hjälpa, eller som spontant sticker till en ett tips på vägen. Det svåra är dock att avgöra om tipset är rätt! Det vet man om man spenderat mycket tid på skjutbanan. Efter ett mellanår kom jag själv bättre igång denna säsongen. Visst jag tränade inte lika frekvent som förr men försökte att kvalitetsskjuta. Fann en ny trevlig bana med avslappnade och roliga skyttar, och där fanns kompetent hjälp att få. Efter några gånger så hade de koll på mig och då började spontantipsen komma. Det är lätt att det smyger sig in lite olater och dessa är svåra att jobba bort. Men som driven kulskytt vet du detta! Jag har aldrig tagit hjälp av en instruktör utan har haft förmånen att träna med riktigt kompetenta skyttar. Min tur har nog legat i att dessa har varit bra pedagoger och hittat sätt att visa och förklara utifrån mina grundförutsättningar. Känslan kommer som sagt, jag tror inte jag började få en känsla förrän någonstans efter 7-8000 plugg första säsongen. Då var det mer på nivån bakom eller framför... /M
Publicerat September 17, 201510 yr Jättesvårt att svara på utan att ha sett dig skjuta. Spontant som vanligt säger jag anläggning,kindkontakt etc........det är jättelätt att bli "nyfiken" och lyfta lite på huvudet/kinden som du inte märker själv, och då kommer bommarna som ett brev på posten.
Publicerat September 17, 201510 yr Författare Tror jag ska försöka skjuta lite mer innan snön ställer till det. Svårt när banorna är stängda, eller ja dom är ju öppna om man släpar dit egen kastare. Några hundra meter och släpa grejorna. Sedan får jag kanske byta bana nästa säsong och nu när jag har geväret så kör jag igång så fort som möjligt så man hinner skjuta några tusen skott och förhoppningsvis få någon hjälp. Jag tror nog mycket kommer av sig själv men en knuff i rätt riktning kan nog snabba upp det betydligt. Tänkte även dra neråt i Sverige nästa år under semestern och försöka ta mig till någon bra bana/skjutskola. Vilken kan ni rekommendera som är minst långt söderut. Det jag vill ha hjälp med är teknik och se om vapnet passar och eventuellt om det går att åtgärda också.
Publicerat September 17, 201510 yr Har bara erfarenhet av Susegården i Halmstad, kostar en slant, men det är det värt.
Publicerat September 17, 201510 yr En budgetvariant till att kolla om den passar är att blunda, göra ett anlägg, öppna ögonen. Ser det nu ut som det ska över spången så passar den. Diffar det lite får man fundera på hur och vad man ska justera.
Publicerat September 17, 201510 yr Författare En budgetvariant till att kolla om den passar är att blunda, göra ett anlägg, öppna ögonen. Ser det nu ut som det ska över spången så passar den. Diffar det lite får man fundera på hur och vad man ska justera. Det stämmer i sida men jag vet inte riktigt hur jag ska se över spången. Jag har som snöat in på att jag ser för mycket spång, alltså har för mycket överslag men jag vet inte.
Publicerat September 17, 201510 yr Ta kontakt med nån av sportingskyttarna i Sunderbyn, de jag träffade i somras var grymt trevliga allihopa. Nån borde kunna kolla så bössan passar hyggligt.
Publicerat September 17, 201510 yr Ta kontakt med nån av sportingskyttarna i Sunderbyn, de jag träffade i somras var grymt trevliga allihopa. Nån borde kunna kolla så bössan passar hyggligt. Jodå, han ska byta bana till våren, så då ska han få sig. Inte bara av mig