Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ögats placering över spången

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Varit på banan idag och gjort framsteg. Jag har sedan sist jag sköt på bana monterat ett fiberoptiskt korn modell easyhit. Jag har upplevt att mitt vänstra öga tagit över ibland (är högerskytt) och även att jag har svårt att uppfatta var mynningen är och därför haft svårt att läsa mitt skytte.

Nu när jag har kornet så uppfattar jag det fast jag har fokus på duvan och då började jag kunna läsa mitt skytte och ändra till det började ta. Rakt frångående och frångående i liten vinkel fungerar riktigt bra. Sidogående i 45 grader går rätt så bra och rakt sidogående också om avståndet är 25m eller mindre. När avståndet är 25m eller mindre så verkar min sving fungera och det tar om jag trycker av precis i framkant på duvan men blir hållet längre så fungerar inte det och jag fick ingen direkt klar bild av vad som felar trots att jag varierade framförhållningen och svinghastighet.

Nu känner jag mig ändå säker på att jaga men det ska vara inom 25m och bra lägen, här verkar min förmåga ligga just nu.

Då började jag fundera lite på chokerna för jakt, känns lite onödigt trångt att köra med 1/4 i första pipan och 1/2 i andra. Jag skjuter med Lyalvale Express Super game 32g 6:or och Gyttorp Grouse 6:or och bägge går rätt trångt. Har då fullgod täckning ut till 35m med Lyalvalen och lite sämre med Gyttorpen.

Det vilt som är aktuellt är järpe, orre, tjäder, nötskrika, skata, kråka och hare samt eventuell räv.

Kanske är mest teoretiska skillnader med chokerna men känns som att jag borde öppna till kanske cylinder i första och 1/4 i andra. Tankar kring detta?

• Svar 134
  • Visningar 23,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Långt fram eller mitt på framstocken gör att du begränsar ditt område att agera med vapnet, håller du längre bak ökar den. Anglo fil eller inte så kan det ju vara bra att testa lite innan såg och ras

• wallden_66
    wallden_66

Är rätt välkänt att man drar bak handen mot lådan i vissa lägen/duvor.

• Jag håller längs fram med pekfingret mot pipan när det skjuts trap. Skeet håller jag ungefär mitt på framstocken och brukade peta bort kornet på tiden jag tävlade. Detta med hård kindkontakt har jag

Posted Images

Publicerat

Jag har 1/4 och 3/4 i min jaktbössa.

Gyttorps röda 3:or oftast (tänkt till tjäder, men funkar på det mesta), jag byter till klenare om jag kommer till järpe.

Skjuter du på nära håll är det nog ingen nackdel med öppnare. Rent praktiskt tror jag inte du lär märka så stor skillnad på borrningen, men det man själv tror mest på brukar fungera bäst.

Publicerat
  • Författare

Jag har 1/4 och 3/4 i min jaktbössa.

Gyttorps röda 3:or oftast (tänkt till tjäder, men funkar på det mesta), jag byter till klenare om jag kommer till järpe.

Skjuter du på nära håll är det nog ingen nackdel med öppnare. Rent praktiskt tror jag inte du lär märka så stor skillnad på borrningen, men det man själv tror mest på brukar fungera bäst.

Jag kör på med 1/4 och 1/2, ingen idé att lägga pengar på chokerna om jag nu inte upptäcker att jag skjuter sönder det jag träffar. Jag försökte nog bara köpa mig lite framgång men det går ju inte, fast man försöker ju då och då.

Enligt planen blir det kråkjakt på lördag förmiddag så då får jag förhoppningsvis prova mina nya lärdomar.

Publicerat

Inspirerad av den här tråden så bokade jag en förmiddag med Ted Andersson på Öster Malma. Helt lysande med någon som kan ge konkreta råd och tips för att träffa och helt otroligt med någon som kan se exakt vilka fel man gör vid bom. Och när man gör rätt så känns det som om allt går i slow motion, en helt kontroll än innan. Det är en skön känsla. Jag tycker att det var så nyttigt att jag kommer fortsätta gå hos instruktör, det kommer nog krävas några repetitioner innan rätt tänk och tekniker sitter. Och skönt att få någon utan affärsintresse som kan kommentera huruvida bössan passar en eller inte.

Publicerat

Inspirerad av den här tråden så bokade jag en förmiddag med Ted Andersson på Öster Malma. Helt lysande med någon som kan ge konkreta råd och tips för att träffa och helt otroligt med någon som kan se exakt vilka fel man gör vid bom. Och när man gör rätt så känns det som om allt går i slow motion, en helt kontroll än innan. Det är en skön känsla. Jag tycker att det var så nyttigt att jag kommer fortsätta gå hos instruktör, det kommer nog krävas några repetitioner innan rätt tänk och tekniker sitter. Och skönt att få någon utan affärsintresse som kan kommentera huruvida bössan passar en eller inte.

Peta in lite data i denna tråden oxå...

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51523-hagelinstrukt%C3%B6rer-vi-rekommenderar/#entry874630

/M

• 2 months later...
Publicerat

Jag skjuter sporting i Sunderbyn och använder mig av lite olika tekniker beroende på hur duvorna presenteras, behöver du hjälp med hagelsprakaren så finns det hjälp att få hos oss i Sunderbyn.

Publicerat

Läckert där Interbond.

Kommer ni söder ut något i år?

Publicerat
  • Författare

Jag skjuter sporting i Sunderbyn och använder mig av lite olika tekniker beroende på hur duvorna presenteras, behöver du hjälp med hagelsprakaren så finns det hjälp att få hos oss i Sunderbyn.

Jo jag har tänkt komma ut och skjuta hos er nästa säsong. När drar ni igång?

Publicerat

I början på maj brukar det dra igång för allmänheten. Tävlingsskyttarna har skjutit ända till nu och lär inte ha nåt längre uppehåll i vinter.

Kolla fb-sidan, där kommer det info dagligen (nåja, nästan dagligen) om när det ska skjutas och vem som åker dit och klockslag. Just nu är det skeet som gäller tycker jag mig ha sett, men det brukar kunna ändras. Duvor som duvor.

Själv tycker jag det är för mörkt å kallt nu, jag brukar tina fram i mitten av maj. :)

Publicerat
  • Författare

I början på maj brukar det dra igång för allmänheten. Tävlingsskyttarna har skjutit ända till nu och lär inte ha nåt längre uppehåll i vinter.

Kolla fb-sidan, där kommer det info dagligen (nåja, nästan dagligen) om när det ska skjutas och vem som åker dit och klockslag. Just nu är det skeet som gäller tycker jag mig ha sett, men det brukar kunna ändras. Duvor som duvor.

Själv tycker jag det är för mörkt å kallt nu, jag brukar tina fram i mitten av maj. :)

Ja det är för kallt och det är ju jakt nu också så jag siktar nog mot maj jag med.