Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ögats placering över spången

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jo jag tänkte förflytta mig till Sunderbyns anläggning nästa säsong.

Är det någon som har erfarenhet av PO Östergren? Jag tycker han verkar rätt vettig när jag sett han i några videoklipp.

• Svar 134
  • Visningar 23,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Långt fram eller mitt på framstocken gör att du begränsar ditt område att agera med vapnet, håller du längre bak ökar den. Anglo fil eller inte så kan det ju vara bra att testa lite innan såg och ras

• wallden_66
    wallden_66

Är rätt välkänt att man drar bak handen mot lådan i vissa lägen/duvor.

• Jag håller längs fram med pekfingret mot pipan när det skjuts trap. Skeet håller jag ungefär mitt på framstocken och brukade peta bort kornet på tiden jag tävlade. Detta med hård kindkontakt har jag

Posted Images

Publicerat

Har ingen erfarenhet av PO som instruktör, men han är ju härifrån trakten, han är jävla duktig att snacka iallafall...... :thumbsup:  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Ja det är ju det man inte riktigt vet om en del bara kan snacka eller om dom även kan något. Snacket lätt då rätt bra i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag konstaterat ett stort problem med hur jag skjuter med mitt gevär. Jag skjuter över målet. Jag testade ikväll mot fasta mål och snabba anlägg och svärmen ligger över en stånde duva fast mynningen ligger i underkant på duvan. Detta förklarar ju mycket och bekräftar mina misstankar.

Vill givetvis fixa detta omgående, ta raspen själv eller ska det göras på något annat sätt?

Publicerat

Eller så väntar du till våren och kollar hur det stämmer då på plåten.

Det finns kunnigt folk där (som kan mer än mig om det).

Dumt att raspa om det inte är det som är felet.

Publicerat
  • Författare

Jag vet ju att jag skjuter över. Det kan ju vara teknik fel men då är jag rätt konsekvent i felet.

Dock är det ju kanske något annat i kolvmåtten som behöver ändras. Jag tror dock att det skulle bli bättre om jag sänkte kolvkammen för nu ligger hela svärmen över på ca 20m och lite till höger. Sänker jag kolvkammen borde svärmen centreras både i höjd och sida, i alla fall i min hjärna.

Jag kan ju inte jaga om jag inte får till det bättre.

Publicerat

Vad skjuter du med för vapen. Om det är ett vanligare kan du ju köpa en ny kolv om justeringen skulle skita sig. Åkte på samma problem som du när jag köpte en bössa osedd, rasp och sandpapper löste detta :-)

Publicerat
  • Författare

Miroku MK70 Universal så det finns ju nya kolvar. Jag mätte upp kolven och det är 35 i drop längst fram på kolven och 55mm längst bak på bakkappan. Jag skulle behöva 41mm i drop där jag sätter kinden och där har jag 35mm i dagsläget.

Publicerat

Hur tar det om du gör en riktig anläggning,alltså inte en snabb, om du "siktar", så att säga och ligger rätt? Kanske är att du inte gör anläggningen korrekt?

Publicerat
  • Författare

Det tar i stort sett på samma ställe. Det som strulade till det var att när jag gjorde en långsammare anläggning så använde jag hårdare kindkontakt än vad jag gör när jag skjuter på "riktigt" och detta tog ett tag att klura ut.

Publicerat

Ok, gör inget dumt innan nån har kikat på det, kan vara längden som spökar också, men det låter onekligen som om kolven är för hög.

Publicerat
  • Författare

Ok, gör inget dumt innan nån har kikat på det, kan vara längden som spökar också, men det låter onekligen som om kolven är för hög.

Jag tror nog längden är ok, anläggen går bra och jag behöver inte dra geväret mot mig när jag har jaktkläder på mig. Upplevs just aningens kort när jag har bara t-shirt på mig.

Hur jag kom fram till dropen är att jag ställde mig helt rakt med fötter och axlar och då hamnar ju huvudet längre bak och således mer drop. Det blir nog att avverka lite material men jag tar ju inte allt på en gång.

Publicerat

Jag är inte lika säker på att det blir bättre trots raspande.

Lite bättre brukar det kunna bli, men inte med säkerhet.

Det beror på hur du står, och håller, och anläggning mm..

Publicerat
  • Författare

Det blir raspen, jag tar det försiktigt och kollar eftersom hur anlägget blir. Jag är för otålig för att vänta och mest troligt lär jag mig något också som jag kanske inte hade gjort om jag avstod.

Publicerat
  • Författare

Nu är det klart. Fick den spångbilden jag vill ha när jag raspat ner till 41mm drop där jag har kinden så det stämde ju med mina beräkningar.

Återstår att skjuta och se hur träffläget ändrat sig. Det känns positivt i alla fall.

Publicerat

Friskt vågat! Bara att testa på tills du blir nöjd. Bara att hoppas att din spångbild är en korrekt spångbild, om du fattar, men det är ju egentligen skitsamma så länge bössan träffar där du pekar.

Publicerat
  • Författare

Ja det är ju ingen idé att ha grejer som inte passar så då brukar jag anpassa dom till mig. Ingen minns ju en fegis eller vad man nu brukar säga.

Det är just det som är målet att få dem att träffa dit jag pekar och med den teknik jag har. Går det så är det ju lättare än att behöva göra om hela tekniken.

Publicerat

Helt rätt tänkt.

Hörs att du är kulskytt :)

Man ska göra om bössan så den passar, inte tekniken efter bössan. (Därför skaffade jag en med justerbar kolvkam och justerbar bakkappa.)

Men åtgärden kan ändå vara lite fel, men det visar sig.

Publicerat
  • Författare

Helt rätt tänkt.

Hörs att du är kulskytt :)

Man ska göra om bössan så den passar, inte tekniken efter bössan. (Därför skaffade jag en med justerbar kolvkam och justerbar bakkappa.)

Men åtgärden kan ändå vara lite fel, men det visar sig.

jo det kan vara fel, men man brukar lära sig mycket genom att experimentera och nå en helt annan förståelse än om man inte gjorde det. Det dumma är att man är lite halv senil så man glömmer ju bort många saker man lär sig och får upprepa experimentet för att sedan komma på det igen.

Ska bli kul att se hur träffläget påverkas av detta ingrepp.

Publicerat
  • Författare

Provskjutit idag och det var helt klart en förbättring på fasta mål. Sköt även på några lerduvor som kastades som en frisbee och dom blev bara damm. Dock blir dom ju inte så svåra.

Måste testa med kastare också och se hur det blir på framförallt sidoduvor.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hagelbössan kommer få bo i skåpet ända till eller om jag får kläm på detta. Efter morgonens kråkjakt så är det helt klart att jag inte ska jaga med hagelgevär på den nivå jag befinner mig. Blev så deprimerad så jag var tvungen att fara på banan med studsaren så jag skulle få tillbaka lite självförtroende.

Inte för att låta negativ men jag har något eller ännu mer troligt några mycket stora problem med hagelskytte och har så haft hela mitt liv. Kan det vara så att en del helt enkelt är obildbara i hagelskyttets konst? I så fall är jag toppkandidat.

Publicerat

Be någon hjälpa dej med kolven så du får den utan överslag.

Sen börjar du om på ny kula i lugn och ro.

Prata med grabbarna på skjutbanan i Sunderby. Tror jag träffade någon av dom på Fitasc sm riktigt skön lirare.

Publicerat
  • Författare

Be någon hjälpa dej med kolven så du får den utan överslag.

Sen börjar du om på ny kula i lugn och ro.

Prata med grabbarna på skjutbanan i Sunderby. Tror jag träffade någon av dom på Fitasc sm riktigt skön lirare.

Jo jag måste gå till botten med allt men det blir ju först till våren för alla har ju lagt ner skyttet för i år.

Då blir jag enbart kuljägare igen, lite tråkigt för jaktmöjligheterna minskar kraftigt men det är inte i linje med min jaktetik att jaga med något som jag skjuter dåligt med. Nu är jag så säker man kan bli att inget blivit skadeskjutet eftersom jag kunnat observera alla vilt efter skottlossning en längre stund.

Publicerat

Johan- nu har ingen här inne sett din form på hagelbanan, men om du har missat ett flertal lägen på fågel, tänker jag nu på en jakt så är jag rätt säker på att det beror på att du "lärt" dig vinklar, framförhållningar och övriga siktbilder på ett sätt som fungerar på banan men inte i fält, 

det beror på att verkligheten är både svårare och enklare men framför allt tror jag att du kommer att få bygga om din skjutstil och ditt sätt att hantera vapnet, jag hade tidigare rätt mycket överslag, dvs en rätt stor positiv spångbild, med tid och mer jaktskytte framför allt så har jag kommit att hamna mer och mer med en liten/låg spångbild och att jag har ett litet överslag dvs viltet skall vara kornet mer än innan.

Det har gett mig lite bättre resultat. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Johan- nu har ingen här inne sett din form på hagelbanan, men om du har missat ett flertal lägen på fågel, tänker jag nu på en jakt så är jag rätt säker på att det beror på att du "lärt" dig vinklar, framförhållningar och övriga siktbilder på ett sätt som fungerar på banan men inte i fält, 

det beror på att verkligheten är både svårare och enklare men framför allt tror jag att du kommer att få bygga om din skjutstil och ditt sätt att hantera vapnet, jag hade tidigare rätt mycket överslag, dvs en rätt stor positiv spångbild, med tid och mer jaktskytte framför allt så har jag kommit att hamna mer och mer med en liten/låg spångbild och att jag har ett litet överslag dvs viltet skall vara kornet mer än innan.

Det har gett mig lite bättre resultat. /CHristian

Jag träffar väl inte så bra på banan heller, eller rättare sagt jag kan träffa rätt bra en del gånger men sedan kommer det bommar som jag inte ser någon skillnad på mot för träffarna. Men detta ska utredas ordentligt innan den kommer ut på jakt igen så det blir inte före nästa höst det kan bli tal om jakt igen med hagelbössan.