Publicerat Juli 25, 201510 yr Har haft min 222a i ett år nu och 8 rävar har det blivit än så länge. Hade tänkt använda den till bockjakten eftersom den har mer zoom på kikaren än 3006 som jag har. Har läst lite om detta om några säger att det funkar perfekt och några säger att de springer en bra bit med en lungträff. Använder fabriksladdad oryx 3.6 g och skjuter riktigt. Vad tycker ni? Egna erfarenheter?
Publicerat Juli 25, 201510 yr Jag har aldrig skjutit ett rådjur och äger ingen 222 längre men jag inbillar mig ändå att med rätt kula borde döden vara ett lika stort faktum som med en större diameter. För visso har man kanske större marginal med en större diameter men hur stor den skillnaden är i praktiken vet jag inte. Sent from my D5803 using Tapatalk
Publicerat Juli 25, 201510 yr Har en kompis som har skjutit bock med 222a o de har dött perfekt Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat Juli 25, 201510 yr De springer i snitt 10-20 m när jag skjuter dem precis bakom frambenet. Jag använder Sakos 3,2g Klockrent.
Publicerat Juli 25, 201510 yr Jag har skjutit runt 30st rådjur med min 222a och jag har inget negativt att säga om den, känns lagom för ändamålet. [emoji106] Jag skaffade en .270win inför förra året och sköt 3st med den, dom sprang inte kortare för det. Vi använder Lapua 3.6g till våra och är supernöjda!
Publicerat Juli 25, 201510 yr Som du beskriver måste du upp i vikt typ Orux. Har skjutit några med 3,2 blyspets och de har blivit hund på alla 3. Sen bytte jag till sako 3,6 och dem två la sig på plats. Orux han jag aldrig skjuta med själv så vill inte uttala mig om. Men har hört gott om den. Prova! Då lär man sig.
Publicerat Juli 25, 201510 yr Författare Verkar som om de blir 222a till bockjakten Tack för svaren alla
Publicerat Juli 25, 201510 yr Du kommer inte att bli besviken på en 222 som rävdräpare och bockens baneverktyg. Själv så kommer antingen en oryx eller barnes TTSX cal .224 att leta efter råbockar på bockpremiären för mig.
Publicerat Juli 25, 201510 yr Författare Tror ja ska kolla om de har lapua dör jag köper ammo. Såg att jag har slut snart på oryx och lapuan är ju billigare om tycker den fungerar fint i 30 06
Publicerat Juli 25, 201510 yr Jag brukar använda lapuas blyspets i 3,6 gram till rådjuren i .222, inte lika mjuk som sako och normas blyspets. Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Juli 25, 201510 yr Funkar finfint.. tänk mer på vart du placerar kulan än vilken kula du använder, det har större inverkan på flyktsträcka tycker jag.
Publicerat Juli 26, 201510 yr Jag kör 222 och 50gr barnes tsx till premiären Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat Juli 28, 201510 yr Författare Var inne i vapen affären och kollade vad de hade för ammo hemma. De hade bara oryx 3.6 gram och en 4 grams kula . Stod rådjur på förpackningen och det var en blyspets kula. Är det någon större skillnad på dom tro? Kanske skulle köpa 4 grams kulan och kolla hur den går i bössan?
Publicerat Juli 28, 201510 yr Skjutit några rå nu under senvintern och våren med 50grs vmax och det har gått förträffligt. Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat Juli 28, 201510 yr Menar såklart avlivat.... Tack för pm om att jag nog inte kan jakttabellen [emoji173] Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat Juli 28, 201510 yr Har skjutit mängder med rådjur med 222 och 223,kulvikter mellan 50-62grains av varierande fabrikat. Favoritkulor var lapuas och Sakos 3.6gr bs. Vid skott i eller precis bakom bogen får du en kortare flyktsträcka om ca 10-30m på i princip samtliga,någon enstaka gång längre. Min absoluta uppfattning är att rådjur skjutna med 222/223 har kortare flyktsträckor än vad klass1 kalibrar och klass1 kulor ger,speciellt bondade eller kopparkulor. /Mike
Publicerat Juli 28, 201510 yr Lite offtopic men kan nån villig själ visa på bild vart exakt man ska sikta på rå?? Jag vet att man ska satsa på lungträff och jag vet vart lungorna sitter men i verkligheten ser man inte för all päls
Publicerat Juli 28, 201510 yr Författare Lite offtopic men kan nån villig själ visa på bild vart exakt man ska sikta på rå?? Jag vet att man ska satsa på lungträff och jag vet vart lungorna sitter men i verkligheten ser man inte för all päls http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/43918-var-placerar-ni-skottet/
Publicerat Juli 29, 201510 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/43918-var-placerar-ni-skottet/. Tack som fan david
Publicerat Juli 29, 201510 yr Som jag önskade att tidigare trådar av mig togs bort. Dumt huvud får kroppen lida. Det är då här jag skulle placera ett skott om situationen tillät det och rådjuret stod som det gör på bild. Skitjakt!
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Har gått över till 50gr tsx för bockjakten och tycker att det fungerar bra.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Jag har laddat upp 55 grains norma oryx, som jag tänkte prova på bockarna. Skickat från min D5803 via Tapatalk
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Jag hade en 222a. De sprang inte långt men jag tyckte att det slog sönder mycket om man träffade ben, jag vet inte om det har att göra med att kulorna är lätta och snabba.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Har bara skjutit en bock med 222 Rem. Det var en egenladdad Lapua E369 och skottet satt högt bakom bogen på cirka 170 meter - hade jag varit lite chill så hade den dött där och då, men det var mitt första rådjur så jag drog ytterligare ett skott som tog filén och ryggraden. Jag hade inte tvekat att använda samma kaliber en gång till. En lagom hård kula framför budskapet. Skadorna vid första hålet var inte farliga.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Som du beskriver måste du upp i vikt typ Orux. Har skjutit några med 3,2 blyspets och de har blivit hund på alla 3. Sen bytte jag till sako 3,6 och dem två la sig på plats. Orux han jag aldrig skjuta med själv så vill inte uttala mig om. Men har hört gott om den. Prova! Då lär man sig. Känns bra när ja nyss köpt ett paket 3,2g norma..