Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var placerar ni skottet?

Featured Replies

Publicerat

Detta är vad tråden kommer fram till utöver att ett fåtal skjuter i nackfäste/nacke.

post-11709-0-31184600-1438174772_thumb.j

• Svar 130
  • Visningar 96,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Okej.   Eftersom du ger mig en käftsmäll och en pungspark till morgonkaffet så vill jag gärna veta vad du syftar på.   Alltså om du inte producerar tillräckligt med underlag för ditt påstående så

• Det här med köttförstöring och skottplacering verkar för många hamna i fel ordning. 1. Se till att skjuta det bästa (säkraste) tänkbara skottet mot viltet. 2. Djuret är dött och du kan konstatera

• ibland lär man sig av misstagen. du har mycket kvar att lära om det aldrig slutat illa. alltid kommer att hinna bli nästan alltid och det du är säker på i dag kanske du inte är säker på nästa år. det

Posted Images

Publicerat

i den situationen så lite framför den låga pricken om jag har fullgott stöd annars som maddog

Publicerat

Samma tanke här mellan prickarna

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat

Min skottplacering på lugna ostörda djur i nio fall av tio.

/Mike

post-240-0-24838200-1376803261_thumb.jpg

Publicerat

Lite högre rakt upp från den lägre pricken.

Lungträff!

Publicerat

Är nog ine på Dr Kralls placering av kulan. Anledningen är att risken för en skadeskjutning är betydligt mindre där än tex Mad Mikes placering. Man har mer att "vingla" på med mitt i mellan och något fram. En bara så liten missbedömning av vikel, avstånd eller en hastig rörelse av viltet just i skott ögonblicket kan göra att det blir en skadeskjutning, med ett eftersök som följd. Placeringen som det låga skottet visar kan ge en hyglig våmträff. Med våm insprängd i hinorna som följd. Till vilken nytta i fall man är ute efter så litten köttförstöring som möjligt? Ett halsskott är helt ok ifall man är en duktig skytt med mycket träning. Men inget för en medelgod skytt. Har av egen erfarenhet fått gått aldeles för många eftersök där skytten har provat på halsskott och inte behärskat att få dit kulan där vederbörande trode att den skulle ta.

Publicerat

Varför skjuta i halsen ? Går det då bra att sikta vart som helst på halsen eftersom du ritade ett långt streck ?

Även jag, som inte ens har skjutit något rådjur, hade siktat mitt i mellan prickarna som är utritade i första inlägget. 

Mvh // Johannes 

Publicerat

Här är mina val beroende på situation.

post-269-13768087536851_thumb.jpg

Bakom bog om det inte är nära någon gräns. Är det däremot i närheten av gränsen så skjuter jag ett fällhugg i halsfästet. Anser mig inte vara så säker skytt att jag väljer att skjuta i halsen.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Ni skjuter väl inte på så söta djur?

Publicerat

Här är mina val beroende på situation.

{style_image_url}/attachicon.gif uploadfromtaptalk1376808751777.jpg

Bakom bog om det inte är nära någon gräns. Är det däremot i närheten av gränsen så skjuter jag ett fällhugg i halsfästet. Anser mig inte vara så säker skytt att jag väljer att skjuta i halsen.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Min kula tog nästan exakt där din bakre prick är ritad och där tog den både lungor och hjärta men obefintlig köttförstörelse. Bocken gick 10m :)

Stavfelen är mina inte lurens

Publicerat

mbbohmans bakre riktpunkt är den jag menar, däremot hade jag inte valt den främre utan vid halsskott så hade jag skjutit högre upp!

Anledningen är väl att jag väljer bakom bogenskott som regel men vid de lägen som jag skjuter ett halsskott så syns troligen inte riktpunkt 2.

Bocken jag sköt igår var dock med ett skott i stickhålet vilket var nog så effektivt och har varit det vid varje skott tillfälle som jag använt det.

Däremot så kan jag tänka mig att undvika det med klass 1 kaliber eftersom de sölar onödigt långt bak i kroppshålan.

Publicerat

post-9792-0-55504900-1376813865_thumb.jp

Om jag kommer ihåg rätt, det var såååå länge sedan!

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat
  • Författare

har en felfri slaktkropp med pälsen på hängande i lugn och ro.

/Mike

När du hänger med skinnet på upplever du inte att det kryllar av fästingar längst ut på benen?

Publicerat

Beroende på avstånd, stöd osv någon av markeringarna om det är lugna skotttillfällen.

Om det är hundjakt så vissla stopp o sen in i träffområdet....

/Per

post-2194-0-66859500-1376816412_thumb.pn

Publicerat

När du hänger med skinnet på upplever du inte att det kryllar av fästingar längst ut på benen?

Jajamensan! och dom är ruskigt sugna på en ny kropp att parasitera på när jag börjar flå.

/Mike

Publicerat

Har av egen erfarenhet fått gått aldeles för många eftersök där skytten har provat på halsskott och inte behärskat att få dit kulan där vederbörande trode att den skulle ta.

Är detta verkligen så vanligt som det ibland görs gällande?

Tittar man i NS eftersöksdagbok så går det nästan inte att hitta några eftersök på misslyckade halsskott,däremot mängder med andra typer av felträffar.

/Mike

Publicerat

Nä inte är det vanligt.... men haft knappt en handfull sådana vi haft svårt att reda ut. Bla en där bocken "tappade" huvudet framåt när den stack.

antar att någon sena skurits av som höll upp huvudet.

Vi fick aldrig tag på den trotts idoga försök med flera hundar.

Men för att jämförelsen ska fungera behöver vi veta hur vanligt förekommande halsskott är ?

Härikring är det rätt ovanligt med dyligt på rådjur.

Älg och gris betydligt vanligare...

En kille sköt igår en galt med skall skott.... in mellan ögat och trynet och ut i bakkant underkäke.

Hur fan den dog kan man ju undra... ren tur anser jag och kulsplitter eller benflis/tandfragment måste slagit upp i hjärnan.

Hade det inte gjort det så skulle jag förmodligen fått lägga hela dan på den grisen och inte alls säkert att jag lyckats. 

Tvivlar inte på att vi har jägare i landet, bla Mike som har rätt utrustning och erfarenhet att bedöma viltets "status" innan skott och placera kulan väl men den stora massan klarar inte det men vill gärna framstå som sådan vilket lätt kan bli hur dumt som helst...

Publicerat

Jag håller här i alla lägen... kommer jag inte åt det så blir det inget skott om viltet ä friskt..

post-348-0-16902400-1376820396_thumb.jpg