Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt och vindkraft

Featured Replies

Publicerat

Vi får i fortsättningen sällskap av 7 vindsnurror på en del av marken. Har ingen som helst egen erfarenhet av detta spektakel och undrar om det är någon som har det? Känns inte riktigt bra men man kanske överdriver eländet? Illa nog att byggandet kommer att pågå hela oktober med så det blir ingen direkt jakt just i det området.

Hur har det påverkat er jakt? Någon som har erfarenhet?

• 2 weeks later...
  • Svar 70
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Älgflugornas Herre
    Älgflugornas Herre

Under byggnationsfasen stör de väldigt mycket och det blir både svårjagar och få djur. Men när de väl är på plats är problemet bara att de är fula och låter. På plussidan är att det blir ett makalöst

• Ljudet och det visuella stör mig mest. Åker jag till skogen vill jag bara höra vinden, småfåglar och tystnaden(förutom hundskall   ) Jag vill slippa se industrier och andra byggnadsverk . Vill helst

• Jo tack small satan.. E rätt glad att ja hade 500 meter tillgodo

Posted Images

Publicerat

Vi fick 4 snurror på vår mark för 3-4 år sedan, dom låter illa så det är ingen höjdare att sitta nära. Rent jaktligt har dom inte påverkat tycker jag.

Publicerat

Hört att älgen skulle undvika de på några km avstånd. Stämmer det?

Publicerat

Kommer få 12 nya vindkraft på jaktmarken också... eller det är inte helt klubbat än.

Publicerat

nej, inte runt "våra snurror" i allafall. på dom höjderna dom står brukar älgarna trivas.

Hört att älgen skulle undvika de på några km avstånd. Stämmer det?

Publicerat
  • Författare

Låter ju lite positivt i varje fall, men det här med ljudet är ju intressant. Hur mycket låter dom? Dom som byggs nu hos oss är ca 140 m höga och totalt med vingarna ca 200 m. Är ju ganska långt upp men det trycks väl ned beroende på väderlek. Finns det speciella dagar som det är jäkligt störande?

Publicerat

Låter ju lite positivt i varje fall, men det här med ljudet är ju intressant. Hur mycket låter dom? Dom som byggs nu hos oss är ca 140 m höga och totalt med vingarna ca 200 m. Är ju ganska långt upp men det trycks väl ned beroende på väderlek. Finns det speciella dagar som det är jäkligt störande?

"Jäkligt störande" är nog en inställningsfråga. Störningarna ökar kraftigt utanför ersättningszonen. Men vist uppfattas de som betydligt mera störande vid vissa frekvenser, då amplitudmodulering av ljudet uppstår, dvs ett "swisch"-ljud uppstår iställer för ett jämt brus.
Publicerat

"Jäkligt störande" är nog en inställningsfråga. Störningarna ökar kraftigt utanför ersättningszonen. Men vist uppfattas de som betydligt mera störande vid vissa frekvenser, då amplitudmodulering av ljudet uppstår, dvs ett "swisch"-ljud uppstår iställer för ett jämt brus.

Det varierar lite mellan olika verk också. Det finns en del verk som har problem och de facto låter mer än andra, betydligt mer. Men "defekta" verk har jag stött på två av bland de bra mycket över 100 som jag besökt på plats. Sedan låter de oftast lite mer när de "växlar". 

Publicerat
  • Författare

Kanske lite felformulerat med "jäkligt störande" men man hör ju lite olika synpunkter angående ljudet. Är nog mest nyfiken på om hunden försvinner om man jagar i närområdet till ett verk, säg hundra meter i radie?

Publicerat

Om inte annat så är dom vackra att se på!  :sleep:

post-4173-0-22219800-1443539718_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Om inte annat så är dom vackra att se på!  :sleep:

attachicon.gif20150910_0900191.jpg

En smaksak;-) men häftiga byggen är det.
Publicerat

För den som är nyfiken så är detta en karta som visar mängden större verk i drift i olika län vid utgången av 2014. Eftersom elpriset är lågt så har det inte byggts speciellt många nya sedan dess (pengarna är ju oftast riskkapital och vid lågt elpris tar det längre tid att räkna in satsningen och det är riskkapitalister sällan intresserade av).  

12063292_488786651282293_386568018182857

Publicerat
  • Författare

Kommer att finnas 7 till i den regionen där det står 200  :dry: nästa år. Ett jäkla pådrag på våra marker nu och ca 300 ha är blockade  :sad:

Publicerat

En smaksak;-) men häftiga byggen är det.

Ska läsas med ironi....

Publicerat
  • Författare

Ska läsas med ironi....

Trodde du sålde såna vindkraftverk ;-)

Publicerat
post-12768-0-56127500-1443718216_thumb.j Så här ser det ut på Näsudden
Publicerat
  • Författare

Tja, fin bild med solnedgången, behöver fler såna för att vänja mig vid tanken att vi har 7 på marken nu :woot: :woot:

Publicerat

Lite bilder från verk i västsverige för att visa möjligheter och ge lite inspiration. Som jag skrev tidigare, försök att hitta möjligheterna det blir lättare då. 

Viltfoder, hö eller ensilage till rådjur, vid vindkraftpark i jönköpings län inte allt för långt från High Chaparall. Vägarna hålls ju öppna även vid snöiga vintrar så det är busenkelt att åka ut och fylla på:

P1010782.JPG

Ett trevligt torn vid ett verk, har för mig det är parken Hud uppe i Tanum i norra Bohuslän, tornet står om jag minns rätt invid vägen upp till uppställningsplatsen, eventuellt täcker det in uppställningsplatsen med:

sv_jakt_vind.jpg

Ett pass jag fick när jag jagade räv på Orust, ljudet var inte värre än vinden:

vindkrat_jakt.JPG

Och här ett pass vid en nedgrävd ledning i Oxhult i södra Halland. Kan tänka mig att det är ett bra grispass med tanke på spåren jag såg. 

DSC_0023.JPG

Publicerat

Sedan har jag sett mängder med åtelplatser för vildsvin vid vägsystemen. Men jag hade visst ingen bild på det. Får komma ihåg att fixa det nästa gång jag stöter på det.

Publicerat

Fina bilder. Klart man ska använda de fördelar som de ger. Blir dock lite nyfiken på bilderna och det du skriver, det känns genomtänkt och vindkraftverken är så tydligt i centrum på dina bilder. Har bilderna använts till något liknande syfte eller är du bara intresserad av vindkraftverk?

Publicerat

Jag jobbade för sisådär 5 år sedan i ett stort projekt med att utvärdera viss specifik miljöpåverkan från vindkraftverk och har därför besökt en mycket stor mängd vindkraftverk och vindkraftparker. I det projektet besökte jag även en herrans massa vindkraftkonferenser så lite koll fick jag även på andra delar än de som jag speifikt jobbar med. 

Att jag fått med jaktperspektivet var en bonus, det stimulerade mitt intresse. 

Tillägg: har även varit inblandad i egenskap av konsult i att skriva (mycket begränsade och specifika) delar av tillståndsansökningar i form av mkb-underlag. Ibland tycker jag att verken är bra placerade ibland inte. Och eftersom vi inte lever på vindkraftprojekten har vi råd att vara helt ärliga i rekommendationerna i våra analyser/underlag. 

Tillägg2: var på konferens tisdag-onsdag. Tendensen att man håller på att försöka lösa den varierande eltillgången i realtid är tydlig. Detta är ju ett av problemen med både vind- och solkraft. Det jag hörde om smarta elnät lät lovande, det hänger ganska mycket på att nätägarna utnyttjar de möjligheter som finns. För tekniken finns, men det behövs incitament att implementera den. 

Publicerat
  • Författare

Ja det finns ju ganska mycket möjligheter. Själv är jag inte så extremt orolig över verken så sett utan bara lite orolig för ljudet. Vägarna är positivt och det öppnar även upp för bättre pass mm. Snöröjning är plus och en mindre väg som vi behöver röja själva. Vi har foderslingor på vintern som vi kör och det blir ju bättre platser nu. Men som sagt ljudet oroar lite.