Publicerat September 12, 201510 yr Vi får i fortsättningen sällskap av 7 vindsnurror på en del av marken. Har ingen som helst egen erfarenhet av detta spektakel och undrar om det är någon som har det? Känns inte riktigt bra men man kanske överdriver eländet? Illa nog att byggandet kommer att pågå hela oktober med så det blir ingen direkt jakt just i det området. Hur har det påverkat er jakt? Någon som har erfarenhet?
Publicerat September 23, 201510 yr Vi fick 4 snurror på vår mark för 3-4 år sedan, dom låter illa så det är ingen höjdare att sitta nära. Rent jaktligt har dom inte påverkat tycker jag.
Publicerat September 23, 201510 yr Hört att älgen skulle undvika de på några km avstånd. Stämmer det?
Publicerat September 24, 201510 yr Kommer få 12 nya vindkraft på jaktmarken också... eller det är inte helt klubbat än.
Publicerat September 24, 201510 yr Det är ju inte populärt med vindkraft i renskötselomr. https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=rensk%C3%B6tsel%20o%20vindkraft
Publicerat September 24, 201510 yr Detta är en populär post. Under byggnationsfasen stör de väldigt mycket och det blir både svårjagar och få djur. Men när de väl är på plats är problemet bara att de är fula och låter. På plussidan är att det blir ett makalöst bra vägsystem som dessutom hålls plogat. Bra att spåra av om man har varg i markerna och funderar på om det är läge att släppa hund eller ej. Bra för transporter. Det blir även en del "döda" ytor som kan användas till viltvårdsåtgärder (viltåkrar). Det blir många bra nya pass. När de väl är på plats så är det få hjortdjur som gillar att söka vila på läsidan om dem. Men totalmängden djur inom området påverkas ytterst marginellt. Försök att få ut kartmaterial så fort som möjligt och försök vända det till något bra. Det är mitt tips. Väljer ni att se det som något dåligt så kommer det att kännas dåligt under en lång tid framöver.... Sätts det upp vägbommar så se till att ni får nycklar.
Publicerat September 24, 201510 yr nej, inte runt "våra snurror" i allafall. på dom höjderna dom står brukar älgarna trivas. Hört att älgen skulle undvika de på några km avstånd. Stämmer det?
Publicerat September 28, 201510 yr Författare Låter ju lite positivt i varje fall, men det här med ljudet är ju intressant. Hur mycket låter dom? Dom som byggs nu hos oss är ca 140 m höga och totalt med vingarna ca 200 m. Är ju ganska långt upp men det trycks väl ned beroende på väderlek. Finns det speciella dagar som det är jäkligt störande?
Publicerat September 28, 201510 yr Låter ju lite positivt i varje fall, men det här med ljudet är ju intressant. Hur mycket låter dom? Dom som byggs nu hos oss är ca 140 m höga och totalt med vingarna ca 200 m. Är ju ganska långt upp men det trycks väl ned beroende på väderlek. Finns det speciella dagar som det är jäkligt störande?"Jäkligt störande" är nog en inställningsfråga. Störningarna ökar kraftigt utanför ersättningszonen. Men vist uppfattas de som betydligt mera störande vid vissa frekvenser, då amplitudmodulering av ljudet uppstår, dvs ett "swisch"-ljud uppstår iställer för ett jämt brus.
Publicerat September 28, 201510 yr "Jäkligt störande" är nog en inställningsfråga. Störningarna ökar kraftigt utanför ersättningszonen. Men vist uppfattas de som betydligt mera störande vid vissa frekvenser, då amplitudmodulering av ljudet uppstår, dvs ett "swisch"-ljud uppstår iställer för ett jämt brus. Det varierar lite mellan olika verk också. Det finns en del verk som har problem och de facto låter mer än andra, betydligt mer. Men "defekta" verk har jag stött på två av bland de bra mycket över 100 som jag besökt på plats. Sedan låter de oftast lite mer när de "växlar".
Publicerat September 28, 201510 yr Författare Kanske lite felformulerat med "jäkligt störande" men man hör ju lite olika synpunkter angående ljudet. Är nog mest nyfiken på om hunden försvinner om man jagar i närområdet till ett verk, säg hundra meter i radie?
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Om inte annat så är dom vackra att se på! 20150910_0900191.jpg En smaksak;-) men häftiga byggen är det.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr För den som är nyfiken så är detta en karta som visar mängden större verk i drift i olika län vid utgången av 2014. Eftersom elpriset är lågt så har det inte byggts speciellt många nya sedan dess (pengarna är ju oftast riskkapital och vid lågt elpris tar det längre tid att räkna in satsningen och det är riskkapitalister sällan intresserade av).
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Författare Kommer att finnas 7 till i den regionen där det står 200 nästa år. Ett jäkla pådrag på våra marker nu och ca 300 ha är blockade
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Författare Ska läsas med ironi.... Trodde du sålde såna vindkraftverk ;-)
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Författare Tja, fin bild med solnedgången, behöver fler såna för att vänja mig vid tanken att vi har 7 på marken nu :woot:
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Lite bilder från verk i västsverige för att visa möjligheter och ge lite inspiration. Som jag skrev tidigare, försök att hitta möjligheterna det blir lättare då. Viltfoder, hö eller ensilage till rådjur, vid vindkraftpark i jönköpings län inte allt för långt från High Chaparall. Vägarna hålls ju öppna även vid snöiga vintrar så det är busenkelt att åka ut och fylla på: Ett trevligt torn vid ett verk, har för mig det är parken Hud uppe i Tanum i norra Bohuslän, tornet står om jag minns rätt invid vägen upp till uppställningsplatsen, eventuellt täcker det in uppställningsplatsen med: Ett pass jag fick när jag jagade räv på Orust, ljudet var inte värre än vinden: Och här ett pass vid en nedgrävd ledning i Oxhult i södra Halland. Kan tänka mig att det är ett bra grispass med tanke på spåren jag såg.
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Sedan har jag sett mängder med åtelplatser för vildsvin vid vägsystemen. Men jag hade visst ingen bild på det. Får komma ihåg att fixa det nästa gång jag stöter på det.
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Fina bilder. Klart man ska använda de fördelar som de ger. Blir dock lite nyfiken på bilderna och det du skriver, det känns genomtänkt och vindkraftverken är så tydligt i centrum på dina bilder. Har bilderna använts till något liknande syfte eller är du bara intresserad av vindkraftverk?
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Jag jobbade för sisådär 5 år sedan i ett stort projekt med att utvärdera viss specifik miljöpåverkan från vindkraftverk och har därför besökt en mycket stor mängd vindkraftverk och vindkraftparker. I det projektet besökte jag även en herrans massa vindkraftkonferenser så lite koll fick jag även på andra delar än de som jag speifikt jobbar med. Att jag fått med jaktperspektivet var en bonus, det stimulerade mitt intresse. Tillägg: har även varit inblandad i egenskap av konsult i att skriva (mycket begränsade och specifika) delar av tillståndsansökningar i form av mkb-underlag. Ibland tycker jag att verken är bra placerade ibland inte. Och eftersom vi inte lever på vindkraftprojekten har vi råd att vara helt ärliga i rekommendationerna i våra analyser/underlag. Tillägg2: var på konferens tisdag-onsdag. Tendensen att man håller på att försöka lösa den varierande eltillgången i realtid är tydlig. Detta är ju ett av problemen med både vind- och solkraft. Det jag hörde om smarta elnät lät lovande, det hänger ganska mycket på att nätägarna utnyttjar de möjligheter som finns. För tekniken finns, men det behövs incitament att implementera den.
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Författare Ja det finns ju ganska mycket möjligheter. Själv är jag inte så extremt orolig över verken så sett utan bara lite orolig för ljudet. Vägarna är positivt och det öppnar även upp för bättre pass mm. Snöröjning är plus och en mindre väg som vi behöver röja själva. Vi har foderslingor på vintern som vi kör och det blir ju bättre platser nu. Men som sagt ljudet oroar lite.
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Detta är en populär post. Ja det finns ju ganska mycket möjligheter. Själv är jag inte så extremt orolig över verken så sett utan bara lite orolig för ljudet. Vägarna är positivt och det öppnar även upp för bättre pass mm. Snöröjning är plus och en mindre väg som vi behöver röja själva. Vi har foderslingor på vintern som vi kör och det blir ju bättre platser nu. Men som sagt ljudet oroar lite. Ljudet och det visuella stör mig mest. Åker jag till skogen vill jag bara höra vinden, småfåglar och tystnaden(förutom hundskall ) Jag vill slippa se industrier och andra byggnadsverk . Vill helst bara se stjärnor, norrsken, sol upp/nedgångar, träd, myrar, djur och små tjärnar. Mycket av nöjet med att vara i skogen är tystnaden (bara naturens egna ljud) och vyer av naturen. Det är då man laddar sinnet och batterierna så man orkar vardagen i männioskobyn.... Att sitta på ett pass i ett industriområde är inte jakt och avkoppling..... Inte på ett enda sätt.