Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt och vindkraft

Featured Replies

Publicerat

Kan var att de inte är populära i renskötselområdena. Dock skiter renarna i snurrorna. Det brukar vara helt nerlusat av ren där det finns ett väl utbyggt och plogat vägnät att gå på. Tror inte renarna har fått med sig att de skall tycka illa om vindsnurrorna.

Problemet är just de plogade vägarna. Renarna är lata och följer vägarna och vips är de ute ur det tilltänkta vinterbetesområdet...

Det är problemet för samerna, inte snurrorna i sig.

• Svar 70
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Älgflugornas Herre
    Älgflugornas Herre

Under byggnationsfasen stör de väldigt mycket och det blir både svårjagar och få djur. Men när de väl är på plats är problemet bara att de är fula och låter. På plussidan är att det blir ett makalöst

• Ljudet och det visuella stör mig mest. Åker jag till skogen vill jag bara höra vinden, småfåglar och tystnaden(förutom hundskall   ) Jag vill slippa se industrier och andra byggnadsverk . Vill helst

• Jo tack small satan.. E rätt glad att ja hade 500 meter tillgodo

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Plogade vägar är bra för klövviltet också på vintern. Vi ser ofta att de utnyttjar dessa vid lite mer snö.

Publicerat

Eftersom de lägger hö på väg kanterna kan de väl lägga det under vindsnurrorna också. Vad är problemet? Fy, nu var jag nog lite väl taskig

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Pissig älgvecka, jättekranen kom på tisdagen och då rev allt igång ännu värre. 2 av verken nu kompletta med vings o allt. Väntar och väntar på att skiten skall vara över....

Publicerat

Nämndes en sak för ett tag sedan på grannforumet som jag nu inte orkar leta fram.

Något om att det är lite oklart kring vad som gäller kring vindkraftverken då området runt vindkraftverket tydligen räknas som detaljplanerat område. Som de flesta vet krävs det i detaljplanerat område tillstånd för att skjuta.

Någon som har det senaste om detta?

Publicerat
  • Författare

Vi har haft en del möten med Vestas som bygger dom och enligt dom finns det inga avgränsningar. Men jag har hört en del olika meningar också runt detta. Men vi har inte fått några begränsningar och inte andra som jag frågat som jagar på i en större vindkraftspark.

Publicerat

Nämndes en sak för ett tag sedan på grannforumet som jag nu inte orkar leta fram.

Något om att det är lite oklart kring vad som gäller kring vindkraftverken då området runt vindkraftverket tydligen räknas som detaljplanerat område. Som de flesta vet krävs det i detaljplanerat område tillstånd för att skjuta.

Någon som har det senaste om detta?

PBL ändrades 2009, numera är det bara krav på DP om det finns motstående intresse i form av annan markanvändning. Var ett led i statens ambition att förenkla för vindkraftsetablering och komma bort från kommunernas "vi gillar vindkraft, fast inte hos oss".
Publicerat
  • Författare

Så det har varit en del begränsningar innan?

Publicerat

Så det har varit en del begränsningar innan?

Indirekt, eftersom detaljplan som nämnts ställer till det vad gäller jakt.
Publicerat

PBL ändrades 2009, numera är det bara krav på DP om det finns motstående intresse i form av annan markanvändning. Var ett led i statens ambition att förenkla för vindkraftsetablering och komma bort från kommunernas "vi gillar vindkraft, fast inte hos oss".

Precis och de flesta sammanhängande vindkraftparker är ju yngre än 2009 så problemet är mycket litet.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Då har det hänt, ett har trillat i kull utanför Vetlanda. Inte på våra marker men inte långt härifrån. Dom som är på våra marker är i drift nu (7st) och lite orolig kan man ju bli när en sådan här grej händer. Det som gick ner brast i första skarven (bultförbandet?) och nu blir det intressant att följa fortsättningen. :-/

Publicerat

Jo, drängafan satt och körde skog en bit bort.. Small visst till rätt bra.. Tror risken är rätt lite att de far ner, men blir intressant att se var detta tar vägen...

Publicerat

Jo tack small satan.. E rätt glad att ja hade 500 meter tillgodo

Publicerat
  • Författare

En jäkla tur att du var ett stycke därifrån. Har de stoppat alla i området?

Publicerat

Ja hela parken e avstängd, chefen skulle åka upp å kolla om vi får fortsätta köra där.. Annars måste vi ju iaf få flytta på den [emoji14]

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Ja hela parken e avstängd, chefen skulle åka upp å kolla om vi får fortsätta köra där.. Annars måste vi ju iaf få flytta på den [emoji14]

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Bara fakturera.... ;)

Publicerat

Ja vi skulle ju kört tvåskift hela julhelgen, 16h/dag 850 kr/h

Publicerat

Ja vi skulle ju kört tvåskift hela julhelgen, 16h/dag 850 kr/h

Vad är det för vindkraftverk som inte står pall för lite vind?

Publicerat

Vad är det för vindkraftverk som inte står pall för lite vind?

Ja ska förklara för dom att de duger inte med 8.8 bult [emoji12]
Publicerat

Ja ska förklara för dom att de duger inte med 8.8 bult [emoji12]

Gör så! :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Jäkla otyg dom där, tycker de är lite för högljudda...