Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt och vindkraft

Featured Replies

Publicerat

Vindsnurror är absolut ingen vacker syn och det ljud de genererar gör att känslan av skog försvinner. Känns som sagt som att sitta på en industritomt med bössan. Ylade rakt ut när jag såg vad man gjort med Sjiska. Den synen förstör ju allt rekreationsvärde för allt land inom synhåll från de där förvuxna bordsfläktarna. Tycker att man ska bygga dem där kraften behövs. Vi har vattenkraft så det räcker och blir över för all industri som behövs häruppe.

• Svar 70
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Älgflugornas Herre
    Älgflugornas Herre

Under byggnationsfasen stör de väldigt mycket och det blir både svårjagar och få djur. Men när de väl är på plats är problemet bara att de är fula och låter. På plussidan är att det blir ett makalöst

• Ljudet och det visuella stör mig mest. Åker jag till skogen vill jag bara höra vinden, småfåglar och tystnaden(förutom hundskall   ) Jag vill slippa se industrier och andra byggnadsverk . Vill helst

• Jo tack small satan.. E rätt glad att ja hade 500 meter tillgodo

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hmm.....olika åsikter. Trösten är att alla står på ett begränsat antal ha.

Publicerat

Klen tröst då dom långväga "smittar" utsikten....

Sen har älgflugan poänger att om man ändå drabbas så måste man försöka hitta ljuspunkter och försöka hitta fördelar. För hursom så är vi många drabbade och fler kan det bli om inte nya mer effektiva och miljövänligare energikällor hittas. :sleep:

Publicerat
  • Författare

Sant, försöker se det positiva i det. Tycker dom blivit lite snyggare sen tråden startade ;-)

Publicerat

Det man kan tänka på är att om det under byggtiden görs inskränkningar i nyttjandet av jaktmarken, t.ex. att man inte får vistas inom det som räknas till byggområdet, så kan man söka förhandling och få lite pengar som ersättning för besväret. Inga stora summor men det kanske kan bli ett tillskott i jaktlagskassan man kan göra något roligt av. 

Publicerat

Det man kan tänka på är att om det under byggtiden görs inskränkningar i nyttjandet av jaktmarken, t.ex. att man inte får vistas inom det som räknas till byggområdet, så kan man söka förhandling och få lite pengar som ersättning för besväret. Inga stora summor men det kanske kan bli ett tillskott i jaktlagskassan man kan göra något roligt av. 

Mer orolig över lossnande is under senare delen av jakten. Lär inte vara så bra att sitta på pass i närheten av snurrorna.

Publicerat

Mer orolig över lossnande is under senare delen av jakten. Lär inte vara så bra att sitta på pass i närheten av snurrorna.

Isen kommer med bra fart från vingarna o har du riktig otur så reser du dig aldrig upp mer o det har dom själva varnat för o så även samerna som gjorde det i något program.

Minns ej i vad.

Publicerat

Såg någon gång att en vinge hade lossnat och slog i marken intill en väg typ 150-200m bortom verket. 

Publicerat
  • Författare

Absolut, vi får inte vistas på 300 ha under resningen av verken. Blir ju en begränsning för oss och vi får kompensation av markägaren, vilket är positivt i varje fall. Blir ju lite knasigt då dessa 300 ha är den bättre delen just vid älgjakten men vi har ju mer så vi får hoppas det går bra ändå.
Publicerat

De flesta moderna verk har avfrostning i vingarna vilket gör att isproblemet är mindre nu än tidigare. Men så finns det profitmaximerande företag vilka hellre säljer elen än frostar av vingarna.....

Det finns även automatiskasystem som stänger verken vid extrem isbildning. 

De som har kraftverk på gång på markerna bör ta upp det här med isbildning i samråden innan tillståndsansökan skickas in. Kontakta länsstyrelsen och försök få det inskrivet i beslutet att vingarna skall ha avfrostning. 

Publicerat

Vet inte om jag kallar 450km^2 för begränsad yta. Över tusen vindkraftverk får konsekvenser för hela bygden. Kartan ovan känns ju inte riktigt sann den heller.

http://www.svevind.se/Projects/Project.aspx?projectID=1

Publicerat

Markbygdsprojektet har ju mer eller mindre gått i stå, jag hittar dock inga uppgifter om hur liten procent av de 1101 planerade verken som faktiskt kommit på plats. De saknas pengar och med dagens energipris så springer inte direkt något riskkapital till vindkraften. 

Det man måste vara medveten om är:

1/ bara för att det finns planer så behöver det inte bli vindkraft, mitt intryck är att mer än hälften av alla planer kraschar innan tillstånd beviljas.

2/ bara för att det finns tillstånd behöver det inte bli några verk, branschen är ganska ung och svajjig vilket gör att finansierigen snabbt kan rinna bort.

Publicerat
  • Författare

450 km2 är ju ingen liten yta, svårt att kalla den begränsad. Hos oss är det ju 7 verk och det är ju som det är. Det som är tråkigt är ju ovissheten om hur det blir när de är i drift. Tyvärr kom vi in väldigt sent som jaktarrendatorer i denna fråga, men hade vi fått vara med på hörn tidigare så hade vi säkert kunnat få ut lite mer av hela projektet. Vi kan ju ändå inte påverka det som händer på något vis men vi kanske kunde fått ut mer utav det än vi fått idag. Typ viltvårdsåtgärder mm.

Publicerat

De har då tillstånd för minst 440 vindkraftverk i dagsläget. Men vad jag förstår så blåser det lika mycket i Stockholm som häruppe. Att transformera om 690volt till 400kV i flera steg tar massor i förluster. från 690 till 10kV och sedan till 40-75 och därefter till 130-220Kv och därifrån upp till 400 för att transporteras till Stockholm på ledningar som utan att räkna in förluster från impedans utan bara de rent resistiva.  Den formeln ger att det är strömmen i kvadrat multiplicerat med ledningens längd gånger en konstant avhängig materialet i ledningen  vilket är ca 0,0175ohmxm och mm^2 för koppar sedan dividerat med kabelarean.  Om vi räknar med en förlust på 5 procent i varje steg så tappar vi 0,95x0,95x0,95x0,95 ca 19 procent av producerad vindkraft bara i transformeringsförluster och sedan kommer överföringsförlusterna på det. Vindkraft är lågspänd och jävligt ineffektiv att transformera upp till spänningar lämpliga för överföring på långa avstånd. Den ska produceras och användas lokalt. Det finns inte så många hembrännare ute på Piteås landsbygd för att de ska göra av med den mängden energi och kraftverket i piteåälven täcker förbrukningen galant.

Publicerat
  • Författare

Ja lönsamheten kan man ju fundera på......

Publicerat

Kanske lite för höga siffror i effektförluster men om jag var ägare till en vindkraftspark och fick veta att 5-20 av hundra vindkraftverk bara används för att värma upp elnätet utan att generera en enda krona till företaget istället för att ett till fem gör samma sak så tror jag att planeringavdelningen fått komma upp och förklara ett och annat inför sittande styrelse. Vindkraft och solenergi går inte att lagra utan måste användas i samma stund som den tillverkas. Det gör att man inte ska frakta den långa sträckor utan använda den i anslutning till produktionsplats. Kärnkraften är våran bas. Det är den som vi måste ha för att synkronisera vår förnyelsebara energi mot. Vattenkraften ska ta topparna i energiförbrukningen då den är extremt snabb och lättreglerad. En infasad vattenturbin tar bara sekunder att reglera från 0 till hundra procent. Men det krävs en del politiska beslut om småskalig elproduktion för att den ska bli attraktiv. Men att bygga vindkraftverk i södra Sverige går ju tydligen inte för sig utan så länge man inte ser skiten är det jättebra med vindsnurror men kommer de för nära då ylar man som en stungen gris.

Publicerat

Du har rätt i att det blir effektförlust när el skal kablas långa sträckor men du har fel vad gäller var vindkraft byggs. 

Den som kikar på kartan på föregående sida som visar driftsatta större vindkraftverk vid utgången av 2014 ser att mer än hälften av alla verk finns i tre län. Skåne, Halland och Västra Götaland. Att de finns där är inte så konstigt. Det är nära kunder och det är bra vindlägen. Ser man på en övergripande vindkarta över sverige för 49 m över mark så ser den ut såhär vilket är den enkla förklaringen till den andra kartan:

Vindkarta%20Sverige.jpg

Den förklarar varför spridningen av verk är som den är. Det är helt enkelt lönsammare med verk i sydvästra sverige än resten av sverige. Sedan är det energimässigt lönsamt med havsbaserad vindkraft men den är investerings och underhållsmässigt dyr. Med något högre navhöjd blir fler lägen attraktiva, framför allt på sydsvenska höglandet, det är framför allt de verken som vi ser en expansion av just nu. Att det trots allt kommer verk i norra sverige hänger ihop med ett storskaligt markägande av bolag eller stat samt färre invånare per km2 vilket gör att det blir lättare att få tillstånd att bygga. Bolagen är inte dummare än att de satsar på de projekt som är realiserbara. För Hallands del innebär det att vi ser 10 gånger fler ansökningar om att bygga i Falkenbergs kommun än i Kungsbacka kommun. 

Att vind- och solel måste användas i nuet finns det tekniska lösningar för redan nu. Men nätägarna är ovilliga att investera vilket är en bromskloss. Vi får se vilka politiska pekpinnar som kommer på det området, det skulle förvåna mig om inte nätägarna blir rejält tagna i örat inom ett par år. 

Publicerat

Sedan finns det ett antal områden som är utpekade som riksintressen för vindbruk. Vilka dem är kanske kan vara intressant att känna till:

riksintresse473.jpg

Hur de hänger ihop med faktisk vindkraftutbyggnad vet jag faktiskt inte, men jag vet att en del av dem är ifrågasatta då de inte alltid tagit hänsyn till andra riksintressen och skyddsområden, tex natura 2000. 

Publicerat

De har då tillstånd för minst 440 vindkraftverk i dagsläget. Men vad jag förstår så blåser det lika mycket i Stockholm som häruppe. 

Som sagt. Bara för att det finns tillstånd så betyder det inte att alla verk kommer på plats, och just Markbygdsprojektet förefaller väldigt svajjigt. Sedan blåser det faktiskt mer i Stockholm, speciellt ute i skärgården, vilket innebär att det effektivaste vore att placera verken där. Men då slår NIMBY till. Not In My Back Yard. Folk vill ha vindkraftel men inga vindkraftverk i sin närhet. 

Personligen anser jag att man skall kika på var det blåser och placera dem där. Om man vill ha energimängden Y så tycker jag att X vindkraftverk i de bästa lägena är bättre än 2X vindkraftverk utsmetade över hela landskapet. 

Publicerat

Man ser ju med all önskvärd tydlighet att inlandet är sämsta stället att sätta snurrorna på ändå prospekterar man för vindkraft på Haradskölen, Markbygden, Sjiska och så vidare. Effekten ökar ju kvadratiskt mot vindhastigheten och förlusterna ökar kvadratiskt mot överförd ström. Det är ju efter kusten de ska byggas där största människopopulationer finns. Så för att stockholmarna ska få ha det lugnt och stilla i skärgården så bygger man där det är som sämst att sätta upp dem.

Men jag har aldrig beskyllt politiker för att vara intelligenta tvärtom.

Publicerat

Som sagt. Vi får se vilka som kommer upp. En prospektering behöver inte betyda något alls.

Kikade just på statistiken för Halland. Perioden 2008-2014 har:

16 parker uppförts

7 parker har tillstånd att påbörja bygget

3 parker är överklagade 

18 parker är avvisade/återtagna (här finns egentligen fler eftersom en del inte ens kommer in till länsstyrelsen innan bolaget drar tillbaka planerna)

Bland de som fått tillstånd samt de som byggts så har de flesta fått modifiera mängden verk nedåt.

Publicerat

Kan var att de inte är populära i renskötselområdena. Dock skiter renarna i snurrorna. Det brukar vara helt nerlusat av ren där det finns ett väl utbyggt och plogat vägnät att gå på. Tror inte renarna har fått med sig att de skall tycka illa om vindsnurrorna.

Publicerat

Så har det inte låtit bland samerna här uppe av vad man har hört.

Publicerat
  • Författare

Fler verk diskuteras inom några mils radie i vårt område. Den som är intresserad kan söka på Fröreda Vindpark så går det att få lite info om bygget på våra marker.