Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utsättning av fågel ?

Featured Replies

Publicerat

Vad gäller vid utsättning av fågel (fasan), vilka tillstånd etc krävs ?

Vi har en fungerande stam av fasan på marken, dock som vanligt så tar räv och katter sin beskärda del och tanken var att stödutsätta ett 50-100-tal fasaner/år dels för att få in nytt blod i stammen och även för att få en kraftigare stam. Även rapphöns kan komma att stå på listan över stödutsättningar, då vi sedan många år haft en liten stam.

Tanken är även att sätta upp ett antal feeders för ändamålet, hur stor tillväxt kan man räkna med bara av att sätta foder under höst-vår? och finns det andra åtgärder man kan ta för att få en större återväxt ?

• 2 months later...
  • Svar 68
  • Visningar 8,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

roviltsjakt,roviltsjakt,roviltsjakt,roviltsjakt,roviltsjakt,roviltsjakt,roviltsj

akt, och åter igen roviltsjakt, är det uppfödingen bygger på du måste få bort 110% av roviltet för att få en bra fågelstam samt bra med skydd varierand miljö och inte störra fåglarna mer än någon enstaka jakt...ju  färre jakter ju bättre fåglar...

Publicerat

Jag håller med Linus. Det finns studier som visar att rovvilt tar en stor del av utsatta höns. Läste det men minns inte siffrorna. De hade radiomärkt utsatta och vildsa höns och kollade överlevnad och dödsorsak.  De av dig utsatta hönsen är mer utsatta (ursäkta ordvitsen) för rovdjur än de infödda som har bättre inlärt skyddsbeteende.

Publicerat

kan ev fixa lite bilder på uttsätningsplaser/ voljärer mm och skriva lite till dig mats om du vill..

Publicerat
kan ev fixa lite bilder på uttsätningsplaser/ voljärer mm och skriva lite till dig mats om du vill..

Har Du uppfödning av rapphöns och fasaner också?

Publicerat

skolan har, föder upp lite änder, några tusen fasaner och några tusen rapphöns

Publicerat

Okej!

Har Du ev. möjlighet att köpa ut några stycken så att Du har dom i fångenskap tills jag kommer så att man kan ta dom en och en över till någon bur så att man kan träna hunden på det sättet?

Publicerat

Hejsan!

Om man får förenkla det hela så är rätt biotop(-er) det som A och O. Har man möjlighet att manipulera naturen (utfodring inräknat) så är det att föredra före såväl utsättningar som predatorjakt. Utsättningar kan man ju pyssla med om det handlar om "put & take" eller om man nu jobbar med någon utrotningshotad art! Predatorjakt är kul men vitsen av det är i allmänhet grovt överskattad eftersom det krävs insatser av sådana enorma dimensioner om det ska ge resultat (i de flesta fall).

M v h

Pajala

(Biolog)

Publicerat
Hejsan!

Om man får förenkla det hela så är rätt biotop(-er) det som A och O. Har man möjlighet att manipulera naturen (utfodring inräknat) så är det att föredra före såväl utsättningar som predatorjakt. Utsättningar kan man ju pyssla med om det handlar om "put & take" eller om man nu jobbar med någon utrotningshotad art! Predatorjakt är kul men vitsen av det är i allmänhet grovt överskattad eftersom det krävs insatser av sådana enorma dimensioner om det ska ge resultat (i de flesta fall).

M v h

Pajala

(Biolog)

Det du skriver om predatorjakt kan nog stäma i nora delen av sverge

Där ni har en räv på 500-100ha  medans vi i södra delen kan ha en på 20-100ha

Publicerat

isjonsson, man skall väl inte veta var fåglarna är när man tränar så man styr hunden det e min åsikt, och jag har hyfsad koll på var rapphönsen ligger...

ni kan ju själv tänka er vad 100 fasaner i en voljär som väntar på att bli utsläppta drar till sig...det är mycket det går på dom flesta håll att skjuta rovvilt var kväll och morgon vid sådana voljärer,

Publicerat

Hejsan!

M v h

Pajala

(Biolog)

Det du skriver om predatorjakt kan nog stäma i nora delen av sverge

Där ni har en räv på 500-100ha  medans vi i södra delen kan ha en på 20-100ha

Vilket gör det än mer hopplöst söderöver. I det fallet där du tar bort en predator av en art som är revirhävdande blir du kanske ersatt av fem stycken yngre kringstrykande :(!

M v h

Pajala

Publicerat

under resans gång med uttsätning, så lär man sig tips och tris för att hålla borta, predatorer på olika sätt, ett sätt som fungera ganska bra är en valig radio som är igång dygnet runt så länge du har fåglarna i voljär detta hjälper dom första dygnen, sen gäller det att skjuta rävar,grävlingar mm som kan tänkas röra sig runt voljären

Publicerat
isjonsson, man skall väl inte veta var fåglarna är när man tränar så man styr hunden det e min åsikt, och jag har hyfsad koll på var rapphönsen ligger...

ni kan ju själv tänka er vad 100 fasaner i en voljär som väntar på att bli utsläppta drar till sig...det är mycket det går på dom flesta håll att skjuta rovvilt var kväll och morgon vid sådana voljärer,

Jag vet inte om Du har hört talats om träning med brevduvor, för där har dom en fjärrstyrd anordning som man ställer på marken med en duva i och när man trycker på manicken så öppnas den och hunden reser fågeln så det är en bit av dressyren i detta sammanhang för att inte hunden ska springa efter fågeln när den har lyft. Man har det så att hunden ska bli fast i ståndet och inte smyga efter med andra ord ett hjälpmedel. Känner Du någon som har setter el. pointer där nere el. även vorshter för dom brukar också anv. dessa knep. Man kan ju prova att gå med långlina ca. 20 m i ziczac och se hur hunden jobbar.

Publicerat

pappa har en strävhårigt vildjur :P

Publicerat

Är den hård på hönsen och fasenerna?

Publicerat
  • Författare

Ingen som har pejl på tillstånden ? Är det bara Länstyrelsen man skall kontakta ?

Publicerat

Man bör ju kolla med länsvet. tror jag när det gäller utplantering, men det är inte alla som gör det tror jag. Man ser ju anonserna i S J Nyheter hur många som säljer kycklingar av alla de slag som folk köper för träning.

Publicerat

behöver inget tillstånd så länge det är fasan, rapphöns och änder..

Publicerat
Är den hård på hönsen och fasenerna?

totaltjaktren precis som fasan...nää den fungerar nog är inte så intresserad han vägrar ju släppa den på gris så jag har givit upp hoppet om båda :D

Publicerat

Det var illa. Det fodras mycket dressyr på fågelhundar om det ska bli en bra jakthund.

Publicerat

ja han håller på och låter den stackars hunden gå och bära dummis i munnen halva dagen, jag tycker det bättre att dom lämnar dom så dom kan hämta nya...skämt å sido han vill jaga fågel med den i första hand så han får väl göra som han vill men jag är av uppfattningen att en jakthund ska gå att använda till så mycket som möjligt..för att man skall kunna jaga med hunden så mycket som möjligt...

Publicerat

Hur gammal är den? Vissa raser ska man inte jaga mer än fågel med, men den stävhåriga brukar dom anv. som stötande också vet jag men då ska Du också ha en bra dressyr på den så att den inte följer efter. Apporterar den dummis i vattnet också el. är det bara på landbacken?

Publicerat

det går nog bättre i vatten än land...tror jag få väl fråga den jakt rena...

Publicerat

Se där ja.

Publicerat

Men kan det inte vara så att det är smart att köra jycken på tex fågel och träna fågeltagning först? Därefter, när det sitter, kan man köra dem på vad som helst. Jaga mycket hare med en wachtel så får du en hyfsat spårnoga jycke sannolikt med något kortare drevtider än om den får gå på rådjur direkt som är betydligt lättare att jaga?

Mvh!