Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utsättning av fågel ?

Featured Replies

Publicerat

Vorschten är inte bara en strävhårig utan man kan ha den till stötande också. Det beror på anlagen.

• Svar 68
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Vorschten är inte bara en strävhårig utan man kan ha den till stötande också. Det beror på anlagen.

nu har du nog varit lite förvirrad eller?? ;D

Publicerat

Jo solsting på morronkvisten. Jag menar att den inet bara är stående fågelhund utan också stötande samt vattenappotör om man lyckas dressera den dit.

8)

Publicerat
Jo solsting på morronkvisten. Jag menar att den inet bara är stående fågelhund utan också stötande samt vattenappotör om man lyckas dressera den dit.

8)

ja hade säkert funkat men hon e bara 1½ så där är mycket kvar än..

Publicerat

Hur ligger det till med dressyren då? För det är ju dags att sätta igång med den på allvar om den är 18 mån.

Publicerat

gått 2 kurser på sbk och 1 hos vorsteh klubben, samt 1 eftersöks kurs

Publicerat
gått 2 kurser på sbk och 1 hos vorsteh klubben, samt 1 eftersöks kurs

Vad har det blivit för resultat?

Publicerat

hon är väldigt lyding och man behöver inte använda koppel till hon när man är ute och går, stannar direkt när man säger till om det inte är en katt...fungerar hyfsat på eftersök, men långtifrån färdig...verkar lovande, men jag hade trännat mer om det var min hund..

Publicerat

Tjata på farsgubben att han ska fortsätta jobba med henne el. kidnappa henne och åk på kurs el. köp dressyrböcker och lusläs dom och sedan går Du ut och tränar.

::) ::) ::)

Publicerat

spelar ingen roll hur mycket man tjatar på han, han är imun mot sådant :P vill inte ha en stående fågelhund tycker inte det är något som är så där intressant och här nere har det mer blivit hundsport med stående hundar än jakt, föredarar klövviltsjakt med kortdrivande hundar, typ wachtel & tyskterrier samt eftersök, som inte är roligt att man behöver göra men varje eftersök är en utmaning och sätter enorm press på hund och förare, all annan jakt är förstås roligt men det e dom 2 sakerna jag föredrar...

Publicerat

Jaha då var det ingen idé att predika i detta ämne mer.

::)

Publicerat

nää jakt på utsatt fågel är inget som är direkt imponerade därimot hade ripjakt varit en annan sak..

Publicerat

Man kan ju se det så också, men visst finns det naturligt bestånd kvar ännu? Ni har väl inte skjutit sönder rapphöns- och fasanstammen så att Ni måste plantera ut varje år? ::)

Publicerat
Man kan ju se det så också, men visst finns det naturligt bestånd kvar ännu? Ni har väl inte skjutit sönder rapphöns- och fasanstammen så att Ni måste plantera ut varje år? ::)

på dom flesta håll är det väldigt dåligt, på min egen jakt mark är där skjutit 3 rapphöns på 10 år helt vilda finns en del men använder dom som hundträning, fasaner finns där gott om och skjuts ca 20 st per år uttsättning är inte att tänka på då det tar 45 min enkel resa till marken och att köra ditt och hem 2 ggr om dagen är lite att ta i bara för att kanske få 10 fasaner/ rapphöns kvar efter 1 år

Publicerat

på dom flesta håll är det väldigt dåligt, på min egen jakt mark är där skjutit 3 rapphöns på 10 år helt vilda finns en del men använder dom som hundträning, fasaner finns där gott om och skjuts ca 20 st per år uttsättning är inte att tänka på då det tar 45 min enkel resa till marken och att köra ditt och hem 2 ggr om dagen är lite att ta i bara för att kanske få 10 fasaner/ rapphöns kvar efter 1 år

Jag förstår! Hur kan det ha blivit så här med det vilda beståndet? Har det varit för hårt jakttryck hos Er el. är det annat som spela in t.ex. räv m. m.?

Publicerat

jag tror att det är förändringe i jordbrukslandskapet, nu finns där få öppna diken, inte så många olika gröder på en lite yta, effektivare besprutngsmedel, det viktigaste för en vild kyckling är att den kan hålla sig torr och få mat, men när där är dåligt med ogräs och framför allt nässlor som insekterna trivs i så tar det hårt på beståndet...skyddet saknas vinter tid då där är för få ställen att gömma sig i, bönderna är inte så intresserade av att ha buskag mitt i åker..så det blir som det blir, man kan inte på ha kakan och äta den..

Publicerat

Just därför så är dessa gods som verkligen satsar på jakten så in i helvete viktiga! De har råd att ställa om jordbruksmark till viltet och låta vändtegarna fyllas med ogräs osv osv osv. Där finns naturliga bestånd utan tvekan. I remisserna finns mest utsatt fågel men vart efter de vänjer sig så förefaller de sprida sig, man kan gå på rapphöns bra långt ifrån utsättningsplatserna och det är så j-la häftigt!

Mvh!

Publicerat

Jo, verkligen för många av fågelhundsklubbarnas jaktprov i södra Sverige gå ju på sådana marker och då hänger det naturligtvis på att det finns gott om fågel för att det ska bli lika för alla.

:D

Publicerat

ja men e det värt att skjuta fåglar för 200-400 kr st?

Publicerat

Tänk att det har funnits rapphöns ända uppe I Kangos (Tornedalen) en gång i tiden när jordbrukslandskapet hade ett annat utseende

/Pajala

Publicerat
ja men e det värt att skjuta fåglar för 200-400 kr st?

Knappast!

Pajala!

Hur överlevde dom vintrarna då när temp. drog ner mot -30-40 grader vintetid? Det kan inte ha varit lätt för dom.

Publicerat

Vad jag förstår hade alla de ängslador och öppna diken som fanns förr en stor betydelse för skydd och föda. Kylan i sig är nog säkert inte det avgörande, föda och skydd är nog viktigare (och i skydd av en ängslada är det nog betydligt angenämare på vintern.

/Pajala

Publicerat

ja bara det pajala skriver om rapphönsen så förstår man hur mycket det har hänt dom senaste 50 åren,

Publicerat

Jo verkligen. Detta visste jag inte om. Det var helt nytt att dom har levt på dessa breddgrader. Det är 130 mil mellan Kalix-Huskvarna. Om Vi drar bort 5-10 mil blir det fågelvägen tro och sedan lägger till ca. 17-20 mil till Pajala och från Huskarna till Helsingborg är det ca. 20-25 mil, så med andra ord är det ca. 140-150 mil. Någonting åt det hållet bör det väl bli va.

Linus:

Det är ett tufft klimat här uppe när det drar ner til -30l -40 grader. Det var verkligen bistert här då det var -42 grader för ett antal år sedan och Pajala hade ännu kallare.

Publicerat

kan jag tänka mig, kan ju räkna från ystad upp hur långt det blir då :P