Publicerat Januari 11, 201610 yr Författare West Coast Detta var utanför Alingsås, på ett ställe jag jagar på ibland. Anar att du tänkte Björsared...? Hursomhelst så var det ett ensamt djur. p.
Publicerat Januari 12, 201610 yr West Coast Detta var utanför Alingsås, på ett ställe jag jagar på ibland. Anar att du tänkte Björsared...? Hursomhelst så var det ett ensamt djur. p. Jup! Är det skare hos er nu?
Publicerat Januari 12, 201610 yr Författare Nope! Bara sörja och is i botten! Fullständigt livsfarligt... Osså snart tvåsiffrigt minus!!!! Känns som man får vara glad ifall det blir nåt mer släpp.... p.
Publicerat Januari 12, 201610 yr Östra Småland fick skare i natt Slut på säsongen om det inte händer något radikalt
Publicerat Januari 16, 201610 yr Författare kanske.... Vi skall delta i tryck/klappjakt med Alice i ryggan för ev eftersök. Nervöst att gå ut med studsare... Första gången på läääänge den kommer med. Bara jagat bäver med den på det senaste... Men nu står rå och kron på menyn så då får studsaren bli med. p.
Publicerat Januari 21, 201610 yr Författare men det blir inte jag som håller i spettet isf... Inbjuden som hundförare till mark där det funkar att släppa! Skönt! Hoppas nu bara att hon inte glömt hur man gör.... Främst rådjur men ev kan dov förekomma. Snart läggdags: uppstigning vid 5. Hoppas det funkar..... !! p.
Publicerat Januari 21, 201610 yr Vi får hoppas att snön är snäll i morgon. Provade tasskydd på Doris nu ikväll, mycke benspark blev det.
Publicerat Januari 22, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Mmmmm tror nog man kan konstatera att taxarna slog stöthundarna idag...? Jakt i fantastiska marker utanför Skara. Alice's tassar helt opåverkade! Skönt! Jag var nästan rädd att hon glömt hur man jagar, men det hade hon inte. Föll två hjortar, två rådjur, en räv. Grymt kul att blivit inbjuden! p.
Publicerat Januari 22, 201610 yr Författare Förtydligande kanske på sin plats: inte Alice djur som redovisades, utan dagens! Läste om det efter Urbans kommentar....My bad... Men några var hon skyldig till... p.
Publicerat Januari 22, 201610 yr Och ska man vara riktig petig angående taxar kontra "dom där andra" så är det väl din Alice som ska ha all heder. Min odåga till tax envisades med att driva på fel sida ån och dessutom skada tassarna,,,igen. Jag förmodar att det kommer bli mer taxar med på kommande jakter. du såg väl glädjen som strålade om skytten när han beskrev händelseförloppet när han sköt för Alice,,, två gånger. Och det höll på att bli en trippel om inte jaktledaren hade varit så hungrig. Det var trevligt att träffa dig och Alice
Publicerat Januari 22, 201610 yr Förtydligande kanske på sin plats: inte Alice djur som redovisades, utan dagens! Läste om det efter Urbans kommentar....My bad... Men några var hon skyldig till... p. Jo så är det ju. räven och spetsen var hon nog oskyldig till. Men jag tror inte det var nån hund inblandad på dom så alla drivna djur är på Alice,s konto.
Publicerat Januari 23, 201610 yr Författare " Min odåga till tax envisades med att driva på fel sida ån och dessutom skada tassarna,,,igen." Ändrar inte på faktumet att det var ett fint drev! "Jag förmodar att det kommer bli mer taxar med på kommande jakter. du såg väl glädjen som strålade om skytten när han beskrev händelseförloppet när han sköt för Alice,,, två gånger." Mmmmm Kanske bra kombo? Så det skäller lite i närheten när taxarna drar iväg? p.
Publicerat Januari 23, 201610 yr Det small lite här idag. Då Doris hade sjukstuga med sina tassar hade jag bjudit in hennes uppfödare. Han kom med tre taxar så dagen var räddad. I första såten släpptes en kullsyster till Doris. Upptag direkt och efter ca 20 minuter är dagens första djur skjutet, ett rådjurskidd. Hunden driver vidare på det andra kiddet och när det går ur marken fångas hunden in, dock inte utan motstånd. När hundfångaren går in i skogen till husse möter han två hjortar. Hunden tjuter för fullt när det meddelas över radion att nu blir det hjortdrev. Hon drev hjortarna minst 200 meter!!! sen kör hon lite bakspår och strax därefter blir det fullt ös,,,på rådjur. även detta rådjur hittar ut mellan passen och såten avbryts. Hundinfångning på grannmarken (inte utan motstånd) sen tar vi en smal såt utan hund. Efter idoga spårarbete lyckas jag få några djur på en gäst (taxägaren) och han skjuter en hind. tredje såten blir med gammeltaxen som vi vet driver hjort. Tar evigheter innan upptaget, det går minst 10 minuter utan några skall. Jag ser några hjortar som passerar järnvägen och efter kommer taxen. Jag ser på pejlen att det går rakt mot ett torn där en gäst står. Strax efter att det borde ha kommit ett skott säger jägaren att han inte ville skjuta hinden då han inte visste vart träffområdet sitter när djuret går under tornet. Drevdjuret byter skog så jag och hundföraren handtrycker den sista biten mot skyttarna. Vi får fart på en hangrupp med fem skovlar och två spetsar. gruppen passerar tre pass och hade det funnits tre spetsar hade det legat en i varje pass (skjutförbud på större än spets). Han som inte ville skjuta hinden under tornet sköt nu sitt första klövvilt. Han var mycket glad och tacksam att spetsen ställde sig med bredsidan synlig så han kände igen träffområdet från jägarskolan.
Publicerat Januari 23, 201610 yr Alltid lurigt när det kommer gästhundar som inte är vana vid hjort. Oavsett ras brukar dom hitta det enda rådjur som finns bland alla hjortar. Tax ,drever och några olika basset,ar har givit samma resultat. Men jag har inget emot rådjursdrev
Publicerat Januari 23, 201610 yr Har tyvärr inget att erbjuda denna säsongen.... Men är pelle i slag till nästa säsong, så är det en dovhund av rang......tror du kan få några referenser på forumet! [emoji6]
Publicerat Januari 23, 201610 yr Författare kan man hoppas.... En kompis har bytt jobb, och på det nya jobbet har de en jaktklubb! Vi skall dig och testa imorgon. Denna mark, utanför Falkenberg, är på dryga 300 ha. Ev skulle en till dyka upp med en tax och en spets. Kul! Så vi får se nu när man får ha med sig bössan, Ann, så här på hennes 92 år. Tar alla chanser att komma ut nu mot slutet. Hoppas snö och annat inte ställer till det.... p.
Publicerat Januari 24, 201610 yr Författare Hemma... Alice borta i 3.5 h från mig. Först drev på rå i väl dryga timmen sen nytt jobb utan att komma tebax till husse. Sökrundor långt bort....? Nytt och märkligt! Sen gångstånd i över timmen på vad vi förmodar var älg. Gick inte att se då Alice gått i spåren så det var omöjligt! Dock tyckte jag det fanns några djupa hål i löpan så jag antog älg... Det dök upp fler hundar än vad jag förstått från början i syfte att jaga gris. Och då blir allt annorlunda....: prat i radio, förflyttningar, bilåkning som stör rådjursjakten, men kanske berikar grisjakten. Kul med kombojakter, men låga odds att få rådjuren att bukta nära. Hörde att det blev två grisar. Dessutom fint jobb av Alice då hon märkte att det inte var lönt att hålla på i området där vi tänkt jaga. Gångståndet har fått mig fundera på lite olika grejer, men det återkommer jag med när jag klurat fram frågorna ur sörjan mellan öronen... Jaktlust-check Fortfarande ganska otypiskt beteende av henne för en jakthund har jag förstått, när det närmar sig jakt: ligger och sover när det skramlar i vapenskåpet och packningen, kommer ner när hon hör rasslet i matskålen, ligger i soffan när grejerna åker ut i hallen, kommer KANSKE när det rasslar i kopplet, annars får husse bära mig till dörren.... Ganska långt ifrån mångas beteende har jag förstått...? Känns sjukt att näst sista helgen just gått... Ångest! p.
Publicerat Januari 27, 201610 yr Författare inte... Mest beroende på att jag jobbar då... Men på fredag!!!!: smäller det inte heller..... För då skall vi gå jaktprov!! Håller mängder av tummar, tår och tentakler!!! Hoppas nån mer vill hjälpa till på den fronten.... p.
Publicerat Januari 28, 201610 yr Klart vi håller tummarna! Här smäller det inte eller.... Blåser nästan storm nu.
Publicerat Januari 29, 201610 yr Författare Undrar hur det döms såsmåningom... Domaren hörde inte drevet... Jag står och lyssnar på fullt drev, när jag får frågan: tror du ho driver? Ja katte höra'na..... Suck! Kan bli 30,45,60 min av ett drev på 1h 28 min... Hon var över 2,5 km bort... Och jag som hävdat att hon inte går längre bort än 1,3 och vänder eller släpper... Magkänslan är dock inte bra! p.
Publicerat Januari 29, 201610 yr Av ett drev på över 1,3 tim fick jag 14 min...tack vare att domaren inte ville följa efter drevet och gick på kryckor[emoji36]
Publicerat Februari 1, 201610 yr Författare Igår small det efter drygt en timmes drev.... Grymt att få ett avslut på en fantastisk säsong! Vi två rookies har vuxit en hel del under denna säsong! Alice har lärt mig mycket! p.