Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ringmärkningscentralen och ornitologerna..

Featured Replies

Publicerat

Jag har varit ringmärkare i många år utan att vara med i SOF. Av de skäl du nämner... SOF är inte mot jakt på pappret, precis som SNF för övrigt, men rotar man vidare i hur de ställer sig till olika jaktformer och förslag så blir det MÅNGA inskränkningar...

Din polare måste ha anmält något han skjutit utanför ordinarie jakttid (antingen fel datum eller fel del av landet) till en statlig myndighet, vilket Ringmärkninsgcentralen är (del av Naturhistoriska riksmuseet). Jag är snarare positivt överraskad över att de inte känt sig tvingade att anmäla det...

Den som skickar in en ring vill ofta ha besked om var fågeln ringmärkts, vilket känns självklart. Inte helt sällan så sker det även någon form av kontakt mellan märkaren och rapportören, då märkaren kan vilja ha mer info. Ringmärkning sker alltid med någon form av forskningssyfte, inte sällan inom forskningsprojekt där ringmärkningen bara är ett verktyg för att hålla reda på individer. I andra fall är det i första hand hur individer rör sig/flyttar som är intressant. Antar att det är därför som namn på rapportör också finns med, men kan hålla med om att det borde finnas en möjlighet att säga att man inte vill ha det publikt rapporterat.

Utöver att återfynden generellt bidrar med värdefull kunskap till forskningen, så ingår inte sällan denna typ av data när vi diskuterar när och var vi ska få jaga olika arter. Och numera även hur det jaktliga uttaget ska fördelas mellan länder.

Jag tror vi har en hel del att vinna på att rapportera återfynd, både i form av anseende och i form av mer kunskap som ger bättre jakttider och förvaltning.

Och det finns ju inget som tvingar en att rapportera in ett återfynd om man råkat skjuta fel...

Publicerat

Jag  sköt en  ringmärkt knipa  i lördags   och den var märkt  i Finland   av nåt " museum "  Finland MuseumZooL  HKI  XXXXXX 

Ornitoligerna har begärt inhibitation 2 år i rad för skarven  i sthlm Län  med syte att spoilera skyddsjakten och jakten över huvud taget.

Dom är INTE våra kompisar  om någon tror det, forskning i alla ära 

/ P

Publicerat
  • Författare

Alla ringar kommer fr div museum, länderna varierar. 

Jag har nog 10 ringar nu som jag inte rapporterat. 

Det som retar mej mest är att det finns inga skäl för ringmärkaren att få mitt namn inget över huvudtaget.. har någon kul formulering från chefen där kring det där i mail.. det är bara för att vi alltid gjort så.. typ. 

Ursch!

Publicerat
  • Författare

Din polare måste ha anmält något han skjutit utanför ordinarie jakttid (antingen fel datum eller fel del av landet) till en statlig myndighet, vilket Ringmärkninsgcentralen är (del av Naturhistoriska riksmuseet). Jag är snarare positivt överraskad över att de inte känt sig tvingade att anmäla det...

Jag inbillar mej tvärtemot att NRM är jätteförsiktiga och måna om sin forskning = anmälningsbenägenhet 0. Fågeltittarna däremot tänker inte så jättelångt.. Det rörde en felrapportering, trafikdödad fågel som av misstag rapporterades som skjuten. 

Förvånade mej högeligen förövrigt att Svensk Jakt inte högg detta, kanske ska kolla med Jaktjournalen..

Publicerat

Myndigheter har ju dock sina ansvar ganska tydligt utpekade...

Också förvånad. Positivt :wink:...

Jag tror inget som helst gott kan komma av att uppmana till att bojkotta rapportering av ringmärkning. Jägarna har ett gott rykte bland myndigheter som insamlare av olika uppgifter, inte minst inom viltövervakning. Där är detta en viktig del. Och det ryktet hjälper oss, tro inget annat.

Dock borde rimligen Thord vara med på att det kan finnas de som inte vill skylta med namn, och ta fram en rutin för det. Och det kan man väl för all del göra en nyhet av.

Publicerat
  • Författare

Jag är rätt less på att vara skötsam, vända andra kinden till osv osv speciellt efter att ha läst en del på SOFs facebooksida. Ser ingen mening med det och just i detta nu heligt less på skitsnacket. Dessutom så verkar det som att Thord har något att göra här.. detta är en enkel sak för honom att fixa.

Alltså sparar jag nu mera ringarna på ett snöre, börjar bli fullt  :biggrin:

Publicerat

Jag ser ingen anledning att rapportera längre med infon att rapportörens namn lämnas ut och den infon man knappar in. har själv upplevt en bitter stämning mellan skyddsjägare och ornitolog så för min del är det tvärslut. ringarna/rapporten om det är några kommer inte fram längre ifall det är svenska ringar, de följer med i det eviga kretsloppet .

Eftersom ens namn blir känt och sprids i fågelkretsar (eftersom det ofta är en och samma som rapporterar) så är min erfarenhet enbart negativ. Så jag har upphört. 

Jag tycker det är extremt klantigt av både SOF och NRM att inte tänka längre än näsan räcker i det samhälle som råder.

Publicerat

Du gör som du vill förstås Hippen, men när du mer eller mindre likställer RC/NRM med en direktkanal till SOF har du fel. Att individuella rapporter hamnar hos ringmärkare som kanske är med i SOF stämmer, men är självklart ingen garanti för att denne/denna sammanställer den informationen och för den vidare. Hos ornitologerna är det dessutom fristående länsföreningar, dvs man kan välja att bara vara med i exempelvis Föreningen Södermanlands Ornitologer men inte i SOF. En hel del gör så, och inte sällan de ornitologer som jagar. Eftersom länsföreningarna historiskt ofta haft en mer pragmatisk och vettigt syn på saker och ting... 

Dock håller jag som sagt med om att detta borde vara enkelt att åtgärda. Ska ta och framföra den åsikten jag också...

Publicerat

Jag skickar inte heller in mer, har mött en del rabiata fågelnissar här nere och det är inget kul alls att behöva försvara sig mot dylika.

Måste dock säga att dom flesta ornitologer jag springer på är väldigt vettiga och har insett att jakt och naturintresse/miljövård går hand i hand.

Ornitologførbundet är det dock nåt galet med, för några år sen när vi inte hade fri skyddsjakt på vitkindad gås, så hade några större gårdar strax norr om Malmö stora problem med dom. Dom ansökte om skyddsjakt på 100 fåglar, ornitologerna avstyrkte ju givetvis med motiveringen att det var ett för stort uttag. Det blev avslag så gårdarna sökte på nytt, denna gång på 50 fåglar. Ornitologerna avstyrkte med motiveringen att det var så lite att det inte gjorde skillnad och eftersom det var meningslöst så kunde man ju lika gärna låta bli.. Till slut tillstyrkte länsstyrelsen ansökan, men det var visst på håret..

Publicerat

Den tiden då jag skickade in ringar är några åt bort, i dag skulle det inte falla mig in att gynna slika organisationer med ens en enda gnuttafis information.

T

Publicerat

Jag garvar högt här över alla som sparar sina ringar utan att rapportera in, ett fett UY till SOF som verkar ha gjort bort sig radikalt.

(Inte utan att man frestas dra paralleller till andra värnar/naturorganisationer som har svårt att se frukten av ett konstruktivt samarbete med jägare)

Men vad vet jag, ni kanske bara haft otur och träffat några enskilda mindre balanserade individer som råkar vara ornitologer och detta egentligen inte har med SOF att göra alls...

Publicerat
  • Författare

Du gör som du vill förstås Hippen, men när du mer eller mindre likställer RC/NRM med en direktkanal till SOF har du fel. Att individuella rapporter hamnar hos ringmärkare som kanske är med i SOF stämmer, men är självklart ingen garanti för att denne/denna sammanställer den informationen och för den vidare. Hos ornitologerna är det dessutom fristående länsföreningar, dvs man kan välja att bara vara med i exempelvis Föreningen Södermanlands Ornitologer men inte i SOF. En hel del gör så, och inte sällan de ornitologer som jagar. Eftersom länsföreningarna historiskt ofta haft en mer pragmatisk och vettigt syn på saker och ting... 

Dock håller jag som sagt med om att detta borde vara enkelt att åtgärda. Ska ta och framföra den åsikten jag också...

Mmm jodå jag kan likställa märkarna och SOF, jag är väl lika lite som SOF tvingad att hålla mej till någonslags objektiv sanning. Det enda jag kan säga är att du när du märkte inte var med i SOF då du sagt det ovan iövrigt så ser jag likhetstecken här. Vidare så ser jag det som självklart att de sammanställer rapportörerna, du kan ingalunda hävda motsatsen.

Visst.. längre ut i leden så är nog folk betydligt mer nyktra men det spelar mindre roll då det hänt att någon lokalpåve faktiskt kontaktat en rapportör. Men så länge detta gäller " Av tradition meddelas rapportörens namn och vad som hänt fågeln till ringmärkaren." så tänker jag inte skicka in en endaste jävla ring. Dessutom så hade det varit hedrande för RC att faktiskt vara tydliga med detta att ens namn faktiskt kommer att cirkuleras till ett okänt antal människor! RC kan ingalunda med hedern i behåll säga något annat nämligen.

Publicerat
  • Författare

Btw.. kommenterade detta ovan på SOFs facebook sida.. gissa om de släppte igenom inlägget?  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

nope...

Publicerat

Jag garvar högt här över alla som sparar sina ringar utan att rapportera in, ett fett UY till SOF som verkar ha gjort bort sig radikalt.

(Inte utan att man frestas dra paralleller till andra värnar/naturorganisationer som har svårt att se frukten av ett konstruktivt samarbete med jägare)

Men vad vet jag, ni kanske bara haft otur och träffat några enskilda mindre balanserade individer som råkar vara ornitologer och detta egentligen inte har med SOF att göra alls...

eller hur....

3 av 3 är typ 100% dumheter.

Publicerat

Jag har alltså full förståelse för att inte rapportera för att slippa exponeras; korkad regel som borde ändras bums 

Den som tror att SOF eller deras medlemmar i någon särskild utsträckning skulle tycka att de drabbas negativt av att jägarna inte rapporterar in ringar har dock inte fattat vad SOF och deras medlemmar fokuserar på. De tittar på fåglar. En hel del av dem ogillar jakt på fåglar, och tar gärna alla goda och dåliga argument mot jakt. Detta blir ytterligare ett, bland de dåliga. Fågelforskning och fågelskydd är långt ifrån centralt för de flesta.

SOF:s syn på detta kommer bli en god parallell till Rovdjursföreningens syn på att en del jägare inte rapporterar rovdjursobservationer till länsstyrelsen. SRF och deras medlemmar bryr sig inte, eller tycker det är bra för att det verkar som om det finns färre rovdjur. Och de får argument mot jägarna som de nu kan hävda inte står för en god förvaltning baserad på bästa möjliga fakta.

RC däremot bryr sig förmodligen i allra högsta grad, liksom vi som forskar på fåglar. Ovilja att rapportera kommer i någon utsträckning bita på dem, men inte på SOF eller deras typiska medlemmar.

Publicerat
  • Författare

Då får vi hoppas att puckot på RC ändrar denna tradition..

Publicerat

Då får vi hoppas att puckot på RC ändrar denna tradition..

Finska RC  är dom lika bänga ??   vore lte kul att veta hur gammal fågeln var och när den märktes, polarna sköt en stor anddrake förra året som dom kollade upp och den var 7 elr 8 år  och märktes av nån lokal

jakt  & viltvf på öland 

/ P

Publicerat
  • Författare

Krasst sett så tror jag man kan rapportera utländska ringar, där torde informationen gå raka spåret. Men jag skiter i det med av princip.

Publicerat

Man kanske kan få lika mycket betalt för de mest intressanta ringarna som för ett fint vargskinn. Prova med en annons på blocket! ;-D

Publicerat

Varför inte lägga ringen i ett kuvert tillsammans med information om art, datum och kommun där fågeln anträffades. Posta. Du blir inte känd, du får ingen feedback, det kostar någon krona men det kanske känns bra att bidra med det lilla?

Publicerat

Lasse, Tycker inte att det är jägarna som bär skulden i detta och då är det principiellt viktigt att inte vi skall behöva kringgå systemet. Det är systemet som skall anpassas till verkligheten!