Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ringmärkningscentralen och ornitologerna..

Featured Replies

Publicerat

Håller med Henke67.

Publicerat

Har aldrig skickat in ringarna kommer aldrig att göra...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Intressant tråd med intressant problematik. 

Eftersom jag själv i någon mån är beroende av att saker rapporteras in i mitt arbete samtidigt som jag inte skulle vilja drabbas så ser jag problemet ur två håll. 

Ringarna är av betydelse, inte minst för framtida förvaltning/jakttider. Det borde alla vara med på. I det läget känns det som om rutinerna kring inrapporteringen är problemet. Man borde kunna vara anonym.

Vi hade besök av en lappuggla på vår jaktmark. En av mina jaktkamrater hade sällskap av den. Jag fick bilder som jag vidarebefodrade så att observationen skulle komma in. Men, detta gjorde jag först efter ett par veckor så att det inte skulle drälla av kryssare i markerna. Problemet är inte detsamma som inledningsvis men det är ett besläktat problem. Det blir lite bökigt om det mitt under jaktsäsongen börjar drälla av skådare i marker som vanligtvis är folktomma. (Särskilt viktigt i marker där vi tidigare haft problem med kommersiellt utnyttjande av allemannrätten) Nu var de personer jag kontaktade förstående över detta och försäkrade att de hade kunnat hålla inne uppgiften ett par veckor dem med...

Hur som helst. Jag tycker att man borde kunna rapportera anonymt om nu ringmärkarna inte klarar av att sköta sig. 

Publicerat
  • Författare

Se där [emoji106][emoji1]

Publicerat

Hur gör ni med brevduvor som råkar bli skjutna? Rapporterar ni dem med?

Brukar trilla 4-5 st varje år men jag har dragit mig för att rapportera dem då de som äger dem håller dem ganska högt och lägger ut dem med bilder osv på sina hemsidor.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Försöker undvika att skjuta dem m olyckor sker. Har ännu inte rapporterat..

Publicerat

Jag har alltså full förståelse för att inte rapportera för att slippa exponeras; korkad regel som borde ändras bums 

Den som tror att SOF eller deras medlemmar i någon särskild utsträckning skulle tycka att de drabbas negativt av att jägarna inte rapporterar in ringar har dock inte fattat vad SOF och deras medlemmar fokuserar på. De tittar på fåglar. En hel del av dem ogillar jakt på fåglar, och tar gärna alla goda och dåliga argument mot jakt. Detta blir ytterligare ett, bland de dåliga. Fågelforskning och fågelskydd är långt ifrån centralt för de flesta.

SOF:s syn på detta kommer bli en god parallell till Rovdjursföreningens syn på att en del jägare inte rapporterar rovdjursobservationer till länsstyrelsen. SRF och deras medlemmar bryr sig inte, eller tycker det är bra för att det verkar som om det finns färre rovdjur. Och de får argument mot jägarna som de nu kan hävda inte står för en god förvaltning baserad på bästa möjliga fakta.

RC däremot bryr sig förmodligen i allra högsta grad, liksom vi som forskar på fåglar. Ovilja att rapportera kommer i någon utsträckning bita på dem, men inte på SOF eller deras typiska medlemmar.

Tittar på fåglar OCH åstadkommer inhibitation som spoilerar Skarvjakten i sthlm län , tror det är 2 år i rad nu

Dom och Miljötalibanerna de Gröna vet inte vilken jag tycker sämst om ...

/P