Publicerat Februari 6, 201610 yr Är det vekligen sant att man skall prova en varg- flytt igen? Jakt och jagare skriver att Strömsundsvargen skall flyttas. Undrar hur många miljoner detta kommer landa på? Och, kan inte folk säga ifrån på skarpen!?
Publicerat Februari 7, 201610 yr Jag skulle då inte klaga om den får ut och åka en sväng. Ju längre desto bättre. Bara det inte blir till Småland. Egoist javisst...
Publicerat Februari 7, 201610 yr En holme i skärgården, så vet de alltid var den är och slipper ha sändare på den.
Publicerat Februari 7, 201610 yr Ta två så blir det en ny Isle Royal för forskarna att sätta tänderna i.
Publicerat Februari 7, 201610 yr Vore lite intressant att spekulera i hur man skulle göra om man vill lyckas med en flytt. Det har ju visat sig vara lite komplicerat att få en ensam varg att stanna där den släpps. Persobligen yror jag man bör släppa den i närheten av en ensam tik. Och gärna med en åtel modell större i närheten.
Publicerat Februari 7, 201610 yr Vore lite intressant att spekulera i hur man skulle göra om man vill lyckas med en flytt. Det har ju visat sig vara lite komplicerat att få en ensam varg att stanna där den släpps. Persobligen yror jag man bör släppa den i närheten av en ensam tik. Och gärna med en åtel modell större i närheten. Bygga ett hägn o samla vargarna där.
Publicerat Februari 7, 201610 yr Det lär ju öka chansen för att de stannar... Men kanske ännu svårare att genomföra!
Publicerat Februari 7, 201610 yr Soft release är väl erfarenhetsmässigt det effektivaste för att få djur att stanna men det fungerade ju utmärkt sist att bara släppa dom så kan ju vara så att junseletiken var jäkligt envis och hade knallat norrut oavsett vilka metoder som prövats.
Publicerat Februari 7, 201610 yr Soft release är väl erfarenhetsmässigt det effektivaste för att få djur att stanna men det fungerade ju utmärkt sist att bara släppa dom så kan ju vara så att junseletiken var jäkligt envis och hade knallat norrut oavsett vilka metoder som prövats. Ja, den tiken var en riktig tjurskalle.
Publicerat Februari 7, 201610 yr Det lär ju öka chansen för att de stannar... Men kanske ännu svårare att genomföra! Bygg ett hägn i urskogen på några 10000 ha o låta dom leva där så kan vargkramarna åka dit o besöka dom.
Publicerat Februari 7, 201610 yr Den skickas säkert hit till värmland ska ni se.. ska tydligen bara finnas varg här
Publicerat Februari 8, 201610 yr Njae. Hans föräldrar flyttades väl till Tiveden en gång i tiden. Så det är väl inte säkert. Jag skulle dock förstå om man ville ha in nya gener mitt in i kärnområdet. Hade jag trott på att vi hade fått hålla nere populationen på rimlig nivå så hade jag nog tom rekomenderat det. Tror dock inte ni har så många platsee för lämpliga revir kvar som inte redan är besatta. Eller ni kanske har ett revir med några generationers damer som just blivit av med en hane? I USA så har ju sådana situationer ibland lett till att den nya hanen parar sig med flera honor. (Tex druid flocken) Vore väl det bästa för de som vill att stammen skall växa så fort som möjligt...
Publicerat Februari 8, 201610 yr Författare Gottland kan den väl inte rymma ifrån. Sällan isen lägger sig...
Publicerat Februari 8, 201610 yr Släpp dem i Stockholm så att balkong biologerna har något att titta på.
Publicerat Februari 8, 201610 yr Tro det eller ej. Jag är egentligen inttesserad av att föra ett seriöst resonemang i frågan. Tror tyvärr inte att humlegården. Djurgården och Lidingö är något att diskutera seriöst. Gotland? Kanske. Men jäklar vad synd om fåraveln...
Publicerat Februari 8, 201610 yr Författare Samma problem för gotlänningarna som för de norska fårbönderna. Spelar det någon roll ;-) Får som får... Måste säga att det är svårt att se seriöst på ännu en vargflytt. Den förra kostade upp emot 18 miljoner. Var fan skall detta sluta?! Samtidigt ville man spara en miljon på att dra in två akutvårdsplatser och halvera ambulans tillgången i Dorotea (grannkommun) med Strömsund. Satans lekstuga (ursäkta uttrycket)! Dessa tjänstemän måste vara dumma på riktigt!
Publicerat Februari 8, 201610 yr En flytt till sällajaktmarkerna är nog den metod som fungerar bäst och billigast. Nu när man tillåter jakt känns det ännu mer absurt att försöka flytta vargar som hamnat i renlandet
Publicerat Februari 8, 201610 yr Tro det eller ej. Jag är egentligen inttesserad av att föra ett seriöst resonemang i frågan. Tror tyvärr inte att humlegården. Djurgården och Lidingö är något att diskutera seriöst. Gotland? Kanske. Men jäklar vad synd om fåraveln... Fördelen med Gotland vore väl att det inte kan bli något vargrevir om man endast flyttar dit en varg (om nu inte den s.k. inaveln har gett vargarna simhud mellan tårna ) - och skulle det bli så kallt att östersjön fryser till is från Gotland och åt något håll så att det når fastland så är nog inte vargfrågan vårt största problem längre... MVH Alias
Publicerat Februari 8, 201610 yr Johan. Vansinne eller inte. Det verkar föras en diskussion i frågan inne på nvv. Vi skulle eventuellt kunna komma med seriösa inlägg. Men det verkar trögt att få snurr på lite vettig info och diskussion i frågan.
Publicerat Februari 8, 201610 yr Författare Jag kanske är rätt negativ men ok! Vem vill ha hem vargen till sina marker? Eller är det bäst att stoppa in den i ett redan befintligt revir där den helt självklart stannar eftersom den accepteras direkt. Bäst så eftersom det blir billigare än att flytta runt den flera gånger. Borde ju då vara ett område fullt med bytesdjur där folk inte är intresserade av jakt och jakten redan är förstörd. Men, vem har sådana marker och i så fall kan tänka sig ännu en varg. Tycker att förslagen runt storstäderna ändå låter vettiga. Många områden i Östeuropa har ju tusentals vargar (och björnar) både i och runt storstäderna som lever i harmoni med människorna där. Det är ett argument jag hört många gånger av bevarandesidan. Så kör på!!! Det blir ju som de vill då. Skitspännade och exotiskt. Vi bor i renbetesland och har fantastisk jakt. Jag är glad över båda delarna och tänker inte välkomna den här vargtussen hem till oss.
Publicerat Februari 8, 201610 yr Författare Så, SERIÖST! Vem vill ha ett stycke genetiskt viktig varg? Går säkert bra med Pm till Naturvårdsverket.... Sorry, för att jag inte kan ta den här cirkusen helt seriöst och utan en gnutta ironi och förlöjligande. Råkade ju bo mitt i och ha koll på den förra föreställningen ;-)
Publicerat Februari 8, 201610 yr Detta är en populär post. Vargflytt neråt av genetiskt viktig varg från renbetesområden är i grunden en vettig lösning, OM VI FICK JAGA DE SOM FINNS NERÖVER! Så länge denna juridiska soppa stoppar jakten i de län som är värst drabbade kommer dylika idéer mötas av ilska, trött ironi, sarkasmer mm. Mitt föräldrahem ligger mellan Hagfors och Filipstad i Värmland. Älgjakten i vårt jaktlag där är för överskådlig tid avslutad. Kalvobs är nere på 4 på 40 man, 7 jaktdagar... 10 000 hektar... Jag är uppväxt med vargar runt gården men på 90-talet var reviret som berörde oss på dryga 100 000 ha och älgstammen stor nog för de 5-8 vargar som höll sig på marken ca 2-4 månader om året. Att hundarna låg risigt till ibland kunde både jag och farsan leva med. Vargen var en riskfaktor men inte ett hot mot all jakt på den tiden. 2001 tillbringade jag 5 dagar i fält tillsammans med länsstyrelsens personal från både Dalarna och Värmland. Som vägvisare/lägerbyggare... Vi följde en flock vargar söder om Leksand i januari. Diskussionerna vid stockelden på kvällarna visade i alla fall då på en förståelse för vargens inverkan på jakten, djurhållningen och livet i glesbygden i mellersta Sverige. Minns bland annat att en kvinna från Dalarna som jobbade åt lst sa att gränsen för vad älgstammen tål kommer ligga på 200-250 vargar i HELA Svealand. Fler så kraschar stammen. Eftersom de faktiska ytorna som vargen kan bebo är mindre än vad folk i gemen inser. Vid denna tid hade Sverige och Norge en gemensam population på ca 100 vargar. Vi pratade även om att jakten måste anpassas eftersom en toppredator kommer påverka bytesstammarna på flera sätt. Både numerärt och fördelningen mellan vuxna och unga djur mm. Så här i efterhand visar väl verkligheten att hon nog var ganska rätt ute. Eftersom livet fört mig norrut så slipper jag vargen numera men jag ser med sorg i hjärtat vad som händer i Värmland. Vad tycker jag om vargen då? Nollvisionär? Nej. Jag anser att en vargstam på ca 200 individer i vårt land är rimligt. Vart ska de vara då frågar sig säkert någon? Tyvärr ser jag väl ingen annan utväg än att mellersta Sverige får dra det tunga lasset även i min utopiska värld. Men jakt måste vara det bästa verktyget för att hålla dem både utspridda, skygga och accepterade. I en sådan värld kan de få ge en genetiskt viktig individ förstaklassbiljett neröver om det innebär hårdare jakt i det område den ska släppas så hans gener får bättre möjligheter att verkligen spridas. Jag ger mig sällan in i diskussioner om varg på nätet men på det här forumet tycker jag att jag kan skriva lite av vad jag tycker iallafall!
Publicerat Februari 9, 201610 yr Så, SERIÖST! Vem vill ha ett stycke genetiskt viktig varg? Går säkert bra med Pm till Naturvårdsverket.... Sorry, för att jag inte kan ta den här cirkusen helt seriöst och utan en gnutta ironi och förlöjligande. Råkade ju bo mitt i och ha koll på den förra föreställningen ;-) Jag kan ta den, men det är lite fullt härikring så vi skulle behöva skjuta av ett tiotal vargar först...