Publicerat Februari 9, 201610 yr Förstår att frågan var seriös. Tyvärr har jag svårt att förstå vad vargen har att tillföra, visst kan man fråga sig om vi har rätten att bestämma vara el inte vara. Men en landsbygd som redan har det svårt genom vårt politiska läge ska ej behöva uppleva ytterligare motgångar. Dock tror jag som många andra att vargen är här för att stanna, och visst kan man nog få till ett samspel mellan varg och människa. Men lösningen är inte att konstant köra över och ignorera lokalbefolkningen i viktigare frågor. Detta motarbetar mer än det hjälper i enligt mig. Flytta istället ner frågan på en mer lokal nivå och låt de som drabbas få en större plats när det kommer till att förvalta och hantera denna vargen.
Publicerat Februari 9, 201610 yr Det är väldigt lätt att bli både negativ och ironisk när det talas vargförvaltning. Jag tvivlar dock på att det gagnar oss. Att tömma ett revir mitt i smeten för att plantera in den där, vilket Teffek verkar vara inne på , skulle jag dock vilja påstå är ett ganska bra förslag. Sedan kan man spekulera i om man skall spara en hona eller två. Och om det i så fall skall vara alfan eller ej. Vore ju synd om ett så bra förslag inte når fram till de som är ansvariga för planerna...
Publicerat Februari 9, 201610 yr Frågande o vetande. För att förtydliga. Jag är absolut inte rätt man att förklara för dig eller någon annan, inte ens mig själv, vad vargen har att tillföra. Vad jag är ute efter är att anpassa mig till vissa politiska beslut som jag ej finner troligt att förändras och att i den contexten något försöka minska de negativa följderna av att ha en livskraftig vargstam.