Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat

Flera björnar på marken har rapporterats, fler än förra året och i år blir det samjakt med jaktgrannarna också :)

• 4 weeks later...
  • Svar 452
  • Visningar 61,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

• Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

• Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En skjuten i Tjäruträsk n delen av Kalix kommun.
En enl. rykten i Vändträsk, Bodens kommun. Har den ej bekräftad.
En kompis var hundförare vid den här björnjakten.
70-80 kg björn.

20160821.jpg

Grattis till skytten!:thumbsup: Jag vet vem det är.:)

Publicerat
  • Författare

Orättvist att vissa måste passröja medans andra är ute i skogen o jagar nalle o leker.;):lol:

• 2 weeks later...
  • 4 months later...
Publicerat
  • Författare
5 minutes ago henke67 sa:

http://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/viltskadecenter/Inventering/bjornspillningsinventering/bjornspillningsinventering-2015/

Några veckor skrev de 01-23. Borde alltså vara nära nu...

(Har för mig jag skrivit detta i en annan tråd men hittar det inte. Kanske var på FB... 

Norrbotten har dom lovat svar framåt vårkanten el. försommaren.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6556959

Publicerat

1551 Prover.

Jämtland +Västernorrland) var tydligen ca 6000. Skall bi riktigt intressant vad man kommer fram till.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago henke67 sa:

1551 Prover.

Jämtland +Västernorrland) var tydligen ca 6000. Skall bi riktigt intressant vad man kommer fram till.

Jepp o länet är stort. Det var många prover som ni samlade ihop på 2 län. Skulle vi lyckas med att plocka skit över hela länet så skulle Sveriges befolkning behöva gå drevkejda från norr till söder o från öster till väster.:rolleyes: Jag vill inte gissa på hur mycket av BD som inte är inventerat efter björnskit men det är många mil2. Ja visst ska det bli det! Vi får se om det stämmer som landshövdingen säger att stammen för ha skjutits ner till en lagom stor stam som inte ska störa rennäringen alltför mycket i fortsättningen.

Publicerat

Blir björnjakt i år igen, förra året lyckades vi få omkull en nalle så hoppas väl att vi gör likadant i år :)

Publicerat
  • Författare
32 minutes ago hubler sa:

Blir björnjakt i år igen, förra året lyckades vi få omkull en nalle så hoppas väl att vi gör likadant i år :)

Härligt!:D

• 2 months later...
Publicerat

För min del blir det premiär att jaga björn i augusti. :)

Testade hunn i björnhägn i måndags och det gick över förväntan, så då beslutade jag mig för att åka upp (ingen idé att åka och jaga om hunn hade varit livrädd för björnarna/inte varit intresserad av att skälla på dom).

Tur att veckorna går snabbt så att den dryga våren/sommaren snart är över! :)

Publicerat

Här blir det lite återupptagning av björnjakt, har fått mark utanför Malung och ska väl upp då och se om unghunden kan reta upp någon björn. Jagade björn typ 2012 och 2013, var förvisso med på en björnjakt förra säsongen också men det var bara en förmiddag så det räknas inte.

Publicerat

Tisd kväll fick jag sällskap på bockjakten av en medelstor mörk nalle i över en timma. Den låg å åt på något å va kvar där ca 200m bort då jag gick till bilen... 

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago HuggyBear sa:

Tisd kväll fick jag sällskap på bockjakten av en medelstor mörk nalle i över en timma. Den låg å åt på något å va kvar där ca 200m bort då jag gick till bilen... 

Trevligt sällskap!:thumbsup:

Publicerat

Ja de e kul å se dom...  Andra gången jag se björn på bockjakt. Va 2 år sen sist...

Höll räkningen på hur många jag sett sen första gången jag såg björn 93 eller 94 men numer vette friden... :rolleyes: Finns många av dom men ändå äre tillfälligheterna som gör att man få ögonen på dom... Som närmas va jag bara 2m från en som jag å Lejon lyckades väcka i idet (läs gammalt vindfälle) 2015 :ph34r: Men de gick också bra då den sprang ut å tog åt andra hållet me hunn efter...

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago HuggyBear sa:

Ja de e kul å se dom...  Andra gången jag se björn på bockjakt. Va 2 år sen sist...

Höll räkningen på hur många jag sett sen första gången jag såg björn 93 eller 94 men numer vette friden... :rolleyes: Finns många av dom men ändå äre tillfälligheterna som gör att man få ögonen på dom... Som närmas va jag bara 2m från en som jag å Lejon lyckades väcka i idet (läs gammalt vindfälle) 2015 :ph34r: Men de gick också bra då den sprang ut å tog åt andra hållet me hunn efter...

Jag hade ett sådant sällskap under älgjakten här uppe i mitten av 90-talet. När jag kommer ut på passet så ligger det en björnhona på rygg nere på myren o hennes 2 ungar springer runt små myrbjörkar o busar o mellan varven så springer dom till mamman o tar sig en tissetår o sedan full rulle igen.:wub: Det är vid sådana tillfällen man skulle haft en filmkamera med sig o dokumenterat allt i hopa. Jag satt på en mindre höjd ca 25 m ovanför dom så jag hade fin utsikt. :thumbsup:

Publicerat

Sjukt laddad inför höstens björnjakt. Lite knepigt läge då jaktlaget säljer ut björnjakten till ett gäng gästjägare med förbihållet att ordinarie medlemmar också får vara med. Det har i genomsnitt varit två ordinarie som utnyttjat detta. Varav jag en... Den andre är jaktledaren. Som undrade om jag ville ta jaktledarskapet i år. Vilket jag gör mot att jag bestämmer vilket gäng som får hyra in sig. Blir mina 4 närmaste jaktvänner!!!

Ifjol hade vi 4 olika björnar nästan helt bofasta inom våra 2400ha. Och bilder på minst en, troligtvis två ytterligare! Blir att snitsla ut ett gäng nya björnpass i sommar baserat på GPS på hundar på fjolårets älgjakt. (Som blev lite jobbig pga flera björnkontakter)

Publicerat
  • Författare
På 2017-05-05 at 19:38 henke67 sa:

Sjukt laddad inför höstens björnjakt. Lite knepigt läge då jaktlaget säljer ut björnjakten till ett gäng gästjägare med förbihållet att ordinarie medlemmar också får vara med. Det har i genomsnitt varit två ordinarie som utnyttjat detta. Varav jag en... Den andre är jaktledaren. Som undrade om jag ville ta jaktledarskapet i år. Vilket jag gör mot att jag bestämmer vilket gäng som får hyra in sig. Blir mina 4 närmaste jaktvänner!!!

Ifjol hade vi 4 olika björnar nästan helt bofasta inom våra 2400ha. Och bilder på minst en, troligtvis två ytterligare! Blir att snitsla ut ett gäng nya björnpass i sommar baserat på GPS på hundar på fjolårets älgjakt. (Som blev lite jobbig pga flera björnkontakter)

Tydligen är något på G ang. spillningsinventeringen enl. grannforat. Han jagar i Västernorrland.

http://www.rovbase.se/