Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat
4 hours ago HuggyBear sa:

Ja men det är ju inte så konstigt att ni haft det då de kryllar av björn! I år kommer jag inte ringa till någon utifrån då man ändå aldrig få dit nån i tid eller så ha de kommit folk som inte varit ärliga med vad dom egentligen har! Vi försöker med egna hundar så gott de går nu... Me en del extratur så få vi oss en björn ändå.

Vi kan hålla kontakten ändå

• Svar 456
  • Visningar 63,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

• Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

• Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

Publicerat
11 hours ago hobbe sa:

Vi kan hålla kontakten ändå

Absolut! Är ju roligt å veta hur de går... :D

Publicerat
2 hours ago HuggyBear sa:

Absolut! Är ju roligt å veta hur de går... :D

Kommer att köra live rapportering här varje dag när vi har björn på gång B)

Publicerat

Gör så. Ska väl försöka uppdatera lite jag också... :)

Publicerat

Morrr...

Länstyrelsen Jämtland uppger i björnjaktsbeslutet att senaste inventeringen pekar på en Björnstam om 907 individer. Detta är i princip exakt samma som vid föregående inventering. I beslutet säger man dock: -"och sedan dess har stammen fortsatt att minska". 

Detta är lögn och förbannad dikt, inte bara med tanke på att de två inventeringarna visar samma resultat utan ännu mer med tanke på att man även åren efter föregående inventering påstod att stammen var på nedgång! Morrrr

Nåja. Jag jagar i 2b så det finns nog chans i ett par dagar. Sedan har jag nog chans att bli inbjuden längre upp i frostviken om 2b skjuter fullt första / andra dagen...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago henke67 sa:

Morrr...

Länstyrelsen Jämtland uppger i björnjaktsbeslutet att senaste inventeringen pekar på en Björnstam om 907 individer. Detta är i princip exakt samma som vid föregående inventering. I beslutet säger man dock: -"och sedan dess har stammen fortsatt att minska". 

Detta är lögn och förbannad dikt, inte bara med tanke på att de två inventeringarna visar samma resultat utan ännu mer med tanke på att man även åren efter föregående inventering påstod att stammen var på nedgång! Morrrr

Nåja. Jag jagar i 2b så det finns nog chans i ett par dagar. Sedan har jag nog chans att bli inbjuden längre upp i frostviken om 2b skjuter fullt första / andra dagen...

Lägg upp fakta o ställ LST Jämtland mot väggen med dina frågor.:thumbsup: Visst kan man bli förbannd på våra myndigheter mellan varven.:(

Publicerat
  • Författare

Som jag trodde så blir det ingen björnjakt i BD i år p g a alla björnar som har skjutits under skyddsjakten i åro att stammen är på nedåtgående. 42 st är skjutna som jag vet om i länet.

http://www.kuriren.nu/nyheter/extra-ingen-bjornjakt-i-ar-nm4584501.aspx

Publicerat

Är det någon som har koll på hur stor diametern är på träffområdet på frontfiguren på björnpasset.

Jag har för mig att den var ganska liten och nu är det ju plötsligt krav på att träffa. BRA! Men jag blev nyfiken på storlek.

Publicerat

Hur många björnar tror man det finns idag i hela Sverige?

Publicerat
9 minutes ago Buck sa:

Hur många björnar tror man det finns idag i hela Sverige?

Definiera "man"...

Jag säger 3500-4000.

NVV har noga undvikit att presentera nya siffror efter Nov 2016. Och då lät man diagrammet som slutar med nedgången till under 3000 ligga kvar. Trotts att den siffran gäller 2013... Därifrån hämtar då givetvis WWF, Rovdjursföreningen mfl sina uppgifter. Därför skriver de ca 2800.

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago henke67 sa:

Är det någon som har koll på hur stor diametern är på träffområdet på frontfiguren på björnpasset.

Jag har för mig att den var ganska liten och nu är det ju plötsligt krav på att träffa. BRA! Men jag blev nyfiken på storlek.

Är det sagt någon träffbild på fronfiguren? Bara att man ska träffa björnen har jag för mig.

Publicerat

Så här står det...

https://jagareforbundet.se/skytte/Bjornpass/

Sidofigur och Frontfigur 20 meter.

Krav för godkännande: En serie a' 3 skott inom 10 sekunder, samtliga skott inom träffområdena. Först skjuts två skott på sidobjörnen och sedan ett tredje skott på frontbjörnen. Det skall vara 5 meter mellan tavlorna i sidled. Serien får genomföras med stöd, dock ej liggande eller från skjutbänk.

Publicerat
  • Författare

Jag googlade men hittade det inte. Tack henke!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Från dagens Norrbottens-Kuriren:

"Jägarkrav: Tillåt licensjakt
Nu sågar Jägarnas Riksförbund Norrbotten beslutet att avblåsa 
på björn och argumenterar för ett 30-tal björnar borde få fällas
i samband med årets älgjakt. Victoria Kärrman, ordf. JRF Norrbotten,
tror att det kan finnas fler björnar än vad LST:s inventering visade."

Notisen finns inte ute i webupplagan ännu.

Publicerat
På 2017-06-29 at 17:48 lsjonsson sa:

Lägg upp fakta o ställ LST Jämtland mot väggen med dina frågor.:thumbsup: Visst kan man bli förbannd på våra myndigheter mellan varven.:(

Se Svensk jakt... Jag hoppas förbundet tar tag i det ordentligt. Jag hörde en intressant teori om att länstyrelsen har folk som tycker det är roligt med skyddsjakt på våren och därför vill hålla ner tilldelningen. Det är väl inget ni misstänker uppe hos er???

Publicerat
  • Författare
1 hour ago henke67 sa:

Se Svensk jakt... Jag hoppas förbundet tar tag i det ordentligt. Jag hörde en intressant teori om att länstyrelsen har folk som tycker det är roligt med skyddsjakt på våren och därför vill hålla ner tilldelningen. Det är väl inget ni misstänker uppe hos er???

Ok! Ja, det ska jag göra!:thumbsup:

Publicerat

Mycket björnobs på marken :D

Publicerat

Nej det är inte jag som lagt matrester i byfolkets soptunnor. Det finns dock en "gratis" camping ett par hundra meter från gården som visas på Expressen... Mötte länstyrelsens naturbevakares bil idag. Får se om de låter den vara kvar tills i Augusti...

Publicerat

Syftade på björnen. Inte på bilen...

Publicerat

Nu har jag ganska bra koll på vilka soptunnor björnarna (det är troligen två) i byn brukar tömma. Blir att reka när det närmar sig 21:a. Att utnyttja detta kan väl inte vara fel? Om nu inte länsstyrelsen/polisen tar bort dem innan jakten börjar. Att skrämma verkar bara fungera ett par dygn.