Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat
På 2017-06-30 at 12:31 henke67 sa:

Är det någon som har koll på hur stor diametern är på träffområdet på frontfiguren på björnpasset.

Jag har för mig att den var ganska liten och nu är det ju plötsligt krav på att träffa. BRA! Men jag blev nyfiken på storlek.

Jag sköt björnpasset i förra veckan. Var dock aldrig framme vid tavlan, så vet inte storleken exakt. Men den kändes som att cirkeln var 8-10cm i diameter.

  • Svar 456
  • Visningar 62,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

  • Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

  • Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

Publicerat

8 cm är cirkeln på frontbjörnen.

Publicerat
31 minutes ago Teffek sa:

8 cm är cirkeln på frontbjörnen.

Då var inte ögonmåttet helt ute och seglade :)

Publicerat

Sköt björnpasset idag. Det gäller att trycka över mitten i fronfiguren om man skjutit in normalt. Trycker man mitt i så hamnar man typ på cirkelns nedre linje. Sköt med kula/laddning som typ är går som jaktkulorna

Publicerat
6 hours ago MagnusN sa:

Sköt björnpasset idag. Det gäller att trycka över mitten i fronfiguren om man skjutit in normalt. Trycker man mitt i så hamnar man typ på cirkelns nedre linje. Sköt med kula/laddning som typ är går som jaktkulorna

Vilken kaliber och hur har du skjutit in då. Många kalibrar korsar kulbanan ju siktlinjen runt 20-30 m vid normal inskjutning. Se bild nedan på Norma Jaktmatch i 308 win inskjuten med 4 cm överslag på 80 m (mitt i på 175 m) => underslag 11 mm på 20 m. Gäller med kikarens centrumlinje 40 mm ovanför pipans centrum. Att folk 'dippar' omedvetet vid avtryck är ju också extremt vanligt :thumbsup:

308 win jaktmatch ballistik.jpg

Publicerat
På 2017-07-25 at 23:09 henke67 sa:

Nu har jag ganska bra koll på vilka soptunnor björnarna (det är troligen två) i byn brukar tömma. Blir att reka när det närmar sig 21:a. Att utnyttja detta kan väl inte vara fel? Om nu inte länsstyrelsen/polisen tar bort dem innan jakten börjar. Att skrämma verkar bara fungera ett par dygn.

Inget fel i att släppa nära befintliga soptunnor, så länge det är just befintliga och soptunnor nära husen

Publicerat

Jag har dessutom talat om för naturbevakaren att vi tänker göra just så. Han var väldigt reko och berättade exakt hur björnen gått de gånger han släppt hund för att försöka skrämma bort den från byn. Vi diskuterade även troliga områden för daglegor. Måste säga att åtminstone denna naturbevakare ( Håkan Berglund) verkar vara mycket bra att ha att göra med. 

Publicerat
13 hours ago Dr Krall sa:

Vilken kaliber och hur har du skjutit in då. Många kalibrar korsar kulbanan ju siktlinjen runt 20-30 m vid normal inskjutning. Se bild nedan på Norma Jaktmatch i 308 win inskjuten med 4 cm överslag på 80 m (mitt i på 175 m) => underslag 11 mm på 20 m. Gäller med kikarens centrumlinje 40 mm ovanför pipans centrum. Att folk 'dippar' omedvetet vid avtryck är ju också extremt vanligt :thumbsup:

308 win jaktmatch ballistik.jpg

Ja, det har du rätt i, antingen så dippade jag (av egen rörelse eller broms) eller så tryckte jag lågt. Petade in datan i sakos ballistikapp och det är stämmer med ca 1 cm underslag på min konfig.

När jag tänker på det så låg det en smula lågt även i sidofiguren. Har precis börjat skjuta m jägarhjälpens broms som tar ganska mkt uppslag. Kan vara den eller så är det jag. En grej jag märkte var att det inte funkade att skjuta med stöd som var hårt (hand på planka  eller skjutkäpp). då blev det högt i stället. Tror att bössan studsade. Ordnade sig med 2 gevärsfodral under och ett fastare grepp. Ska utvärdera bromsen mer.

Publicerat
  • Författare
6 hours ago otterdalen sa:

Nära nu...

IMG_20170813_185549_514.jpg

Ja, för dom som får jaga björn!:(

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Ja, för dom som får jaga björn!:(

Ja det var ju tragiskt i norr... 

Klen tilldelning här men ändock tilldelning. 

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago otterdalen sa:

Ja det var ju tragiskt i norr... 

Klen tilldelning här men ändock tilldelning. 

Ja visst är det det. Jag har hört 42 o 44 björnar skjutna på skyddsjakt. Visst förstår jag samernas rätt att skydda sin egendom o staten vill inte bet. hur mycket som helst i ersättning för rovdjursrivna renar fast det är egentligen sametinget som bet. ut pengarna (tror jag det är) från sin budget. 

Ja, jag läste det!

Publicerat

Är det någon som har koll på björnläget kring Malung?

Publicerat

Jakt blir ju sällan som man tror. Och det gäller ju inte minst björnjakt. Men jag tycker och tror att det skall vara min tur nu. Undrar om man kan somna innan det är dags att stiga upp...

Publicerat

Är det bara jag som har skitsvårt att hitta uppdaterad info om hur det går. varken SVA eller länsstyrelsernas sidor är speciellt uppdaterade.

Publicerat
  • Författare
33 minutes ago waxin sa:

Är det bara jag som har skitsvårt att hitta uppdaterad info om hur det går. varken SVA eller länsstyrelsernas sidor är speciellt uppdaterade.

Nej, du är inte ensam! Jag vet flera som gnäller på för dålig uppdatering. Så här dålig har det aldrig varit förr om åren.

Publicerat
15 minutes ago lsjonsson sa:

Nej, du är inte ensam! Jag vet flera som gnäller på för dålig uppdatering. Så här dålig har det aldrig varit förr om åren.

Nä precis, inte ens dagen efter är den rätt uppdaterad

Publicerat

Va kaos hos länsstyrelsen Gävleborg också då de va så många som försökte anmäla skjutna/påskjutna björnar samtidigt. 

Publicerat

är väl inget nytt att det barkar åt h-e när det är licensjakt

Publicerat
  • Författare
4 hours ago waxin sa:

Nä precis, inte ens dagen efter är den rätt uppdaterad

Det här årets björnjakt är den sämsta uppdateringen på år o dar vad jag minns.:(

Publicerat
  • Författare
2 hours ago killer_mouse sa:

är väl inget nytt att det barkar åt h-e när det är licensjakt

Så här dåligt har det aldrig varit vad jag minns.

Publicerat

Så var den jakten slut för i år. Det var verkligen upplagt och vi hade flera obsar under jakten. Men icke.

Många bra hundar, trodde vi... Eller jag tror väl det fortfarande men det räckte inte. Hona med tre ungar gör det inte lättjagat. Extra kul med bra samarbete med ett grannlag. De hade tom ett ståndskall ca 3km in på vår mark. Vi hade en hund som drog dit. Men inte vågade sig fram. Då visste vi alla att det var Björn. Men när hundföraren så småningom fick se gångståndet komma fram så var det tre älgar. 

Värsta händelsen var att en hund dog. Det var efter slagsmål, (jag började anklaga mig själv som jaktledare då vi hade lite tätt mellan två hundekipage.) men veterinären har redan uttalat sig om att det var inbyggt hjärtfel. Inget roligt ändå...

Nu funderar jag på beväpning om jag skall trampa fågel i hemområdet för den där honan med tre ungar...

Publicerat
  • Författare

En vecka går fort henke el. rättare sagt 5 dagar. Kul att det blev flera obsar! Tillväxt henke!:thumbsup:

Usch vad tråkigt med hunden!

Ja du det blir inte lätt med beväpning där. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.