Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Dansken

Husqvarna 649 9,3X62 "demobygge"

Recommended Posts

Frank69

Tackar för all info och bilder! clap.gif

En det av det du visar hade jag också kunnat ge mig på...

men hade aldrig vågat såga med en bågfil i pipan... :rolleyes:

Dansken
4 hours ago Frank69 sa:

men hade aldrig vågat såga med en bågfil i pipan... :rolleyes:

Såga pipan med bågfil är busenkelt. Det är sen man bör veta hur man gör :huh:

• Like 2

Ante.
31 minutes ago Dansken sa:

Gamla pipor (och nya för den del) är ofta krokiga- mera eller mindre, men krokiga är dom.. Ofta centrerar inte hålet i loppet heller. Folk vill gärna tro att deras grejer är märkvärdiga- och dom ska ha "en kompetent smed" för att möka med deras gamla skit. Sen läser man (särskilt på grannkanalen) hur denna "kompetenta smed" ska göra "magic" med deras gamla super-duper bössor, och att den samma kompetenta smed absolut inte får använda dubb i pipan när han gängar den : för det har dom hört från en som vet- eller en som har läst det på internet. Att en kullagrad dubb används dagligen tillverknings- industrin på avsevärt mycket dyrare delar än en gammal Husqvarna pipa spelar ingen roll..

Ofta får man kompromissa och hitta på nödlösningar för att fixa till olika problem. Jag gider inte slå av den här pipan för att gänga den- men då dom flesta ska ha så korta pipor i dag räcker dom i viket fall som helst inte genom växellådan på min svarv. Det hjälper inte att indikera upp efter patronläget om pipan inte är rak ut till mynningen: därför gör jag så här.. Ni kommer att se att det blir bra ändå. Jag har haft pipor som har varit SÅ krokiga att jag har fått sätta upp dom med "släng" i chucken för att få dom yttersta 2 decimeter av pipan att  "se ut" att gå rakt för att projektilen ska gå ut "i mitten" av ljuddämparen. I början jag gängade pipor vart jag alldeles förskräckt när jag såg sånt och ringde till folk och undrade om jag skulle fortsätta. Nu gängar jag och låter folk tro att  "gamla Bettan" är bra. Ofta skjuter dom utmärkt ändå- och vad folk inte vet har dom inte ont av. "Kröningen" som jag gör med Granlundaren blir bättre än det var från början (allt blir bättre än det var från början)

Den här pipan var förvånande rak- och hålet centrerade av någon anledning också, så den fick  en M14X1 gänga på följande vis:

IMG_33851.jpg

20160521_192325.jpg

20160521_192637.jpg

20160521_193101.jpg

20160521_193314.jpg

20160521_193318.jpg

20160521_194015.jpg

20160521_194209.jpg

20160521_195209.jpg

20160521_195545.jpg

20160521_200217.jpg

Du glömde bilden med gängsnittet? ;)

• Like 2

Frank69
8 hours ago Ante. sa:

Du glömde bilden med gängsnittet? ;)

Hoppas du skojar... gängor skär man i en svarv... (syns på bilderna)

Ante.

Jo jag skojar :P

Wizard
5 hours ago Frank69 sa:

Hoppas du skojar... gängor skär man i en svarv... (syns på bilderna)

AMEN! (har fått en bössa förstörd av en klåpare som "lovade skära gängan med svarven" men sket i det hela och tog ett gammalt gängsnitt och skar den fulaste och med glappande gänga du någonsin sett på en bössa...)

Skitbra tråd Dansken!!! :wub: 

• Like 1

Frank69
3 minutes ago Wizard sa:

Håller helt med! :thumbsup:

Kul när trådar håller en så hög klass!

• Like 1

Joacim
1 hour ago Wizard sa:

AMEN! (har fått en bössa förstörd av en klåpare som "lovade skära gängan med svarven" men sket i det hela och tog ett gammalt gängsnitt och skar den fulaste och med glappande gänga du någonsin sett på en bössa...)

Det var det värsta jag hört - gängsnitt är ju ett av guds sju underverk, de andra är lim, nerjtråd, 5-56, rumpor, bröst och vapen ;)

Mvh J 

Dansken

Blank havsöring, svartkrut, Jim Beam, Barbecue ribs, 426 Hemi, Turkisk valnöt och Australian Cattledogs är 7 underverk...

Vilken kolv ska mekanismen läggas i? Jag får dåligt med förslag på om det är någon som vill se något speciellt typ: "How to..."

hs_merkel

Jag röstar på den mörkbruna i laminat. Kul att följa!

S

Frank69

Ja, av de nyare är den mörkbruna laminatstocken snyggast.

Kanske är en syntetstock mera praktisk/oöm.

Wizard

Även jag röstar på den mörkare laminatstocken. Är ju själv brukare av laminatstock framför valnöt sedan många år tillbaka med min Sako 85 och jag är fortfarande lika nöjd med den i dag som när jag klämde på den första gången. Tycker faktiskt att det estetiskt är helt ok också om man jämför med en billig valnötskolv. Exhibition grade är givetvis skitsnyggt, men på ett bruksvapen? Nja, då är det bättre med det som är stabilast och kommer att funka i alla lägen tycker jag.

Plastkolvar har jag däremot sådär känsla för men det beror nog på alla spräckta plastkolvar jag har sett efter de inte inpassats korrekt och samma sprickbildning som du påvisade ett par inlägg längre upp har jag sett på flera HVA 9.3x57 efter de stockats om - med billiga plastkolvar skall jag tillägga...

ahlbjo

Trevlig tråd! Jag röstar på den ljusa laminatstocken. Då får du anledning att betsa den i någon fin färg :), tex blyertsgrå.

Joacim

Röstar också på den mörka laminatkolven. 

Frank69
1 hour ago ahlbjo sa:

Trevlig tråd! Jag röstar på den ljusa laminatstocken. Då får du anledning att betsa den i någon fin färg :), tex blyertsgrå.

Det har jag gjort på ett tävlings luftgevär (Feinwerkbau 602)003ab.jpg

• Like 1

Dansken

Alla kolvarna är hyggligt enkla att passa in. Boyd's kolven ska i stort sett bara vara att lägga i mekanismen med ytterst lite arbete annat än för pipa, säkring, trycke och om man vill ha ett annat underbeslag. Boyd's kolvarna för m/98 finns med urfräsning för 2 olika pipor: #1 barrel channel, och military barrel channel. Den här 649:an är varken eller. Military barrel channel hade varit bättre för denna: militära pipan är cylindrisk och avsmalnar i steg. 640 pipor på bössor tillverkade efter 1948 har pipor som avsmalnar hela vägen. Det är sånna kolvar alla 3 jag har- en military hade blivet bättre.. Detta är vad står till buds nu- det är svårt att få ut kolvar ur USA nu när dom har kommit 100US$ i pris.

Boberg skämde bort oss här i Sverige då han fortfarande höll på med tillverkningen: Mycket välgjorda grovfräsningar till "rätt pris" som vissa säger. En annan styrka var att han nästan kunde ta fram ämnen till vilken modell man önskade- och i nästan vilken utformning man ville ha- om man hade tid att vänta så löste Boberg biffen.

Hogue kolvens inpassning är en "drop in" installation

Laminat är lite lurigt att göra en snygg inpassning: När man håller på med finliret med märkfärg och små skrapor kan träet lätt flisa lite i kanten då det är tvärträ åt alla jäkla håll. Det där med "att bara köra ut med en Dremel och plastbädda" är fy-fy ord i min värld. Att laminatkolvar bör bäddas kan vi vara överens om- men det ska bort så lite trä som möjligt.

Jag kör vidare på den mörka laminatkolven- det är en "finished" Boyd's kolv. 

Dansken

Då ska jag hitta på vad bössan ska användas till: Jag gillar att göra specialgrejer och få "uppfinna" lite.. Har gjort en del eftersöksbössor till exempel. Då har jag fått en uppgift från ägaren: si och så ska det vara, den dämpare, rembyglar sitta där- och den lamphållare.. Då kan jag "leka" utifrån dessa krav. Det känns inte kul att montera öppna Recknagel riktmedel, lamphållare passad för en Havana och lull-lull, och det sen visar sig att den ska göra om till ren pipa och benstöd.. Jag skulle också kunna passa in ett öppningsbart ledat underbeslag från en Voere 98 som jag nyss hittade i "bra-å-ha" lådan- men om han som ska ha bössan ska jaga något med hörntänder, man, krumma horn- eller betar  är det kanske inte så lämplig att ha öppningsbart underbeslag med "inside the bow" release om man oaktat kommer åt öppnaren samtidigt som "något ilsksint" (inte svärmor) kommer rusande mot en, och det sista man hör i livet är när dom 3 patroner i magget landar framför ens fötter... Då är det bättre med fast magasinbotten. Ska man sätta sig i vakojan bakom lagår'n och vaka gris- och ringa till någon annan om grisen går iväg- då behöver man ingen säkring som låser slutstyckshandtaget...

Ska det vara flagga och / eller sidosäkring? snabbfästen? skena för mörkersikte? Hjälp mig lite mera

Någon får fan ta över bössan och bestämma hur den ska se ut

Frank69

Beslutsångest??? :D

Något jag har lärt mig är att hålla mig från "allround bössor"... de är inte bra till nått.

Så mitt tips är att anpassa och optimera vapnet till någon specifik jaktform.

Då har man ett vapen som är 100% rätt och som man blir glad av att plocka ut från vapenskåpet.

Vapnet skall göra sitt jobb utan att man behöver reta sig på något, tänka på hur man använder det eller anpassa sig till vapnet.

Tillverkar du t.ex en hundförarbössa så är det bra att man tänker igenom alla moment från att det hänger på axeln tills det används.

Dansken

När man har arbetat med X-antal Boyd's kolvar (har ingen aning om hur många) börjar man känna igen några "symptom" och funderar över att man kan se vem som har slipat till dom. Det är f.ö. en gåta för mig hur man kan sälja så fina kolvar för runt 100US$ ut till kund. Man måste göra en helvetes massa av dom- och det kan inte vara lång "mannatid" på varje om det ska gå ihop sig... Att få i en Mauser mekanism är i det närmaste "drop in". Dock ska man vara observant och se VART det tar i- och inte bara trycka ned mekanismen- spänner det kommer laminaten att spricka fast man plastbäddar...

Det där med att "känna igen" kolvarna ser jag på att dom är olika slanka och "smäckra" och en del är lite kantiga (den här är en sån. Jag misstänker det står ett helt gäng Mexikaner vid bandputsar- utan andningsskydd och slipar för brinnade livet- för att "hålla personalkostnaderna nere".

Här är ställen det "tar i" . Det är inte mycket, men nog till att det spänner- FAST man kan klämma ned mekanismen.

Jämför även kolvens kantighet med den jag tidigare har rundat till lite nättare- och nätskuret: bara för att jag kan :D

P1020036.JPG

P1020037.JPG

P1020041.JPG

P1020042.JPG

P1020043.JPG

P1020044.JPG

• Like 2

Dansken

Nu ser det ut så här:

Det blir lite luft mellan trä och pipa mellan pipmutter och siktesbas då denna kolv är avsedd för " #1 barrel channel"

Anledningen till att underbeslaget inte räcker fram är att den "fits all".. Till exempel Husqvarna 146 har låsskruven framför lådskruven - och blir lite längre: den passar exact i urfräsningen..

Dom är säkert rädda för att bli stämda om den inte skulle gå i .....

P1020045.JPG

P1020046.JPG

P1020047.JPG

P1020048.JPG

P1020049.JPG

P1020058.JPG

P1020059.JPG

P1020060.JPG

• Like 2

Dansken

Warne baserna blev skapligt raka och parallella- men på sista bilden syns hur mycket det skiljer till siktesbasen tack vare att hålen var borrat lite snett uppe på lådan

P1020033.JPG

P1020056.JPG

P1020057.JPG

• Like 1