Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE


https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Dansken

Husqvarna 649 9,3X62 "demobygge"

Recommended Posts

ahlbjo

Röstar för flush cups både på undersida och högersida så att man kan variera bärsättet efter behov.

 

Klart det ska vara justerbar kolvkam! Varför ska man ha bra kindkontakt bara på hagelvapen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken
34 minutes ago MarkusR sa:

Riktigt fint :)

min 338 är också en M98 i en likadan stock, jag gillar vad du gjorde med stocken bakom/runt lådstjärten , runt, smidigt och snyggt där den är kantig och klumpig i original. Vad använder du för ytbehandling på laminatet?  Jag har svårt att hitta något som liknar originalfinishen.

Jag kommer att matta ned hela kolven och köra med True-oil.

33 minutes ago ahlbjo sa:

Röstar för flush cups både på undersida och högersida så att man kan variera bärsättet efter behov.

 

Klart det ska vara justerbar kolvkam! Varför ska man ha bra kindkontakt bara på hagelvapen?

Du menar väl vänster sida? Annars får man slutstyckshandtaget i ryggen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
ahlbjo
19 hours ago Dansken sa:

Du menar väl vänster sida? Annars får man slutstyckshandtaget i ryggen..

Jo, vänster blir det så klart. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

Kolvkam var det....

Vi kör "snikvarianten" som endast blir justerbar i höjd... Att tänka på innan man börjar: Se till att slutstycket går HELT tillbaka utan att ta i kolvkammen när den är uppe. Täck kolven med målartejp- detta för att märka upp på, för att skydda ytan, och för att träet flisar sig mindre när man borrar och sågar- särskilt på sågbladets "utgångs-sida". Få någon att se på att du vid anlägg med bra bild i siktet inte har kinden i närheten av kanten på kolvkammen: detta kommer att bli irriterande vid skytte.

Jag använder M10X1,5 bult till "pelare". Då ska man borra 8,5 mm för att skära gängan. Stålbussningen på borren är för att centrera hålet för bulten- stoppa ned den i hålet för att styra- den kommer upp med spånerna. Hålet i kolven för frigång borrar jag upp till 10,2 mm  så det inte klämmer om det blir regn och blött (och DET blir det) Använd mjuka träbitar för att inte klämma märken i kolven. Borra allt i samma uppsättning så hålen blir parallella- annars klämmer det och går inte upp och ner mjukt och fint.

Träbiten på bakkappan är för att hålla kolven rakt mot bordet på sågen för att få skarven rak. Tveka inte, tryck inte- skär lugnt och fint, men beslutsamt och följ linjen så gott det går.

 

P1020141.JPG

P1020142.JPG

P1020143.JPG

P1020145.JPG

P1020146.JPG

P1020147.JPG

P1020148.JPG

P1020149.JPG

P1020150.JPG

P1020151.JPG

P1020152.JPG

P1020153.JPG

P1020154.JPG

P1020155.JPG

P1020156.JPG

P1020157.JPG

P1020159.JPG

P1020161.JPG

P1020163.JPG

P1020164.JPG

P1020165.JPG

P1020166.JPG

P1020167.JPG

P1020168.JPG

P1020172.JPG

P1020173.JPG

P1020174.JPG

P1020175.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

Det var en snål fan... nu får jag inte ladda upp fler bilder... Vad gör jag nu då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
TekDr

Ser så kalt ut utan nätskärning. Blästrade greppytor kanske vore nåt? Ger rätt gött grepp ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wizard
20 minutes ago Dansken sa:

Det var en snål fan... nu får jag inte ladda upp fler bilder... Vad gör jag nu då?

På forumet? Hmm, jag har tagit till ganska mycket där så det får jag i sådana fall skruva lite mer på då...

Prova igen så får vi se om det funkar. Det är synd om ni inte kan arkivera viktiga bilder här i en serie eftersom de annars tids nog försvinner om man laddar upp dem hos 3:e part.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken
15 hours ago TekDr sa:

Ser så kalt ut utan nätskärning. Blästrade greppytor kanske vore nåt? Ger rätt gött grepp ;)

Det är ett mycket tidskrävande arbete att nätskära det förbannade spillvirket (ursäkta- laminaten...) Träet går åt olika håll och limfogarna är hårdare än trävirket så det "reser iväg" när man skär, dessutom sliter det otroligt hårt på verktygen...

Det blir ingen hög timpenning på det om man säger så... Sliter på gubben med dessutom

En bra lösning är att skära en "outline" på ett mönster man vill ha på greppytorna- och tejpa utanför. Sen sprutar man på lack och strör sand av en önskat grovlek på medan lacken klibbar- och lackar några varv ovanpå. Då får man en lagom skrovlig greppyta utan att den blir för "vass" för händerna. Det kan bli ganska snyggt- och bra- man kan även färga det så det bryter av...

Den här Boyds kolven nätskar jag åt mig själv- bara för att jag kan- men något mera sånt jobb är inte inplanerat inom överskådlig tid :rolleyes:

P1020198.JPG

P1020199.JPG

P1020200.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken
1 hour ago Wizard sa:

jag har tagit till ganska mycket där så det får jag i sådana fall skruva lite mer på då...

Prova igen så får vi se om det funkar.

Det funkade :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
kaka

Lite sent ute. Men vore kul att sett dig utgå från en blind färdig kolv med hjälp av handöverfräs, dremel, stämjärn, fil och slippapper. För oss som inte har någon maskinpark men kanske en bänk med ett dåligt skruvstäd. 

A

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

Han utan maskinpark och som har en bänk och ett dåligt skruvstäd bör nog börja med en Boyds kolv ;)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

Fick brev från Bössmakaren i dag.

Ska svarva upp ringen i morgon så kornfoten går på pipan, och fräsa och passa in bakre siktet. Jag har valt gula triangeln och ett rött "Lumifix" korn: Det är dom som är enklast och snabbast "att hitta" . Valet står i många fall mellan "fönstervisiret" och den gula triangeln- men gula triangeln verkar mest populär just nu till yngre grisjägare för närstrid...

P1020213.JPG

P1020214.JPG

P1020102.JPG

P1020101.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
OINK

Kul att följa detta.

Jag tycker att man ska ha lampan på siktet. Slipper sladdar, och slipper en eventuell förändring av träffläget om man tar av/sätter dit lampan. Jag begriper inte varför en del ska ha lampan längst fram på pipan och sen en sladdjävel med brytare i. Som i regel ej är av typen av/på utan man måste hålla in knappen för at få ljus. (Men det är väll en annan diskussion. :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ante.
9 minutes ago OINK sa:

Kul att följa detta.

Jag tycker att man ska ha lampan på siktet. Slipper sladdar, och slipper en eventuell förändring av träffläget om man tar av/sätter dit lampan. Jag begriper inte varför en del ska ha lampan längst fram på pipan och sen en sladdjävel med brytare i. Som i regel ej är av typen av/på utan man måste hålla in knappen för at få ljus. (Men det är väll en annan diskussion. :) )

En diskussion som heter öppna riktmedel ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
OINK
22 minutes ago Ante. sa:

En diskussion som heter öppna riktmedel ;) 

Ja det finns ju dom som skjuter med dom också ja. :blush:   Tänkte inte på det.... 

(Åsa-Nisse. :P;)

 

EDIT: Finns ju dom med kikarsikte som har lampan i fram o sladdfan. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
killer_mouse

Eventuellt Lampan ska monteras på avsedd rail fram på stocken varken på Kikaren eller pipan 

Sen tänder man ju inte lampan förrän man ligger i målet :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

Det blir nog något i den här stilen, fast en dubbel picattinny: en åt varje sida... Folk ska ha så mycket kameror och skit på...

Monterat så här kan man trycka på knappen med tummen och slipper sladdar och skit.. Man slår inte heller pekfingerknogen i skenan eller lampan när den kommer från en bit... Och det sitter FAST...

P1010280.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6mm rem

Trevligt prodjekt , men en sak jag aldrig förstått är varför bäddningen är av skim typ så fort en boyds monteras. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

Vad menar du med skim?

Share this post


Link to post
Share on other sites
faxe

Visst skall lampan sitta på pipan eller dämparen om man har just dämpare monterad:yes:. Jävlar vad störande det annars är när ljuset reflekteras i dämparen när det är kolsvart ute:devil:.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6mm rem

Skim/skinn = tunn bäddning .

trodde det var vanligt i typ hs kolvar men ett stort no no i trä/laminat 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken
2 hours ago 6mm rem sa:

Skim/skinn = tunn 

Oki- jag vill ta bort så lite trä som möjligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6mm rem

Jag upplever tunna skickt av epo-bed som väldigt skört om man inte har väldigt stumt matreal bakom typ aluminium . 

Minns tydligt en tråd med en 10.75a i en boyds som inte höll . 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...