Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 649 9,3X62 "demobygge"

Featured Replies

Publicerat

Såg ju denna tråd nu så det är väl försen men jag hade helst sett hougekolven  på denna -_-

• Svar 143
  • Visningar 36,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Spänntanden är ofilat- hurra Nästa steg blir: kapning, gängning och val av kolv..

• Tillbaka till aluminium biten: "Dansken goes tactical".... Lampan sitter således att man når knappen i bakänden med tummen. Inga sladdar eller annat skit behövs. Lampan sitter FAST. På fäste

Posted Images

Publicerat
  • Författare
På ‎2016‎-‎06‎-‎11 at 13:17 6mm rem sa:

Minns tydligt en tråd med en 10.75a i en boyds som inte höll . 

Det hade inget med bäddningen att göra: Träfibrerna slets av vid botten av rekylklacken och rakt ut genom hålet till "pinnen" som är borrat igenom för att hålla ihop kolven- och rakt ut till magasinsbrunnen- i detta fall fungerade den som en brottanvisning i stället. Boyds kolven i fråga var inte kryss-laminerat- utan fibrerna låg åt samma håll. Hade bäddningen varit tjockare i ovanstående fall hade det varit ännu mindre trä kvar.

Publicerat

Ja så kan det iofs tänkas vara. 

Fast min "teori" angående boyds kolvar är att dom är som sagt lite mjuka och dom har en tendens att svikta lite i rekylögonblicket( genom det du säger om lamineringen) och genom att bädda tjockt så styvar man upp  rekylupptagningsområdet. Inbillar mig att bäddningen är starkare än laminaten i just boyds kolvar. 

Publicerat

Riktigt fint bygge, påpekat det tidigare men känns som att den växer hela tiden och utvecklas. Bara att lyfta på hatten:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
På ‎2016‎-‎06‎-‎13 at 07:27 6mm rem sa:

Ja så kan det iofs tänkas vara. 

Fast min "teori" angående boyds kolvar är att dom är som sagt lite mjuka och dom har en tendens att svikta lite i rekylögonblicket( genom det du säger om lamineringen) och genom att bädda tjockt så styvar man upp  rekylupptagningsområdet. Inbillar mig att bäddningen är starkare än laminaten i just boyds kolvar. 

Hur skulle en tjockare bäddning förhindra detta? Detta är 10,75'an i fråga

020_zps9166cd42.jpg

015_zpsffd705ae.jpg

013_zpsa313ff8f.jpg

012_zps094376e0.jpg

011_zpsd671b9ae.jpg

010_zps9bf18291.jpg

008_zps96de35c6.jpg

007_zps388490c9.jpg

006_zps6bfb30ef.jpg

005_zpsee2c52b5.jpg

001_zpsf50fdad0.jpg

Publicerat
  • Författare

Det hamnade ett Timney Featherweight trycke (som jag hittade på tavlan) på bössan i dag :D

Det blir en helt annan grej........

Det måste gå att bättra träffbilden avsevärt nu med det- och med ett riktigt sikte.

Publicerat

Tja boydskolvar är ju svagare och mjukare  än bäddning. 

Bäddade en ganska nasty m98 416taylor i en boyds prarie hunterkolv.  minst 7mm tjockt . Den är relativft stum, satt iofs en alu pelare under tangen med. 

Publicerat
  • Författare
10 hours ago 6mm rem sa:

Tja boydskolvar är ju svagare och mjukare  än bäddning. 

Bäddade en ganska nasty m98 416taylor i en boyds prarie hunterkolv.  minst 7mm tjockt . Den är relativft stum, satt iofs en alu pelare under tangen med. 

Har du tagit bort så mycket trä bakom rekylklacken att du har 7 mm tjock bäddning?

Publicerat

Med filosofin att det som inte kan röra sig kan heller inte spricka. 

Publicerat
  • Författare

Men du har en övergång mellan plasten och träet- den flyttar du bara en liten bit, och har ännu mindre trä kvar. Det enda som håller ihop är träfibrerna. Plasten är bara fyllnad

Det där tror jag inte på att det håller för en .416

Publicerat

Man lär väl få höra om den spricker skulle jag tro. 2år sedan dock

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Någon som är intresserat av att starta ett liknande projekt? Jag har "hittat" en sen 649 med den nya pipan och med 1600 säkring. Ett mycket fint objekt till en hogslayer bössa.... Hinner lagom bli klart till jakten

1000 spänn

Publicerat
  • Författare

Någon undrade om att lägga en bössa  i Hogue kolven... Det är inte ens roligt: Gjorde det med en likadan i dag, och det är bara att "plumpa den i kolven" och dra åt skruvarna. Sen är det klart..

Däremot är den andra bössan borrat för sidomontage. Det ska jag visa hur man lägger igen så det knappt syns. Det är en civil FN låda utan tumurtag eller spår för laddclips. Det är helt perfekt att den har sidomontage: Det är bara att lägga igen hålen- för då har ingen trögskalle borrat snett uppe på lådan- man börjar med ett "oskrivet blad". Det ska en skena på den. Mera kommer..

Publicerat

Jag har en oborrad M98 (10,75x68) som det naturligtvis ska på kikarfästen i någon (snabb) form. Är lite inne på ett vridmontage men är naturligtvis lite nyfiken på vad du rekommenderar. Tanken är att kikare används till vak och öppna (som också behöver en uppgradering) för eftersök. 

Publicerat
  • Författare

Det där är ett dilemma.

Är det en gammal original Mauser med Gravyr på pipmuttern? Då BÖR jag säga: Borra den inte- låt den få vara original.

Samtidigt ska vapnet kunna användas- att ha en relik i ett skåp har inget värde. Det är DIN bössa, du har köpt den och betalt den, du lever här och nu.

Hur mycket är bössan värd? Vilket skick är den i? Och hur mycket kan/ vill du lägga på att få ett montage? och hur mycket får dom öppna riktmedel kosta?

Ska du gå tids- och stilenligt är det ett hakmontage som gäller. Ett fyrfots ska du ha...

Ett nytt Apel vridmontage ser bra ut och har lite klass. Dom finns med flera olika (finurliga) låsnings-system

Ett par stålbaser och Warne QD eller Leupold QRW ringar gör precis samma nytta till mycket lägre kostnad- men passar varken i tid eller stil.

Alla 3 alternativ är hållfasta och håller träffpunkten vid av och på montering om dom är rätt utförda.

Publicerat

Jag tror inte att bössan är värd så mycket. Har ingen koll på på pipmuttern och gravyr, men det är en K98 och originalkolven var milt sagt av det enklare slaget med stålbakkappa. Jag gav en tusenlapp för den. 

Är inte så tidsenlig just nu då den är iskruvad i en Houge så det är väl egentligen inte högsta prio just nu. 

Har Warne Qd på två andra bössor men i betydligt klenare kaliber och det har funkat hyfsat bra att ta av kikare men en viss träfflägesändring tycker jag att det blir ibland, men det kan ju bero på han (Alltså jag) som gjort övrigt montage. 

Det vore ju lite praktiskt om det funkade då det går att flytta kikare mellan flera bössor, men det får inte bli på bekostnad av att träffläget förändras. 

Hade tänkt satsa på Recknagels öppna, såg ett blad som är genomskuret eller vad man ska säga som verkar vara trevligt om det blir snabba skott. 

Publicerat
  • Författare

Drevjakts-sikte..

Fredrik satt och spånade att han skulle ha ett billigt drevjakts-sikte. Vi kollade på några Svenska importörer som säljer lågprissikten med deras eget namn på. Då man vet att dom är gjorda i Kina- med samma halvmåne fot på belysningsratten- och då jag vet vad det lägsta pris segment av sikten kostar i Kina ( bland annat från fusk- Leupold'arna som jag sköt sönder på grannkanalen) frågade jag varför han ville stoppa 3000 kronor i någons ficka för att få något som ändå är skit? Vi beställer ett direkt i Kinesien....... Det lät OK tyckte han

I min kompis' Ali's mångfald hittade vi ett som verkade hyffsat till "rätt pris".. Vi snackar inte ett sikte med någon annans namn som ska säljas på Blocket med text "säljer nu mitt fina Leupold som brorsan hade med från USA då det inte passar mig" för att lura sparpengarna av någon blåögd sate.. Vi beställde ett billigt sikte för vad det var....

Siktet kom hem- och det var en mycket positiv överraskning. Satte det på Fredriks drevjakts bössa och det funkade över all förväntan, så jag beställde ett par till. Nu ska jag göra en utförlig test av ett själv- Freddes pappa ska ha det andra.

Siktet kostar mindre än 800 kronor hemma- trots att dollarn är dyr.....

Så här är det: Klar och tydlig bild och kantskärpa (nu är allt med referens till priset) Frontlinsen sitter skruvad i och inte kletat med en ring och Silicon som på fusk-Leupold'arna. Riktmedlet kunde jag inte fota, men det är 3 streck och en belyst ring och en liten prick i mitten (typ på bilden på locket över höjdratten) går bra att precisions skjuta med. Distinkta 1/4 moa klick och riktmedlet följer fint med hela vägen utan hack när man kollar i boresighter'n. Klara fina linser och förstoringsratten glider fint från 1,25- 5 gångers förstoring. Det dragna aluminiumröret ser slät och fint ut inuti när man kollar framifrån. Helaluminium-tub, och det står att det är nitrogenfylld. Ringen är belyst i rött och blått???? och är en dagbelysning (tror inte jag ska vaka natt med den) Rejäl justering för "gubbögon"

Det ska bli kul att testa ordentligt. Jag förespråkar inte sådanna sikten: Jag har ett par Zeiss, Helia, Meopta, Nickel och Leupold för resten av slanten. Ska jag ha ett riktigt sikte är det bara att ringa till George på Astro Sweden- då får jag kvalitet och god service, men lika gärna som att köpa skräp allt för dyrt av vissa andra klåpare kan detta kanske vara vägen att gå. Jag skriver inget namn- men ni kan ju läsa och googla själv ;)

Det kommer mera i ärendet

P1020439.JPG

P1020440.JPG

P1020441.JPG

P1020442.JPG

P1020444.JPG

P1020445.JPG

P1020446.JPG

P1020447.JPG

P1020448.JPG

P1020449.JPG

Publicerat

Hej Dansken

Fantastisk tråd. Tak for det! Med risiko for at skilte med min manglende viden om 649'ere og lignende mekanismer våger jeg et spørgsmål/forslag:

Kan man gøre gøre låsegangen blødere/lettere?

mvh Lars

Publicerat
  • Författare

Det här är "traktorgrejer".. Dom ska gå så här.

Vi har fått ett par hundförarbössor pulverlackade. Då pulvret läggs på elektrostatisk kryper det även in i lådans insida ( det bygger ca 60 my) och slutstycksgången har då inte blivit sämre .

Bästa lösningen om man inte "kan med" en m/98 är att köpa en Tikka ;)

• 4 weeks later...
Publicerat

Underbar läsning, och bössan blir riktigt bra 

Publicerat

när fäller du in en liten guldpeng i kolven då?:D sjukt kul tråd för övrigt :) 

Publicerat
  • Författare

Timney trycke och kvarts-säkring permanent monterade.

Kom ihåg att säkringen måste "lyfta av" muttern ordentligt av spänntanden när man säkrar- och fasa ytan så den "glider" snyggt och tyst. Våldtesta avtryckaren och slutstycket i säkrat läge som en säkerhetskontroll. Det får inte vara någon tvekan om att den säkrar ordentligt och att man tydligt ser att den släpper av och glider tillbaka på spänntanden när man osäkrar..

P1020758.JPG

P1020759.JPG

P1020760.JPG

Publicerat
På 2016-08-17 at 21:08 Dansken sa:

Timney trycke och kvarts-säkring permanent monterade.

Kom ihåg att säkringen måste "lyfta av" muttern ordentligt av spänntanden när man säkrar- och fasa ytan så den "glider" snyggt och tyst. Våldtesta avtryckaren och slutstycket i säkrat läge som en säkerhetskontroll. Det får inte vara någon tvekan om att den säkrar ordentligt och att man tydligt ser att den släpper av och glider tillbaka på spänntanden när man osäkrar..

P1020758.JPG

P1020759.JPG

P1020760.JPG

Håller den där säkringen?

Jag har haft problem med 2 olika säkringar av det där märket. Dom nöts sönder efter några säkringar/osäkringar med resultat att dom kan lossna. Taskig metall vad det verkar.