Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bevakning av egentliga stövar-SM

Featured Replies

Publicerat
Och vi finnstövar entusiaster kan bara njuta av resultatet.............. ;D

Håll ihop bara vi andra kommer när det behövs  group.gif

• Svar 61
  • Visningar 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

Jag somguoide på årovet kan bara instämma i att det var svåra förhållandaden ochh det krävdes nog en extremt rutinrad hund för att ta pris över huvudtaget.

Publicerat
Jag somguoide på årovet kan bara instämma i att det var svåra förhållandaden ochh det krävdes nog en extremt rutinrad hund för att ta pris över huvudtaget.

Vad var svårt ?

Publicerat
Vad var svårt ?

Även om man själv inte vet hur vittringsförhållandena är ute i skogen så måst jag säga att jag iaf

aldrig varit med om att det varit så oerhört svårt att känna vittring i skogen. Flera bra rävslag saknade

helt vittring..även om det var bra nattspår.Vid ett tillfälle när vi släppte Tello på ett bra slag så slog han några väckskall

just innan han kom in i skogen...så fort han var inne i skogen var vittringen borta...totalt borta...och min

personliga åsikt är att Tello aldrig varit speciellt kräsen på vilka slag han släpps på...lukten fanns bara inte.

Det fanns hundar som tog upp räv men som ej klarade av att driva i skogen...och när en erfaren hund inte

klarar av att driva en räv så är det nog jäkligt svåra förhållanden.

Till en början var jag ganska missnöjd med vad han presterat under dagen....flera slag som han ej tog an men när

jag sedan hört hur det gått för de andra så förstod jag ju att det var föret som ställt till det för alla.Även om det bara blev

ett 3:e pris så klagar jag inte, han tog upp tredje räven 14.21...fick bra egenskapspoäng samt pris för(en stor fin tavla) bästa skall...det blev iofs en hård kamp där mellan Jack och Tello eftersom båda hade samma skallpoäng...särskiljningen blev att Tello fick full poäng för sitt arbete på slag.Marginalerna är små sånahär gånger...tillfälligheter avgör. Pratade med endel domare som gick med hundar som ej fick upp..men de var ändå imponerade över hur hundarna jobbade, särskilt en schillertik fick väldigt bra vitsord.

De flesta som jagat med stövare där det under snöförhållanden blivit varmt och det rasar från träden vet hur svårt det kan vara.Jag trodde dock inte att det kunde vara så jäkligt..men nu har jag lärt mig.

Publicerat
Även om man själv inte vet hur vittringsförhållandena är ute i skogen så måst jag säga att jag iaf

aldrig varit med om att det varit så oerhört svårt att känna vittring i skogen. Flera bra rävslag saknade

helt vittring..även om det var bra nattspår.Vid ett tillfälle när vi släppte Tello på ett bra slag så slog han några väckskall

just innan han kom in i skogen...så fort han var inne i skogen var vittringen borta...totalt borta...och min

personliga åsikt är att Tello aldrig varit speciellt kräsen på vilka slag han släpps på...lukten fanns bara inte.

Det fanns hundar som tog upp räv men som ej klarade av att driva i skogen...och när en erfaren hund inte

klarar av att driva en räv så är det nog jäkligt svåra förhållanden.

Till en början var jag ganska missnöjd med vad han presterat under dagen....flera slag som han ej tog an men när

jag sedan hört hur det gått för de andra så förstod jag ju att det var föret som ställt till det för alla.Även om det bara blev

ett 3:e pris så klagar jag inte, han tog upp tredje räven 14.21...fick bra egenskapspoäng samt pris för(en stor fin tavla) bästa skall...det blev iofs en hård kamp där mellan Jack och Tello eftersom båda hade samma skallpoäng...särskiljningen blev att Tello fick full poäng för sitt arbete på slag.Marginalerna är små sånahär gånger...tillfälligheter avgör. Pratade med endel domare som gick med hundar som ej fick upp..men de var ändå imponerade över hur hundarna jobbade, särskilt en schillertik fick väldigt bra vitsord.

De flesta som jagat med stövare där det under snöförhållanden blivit varmt och det rasar från träden vet hur svårt det kan vara.Jag trodde dock inte att det kunde vara så jäkligt..men nu har jag lärt mig.

När det är blött och snö faller från träden är det nog svårt  :- har varit med på några rävjakter i liknande före men det är nog för jäkligt. Spåren försvinner av all snö som rasar från träden. Fast räven är på benen och spåren är färska så kan det vara svårt. Måste ha funnits jäkla mycket räv i provområdet eftersom flera tog upp en andra räv efter att den första gått i gryt. Läste på Jaktjournalens hemsida att Tellos andra räv gått i gryt efter några minuter  ???

Publicerat

Här är resultatet från Räv-Kilpa (räv-sm/fm)...Finska rävmästerskapen ...två dagars prov.

tulokset[1].pdf

Publicerat

min finska är lite klen ;), men pomo blev väl 6:a om jag fattat rätt ???

Publicerat
min finska är lite klen ;), men pomo blev väl 6:a om jag fattat rätt ???
Joo ...han blev sexa....helt rätt ;) räven gick i gryt efter 16 minuters drev...var det inte en sådan hund du ville ha. ;D

Ändast segraren kom till axeptabel nivå i resultat...dom hade besvärligt före vad jag förstått. :-

om det kan vara någon tröst... ;)

Publicerat

Många toma sök i kettukilpa  ??? Det var väl barmark samt regn under första dagen, om jag förstått rätt. Kanske resultaten avspeglar något, hmmm vem vet  ::)

Publicerat
Många toma sök i kettukilpa  ??? Det var väl barmark samt regn under första dagen, om jag förstått rätt. Kanske resultaten avspeglar något, hmmm vem vet  ::)
Joo...inte skulle man trott att det var Finlands bästa rävhundar som tävlat då man ser på resultaten ;)

Men vädret har väl betytt en stor del...har pratat med rävjägare i mina hemtrakter och dom har haft samma problem...dvs omöjligt att få upp :-

Har själv inte varit ut på länge så det är svårt att veta... :(  men det kan ju beropå att det regnat otroligt mycket en längre tid...och rävarna har gått långa sträckor efter vägar på nattslagen.

Dessutom så ligger säkert 90% av rävarna under i sådana här fårhållande...vilket gör ett upptag betydligt svårare. ;)

Publicerat

jag må ha ändrat uppfattning lite om hur stövarna ska bete sej!

igår var det väldigt fint före här tyckte åtminstondet jag trots barmarken och vi jagade av en yta på långt över 1000 hektar med tre olika stövare, och inte ett upptag :o

slut på räv eller dåliga hundar kan jag tro!

Publicerat

Svårt med finska ?

Hör av er så fixar jag översättning.