Hoppa till innehåll

Beagle


Guest Tyrabeagle

Recommended Posts

Är nog ytterst få hundar som inte alls bryr sig om ett smaldjur. Våra bästa älghundar går också på rå, men det är inget dom driver utan bara stöter.

Joo men när hon inte drivit rå tidigare blev jag lite förvånad och trött... Jobbat för att hon ska bli helt ren och bara jaga hare och räv men...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit på ny mark nu och släppt quattro. Blev ett rådjurs drev på 20min som var klockrent, buktade jätte fint. Tyvärr hade alla hagel (utom jag) så var utanför skotthåll för alla. Världens gladaste husse iaf idag :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försvinner med plusgraderna imorgon. Hann bara ut en liten sväng utan hund på land -.- ett mårdhundsspår 2 rävspår och några hare ;) tagga tagga. Holmarna skulle varit perfekt att spårat av och kollat var det fanns :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Båten får ligga i fortfarande. Nog ska vi få ut henne på månskensnätter i holmarna. Det kommer nog snö. Lugn nu. Kommer säkert ett perfekt fint 7.5cm snötäcke till helgen igen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad menar dom med det understrukna i rosa?

 

 

 

Svenskt Jaktprovschampionat (SE JCh)
Tre 1:a pris på drevprov i Sverige, erövrat för minst två (2) olika domare.
Ett av 1:a prisen kan vara taget i unghundsklass.
Lägst Good eller 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 15 månaders ålder på utställning.

Förbehåll
Om rådjurspris ingår i championatet krävs ett drevcertifikat oavsett djurslag. För ett rent rådjurschampionat ska två drevcertifikat ingå.
Endast ett pris vid varje drevprov får tillgodoräknas som championats-grundande merit.
Hund som erhållit för championatet, SE JCh, erforderliga meriter på drevprov före 2014-01-01, ska erhålla ytterligare en championatsgrundande drevprovsmerit oavsett djurslag, alternativt lägst Good vid kvalitetsbedömning efter 15 månaders ålder på utställning efter 2013-12-31.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att hunden måste drivit rådjuret antar jag och inte bara "jagat" det. Driva betyder då endast ett uppehåll på 2min? Utan skall och att hunden ej bytt djur under drevtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja vet inte var du hittat detta, kommer ju nya drevprovsregler 2014. Nedan ser du reglerna för dagens Drevprovscertifikat, förkortat D-cert sen kan jag för lite om Beagle för att uttala mig om reglerna för championatet!

 

POÄNGGRÄNSER FÖR PRISVALÖR
1:a pris minst 42 poäng och inget S (=2 poäng)
2:a pris minst 36 poäng
3:e prisminst 30 poäng
D-cert minst 48 poäng och 1:a pris + drevtid som
          motsvarar minst 2:a pris på ett annat godkänt drevdjur.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror mer på att det är detta som gäller för ett championat åtminstone i Sverige just nu. De du hittat börjar först gälla 2014 och då är det domaren som avgör om det ska utdelas D-cert, inte helt enkelt detta!

 

Tre 1:a pris på drevprov i Sverige, erövrat för två (2) olika 
domare. 
Lägst Good eller 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 
15 månaders ålder på utställning. 
 
Förbehåll: 
Två av priserna måste vara på hare. 
 
Alternativt: 
Ett pris på vardera av de tre godkända viltslagen (hare, 
rådjur och räv). 
Ett av priserna ska ha erövrats vid ordinarie drevprov. 
Endast ett pris vid varje drevprov får tillgodoräknas som 

championatsgrundande merit. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror mer på att det är detta som gäller för ett championat åtminstone i Sverige just nu. De du hittat börjar först gälla 2014 och då är det domaren som avgör om det ska utdelas D-cert, inte helt enkelt detta!

 

Tre 1:a pris på drevprov i Sverige, erövrat för två (2) olika 
domare. 
Lägst Good eller 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 
15 månaders ålder på utställning. 
 
Förbehåll: 
Två av priserna måste vara på hare. 
 
Alternativt: 
Ett pris på vardera av de tre godkända viltslagen (hare, 
rådjur och räv). 
Ett av priserna ska ha erövrats vid ordinarie drevprov. 
Endast ett pris vid varje drevprov får tillgodoräknas som 

championatsgrundande merit. 

 

2014 är om 14 dagar ;) Nej som jag förstår det så måste man inte efter 2014 ha med 2st hare för att få den som champion? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2014 är om 14 dagar ;) Nej som jag förstår det så måste man inte efter 2014 ha med 2st hare för att få den som champion? 

 

År ingen expert på Beagle dömer Drever, Tax och Basset.

 

Men verkar som att man kan bli champion numera på bara rådjur när det gäller Beagle. Men då måste den ha minst två D-cert och dessa delas ut av domaren enligt de nya reglerna vad jag kan förstå. Innan var det mist 1+2 och 48 ep.

 

"Om rådjurspris ingår i championatet krävs ett drevcertifikat oavsett djurslag. För ett rent rådjurschampionat ska två drevcertifikat ingå."

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kom underfund idag med att min Quattro min beagle förmodligen sparkar sig på pungen när han springer. Så den blir hårlös. Är det vanligt? Något man kan göra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min är också hårlös på pungen, men jag kan inte tro att det är pga att han sparkar på den... Har inte de flesta hundar mestadels hårfria pungar?

En gång när blötsnön frös på rejält under pågående jakt, skrapade han sig så mycket att han la blodspår efter sig i snön. Har ett sjukt roligt kort på när han sedan sov på rygg i morsans soffa, med den röda pungen i vädret!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min är också hårlös på pungen, men jag kan inte tro att det är pga att han sparkar på den... Har inte de flesta hundar mestadels hårfria pungar?

En gång när blötsnön frös på rejält under pågående jakt, skrapade han sig så mycket att han la blodspår efter sig i snön. Har ett sjukt roligt kort på när han sedan sov på rygg i morsans soffa, med den röda pungen i vädret!

Va bra, tack för bra svar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...