Publicerat December 3, 201213 yr Tack för tipsen, de betalade sig! Efter att ha pratat med Sveriges nästan samtliga avelsråd har jag nu bestämmt mig och får hem en 8veckors tik lagom till lucia 7veckors semester att spendera med valpen gör inte läget sämmre direkt! Så i framtiden kan kanske jag också vara med och diskutera jakthistorier hehe Vart ska du hämta den någonstans? Ska själv hämta en beaglevalp vid den tidpunkten och tänkte om det var från samma kull? MvH NIklas
Publicerat December 3, 201213 yr Ahh! En beagle valp till lucia... det har jag själv tagit två gånger! Blir mycket nostalgisk när jag tänker på det. Perfekt att ha hela jul och nyårshelgerna att spendera med valpen. Vad kommer hunden från för linjer? Vad har du tänkt dig för användning? Lycke till med jycken!
Publicerat December 3, 201213 yr Någon som har släppt eran beagle på vildsvin? Nej det har jag inte. Läste i en jakttidning någon gång om en fråga kring det. Rekomendationen var att låta bli, då risken är att den blir skadad. Beaglen är ju inte riktigt lika reaktionssnabb och smidig som ex spetsraserna eller TJT. Lova att skriva om det om du testar!
Publicerat December 3, 201213 yr Vart ska du hämta den någonstans? Ska själv hämta en beaglevalp vid den tidpunkten och tänkte om det var från samma kull? MvH NIklas Hallå! Hunden kommer från Norge och närmre bestämt Tyribergets kennel, vore ju roligt om det var från samma kull! Oavsett om de är från samma kull eller inte så får vi dela erfarenheter och roliga historier hehe
Publicerat December 3, 201213 yr Ahh! En beagle valp till lucia... det har jag själv tagit två gånger! Blir mycket nostalgisk när jag tänker på det. Perfekt att ha hela jul och nyårshelgerna att spendera med valpen. Vad kommer hunden från för linjer? Vad har du tänkt dig för användning? Lycke till med jycken! Hej! Precis ska bli j*vligt roligt att ha julhelgerna + semester för bästa möjliga start för valpen min. Har tänkt att använda hund till hare och rådjur om de nu vill sig, familjen har erfarenheter av hamiltonstövare sedan tidigare så rådjur är något nytt men löser nog när det är dags för det Linjerna är Tyriberget´s Era / Giggler Z Vrbové Lhoty, en välmeriterad mor med bra avkommor och far är lite utav en chansning men vi får se vad det blir. Tyriberget`s Era
Publicerat December 3, 201213 yr Nästan samma iaf. Morfar till "våran" valp är tyribergets fromme trym. Förhoppningsvis blor det en dukti hare å rådjurshund Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat December 4, 201213 yr En länk till en duktig beagle http://www.vf.se/nyh...n-europapokalen
Publicerat December 4, 201213 yr Trevligt med en europamästare! Vilka ögon den jycken har, ser ut som en punkarsminkning! Min första beagle hade också riktigt mycket maskara runt ögonen.
Publicerat December 5, 201213 yr Håller med föregående talare att kolla av klubbens site. Ta det där med MLS på allvar. Står på sajten. Ta dig tid att ringa och kolla av jaktlusten av eventuella tidigare kullar från samma mamma och pappa, om det går. Det där med jaktlusten på rådjur skrivs det en del om men om man jobbar med präglingen så är det som regel så att de driver skitbra på rådjur. Min är visserligen bara 1,5 år men driver rådjur hur bra som helst, kanske lite väl långa drev uppåt 2-3 timmar men det går väldigt sakta och buktar oftast inom 500 meter, ibland värre än så. 4 rådjur hittills säsong 1 och då har det släppts förbi några stycken. Värre med hararna ännu så länge. De är svåra rackare men intresset är stort så det kommer nog med snön. Många hävdar att man ska börja med hare men det gäller nog främst drever od. En beagle som man vill ha till även rådjur anar jag bör börja med rådjur så den får in lusten på det först. Beaglar är helmysiga familjehundar så lycka till. Dahlmis i järna kommer vår ifrån. Jo - släpp den ej säsong ett. Då får du lätt svårt med jaktidiotrisk. Min är på gränsen. Har själv en tik på ca 1,5 år som är som du säger på gränsen. Drevtider på ett par timmar är mer regel än undantag, tyvärr har hon svårt med återgången och kan ta upp nya drev utan att komma tillbaka, nån som har några tips så är jag tacksam. Pratade med en kille som sa att säsong två är alltid värst, sen brukar de mogna allt eftersom och förhoppningsvis lugna sig lite. Skjutit 6 rådjur för henne, dock inget efter ca 45min, för att inte uppmuntra till allt för långa drev. Tips.?
Publicerat December 6, 201213 yr Vanlig dressyr med inriktning inkallning är väll en bra början. Brukar ju finnas lydnadskurser för jakthundar. MvH Niklas
Publicerat Januari 9, 201313 yr Trevligt med en beagletråd! gammal som gatan. Beagle är min första egna hund men jag har ju sett hur min farbror tränar sina hundar så den regelboken kan jag ganska bra. Hon stannar mitt i drevet om man skriker sitt så lyder gör hon i alla fall. 60 minuterspass med 1-1.30 min efter haren är riktigt bra för en beagle på 2,5 år! Blir jakt med henne i helgen igen.
Publicerat Januari 20, 201313 yr Är inte Beagle en räv hund egentligen??? En ras som släpptes i flock för att jaga räv!!! Lr har jag fått fel information om rasen???
Publicerat Januari 20, 201313 yr Nära ^^ Dom har använts till det också! Men dom är harhundar och har alltid varit och du tänker nog på England där dom rider runt på hästar osv... Där använder dom Beagle till både kanin, hare och räv
Publicerat Januari 20, 201313 yr En Beagle kan inte vara en rävhund med tanke på deras fart och storlek. Däremot kan dom driva räv väldigt länge och är duktiga rävhundar.
Publicerat Januari 20, 201313 yr Ja det var England jag tänkte på hade för mej att dom släpptes i flock o jägaren satt på häst.. Hur är skallet på dom egentligen??? O hur e dom på räv??? Förstår att farten inte e så bra men intresserar dom sej för räv???
Publicerat Januari 20, 201313 yr Ja de va England jag tänkte på hade för mej att dom hade dom där o släppte dom i flock medans jägaren satt på häst!!! Hur e dom på räv egentligen??? Förstår att farten inte blir bra men r dom lätta att få att jaga räv? O hur e skallet egentligen???
Publicerat Januari 20, 201313 yr Ja de va England jag tänkte på hade för mej att dom hade dom där o släppte dom i flock medans jägaren satt på häst!!! Hur e dom på räv egentligen??? Förstår att farten inte blir bra men r dom lätta att få att jaga räv? O hur e skallet egentligen??? Farten är som för en vanlig kortbent drivande hund. Inte för hög eftersom beaglar går till 99% på luktsinnet... Skallet är ju ett ganska tätt skall vid upptag men sen blir det ett mellantätt skall under drivtiden... Rävar är ju inte så snabba så hunden ligger väl 45sek-1min efter beroende på hunden.
Publicerat Januari 30, 201313 yr Hört att beageln har problem med skallet ibland stämmer det?Undrar om någon som jagar rådjur med den om den skäller lika tätt som en drever/tax?Vill ha en beagel som endast jagar rådjur !
Publicerat Januari 30, 201313 yr Hört att beageln har problem med skallet ibland stämmer det? Undrar om någon som jagar rådjur med den om den skäller lika tätt som en drever/tax? Vill ha en beagel som endast jagar rådjur ! Gällde nog mest i början då de importerades från England. Min skallar tätt som sjutton dock jagar hon bara hare efter lite övertalning från Husse. Rådjursdreven hon hade i början på sin karriär var alldeles för snabba. Ska du ha en ren rådjursdrivare så finns det bättre alternativ även om en del beaglar jagar rådjur med rätt hastighet osv. Att ha en beagle till enbart rådjur känns fel för mig. //Peter
Publicerat Januari 30, 201313 yr Gällde nog mest i början då de importerades från England. Min skallar tätt som sjutton dock jagar hon bara hare efter lite övertalning från Husse. Rådjursdreven hon hade i början på sin karriär var alldeles för snabba. Ska du ha en ren rådjursdrivare så finns det bättre alternativ även om en del beaglar jagar rådjur med rätt hastighet osv. Att ha en beagle till enbart rådjur känns fel för mig. //Peter Ja det kan nog stämma! Men dom jagar inte fortare än wachtel har några jag jagar som kör med wachtlar funkar bra går ganska snabbt men inte allt för snabbt! Tänkte att beageln är kortare. Men rådjur är det jag tänkt då markerna i mina trakter är rätt glest på hare och inte är så intresserad!
Publicerat Juni 19, 201313 yr Här är mitt nyförvärv. Min första hund blev en beagle som är 7månader 1sepember. Så då drar det igång. Tips och trix är varmt välkomna!
Publicerat Juni 19, 201313 yr Grattis till ett litet odjur som alltid ser oskyldig ut . För är det något som en beagle kan så är det att klara skinnet genom att se charmigt oskyldig ut även om bevisen är entydig . När du nu hamnat i beagleträsket så är ett gott råd att försöka få in lite lydnad om det nu är möjligt. Jag är tveksam med hänsyn till mina egna erfarenheter . Se sedan också till att vara mycket i skogen men unghunden så att du befäster skogsvanan. Var dock lite försiktig om det är en hund som vill jaga tidigt. Det kan bli lite väl mycket av det goda då.
Publicerat Juni 20, 201313 yr Grattis till ett litet odjur som alltid ser oskyldig ut . För är det något som en beagle kan så är det att klara skinnet genom att se charmigt oskyldig ut även om bevisen är entydig . När du nu hamnat i beagleträsket så är ett gott råd att försöka få in lite lydnad om det nu är möjligt. Jag är tveksam med hänsyn till mina egna erfarenheter . Se sedan också till att vara mycket i skogen men unghunden så att du befäster skogsvanan. Var dock lite försiktig om det är en hund som vill jaga tidigt. Det kan bli lite väl mycket av det goda då. Haha gäller att vara hård även mot dom söta Har tänkt att släppa honom vid 7 månaders ålder. (1 sep) och se om han vill springa på någon hare. Är det för tidigt?