Jump to content

Beagle

Guest Tyrabeagle

Recommended Posts

Ah, avdundsjuk. Den dan vi köper större och lilltjejen växt till sig lite blir det garanterat en beagle...

Längtar!

• Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• hoel

44

• AndreaS

38

• Gäddan

31

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På väg hem med denna guldklimp!

Ofattbart hur söt man kan va! [emoji7] Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Instämmer kring allt. Min är snart 3 år och är nu hur bra som helst ur nästan alla aspekter kring "envisheter". Det finns en sak som en Beagle aldrig tycks kunna lära sig av med. Det är att stjäla mat

Posted Images

Pentti Varg
Härligt att läsa Penti warg, fortsätt skriva. Starta gärna en dagbok med mkt bilder så jag får gotta mig i dina äventyr med Bino. <_< Läser gärna om allt som har med Bino att göra, behöver inte alltid vara jaktrelaterat :P Har lite hund abstinens nu ;)

Mvh

Haha, jag det är ju roligt att någon bryr sig om vår hund. Och då kan jag väl berätta att jag igår gick med henne bandad och läst henne spåra fritt. Upp på en höjd och ner genom en tätning och vips!...3 meter framför oss så springer samma rådjur upp från sin lega. Hon var som radiostyrd, som en rådjurssökande hundmissil! Jag har ju gått lite eftersöks kursen med Lennart Nordlander (fantastisk farbor!), men då bara på blod och sedan en klöv. Nu har hon verkligen fattat vad doften betyder, och vill bara ha mer utav det. Ska gå anlagsprov med henne någon av kommande helger, men oavsett hur det går så ser jag sjukt mycket fram emot hösten.

Haha, jag det är ju roligt att någon bryr sig om vår hund. Och då kan jag väl berätta att jag igår gick med henne bandad och läst henne spåra fritt. Upp på en höjd och ner genom en tätning och vips!...3 meter framför oss så springer samma rådjur upp från sin lega. Hon var som radiostyrd, som en rådjurssökande hundmissil! Jag har ju gått lite eftersöks kursen med Lennart Nordlander (fantastisk farbor!), men då bara på blod och sedan en klöv. Nu har hon verkligen fattat vad doften betyder, och vill bara ha mer utav det. Ska gå anlagsprov med henne någon av kommande helger, men oavsett hur det går så ser jag sjukt mycket fram emot hösten.

Det verkar som sagt att intresset finns där. Gör inte samma misstag som jag gjorde med min Beaglevalp för sex år sedan. Jag gick för mycket med henne i ivern att få upp istället för att låta henne lära sig att själv söka upp slag. Först nu efter sex år har söket kommit igång bra. Förutom just söket så har hon funkat skitbra i skogen.

Pentti Varg
Det verkar som sagt att intresset finns där. Gör inte samma misstag som jag gjorde med min Beaglevalp för sex år sedan. Jag gick för mycket med henne i ivern att få upp istället för att låta henne lära sig att själv söka upp slag. Först nu efter sex år har söket kommit igång bra. Förutom just söket så har hon funkat skitbra i skogen.

Ah, tack för bra tips. Nej, man får ju vara försiktig i att lösa uppgiften åt henne.

Gäddan

Härliga bilder, otroligt vad fina dom är. Rackarns vad sugen man blir, man skulle ha en tidsmaskin så man kunde skruva fram tiden så att grabben blir 4 år . Så man äntligen får skaffa sig en Beagle.

Guest ruddelito

jag är då hel såld på beagle..hänger me mcyke på norrbottens beagleklubbb. när nån kull är på gång. men tycker ni man ska ha en nyfödding när man skaffar en beagle, har hört att dom är så fina familjehundar också. men ja tror de blir till nästa höst en..alltså till nästa vår man tar en. då blir de nog lämpligt.

nån som har nån bra kennel i norr/västerbotten?

Gäddan
jag är då hel såld på beagle..hänger me mcyke på norrbottens beagleklubbb. när nån kull är på gång. men tycker ni man ska ha en nyfödding när man skaffar en beagle, har hört att dom är så fina familjehundar också. men ja tror de blir till nästa höst en..alltså till nästa vår man tar en. då blir de nog lämpligt.

nån som har nån bra kennel i norr/västerbotten?

Jag har planer på att skaffa en om 2år, och jag ska då inte göra samma misstag som när jag tog min förra Hamilton stövare. Då så tog jag en valp ur första bästa uppfödare som jag hittade, visst det kanske inte var därför han blev som han blev. Men om man är noga med att kolla blodlinjerna en bit bakåt i tiden på lite olika uppfödare så finns ju chansen att man har en större möjlighet att få en bra hund, sedan är det ju upp till en själv om man ska förstöra han eller slipa upp den så att den blir en DIAMANT :) Så hittar jag en valp som jag vill ha så spelar det ingen roll om det är i skåne eller Finland som den finns, utan då får man väl ta en semestertripp samtidigt som man hämtar den. :blink:

Guest ruddelito
Jag har planer på att skaffa en om 2år, och jag ska då inte göra samma misstag som när jag tog min förra Hamilton stövare. Då så tog jag en valp ur första bästa uppfödare som jag hittade, visst det kanske inte var därför han blev som han blev. Men om man är noga med att kolla blodlinjerna en bit bakåt i tiden på lite olika uppfödare så finns ju chansen att man har en större möjlighet att få en bra hund, sedan är det ju upp till en själv om man ska förstöra han eller slipa upp den så att den blir en DIAMANT :D Så hittar jag en valp som jag vill ha så spelar det ingen roll om det är i skåne eller Finland som den finns, utan då får man väl ta en semestertripp samtidigt som man hämtar den. :D

helt rätt tänk från dig..

men då är det ju så här att tid...man måst ju lägga tid på barnet i första hand..men ja tror jag ska vänta med att skaffa..mm jag tittar också lite längre bak i blodlinjerna.. man måste ju inte köpa första bästa such, sjch ..jaha men då duger den..utan kolla ännu längre bak.

men är det att rekomendera att skaffa hund när ett barn är runt 6-7månader? lr bör man vänta 1år till??

Gäddan
helt rätt tänk från dig..

men då är det ju så här att tid...man måst ju lägga tid på barnet i första hand..men ja tror jag ska vänta med att skaffa..mm jag tittar också lite längre bak i blodlinjerna.. man måste ju inte köpa första bästa such, sjch ..jaha men då duger den..utan kolla ännu längre bak.

men är det att rekomendera att skaffa hund när ett barn är runt 6-7månader? lr bör man vänta 1år till??

Min grabb blir 2 år i Oktober, och jag känner att jag måste vänta 2år till tills han är 4år innan jag kan skaffa en valp. För när jag skaffar valpen så vill jag kunna lägga ner all tid jag kan på den för att ha möjligheten att få en så bra hund som möjligt.

Guest ruddelito
Min grabb blir 2 år i Oktober, och jag känner att jag måste vänta 2år till tills han är 4år innan jag kan skaffa en valp. För när jag skaffar valpen så vill jag kunna lägga ner all tid jag kan på den för att ha möjligheten att få en så bra hund som möjligt.

santsant. men inte kan jag vänta 4år tills å skaffa hund..

nä nog blir de en allorund hund för mig...för tid för barnet måste man ha.

men även i skogen vill man ju. de är ju en prioriterings grej=)men nog tror ja hejn blir bra=)

ligger då på bb nu... i lördags fick vi oss en liten harry på 3,3kg. så nu är ja helnöjd.=))

Gäddan
santsant. men inte kan jag vänta 4år tills å skaffa hund..

nä nog blir de en allorund hund för mig...för tid för barnet måste man ha.

men även i skogen vill man ju. de är ju en prioriterings grej=)men nog tror ja hejn blir bra=)

ligger då på bb nu... i lördags fick vi oss en liten harry på 3,3kg. så nu är ja helnöjd.=))

Härligt stort GRATTIS till grabben!

Guest ruddelito
Härligt stort GRATTIS till grabben!

tack tack..

måst bara säga henna att ja var å sköt lite hagel idag..fi fan va de gick bra.=)

just nu flyter fan allt på=))

6serier, 2bom totalt..fan helnöjd...så bra har de aldrig gått förr....=))

bara en beagle som saknar nu alltså=))

Pentti Varg

Idag gick jag och Bino hennes anlagsprov. Gick helt perfekt förutom en gång då hon började äta gräs istället för att spåra. (just likt min hund!)

Landade på ett slutresultat som var 19 minuter och 37 poäng, och fick ett skriftligt omdöme som sa: "Mycket noggrant spårande tik. Bra tempo."

Jo, jag är stolt som en tupp över min duktiga hund. <_<

• 1 month later...
  • 2 months later...
är det någon som ska iväg till överkalix på utställningen i agusti?

vars är den?? nån som har koll?

Inte mycket ös i den här tråden, men nu är det bara 11 dagar kvar tills årets första rådjursjakt med löshund för min och Binos del. Känner ett otroligt pepp!

• 2 weeks later...
Pentti Varg
Väntar med spänning för att höra hur det går för dig. Det närmar ju sig.

Ja, på lördag 07:00 så släpps hon. Usch, det här är ju värre än dan innan julafton när man var barn. och då är det hela TVÅ dagar kvar till det är dags. Fy fan vad jag itne vill spendera viktig jakttid med förvärvsarbete , just nu.

post-2052-1222936356_thumb.jpg

Pentti Varg
Händer det nånting för beagleägarna? : )

Joru, men jag vet inte om jag kan berätta det för ni kanske tror att jag ljuger. Men, jag chansar: Igår kväll vid 17:30 så gick jag och en jaktkamrat ut till marken med min beagletik för att hitta lite rådjur. Vi gick till ett hygge där det brukar stå en bock, och det gjorde det även igår. Men innan vi såg den så fick min hund syn på en kviga på hygget. Henne började hon lunka efter med sitt fina skall! Och sedan så fortsatte hon så i lite över två timmar, och bröd däremellan på ett antal ståndskall dessutom. För vår del var det bara att sätta oss vid vindskyddet och göra upp en eld, och straxt efter 21 så kom det en blöt, trött men glad liten bealge lunkade. Så nu blir det pejl och en hundförarbössa på inköpslistan. En beagle som driver och ställer älg, har ni hört något liknande?

Kul med Beagle !! Är uppvuxen med beaglar o älskar dom :blush: nästa hund blir en sån...

Farsan hade en Beagle för 15 år sen som han använde som "bandhund" efter älg men den spårade dock bara tjurar??

Lycka till i fortsättningen med hunden nu

Mvh Garou

Tack vare INTERNET så har jag lyckats få kontakt med en sjyst kille så imorgon och eventuellt på söndag så blir det Harjakt med BEAGLE. Satans så roligt, men detta kommer väl att göra så att längtan efter en egen kommer att öka. Men nu är det ju bara lite drygt 1,5 år tills det är dags att skaffa en egen så jag får bita ihop. ;)

Min granne har en mycken fin Beagle kolla in hemsidan

http://www.vilassida.se/19317004

Han har planerat in en parning på henne i januari 09.

Jo jag vet, det är han jag ska följa med imorgon. Otroligt fin hund, men tyvärr så är det 1år för tidigt. Annars hade det ju varit klockrent att ta en valp från honom.

Här är snyggingen som jag jagade med idag.

PICT2208-1.jpg

Vila heter denna dam.

Fick ganska snabbt upp en hare som buktade fint fick se haren 2 gånger på riktig nära håll men tyvärr så fumlade jag med kameran ;) efter ca 20 min drev så fick vi ett samtal där en älgtjur blivit påskjuten och gått undan, så vi kopplade Vila och for dit. Efter ca 300m spårande så kommer vi fram till älgen som kliver upp. Skytten tar sikte och KLICK! Vad hände? Skytten har glömt mantla om till ny patron. Äsch! lätt hänt men aj så förargligt . Sedan så går älgen undan och vi avbryter för att ta dit en älg hund som kan skälla fast den.