Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Guest Tyrabeagle

Beagle

Recommended Posts

AndreaS
Grattis! Det gjorde visst susen att få lukta på haren!  ;D

Japp.. blev lite mer "killerinstinct" i hunden  ;D Jag har haft som mål att få första haren tidigare än vad jag fick med min första beagle. Och det var 6:e januari. Så jag klarade det  :D 6:e januari är förutom första haren för första hunden, också lite speciellt. För ifjol sköt vi 3 harar den dagen och hade en 4:e på gång  :) så det blir spännande att se vad 6:e januari har med sig denna gång  :)

AndreaS

En bild på gårdagens hare och beaglarna  :)

post-104-1166964753_thumb.jpg

post-77-1166964753_thumb.jpg

AndreaS

Var också ute idag en sväng. Endast beväpnad med kamera  :) tänkte att de skulle få ha lite julfrid hararna och inte bli påskjutna iaf  :D

Gick ut på en mosse, men där var det så mycket spår så det gick inte att reda ut, så jag tog hunden och gick in i skogen istället. Ifall det skulle vara något utspår där. Och det var det! Det råkade sig t.o.m. så att det var jag som stötte haren ur legan. Hunden såg det inte, han höll på att reda ut spåret ännu. Men efter en stund kom han, och då blev det drev  :) och tappt ganska så fort.  :-[  Och sen kom hunden tillbaks. Jävla vägar tänkte jag, men denhär gången ska jag hjälpa till att reda ut tappten. Så vi tog an spåret pånytt, men det gick aldrig ut till vägen, utan ut på en riktigt stenig backe! Och där uppe på en sten låg ju haren såklart  ;D Hunden kände aldrig lukten av haren förrän jag visade spåret. Så det blev drev en stund till och sen dötappt igen. Denna gång var det faktist vägen  :-X hursomhelst... jag fick en suddig bild av haren iaf :)

post-104-1166965541_thumb.jpg

post-77-1166965541_thumb.jpg

post-77-1166965542_thumb.jpg

Ijahman

får jag gissa vad den vita fläcken på sista bilden är?  :D

AndreaS
får jag gissa vad den vita fläcken på sista bilden är?  :D

Gissa på du  ;) tror nog inte du klarar det ändå  :D för det är MÖRDARHAREN från Monthy Python, om någon har sett den filmen ;D

Ijahman
Gissa på du  ;) tror nog inte du klarar det ändå  :D för det är MÖRDARHAREN från Monthy Python, om någon har sett den filmen ;D

Så klart man har sett den!  ;D

Och det var precis den jag tänkte gissa att det var!  :- ;)

AndreaS
Så klart man har sett den!  ;D

Och det var precis den jag tänkte gissa att det var!  :- ;)

;D bilden är oskarp för jag vågade mig inte närmare än sådär. Hade dessutom fullt sjå att hålla tillbaka hunden. Han kunde ju ha blivit dödad!  ;D ;) men haren hade tydligen jyst ätit, för det blev bara ett upptag  :D

Fick en hare igår! På DREV!  :D dessutom igen för hunden som jag tycker har haft sämre jaktlust. Så det tar sig!  :)

Fast det var ju inte helt perfekt igår heller.. Hunden fick synkontakt med haren, som låg och tryckte tills hunden var 5m ifrån  :o, och det bar iväg. Men hunden var tyst de första 100 metrarna!  :o inget skall! Men så kom det då efter en stund, och första tappten löstes fort. Det var jäkla skojj att jaga där ( var på ett nytt område ) för det var så gles skog så jag såg haren när han kom på 100-150 meters håll i första bukten. Jag såg att han var på väg till samma ställe där han gjorde första tappten. Och jag sprang dit så fort jag kunde, men tappade synkontakten med haren... Men så mittiallt kommer haren uppskuttandes ur ingenstans! Andra, eller egentligen första haren på riktigt drev, var skjuten för hunden  :)

Ijahman

F.....n va kul!

Grattis!  :D

johka

hej

har inte skrivit så mycket här, men men bättre sent än aldrig

Annandag jul

på annandan var jag medbjuden till mickels marker strax utanför metropolen tierp.

Jag skulle gå med beageln från fabriken Atlas Copco, så jag och jaktledaren började knalla mot såten och passkyttarna ställdes ut.

Jaktledarn stannade kvar 100 m från där jag skulle släppa och jag gick vidare.

när jag stod på platsen och inväntade att alla passkyttar skulle vara på plats så började tilda dra i kopplet o gny...

"kul,kul" tänkte jag, och strök kopplet när sisste man var på plats.

Så fort hon fått av sig kopplet så blev det väckskall och straxdärefter full jakt, efter en stund sa en skytt att det lät som det var på väg mot en större väg så både jag och jaktledaren gick raskt igenom såten för att försöka koppla tilda.

i en äldre granplantering tvärstannade jag  då drevet hade vänt o var på väg rakt mot mig, hörde rådjuren 80 m framför mig men såg dom inte.

F-n! tänkte jag för mig själv och i samma sekund ekade hagelsmällarna 100m bortom mig och jag fick rapporterat att get och killing hade skjutits för beaglen :D

Väl framme vid skottplatsen mötte jag tilda i gladaste humör och hon fick lite godsaker som belöning.

såt 2

Släppte beageln, o det blev upptag en bit bort och ur såten.. jahopp det var ju kul tänkte jag

men så började det snurra runt och ett par passkyttar fick se rådjuren varav en passkytt fick se dom 2-3ggr men han hade väll glömt att byssa måste ligga vid axeln för att det ska smälla och inte vid tornkanten :P.

Efter 1-2 timmars drev visslade jag in henne och sen var det slut fö dagen, inget skjutet i andra såten men kul att passarna fick se lite djur

I dag

Skulle igentligen inte ut idag men efter ett samtal med jaktledaren i grannlaget kom vi fram till att vi nog allt måste ut och släppa en liten sväng.

Kruxet var bara att han hade en telefonkonferens som skulle vara klar så att han inte kunde komma fören 10.30.

Jaja då har vi iallafall ett par timmars ljus tyckte possitiva jag...

tyvärr drog den ut lite på tiden så vi möttes på marken 11.30 och tänkte att nog ska vi allt hinna ett släpp.

sagt o gjort började jag traska ut i såten och 11.45 blev det ett väckskall och sen ett stort yl och drevskall.

"kul att det vart upptag" tänkte en annan och lyssnade på drevet som drog längre och längre norrut.

Sen vart det inte så kul längre när det hade gått ur hörhåll och vi bröt.

När vi träffades kom vi fram till att vi skulle försöka koppla tilda och göra ett nytt släpp.

Visst! >:( vi åkte o pejlade och kom inpå drevet och jag förökte blåsa av tilda, men nu hade hon glömt bort allt vad inkallning heter och drevet drog än längre norrut, närmare en mil norrut fågelvägen.

Väl framme fick jag signaler på pejlen och lyckan var gjord, hon hade sprungit in på milirärens skjutfällt i marma, där man inte kommer in med bil... >:( >:( >:(

så det var bara och vänta utanför skutfältet tills hon kom så pass nära på pejlen så hon hörde mig.

så efter ett ett par timmar så såg jag att hon kommit lite närmare men inte så pass nära att hon lär höra mig, men jag gastade i med min finaste stämma och mina vackraste busvisslingar och hon började komma närmare.

efter 25min så var hon framme hos mig gnällandes och glad,öppnade bildörren och hon slängde sig på sätet o somnade direkt.

Klockan var nu 17.15 och husse med hund åkte hem.

Jojo detta snabbsläpp som inte skulle ta mer än nån timme eller två slutade på 5,5 timme. :- ;D´

mvh johan

AndreaS

Tycker det har varit tyst här i tråden länge nu... hur har jakten gått för er andra beagleägare? Mina beaglar blir bara bättre och bättre med tiden... precis som det ska vara!  :) nu har vi ju dessutom snö och allt, vilket gör att jakten är mycket trevligare  :)

Roggman66

Vi hade behövt din "rävbeagle" idag Andreas!  ;D

AndreaS
Vi hade behövt din "rävbeagle" idag Andreas!  ;D

Då var ni nog desperata!  ;D varför just min beagle som bara drivit räv en gång? när det säkert finns andra beaglar som drivit räv åtminstone 2 ggr  ;D fast med tiden blir han nog en riktig rävdrivare... slår alla stövare med hästlängder och får deras ägare att bli gröna av avund  ;D haha... det skulle vara kul!  :D

Roggman66

Nja det var väl inte världens största mar och hede behövts en hund som inte driver allt för länge och långt. Nu tror jag att det skulle snurrat rätt bra ändå efter som det var tre höga kullar på marken som alla var belamrade med färska rävlöpor.  ;D

AndreaS

Ahaa  :D skoj! jag har en kusin som jagar räv ganska ofta. De brukar kunna få ihop ganska mycket passfolk till rävjakterna. Så jag tror jag ska höra med han om han har något litet och säkert område att testa på. Ställer man ut en del passkyttar då så att chansen är stor att räven skjuts (om det blir drev), så tror jag att intresset för räv kan bli större. Om hunden får lugga räven efteråt är ju ännu bättre  :D

Guest Nygren

Hej! jag har oxå en Beagle,en hane som heter Ricklins FAJT. han fyller snart 3år.Det är en riktigt härlig lirare ;)

Kul att det var så många beagleägare här på forumet!!

En fråga till er alla: Hur många av er använder sin beagle på rådjur?

Och är det någon beagleägare här på forumet som bor i västerbotten?

/Nygren

Guest Tyrabeagle
Hej! jag har oxå en Beagle,en hane som heter Ricklins FAJT. han fyller snart 3år.Det är en riktigt härlig lirare ;)

Kul att det var så många beagleägare här på forumet!!

En fråga till er alla: Hur många av er använder sin beagle på rådjur?

Och är det någon beagleägare här på forumet som bor i västerbotten?

/Nygren

Välkommen till Beaglegänget..Jodå rådjur driver min med glädje, Finns det någon baksida i din frågeställning??

Din hunds mor Wingerligårdens Kajsa är kullsyskon med min tiks mor Wingerligårdens Rita... ;)

Guest Tyrabeagle

Jaha då var man tbx igen efter ett långt uppeh¨åll från denna sida, fråga mig inte varför. Inte mycket skrivit här av andra beagleägare heller så jag är nog inte ensam om det, dags att lyfta tråden lite då kanske..

Ett jaktår är förbi men nya tider väntas..Sommaren är på intågande och hundträning samt husseträning allt vad det innebär.

Tyra, min beagle utsågs till årets debutant av Norrbottens beagleklubb och jag tar åt mig all heder för detta och mitt mål inför 07/08 är att gå så långt som möjligt i SM uttagningarna, får se hur det går men man måste ju försöka.

Länkar till klubbens hemsida för lite Beagleläsning :  http://medlem.spray.se/nbblk/

roben

Hej på er alla beagleägare : )

Jag har faktiskt bestämt mig för en beagle jag också, och om allt går som det ska så föds den nu i början av maj :)

Blev glad att se att ni har så mycket positivt att skriva om hundrasen, väldigt kul

Guest Tyrabeagle

Vad trevligt Roben..du kommer inte bli besviken. Du är varmt välkommen till beagleklubben och hoppas på att få träffa dig och din nya jaktkamrat, vem ska du köpa valpen av ? grattis.

roben

Härligt Tyra, och tack så mkt :)  jag var tyvärr inte först att "boka" så det är inte säkert att jag får en valp :(

Annars så heter uppfödaren Erik Nilsson och tiken heter Zelda :D tydligen väldigt duktig tik som har parats med en Finsk hane som heter Konttikuusen Jeppe, han vet jag tyvärr inte så mycket om, kankse någon här på sidan som känner till något om hundarna? väldigt trevligt att höra isåfall!

Är inte du från norrbotten tyra? isf så kommer vi ju absolut säkert att träffas vid nått tillfälle?

Guest Tyrabeagle

Jodå, Erik och hundarna vet jag vilka dom är. Zelda har väl inte så mycket på papper (husse har inte haft tid)men är en verkligt duktig hund och jobbar bra i alla situationer: Zelda har inte hunnit med så mycket drevprov men det kommer. Jeppe är Finsk utställning och jaktchampion samt svensk jaktchampion, bara 3 år gammal. Erik var i Kalix förra veckan och kollade upp hur många valpar hon bär så ta och ring honom så får du ett svar om du kommer att bli en lycklig ägare efter en bra avelstik och hane. Konttikuusen Turkka som är far till Tyra kommer från samma uppfödare som Jeppe och det lovar ju gott.

AndreaS
Härligt Tyra, och tack så mkt :)  jag var tyvärr inte först att "boka" så det är inte säkert att jag får en valp :(

Annars så heter uppfödaren Erik Nilsson och tiken heter Zelda :D tydligen väldigt duktig tik som har parats med en Finsk hane som heter Konttikuusen Jeppe, han vet jag tyvärr inte så mycket om, kankse någon här på sidan som känner till något om hundarna? väldigt trevligt att höra isåfall!

Är inte du från norrbotten tyra? isf så kommer vi ju absolut säkert att träffas vid nått tillfälle?

Här kan du läsa lite om Konttikuusen Jeppe:

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...70/04&R=161

roben

Oh happy day! jag ringde erik i eftermiddags redan och 6 valpar minst fanns i magen på zelda :) så chanserna är väldigt GRYMT stora att jag får en valp :):) bara det blir minst 2 tikar så!

kul att du känner dom tyra, vad tror du om parningen?

Zelda har 2 förstapris iår så det verkar ta sig :)

dom jag har pratat med verkar positiva :)

Tack AndreaS! synd bara att jag inte förstod så mycket  ???  ::)  :P

AndreaS
Tack AndreaS! synd bara att jag inte förstod så mycket  ???  ::)  :P

;D här har du lite översättningar:

http://www.kolumbus.fi/buckthorns/su-ru.htm

Därifrån får du väl några ord  :)

roben

Hehe! nu har jag att göra ikväll :D tackar AndreaS :D