Jump to content

Beagle

Guest Tyrabeagle

Recommended Posts

i helgen blir det släpp igen! var ute i veckan en morgon men hon hittade ingenting!

Får hoppas på helgen istället!

AndreaS kanske ska ut nånting? eller någon annan med beagle?

• Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• hoel

44

• AndreaS

38

• Gäddan

31

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På väg hem med denna guldklimp!

Ofattbart hur söt man kan va! [emoji7] Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Instämmer kring allt. Min är snart 3 år och är nu hur bra som helst ur nästan alla aspekter kring "envisheter". Det finns en sak som en Beagle aldrig tycks kunna lära sig av med. Det är att stjäla mat

Posted Images

Hej roben. Jag har en kull bror till din hund, han heter hampus. Han har drivit hare ungefär 3 veckor nu. Han drev senast idag ungefär 20 minuter. Jag har sett haren flera gånger men jag har inte lyckats skjuta nån ännu. Han har jätte bra skall, han hörs minst lika bra som en hammilton, jag har haft 2 st sånna förut :)

Hej Hare! Björn kan jag tänka mig att du heter egentligen :)

hilda har drivit hare två gånger men bara i ett par minuter, som max 6 minuter.

Skoj att han har kommit igång! jäkligt skoj! hoppas att han fortsätter utvecklas i det tempot så är han champion innan jul ;)

vad roligt roben att din också börjat driva, vi får väl höras sen under hösten om hur det har gått.

jag var ut i söndags, han hade jätte svårt att få upp nån hare, då han äntligen fick upp haren drev han en minut ungefär.

sen sökte han ungefär en timma men det blev inget mer.

björn. jag var ute i lördags men det var samma, och en kompis släppte sin rutinerade stövare men den kunde inte heller få en hare på benen! :(

ska släppa imorgon innan jobbet och se vad som händer! :)

Härligt att ni som har Beaglar börjar skriva, fortsätt med det. Har själv tänkt skaffa en Beagle tik men det blir först om ca 2 år , då är pojken så stor att jag kanske har tid med en valp.

Men jag skulle gärna vilja läsa om era äventyr med Beagle, så skriiiiiiiiiiv. ;D

Imorse så drev hilda längre än 5 minuter för första gången. jag såg desseutom drevdjuret!

Hon hade sökt ut riktigt fint innan flera vändor och kommit tillbaka till mig ett par gånger. när jag förflyttat mig kankse 5 gånger mellan sökturerna så började hon väcka/driva väldigt försiktigt ett par hundra meter från mig :) det tog kanske 3 minuter så prasslade det i gräset 20 meter bort och en nästan vit hare skuttar förbi! ca 1,5 minuter bakom så kom Hilda och nu drev hon som en galning :D jäkla vilket skall hon hade! hon höll igång den för fullt i 23 minuter :D sen kom en tappt, sen skallade hon ca 1 minut till, dock så vet jag inte om det var något drev då.

HELNÖJD är jag ändå :) jäkla vad roligt!

Hej roben, jag måste gratulera dig till det fina drevet =) visst blir man ganska imponerad att så liten hund kan ha sånt skall?

imorgon har jag tänkt fara ut med hampus, hoppas jag får lika fint drev som dig :)

hampus är ganska hård på slagen, han väcker ingenting. förrän haren är på benen.

Hejsan Svejsan.... 3 harar har det blivit iår för mina beaglar... flera har kunnat fällas, men jag har låtit hundarna driva för övningens skull  :) den ena beaglen har jäkligt tätt och bra skall, men den andra har ett grovt och glest skall... ingen av dem väcker, utan upptagen brukar börja med ett yl  ;D det enda som jag tycker hundarna behöver arbeta på nu är tappterna.. de har alldeles för bråttom. Har också hänt att de börjat driva i bakspåret efter en tappt  :- Men de är ju bara 1.5 år ännu så inte ska man väl förvänta sig några jätte underverk  :) Mycket tid i skogen så blir det nog bra...

Lycka till imorgon björn!

Andreas! jag tror inte hon väckte. jag tror hon drev lite osäkert!

Sen tror jag hon drev i bakspåret när hon tappade!

Imorse for jag och hampus till ett berg, där det brukar finnas gott om hare.

jag släppte hampus och det tog inte så lång tid innan han började driva

han drev ungefär 14 minuter, sen tappade han haren,

han sökte ungefär 40 minuter men var inte så att hitta haren.

Sen gick jag på ett annat ställe, där fick han slag men var inte så resa haren.

Men man får väl vara glad för drevet man fick :)

Grattis Björn!

Kul att han fungerar så bra "Hampus"?

Skitskoj! jag ska vara ledig imorgon och släppa en sväng på morgonen, sen släpper jag söndag också!

Rapport kommer!

Hilda har tyvärr blivit sjuk så nu blir det vila i ett par dagar!

jag tror inte att det blir att släppa i helgen nånting! ev söndag!

Hur går det för björn? skjutit något för hampus?

hampus fick inte upp nån hare på både lördag och söndag :(

Lördag sökte han länge på ett slag men fick inte upp haren.

Söndag hade det kommit snö, så då hittade vi inga spår. Haren hade nog aldrig varit upp

så det går jätte tungt just nu, Men det blir väl bättre tider =)

• 2 weeks later...

jag har varit ute med hampus idag, han tog upp en hare efter mycket besvär.

Han drev den i ungefär 5 minuter sen bar det av upp på en grusväg

och då tappade han haren, han är nog så barnslig ännu.

Han törs inte söka ut ordentligt. då han tappar haren skyndar han sig tillbaka till husse

nästan direkt, jag pratade med ulf från piteå, han som tog hugo.

Hugo var ungefär lika barnslig som hampus.

hur går det för dig roben, har du haft några drev?

Hej Björn.

Ja hilda är frisk nu iaf. var ute i lördags och då var hon väldigt barnslig första släppet.. funkade inte alls hon var aldrig mer än 50 meter från mig hur jag än gjorde... nytt släpp och då vart det bättre.sökte ut relativt bra då.. hon drev en räv som simon sköt efter. hon drev aldrig fram till skottplatsen och var osäker.

idag har det gått jäkligt bra! inget drev men verkligen kanonfina sökturer har hon haft! hon hade slag rätt länge på ett ställe och det vet jag för att hon väcker som en idiot? det kan ju inte vara så bra? risk för att hon blir lös senare?

men jag är nöjd med helgen!

• 3 weeks later...

Hej Björn!

Det går inte så bra faktiskt.

Hon har inte fått upp nånting på flera veckor nu!

Vi har nästan ingen snö så det är ingen fara för den skull! till helgen så ska jag he mig ut på spårsnön och jävlar jag ska ha ett hardrev :)

Pm:a mig med ditt nummer om du är intresserad så kan vi höras via telefon om hur det går med hundarna och allting!

Mvh!

• 1 month later...

i går morse for jag och jagade med min beagle valp som är 8 månader. Det hade snöat hela natten jag tog skidorna och kom till ett nästan igen snöat harspår jag följde spåret till jag stötte upp haren då var klockan tjugo i nio,Hampus drev tappade sökte igen haren ,tappade då bar drevet in på grannens mark drevet fortsatte på samma sätt hela dagen till halvsju på kvällen jag har tränat Hampus med pipa sen han var liten jag visslade i pipan men han brydde sig inte.Finns det någon som har ett bra tips på hur jag ska låcka fast honom när jag ska hem.

Samma problem här med inkallningen, Ronja e 1år9mån inkallning går bra hemma inomhus och i koppel utomhus men i skogen lyckas det inte, antagligen är jaktlusten större än att komma på inkallning  ???.