Publicerat Augusti 21, 20169 yr Hmm sålde själv min R8 för att köpa en Remington 700 Dock är det ett custom bygge som är påväg, så förhoppningsvis är det ingen krokig pipa eller låda. Sen att man kan få en skitbössa gäller dom flesta märken, har själv skjutit med Sako 85 där pipan pekade neråt(drygt 1m på 100m) 3 klick kvar på en trijicon 5-20x50 efter inskjutningen på 100m... Samt en Mauser M03 med värre problem, på min egen Beretta 692 Sporting har kolven börjat glappa 2 ggr och behövt inpassning(vilket man fick stå för själv) efter drygt 350 avfyrade skott(300 av dom är 24 grammare), väntar bara på att den ska börja glappa igen... Så att en dyr bössa betyder bra kvalitet är inte alltid sant. Nu har jag själv inte sett någon dålig Remington, dock har jag bara känt på kanske 3 stycken ska nämnas. /Baner
Publicerat Augusti 21, 20169 yr Detta är en populär post. Jag ser en röd tråd i denna diskussionen...igen ju mer mothugg pmt får om produkt x egenskaper desto sämre blir produkten per inlägg...... Någonstans måste du förstå att det finns människor med annan uppfattning om hur saker förhåller sig än din, hur gärna du än vill att din världssyn skall vara allena rådande. /Mike som efter noga funderande kommit fram till att jag efter 32 års vapenägande är inne på min 10:e remmystudsare ur standardproduktionen och ingen av dom varit defekt på något sätt,fast jag har väl haft tur......10ggr i rad....med tanke på att det endast tillverkas måndagsexemplar av fabrikatet.......måste vara en riktig turgubbe......det djävliga är att jag aldrig har tur när jag köper trisslott......... /Mike
Publicerat Augusti 22, 20169 yr 9 hours ago Mad Mike sa: det djävliga är att jag aldrig har tur när jag köper trisslott......... Du borde pröva Lotto i stället. Det är bara att konstatera att folk har olika uppfattning. Själv anser jag att Optilock från Sako är ett djävulens påhitt. Alla sa att det kan inte strula, men efter några år med problem och byte till Leupold QR, som de flesta rackar ner på, så har bössan skjutit utmärkt. Detta trots att jag plockar av siktet efter varje gång jag använder bössan vilket inte "kan" fungera enligt de flesta.
Publicerat Augusti 22, 20169 yr Detta är en populär post. Blev nästan Robsoft - klass på den här tråden
Publicerat Augusti 22, 20169 yr Ju billigare ett vapen är, desto mer lotteri är det. Det är väl nästan en naturlag? Det gäller ju även begagnade vapen. Jag KAN gå in på lokala vapenfirman och köpa nå halvrostig sidasida för en femhunka och råka komma hem med en Purdey bara för att ingen visste vad det var. Det _kan_ hända, jag har faktiskt hört om ett sånt fall i första person, men då var det nån jävla Hollänsk lågprisproduktion och skinnlådan såg förjävlig ut. Grejen är att det man kan spara på när man får ner priset på ett vapen - om man inte konstruerar om vapnet i grunden med hänsyn till produktion - är just finish och kontroll. Det måste man vara medveten om när man köper ett vapen i lägre segmentet. Det innebär att du _kan_ ha tur eller otur. I allmänhet är det så att man monterar nya skärverktyg i maskinerna och då har de hög precision, sedan kör man dem en viss tid med gradvis minskad finish och precision tills man anser dem slut och byter eller slipar om dem och börjar om. Hur länge man kör verktygen är också något man kan snåla in på. Detta märktes ju tydligt i DDR-merklarna t.ex. Nåväl, har du tur, så köper du ett vapen tillverkad med nya fräscha verktyg, det kan då vara jättebra, särskilt om inget går snett alls i produktionen. Har du otur så får du en bössa som är gjord precis innan byte. Slarvar man då även med avsyningen och kontrollerna, då hamnar den sistnämna ändå i butiken. Är man som tillverkare mer mån om sitt rykte hamnar den i skrotbingen. MEN... Det viktiga är inte egentligen det. Det viktiga anser jag är hur jag som kund blir bemött om jag får en måndagsbössa. Alla tillverkare råkar göra misstag, ofta eller sällan. Som Dansken blev behandlad spelar det ju ingen roll vilken bössa han köpt egentligen, dyr eller billig, det är bara inte acceptabelt. Jag har ingen erfarenhet av Remingtons kundbemötande, men amerikaner är generellt sett värdsledande på att vårda sina kunder efter köpet. Minsta klagomål så kommer ofta nya grejor med posten omgående no questions osv. Det är väl egentligen där jagt tycker man borde lägga diskussionen. Att en 700 som funkar funkar är ju inget konstigt. Om den funkade när den kom ut ur lådan lär den funka nu också, oavsett hur lång tid det gått, det är inte lätt att slita ut ett vapen på det viset, men om den INTE funkade, vad hände då? /M
Publicerat Augusti 22, 20169 yr 19 hours ago Ken1 sa: Alla vapen som funkar är väll bra bruksvapen och alla som inte funkar måste man väll rätta till. Om det sen står 202 eller 700 på dom spelar ju ingen roll. Eller? Absolut är det så. Frågan äv väl närmast hur många % som inte funkar, och hu rmånga som funkar..... 19 hours ago Ken1 sa: såna här diskussioner hoppas jag verkligen inte är till för att lura någon. Utan väga för och i mot efter våra erfarenheter och respektera att det faktiskt finns dom som inte tycker som en själv. Absolut så - det är det diskussioner är till för. Men om du byter ut allt 700 mot R93 i tråden så ser du ett fenomenet från en annan vinkel - där är det som regel extremt klokt, sunt och vetigt att kritisera skiten sönder och samman trots att man inte vet vad man pratar om i 99 fall av 100. Här får man tydligt INTE kritisera lågprisproduktion eftersom det "inte är snällt" eller nått som jag banne mig bara kan begripa. Vi kan väl bara konstatera att i denna fråga kommer vi knappast längre. /T
Publicerat Augusti 22, 20169 yr På 2016-08-18 at 14:23 waxin sa: Ja mitt råd är alltid -gammal beprövad pang för en billig slant, med bra pipa. Lägg sedan alla pengar på glugg och ammo. Har man däremot 50k som man absolut inte vet vad man ska göra med så köp en Sauer och toppa med en bra glugg. Eller nu när tråden redan spårat ut lite. Ska man jaga och även skjuta lite prick, så ska man i första hand köpa en bössa som funkar till den jakten man bedriver. Ska man skjuta små träffbilder på långa håll så köper man en sådan bössa som är anpassad för det (eller bygger en) sedan kan man vara pass-skytt. Att köpa en billig korsning av dessa två blir sällan bra, om man inte köper en jaktbössa med ett bra trycke och varmint pipa. TYP Klok som en bok du....
Publicerat Augusti 22, 20169 yr 59 minutes ago pmt sa: Absolut är det så. Frågan äv väl närmast hur många % som inte funkar, och hu rmånga som funkar..... Absolut så - det är det diskussioner är till för. Men om du byter ut allt 700 mot R93 i tråden så ser du ett fenomenet från en annan vinkel - där är det som regel extremt klokt, sunt och vetigt att kritisera skiten sönder och samman trots att man inte vet vad man pratar om i 99 fall av 100. Här får man tydligt INTE kritisera lågprisproduktion eftersom det "inte är snällt" eller nått som jag banne mig bara kan begripa. Vi kan väl bara konstatera att i denna fråga kommer vi knappast längre. /T INTE heller kritisera över värderade tingestar " för då är man ju respektlös" kritik är bra och lärorikt men inte på det sättet du framför den. until next time. /K
Publicerat Augusti 22, 20169 yr Men hallåååå! För tredje kvällen i rad kryper jag ner i badet efter träning för att få kvällens andra nöje och så börjar ni prata om att man inte kan driva diskussionen vidare!!! Att ni ska sluta?!!! Kom igen nu!
Publicerat Augusti 23, 20169 yr Detta är en populär post. Finns Remmy 700 i 6,5x55 som paketlösning med ett Reitz-sikte nånstans? /M
Publicerat Augusti 23, 20169 yr Detta är en populär post. Nä inte Reitz. Det är bara skit. En VTR med Shirstone-sikte i paket. Det är skillnad det. Faktiskt kommer linserna i det från samma tillverkare som gör till Zeiss. Det har jag hört från säker källa i södra delen av Uppsala
Publicerat Augusti 23, 20169 yr 7 minutes ago Dr Krall sa: Nä inte Reitz. Det är bara skit. En VTR med Shirstone-sikte i paket. Det är skillnad det. Faktiskt kommer linserna i det från samma tillverkare som gör till Zeiss. Det har jag hört från säker källa i södra delen av Uppsala Japp och just därför satt det en fläskig Shirstoneglugg på min första bössa....den gluggen ligger faktiskt kvar i skåpet fortfarande. Skottfast är den, och dessutom med de grumligaste linserna man kan tänka sig, funkar nästan inte ens till att kolla på nudistbadande skärgårdsflickor.
Publicerat Augusti 23, 20169 yr Lite fult och påstå att man vill lura folk bara för att man skriver att man äger ett sorts vapen och är nöjd med det. Varför skulle jag vilja lura TS? Vad i helvete skulle jag tjäna på att lura på en jägarkamrat nåt som jag själv inte är nöjd med. Märklig inställning vissa har. Sen kan ni tracka på bössor, kikare och linser hur mycket ni vill men glöm för fasiken inte att mycket hänger på ögat bakom linserna också Mvh ägare till en VTR toppad med (hör och häpna) zeiss terra. Thats all folks
Publicerat Augusti 24, 20169 yr På 2016-08-22 at 10:17 Dr Krall sa: Blev nästan Robsoft - klass på den här tråden Amen.. Många av killarna ovan har sjukt mycket kunskaper om vapen och man är dum om man inte lyssnar MEN de flesta har olika krav på hur en bössa ska vara. Det som är snyggt för en del ser ut som skit för mig. Likadant är det när man snackar matning, inpassning, trycke, träffbilder mm. Summa summarum vill man ha en VTL så ska man ha det, men för guds skull. Låna bössan och provskjut, både träffbilder samt i lite högre tempo, dessutom ska du alltid jämföra med en annan bössa vid samma tillfälle, någon bössa du har hemma eller en kompis, eller varför inte fråga några av gubbarna på banan om du får testa deras bössa. Om alla tycker lika och ställer samma krav skulle det bara finnas en bössmodell i hela världen (och det skulle givetvis vara en Purley när de väl insett att man bara behöver en kaliber....8X57)