Publicerat Oktober 26, 20169 yr Författare På 2016-08-25 at 08:20 Krågejägarn sa: Men till årets andjakt skulle jag behöva en ny lockpipa! Så hade uppskattar tips och förslag (gärna med länk) till lockpipor som ni är nöjda med! Vill oxå ha tips på pipor bomba
Publicerat Oktober 28, 20169 yr På 2016-10-26 at 20:49 andershermansson7 sa: Vill oxå ha tips på pipor bomba Andjakten verkar inte intressera så många här på forumet med tanke på svaren i denna tråden. Så någon bombning av tips blir det nog inte, likt tidigare när jag frågade. Jag kikade igenom dom svenska sidorna på nätet och utbudet är minst sagt knapert. Köpte till slut Buck Gardner Double Nasty 2 som är testad i skarpt läge en gång med mycket gott resultat!
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Har aldrig provat gräsand men en kollega som gjort det sa att den smakade vass, är det så eller fick han en dålig and?
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Författare 51 minutes ago Krågejägarn sa: Andjakten verkar inte intressera så många här på forumet med tanke på svaren i denna tråden. Så någon bombning av tips blir det nog inte, likt tidigare när jag frågade. Jag kikade igenom dom svenska sidorna på nätet och utbudet är minst sagt knapert. Köpte till slut Buck Gardner Double Nasty 2 som är testad i skarpt läge en gång med mycket gott resultat! Tackar
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Pipor är inte särskilt vanligt för just andjakt i .SE. Det är nog därför som svaren uteblir.
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Kör en sådan Buck Gardner, men tror det är 1:an jag har. Som mässingblåsar'n säger så är det nåt som knappt förekommer i vårt land, skillnad är enorm jämnfört med USA. Skillnaden är oxå enorm på hur de jagas och antalet de har vid ändernas flytt, kika på tuben. Deras och våra änder verkar ha helt olika dygnsrytm oxå, våra äter på nätterna och deras hela dagarna. Gärna på stubb och åkrar. Men pipor fungerar helt klart om man har rätt förutsättningar och lär sig pipa lite i dom.
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Författare Har jagat på inkommande änder i snart 16 år....så nybörjare knappast... men att få ner dessa som inte vill komma där jag sitter utan flyger förbi,det är dessa jag vill försöka på.Nu idagsläget mellan 150-300 änder i ån som äter ekollon ....men så fort du närmar dig så flyger de .... kan "skjuta"upp dem i luften o hoppas de flyger åt rätt håll....50/50 chans där det är jakt på vilda ankor inte "dammänder" Att sitta i skymmningen när de sträcker förbi o slår på nyskördad vete är magiskt sedan vill de vila på maten o kommer till ån då är det De kvällarna lever man på länge,,,,mitt i vattenlinjen i vassen med hund o bössa ...Gäss,änder,mink en o annan svartfågel blir målet... Målet nu är att börja locka änder o kråkfåglar 2017 here we come först håller vi ställningarna fram till 25:e nov En lite rolig sak är "mina" skyddslingar tre vita änder...
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Att skjuta änder på stubb är en våt dröm för en annan har sett änder cirkla runt över en kornåker (liggsäd)EN gång på 48år... Vars tar de vägen då de ätit ekollonen klart?
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Författare Ett gäng änder är kvar hela vintern faktiskt ..alltid öppet vatten inom 1 km sedan så har jag snackat med säteriet bredvid som tippar renset från torkarna i slänten vid en bro där vattnet fryit en gång sedan jag flyttade hit som fastboende (16år)
Publicerat Oktober 28, 20169 yr 3 minutes ago andershermansson7 sa: Ett gäng änder är kvar hela vintern faktiskt ..alltid öppet vatten inom 1 km sedan så har jag snackat med säteriet bredvid som tippar renset från torkarna i slänten vid en bro där vattnet fryit en gång sedan jag flyttade hit som fastboende (16år) Tänkte mer på var de tar "daglega" nu, inget du kommer åt?
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Författare De bilder jag lägger ut är nyskjutna men väntar på halvauton chans på fler fåglar då..... Som det är idag så oftast så ligger de i vattnet eller klämt in sig i vassen och lyfter trots att jag leker indian... De är sjukt vara och med 150 änder i vattnet så är det alltid någon som ser eller misstänker ngt då lyfter de i omgångar...oftast alla på en gång en del vänder o tar ett varv det är då jag får min chans snabba änder o ofta höga skott.... ibland kan jag låta flatten leka spaniel o stöta de som trycker i vassen mkt spännande är detta... ibland står han men detta har skett 3 ggr på 4 år...
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Författare Glömde att säga detta med vinden... Ett helvete här oftast sydväst... ån där jag jagar förfogar jag ca 2km kröken där flest ändre ligger vid sydväst är flakt utan mkt träd....resterande sträcka neråt mkt växtlighet... 700m ner bäver hålor ca 4 st just nu i liv håller det vid denna nivå... Spann iväg där.... dessa fåglar skall ju enligt alla o allt landa o lyfta i motvind.... tydligen inte dessa.... 50/50 är det vilket innebär att första störning kan ge skott eller så står man där med byxorna nere Oftast så ger en lerduvepatron bättre resultat med spridning av fåglar åt alla håll
Publicerat Oktober 28, 20169 yr 6sek/m nordlig säger senaste prognosen och sol, får gärna dra in nåt lågt mörkt istället.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Två till imorse ute vid 7 säkert 200 änder i ån stötte så klart 30 m från slänten..... Strosade vidare nedåt stötte en flock på 35-50 st som började cirkla runt fick ned 2
Publicerat Oktober 29, 20169 yr På 2016-10-28 at 12:55 Björnstigen sa: Har aldrig provat gräsand men en kollega som gjort det sa att den smakade vass, är det så eller fick han en dålig and? Haha..and är bland det godaste som finns. Men det gäller att steka med omtanke, de skall vara rosa och ingen skosula.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Fjärrstyrda? Häftigt strävis! Inga änder kvar i Kalix älv vad jag har sett. Inte när man kör över E4:a-bron över älven.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr 31 minutes ago lsjonsson sa: Fjärrstyrda? Häftigt strävis! Inga änder kvar i Kalix älv vad jag har sett. Inte när man kör över E4:a-bron över älven. Endast vinddrivna, hoppas jag jag inte orkar köpa batteridrivna oxå. Dina änder syns från och till här nere nu, gäller bara att vi är där utevsamtidigt så blir det bra.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Just now strävhår sa: Endast vinddrivna, hoppas jag jag inte orkar köpa batteridrivna oxå. Dina änder syns från och till här nere nu, gäller bara att vi är där utevsamtidigt så blir det bra. Då ska det vara en dag med bra vind men va fan änderna lyfter ju inte! Se där ja, så då kom dom förbi till slut. Ja, det är ju en förutsättning för en bra jakt att man är ute samtidigt som flyttåget går söder ut.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Tittar på en del waterfowling på tuben och måste tipsa om den här kanalen, Hired to Hunt. Man får följa ett pro-team under jakt och upplägg och taktik, riktigt bra och oamerikanskt.
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Författare Letat efter ngt sådant men mkt god bless Amerika Skall kolla upp ditt tips.!