Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Andjakten 2016

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det är dom verkligen:D

• Svar 87
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Appropå vackra drakar 

• Mr.Mephisto
    Mr.Mephisto

Var ute igår med sonen för att reka och se om änderna har kommit till vårt vattenhål här nere i Skåne. Resulterade i 12 änder med oss hem. Sonen sköt hälften och var överlycklig och den lilla cockern

• andershermansson7
    andershermansson7

Morgonjakt med nya lockpipan gav mig en upplevelse mkt nöjd 

Posted Images

Publicerat
  • Författare
På 2016-08-25 at 08:20 Krågejägarn sa:

Men till årets andjakt skulle jag behöva en ny lockpipa! Så hade uppskattar tips och förslag (gärna med länk) till lockpipor som ni är nöjda med! :D

Vill oxå ha tips på pipor bomba

Publicerat
  • Författare

En stackare till jädrans vara nu...

DSC_0149.JPG

Publicerat
På 2016-10-26 at 20:49 andershermansson7 sa:

Vill oxå ha tips på pipor bomba

Andjakten verkar inte intressera så många här på forumet med tanke på svaren i denna tråden. Så någon bombning av tips blir det nog inte, likt tidigare när jag frågade.

Jag kikade igenom dom svenska sidorna på nätet och utbudet är minst sagt knapert. 
Köpte till slut Buck Gardner Double Nasty 2 som är testad i skarpt läge en gång med mycket gott resultat!

Publicerat

Har aldrig provat gräsand men en kollega som gjort det sa att den smakade vass, är det så eller fick han en dålig and?

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago Krågejägarn sa:

Andjakten verkar inte intressera så många här på forumet med tanke på svaren i denna tråden. Så någon bombning av tips blir det nog inte, likt tidigare när jag frågade.

Jag kikade igenom dom svenska sidorna på nätet och utbudet är minst sagt knapert. 
Köpte till slut Buck Gardner Double Nasty 2 som är testad i skarpt läge en gång med mycket gott resultat!

Tackar 

Publicerat

Pipor är inte särskilt vanligt för just andjakt i .SE. Det är nog därför som svaren uteblir. 

Publicerat

Kör en sådan Buck Gardner, men tror det är 1:an jag har. Som mässingblåsar'n säger så är det nåt som knappt förekommer i vårt land, skillnad är enorm jämnfört med USA. Skillnaden är oxå enorm på hur de jagas och antalet de har vid ändernas flytt, kika på tuben.

Deras och våra änder verkar ha helt olika dygnsrytm oxå,  våra äter på nätterna och deras hela dagarna. Gärna på stubb och åkrar.

Men pipor fungerar helt klart om man har rätt förutsättningar och lär sig pipa lite i dom.

Publicerat
  • Författare

Har  jagat på inkommande änder i snart 16 år....så nybörjare knappast... men att få ner dessa som inte vill komma där jag sitter utan flyger förbi,det är dessa jag vill försöka på.Nu idagsläget mellan 150-300 änder i ån som äter ekollon ....men så fort du närmar dig så flyger de ....

kan "skjuta"upp dem i luften o hoppas de flyger åt rätt håll....50/50 chans där det är jakt på vilda ankor inte "dammänder"

Att sitta i skymmningen när de sträcker förbi o slår på nyskördad vete är magiskt sedan vill de vila på maten o kommer till ån då är det :wub::D De kvällarna lever man på länge,,,,mitt i vattenlinjen i vassen med hund o bössa ...Gäss,änder,mink en o annan svartfågel blir målet...

Målet nu är att börja locka änder o kråkfåglar 2017 here we comeB) först håller vi ställningarna fram till 25:e nov

En lite rolig sak är "mina" skyddslingar tre vita änder...

Publicerat

Att skjuta änder på stubb är en våt dröm för en annan :) har sett änder cirkla runt över en kornåker (liggsäd)EN gång på 48år...

Vars tar de vägen då de ätit ekollonen klart?

Publicerat
  • Författare

Ett gäng änder är kvar hela vintern faktiskt ..alltid  öppet vatten inom 1 km sedan så har jag snackat med säteriet bredvid som tippar renset från torkarna i slänten vid en bro där vattnet fryit en gång sedan jag flyttade hit som fastboende (16år)

Publicerat
3 minutes ago andershermansson7 sa:

Ett gäng änder är kvar hela vintern faktiskt ..alltid  öppet vatten inom 1 km sedan så har jag snackat med säteriet bredvid som tippar renset från torkarna i slänten vid en bro där vattnet fryit en gång sedan jag flyttade hit som fastboende (16år)

Tänkte mer på var de tar "daglega" nu, inget du kommer åt?

Publicerat
  • Författare

De bilder jag lägger ut är nyskjutna men väntar på halvauton chans på fler fåglar då..... Som det är idag så oftast så ligger de i vattnet eller klämt in sig i vassen och lyfter trots att jag leker indian... De är sjukt vara och med 150 änder i vattnet så är det alltid någon som ser eller misstänker ngt då lyfter de i omgångar...oftast alla på en gång en del vänder o tar ett varv det är då jag får min chans snabba änder o ofta höga skott....  ibland kan jag låta flatten leka spaniel o stöta de som trycker i vassen mkt spännande är detta... ibland står han men detta har skett 3 ggr på 4 år...

Publicerat
  • Författare

Glömde att säga detta med vinden... Ett helvete här oftast sydväst... ån där jag jagar förfogar jag ca 2km kröken där flest ändre ligger vid sydväst är flakt utan mkt träd....resterande sträcka neråt mkt växtlighet... 700m ner bäver hålor ca 4 st just nu i liv B) håller det vid denna nivå...

Spann iväg där.... dessa fåglar skall ju enligt alla o allt landa o lyfta i motvind.... tydligen inte dessa.... 50/50 är det vilket innebär att första störning kan ge skott eller så står man där med byxorna nere:huh:

Oftast så ger en lerduvepatron bättre resultat med spridning av fåglar åt alla håll:rolleyes:

Publicerat

6sek/m nordlig säger senaste prognosen och sol, får gärna dra in nåt lågt mörkt istället.

Publicerat

Grattis!:) Middagen fixad!:thumbsup:

Publicerat
På ‎2016‎-‎10‎-‎28 at 12:55 Björnstigen sa:

Har aldrig provat gräsand men en kollega som gjort det sa att den smakade vass, är det så eller fick han en dålig and?

Haha..and är bland det godaste som finns. Men det gäller att steka med omtanke, de skall vara rosa och ingen skosula.

Publicerat

Nu går det inte att misslyckas? Giv plats!

Publicerat

Fjärrstyrda? Häftigt strävis!:thumbsup: Inga änder kvar i Kalix älv vad jag har sett. Inte när man kör över E4:a-bron över älven.

Publicerat
31 minutes ago lsjonsson sa:

Fjärrstyrda? Häftigt strävis!:thumbsup: Inga änder kvar i Kalix älv vad jag har sett. Inte när man kör över E4:a-bron över älven.

Endast vinddrivna, hoppas jag jag inte orkar köpa batteridrivna oxå. Dina änder syns från och till här nere nu, gäller bara att vi är där utevsamtidigt så blir det bra.

Publicerat
Just now strävhår sa:

Endast vinddrivna, hoppas jag jag inte orkar köpa batteridrivna oxå. Dina änder syns från och till här nere nu, gäller bara att vi är där utevsamtidigt så blir det bra.

Då ska det vara en dag med bra vind men va fan änderna lyfter ju inte!:o Se där ja, så då kom dom förbi till slut.:thumbsup: Ja, det är ju en förutsättning för en bra jakt att man är ute samtidigt som flyttåget  går söder ut.:rolleyes::D

Publicerat

Tittar på en del:rolleyes: waterfowling på tuben och måste tipsa om den här kanalen, Hired to Hunt. Man får följa ett pro-team under jakt och upplägg och taktik, riktigt bra och oamerikanskt. 

Publicerat
  • Författare

Letat efter ngt sådant men mkt god bless Amerika B)

Skall kolla upp ditt tips.!

Publicerat
  • Författare

Kollade snabbt verkar okej bra att studera på kvällen!